en brokken besparen |M H 3* 5*3 m jg! 5*! 5*! 5! 5*! hi hi hi hi h! hi hi S»! fit hi hi hi Hi 4 ■I afi m n iSfi Sj S "FTSi Sri ht 0** 4\t u t 'J Vierseizoenenband wint terrein I %\0 0 IB "0 0 0 0 t 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 \0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 *4 VOLOP KEUZE Dat hangt sterk af van waar en hoe je de auto gebruikt. Wie veel met lage snelheid in de stad rijdt, vraagt an dere eigenschappen dan een auto mobilist die voor zijn plezier door snelle bochten in de Eifel scheurt. Aan de hand van het gebruik kun je bepalen welke kwaliteiten de band moet hebben en kun je met een ban denexpert of je garagehouder tot een keuze voor jouw budget komen. Of je pluist het zelf uit en bestelt banden online. Doe dan wel goed vergelijkend warenonderzoek en bekijk bijvoorbeeld bandentesten van de ANWB. Zo zijn Chinese bandenmerken de laatste jaren in opkomst: vaak zijn ze erg goedkoop en soms ook van goede kwaliteit. Bij de grote Europese merken zit je met de kwaliteit vrijwel altijd goed, maar ook dan loont het om testen en reviews van gebruikers te checken. I VERVANGING? Wanneer is een band aan vervan ging toe? Daarvoor bestaan in Nederland duidelijke regels: zo mag de profieldiepte niet minder dan 1,6 millimeter bedragen. Die diepte meten we in het midden van het loopvlak: als het reliëf van de band daar te ver is afgesleten, wordt een auto afgekeurd voor de apk en moet je de band (laten) vervangen. Dat geldt ook voor een band die dui delijk is beschadigd of een uitstul ping vertoont. De profieldiepte kun je simpel zelf controleren: glijd met je vingertop pen door de middelste groeven in de band, dan kom je vanzelf een klein 'blokje' tegen. Die verhoging is precies 1,6 millimeter hoog en geeft aan hoeveel de band al is afgesleten. Een sterk afgesleten band heeft minder grip in bochten, remt slech ter, geeft een grotere kans op een klapband en vormt dus een gevaar op de weg. Dat geldt trouwens ook voor banden die scheef zijn afgesleten. Vaak adviseren autobedrijven en garages al bij 2,5 of 3 millimeter profieldiepte de band te vervangen. Dat is te vroeg, stelde bandenfabri kant Michelin onlangs: slecht voor het milieu en zonde van het geld. „Kwaliteitsbanden presteren zelfs bij 1,6 millimeter nog steeds uitste kend'', verklaarde Per de Vries, mana ger productmarketing van Michelin Benelux. „Banden met minder pro fieldiepte remmen op droog wegdek zelfs beter dan nieuwe, doordat meer rubber het wegdek raakt. Bovendien is de rolweerstand door de slijtage lager en dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik.'' De ANWB vindt 1,6 millimeter profieldiepte aan de kritische kant en adviseert banden bij 2 millimeter of minder te vervangen. h WINTERBANDEN? SNEEUWBANDEN! Staat er bijvoorbeeld een wintersport op de planning? Dan luidt het ant woord 'ja'. Plat gezegd moeten we winterbanden eigenlijk 'sneeuwban- den' noemen: in de sneeuw hebben ze bewezen meer effect vanwege hun aangepaste loopvlak. Dat is voorzien van talloze 'sneetjes' die meer grip op een gladde ondergrond houden. De remweg is veel korter, de controle in bochten beduidend beter. In be paalde populaire wintersportlanden zijn ze zelfs verplicht, dan loont het zeker om een extra winterset aan te schaffen. Blijf je in Nederland, dan hebben winterbanden doorgaans niet zo veel effect. De aangepaste samenstelling (compound) van winterrubber doet pas zijn werk bij temperaturen onder de 7 graden, maar bij normaal ge bruik merk je daar nauwelijks iets van. Zo lang er geen sneeuw of ijs ligt, zijn goede zomerbanden in Nederland vaak een betere oplossing. Bij zware regenval voeren zij het wa ter bijvoorbeeld beter af dan menig winterband, terwijl ook de remweg op een natte ondergrond in veel gevallen beter blijft. Dat maakt de investering in win- terbanden - al snel een kostenpost van vele honderden euro's, inclusief velgen - voor veel autobezitters niet echt noodzakelijk. In plaats daarvan kun je op die paar dagen dat het wel sneeuwt in Nederland de auto beter een keertje laten staan. TREND GO ZATERDAG 11 JANUARI 2020 s Michelin, Goodyear, Vredestein, Hankook, Matador: er zijn tiental len bandenfabrikanten die een enorme collectie aan modellen en types aanbieden. Welke moet je dan hebben? iil MB mb li m$ En dan de vraag die elk jaar terug keert: is het verstandig om er win- terbanden bij te kopen? Ook hier geldt: denk goed na hoe je de auto gebruikt. Steeds meer auto's rijden met vierseizoe- nenbanden, ook wel all-seasonbanden genoemd. Qua ontwerp en sa menstelling combine ren ze eigenschappen van zomer-, regen- en winterbanden, waar door ze het hele jaar inzetbaar zouden zijn. Dat klinkt ideaal, maar veel 'all-seasons' blij ven een soort rollend compromis: op een gladde ondergrond presteren ze bijvoor beeld minder dan een 'echte' winterband, terwijl menig zomer- band zich beter gedraagt op droog wegdek en in bochten. Maar: er komen wel steeds betere exem plaren op de markt. Zo kunnen de Michelin CrossClimate+ en de Vredestein Quatrac Pro zich volgens een recente bandentest van het blad Autoweek uitstekend meten met zowel zomer- als win terbanden. Ook vier- seizoenenbanden van Goodyear, Continental, Hankook, Nexen en Maxxis scoorden in deze test vrii goed. js3 h\ #1 hi k 4 a sl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 81