en brokken besparen
|M
H
3*
5*3
m
jg!
5*!
5*!
5!
5*!
hi
hi
hi
hi
h!
hi
hi
S»!
fit
hi
hi
hi
Hi
4
■I
afi
m
n
iSfi
Sj
S
"FTSi
Sri
ht
0**
4\t
u
t
'J
Vierseizoenenband
wint terrein
I
%\0
0
IB
"0
0
0
0
t
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
\0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
*4
VOLOP KEUZE
Dat hangt sterk af van waar en hoe je
de auto gebruikt. Wie veel met lage
snelheid in de stad rijdt, vraagt an
dere eigenschappen dan een auto
mobilist die voor zijn plezier door
snelle bochten in de Eifel scheurt.
Aan de hand van het gebruik kun je
bepalen welke kwaliteiten de band
moet hebben en kun je met een ban
denexpert of je garagehouder tot een
keuze voor jouw budget komen.
Of je pluist het zelf uit en bestelt
banden online. Doe dan wel goed
vergelijkend warenonderzoek en
bekijk bijvoorbeeld bandentesten
van de ANWB. Zo zijn Chinese
bandenmerken de laatste jaren in
opkomst: vaak zijn ze erg goedkoop
en soms ook van goede kwaliteit. Bij
de grote Europese merken zit je met
de kwaliteit vrijwel altijd goed, maar
ook dan loont het om testen en
reviews van gebruikers te checken.
I VERVANGING?
Wanneer is een band aan vervan
ging toe? Daarvoor bestaan in
Nederland duidelijke regels: zo
mag de profieldiepte niet minder
dan 1,6 millimeter bedragen.
Die diepte meten we in het midden
van het loopvlak: als het reliëf van de
band daar te ver is afgesleten, wordt
een auto afgekeurd voor de apk en
moet je de band (laten) vervangen.
Dat geldt ook voor een band die dui
delijk is beschadigd of een uitstul
ping vertoont.
De profieldiepte kun je simpel zelf
controleren: glijd met je vingertop
pen door de middelste groeven in de
band, dan kom je vanzelf een klein
'blokje' tegen. Die verhoging is
precies 1,6 millimeter hoog en geeft
aan hoeveel de band al is afgesleten.
Een sterk afgesleten band heeft
minder grip in bochten, remt slech
ter, geeft een grotere kans op een
klapband en vormt dus een gevaar op
de weg. Dat geldt trouwens ook voor
banden die scheef zijn afgesleten.
Vaak adviseren autobedrijven en
garages al bij 2,5 of 3 millimeter
profieldiepte de band te vervangen.
Dat is te vroeg, stelde bandenfabri
kant Michelin onlangs: slecht voor
het milieu en zonde van het geld.
„Kwaliteitsbanden presteren zelfs bij
1,6 millimeter nog steeds uitste
kend'', verklaarde Per de Vries, mana
ger productmarketing van Michelin
Benelux. „Banden met minder pro
fieldiepte remmen op droog wegdek
zelfs beter dan nieuwe, doordat meer
rubber het wegdek raakt. Bovendien
is de rolweerstand door de slijtage
lager en dat is weer gunstig voor het
brandstofverbruik.''
De ANWB vindt 1,6 millimeter
profieldiepte aan de kritische kant en
adviseert banden bij 2 millimeter of
minder te vervangen.
h
WINTERBANDEN?
SNEEUWBANDEN!
Staat er bijvoorbeeld een wintersport
op de planning? Dan luidt het ant
woord 'ja'. Plat gezegd moeten we
winterbanden eigenlijk 'sneeuwban-
den' noemen: in de sneeuw hebben
ze bewezen meer effect vanwege hun
aangepaste loopvlak. Dat is voorzien
van talloze 'sneetjes' die meer grip op
een gladde ondergrond houden. De
remweg is veel korter, de controle in
bochten beduidend beter. In be
paalde populaire wintersportlanden
zijn ze zelfs verplicht, dan loont het
zeker om een extra winterset aan te
schaffen.
Blijf je in Nederland, dan hebben
winterbanden doorgaans niet zo veel
effect. De aangepaste samenstelling
(compound) van winterrubber doet
pas zijn werk bij temperaturen onder
de 7 graden, maar bij normaal ge
bruik merk je daar nauwelijks iets
van. Zo lang er geen sneeuw of ijs
ligt, zijn goede zomerbanden in
Nederland vaak een betere oplossing.
Bij zware regenval voeren zij het wa
ter bijvoorbeeld beter af dan menig
winterband, terwijl ook de remweg
op een natte ondergrond in veel
gevallen beter blijft.
Dat maakt de investering in win-
terbanden - al snel een kostenpost
van vele honderden euro's, inclusief
velgen - voor veel autobezitters niet
echt noodzakelijk. In plaats daarvan
kun je op die paar dagen dat het wel
sneeuwt in Nederland de auto beter
een keertje laten staan.
TREND
GO ZATERDAG 11 JANUARI 2020
s
Michelin, Goodyear, Vredestein,
Hankook, Matador: er zijn tiental
len bandenfabrikanten die een
enorme collectie aan modellen en
types aanbieden. Welke moet je
dan hebben?
iil
MB
mb
li
m$
En dan de vraag die elk jaar terug
keert: is het verstandig om er win-
terbanden bij te kopen? Ook hier
geldt: denk goed na hoe je de auto
gebruikt.
Steeds meer auto's
rijden met vierseizoe-
nenbanden, ook wel
all-seasonbanden
genoemd.
Qua ontwerp en sa
menstelling combine
ren ze eigenschappen
van zomer-, regen- en
winterbanden, waar
door ze het hele jaar
inzetbaar zouden zijn.
Dat klinkt ideaal, maar
veel 'all-seasons' blij
ven een soort rollend
compromis: op een
gladde ondergrond
presteren ze bijvoor
beeld minder dan een
'echte' winterband,
terwijl menig zomer-
band zich beter
gedraagt op droog
wegdek en in bochten.
Maar: er komen wel
steeds betere exem
plaren op de markt. Zo
kunnen de Michelin
CrossClimate+ en de
Vredestein Quatrac
Pro zich volgens een
recente bandentest
van het blad Autoweek
uitstekend meten met
zowel zomer- als win
terbanden. Ook vier-
seizoenenbanden van
Goodyear, Continental,
Hankook, Nexen en
Maxxis scoorden in
deze test vrii goed.
js3
h\
#1
hi
k
4
a
sl