li ,,Ja, de trompet is veeleisend, het is top sport, zoals ik zei. Alleen met oefeningen was ik al anderhalf uur per dag bezig. Heel saai, maar je moet het doen om in vorm te blijven. Met een fysiotherapeut trainde ik om mijn knieën en rug sterk te houden, alles stond in dienst van dat zware leven. Ik werd ongemakkelijk van het idool-zijn. Mensen dragen je op handen, gaan bibbe rend met je op de foto - ik hou wel van een beetje aandacht, maar ik ben ook een nuch tere Hollander. Ik wilde erkenning voor de muziek die ik speelde, niet als persoon de hemel in worden geprezen. In Medellm had een man een grote tatoeage van mijn gezicht op zijn bovenbeen staan. Dan denk je: doe even normaal.'' „Heerlijk. Mijn private space was weg, de beschermlaag om me heen. In Nederland kreeg ik die weer terug. Een verademing.'' Dat een meisje dat opgroeide in Haaften zich zou ontpoppen tot internationale salsa-ster lag niet erg voor de hand. Hontelé kwam al jong met het genre in aanraking dankzij haar vader, een fervent muziek- verzamelaar. Nog voordat hun dochter werd geboren, dansten haar ouders samen op Cubaanse ritmes. Enkele jaren later volgde een scheiding, waarop haar vader naar Barcelona vertrok om het geluk te zoeken. Dat is bepalend geweest voor haar leven, zegt Hontelé. Ze was negen en kon het niet begrijpen. ,,Als kind kun je zoiets alleen maar op een pijn lijke manier interpreteren. Waarom ging hij naar het buitenland? Was ik niet leuk genoeg? Mijn vaders vertrek heeft me gete kend. Het maakte bijvoorbeeld dat ik in latere relaties te veel een peacekeeper ben geweest. Mensen zouden me afkeuren als ik een te duidelijke mening gaf, dacht ik. Ik was almaar bezig die leuke Maite te zijn, anders zouden ze bij me weggaan.'' Pas later, na veel gesprekken - met een therapeut en met haar vader zelf - zag ze in waarom hij weg moest. ,,Hij is een wereld reiziger, iemand die de vrijheid nodig heeft om steeds ergens opnieuw te beginnen. Wat de impact daarvan was voor mij, heeft hij zich destijds niet gerealiseerd. Daar kan hij zich nog schuldig over voelen. Aan de andere kant: een vader die depressief op de bank zit omdat hij zich gedwongen voelt in Nederland te blijven, wat zou ik daaraan hebben gehad?'' ,,Goed. Hij woont in Sevilla, maar we heb ben regelmatig contact. We zijn door een moeizaam proces gegaan waarin ik hem steeds meer ben gaan begrijpen. Daardoor zijn we dicht bij elkaar gekomen. En door de liefde voor muziek was onze connectie toch al heel sterk.'' ,,Dat ik muziek beleef zoals ik die beleef, heb ik daaraan te danken. Als kind zat ik op mijn kamer te luisteren naar muziek waar van ik wist dat mijn vader er veel van hield, en dat maakte van alles in me los. Ik miste hem op die momenten, maar kon ook hui len om hoe prachtig het was. De diepe emoties die muziek bij me oproept, van verdrietig tot high van geluk, daar heb ik in mijn carrière lang op kunnen teren.'' ,,Deels wel. Maar belangrijker was: ik werd zó blij van die muziek. Ik begon met trom pet bij de fanfare in Haaften en op mijn 14de had ik mijn eerste repetitie bij een sal saband. Dat was echt heaven: ik mocht mijn favoriete muziek spelen! Stel je voor dat ik hier mijn beroep van kan maken, dacht ik.'' Als puber luisterde ze op haar koptelefoon naar underground salsa. Klasgenoten begre pen er niets van en ook haar muziekleraar kon ze er niet van overtuigen dat salsa te gek was. ,,Ik begreep niet dat anderen het niet hoorden, maar ik vond het stiekem wel leuk om bijzonder te zijn. Dat ik opgescho ren haar had, een colbert droeg en twee moeders had, maakte me ook al anders.'' Na haar scheiding was Hontelés moeder verliefd geworden op een vrouw. Hontelé: ,,Natuurlijk werd ik er soms mee gepest. Zelf vond ik het vooral stoer, en mijn moe ders gaven me een geborgen jeugd met veel liefde. Ze zijn nog altijd samen.'' Buiten haar rebelse uiterlijk en afwij kende muzieksmaak was ze overigens een braaf meisje. Haar eerste biertje dronk ze op haar 17de, toen ze al professioneel trompet speelde. In de weekends trad ze op, dus 'gewoon' uitgaan was er niet bij. ,,Ik ben totaal geen nachtmens; om 11 uur 's avonds vallen mijn ogen dicht. Heel onhandig voor een muzikant.'' Lacht. „Helemaal niet. Eerder burgerlijk. De afgelopen jaren ben ik steeds meer gaan verlangen naar regelmaat, een rustig thuis, kaarsje aan, met een kopje thee op de bank.'' ,,Ik kende haar al uit Nederland. Adinda is een heel goeie bassist. We raakten bevriend toen ze naar Colombia kwam om te spelen bij de beroemde salsaband Monsieur Peri- né. Er was ook lichamelijke aantrekkings kracht en we werdenfriends with benefits. En hoewel ik steeds luid verkondigde dat ik vrijheid wilde, realiseerde ik me op een dag dat ik gewoon ontzettend blij van haar word. Ik dacht: waarom doe ik zo moeilijk als dat wat ik zoek nu voor mij staat? Waar op ik heb gevraagd of ze mijn vriendinnetje wilde worden. In de zomer van 2018 zijn we in Nederland getrouwd.'' Hier herkent niemand je. Hoe is dat? Hoe is de relatie nu met hem? Uit Barcelona stuurde hij je jarenlang cassettebandjes met zijn favoriete salsamuziek. Legde dat de basis voor jouw carrière? Ben je salsa gaan spelen om alsnog door je vader 'gezien' te worden? Niet zo rock-'n-roll dus? Maar toen werd je weer verliefd. Op salsabassist Adinda. ZATERDAG 11 JANUARI 2020 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 99