Buitenlandse toerist moet meer op zoek naar de onbekende 18 Top 5 Buitenlandse toeristen trekken massaal naar Amsterdam en de Zaanse Schans. Nieuw beleid is gericht op spreiding en duurzaamheid. Op stap met reisjournalisten en influencers uit heel Europa die het 'andere' Holland moeten promoten. 'Ik kom hier los van het snelle dagelijkse leven en voel me weer verbonden met de aarde' toeristen kiezen voor populaire be stemmingen als Amsterdam, Giet hoorn en de Zaanse Schans, terwijl er tal van mooie streken zijn die best meer bezoekers kunnen gebruiken. Denk aan Groningen of Zeeuws- Vlaanderen. Een pittige uitdaging voor het NBTC, dat de taak heeft buitenlandse bezoekers naar Nederland te halen. Onmogelijk is het niet. Eindhoven heeft bewezen dat je als relatief onbe kende bestemming zonder grote at tracties toch toeristisch succes kan boeken. Het aantal hotelovernachtin gen nam toe van 735.000 in 2015 tot meer dan 1 miljoen in 2019. Alleen Rotterdam en Amsterdam groeien harder. Het is niet precies bekend welk aandeel voor rekening komt van dagattracties buitenlandse bezoekers buitenlandse gasten, maar dat de in teresse vanuit het buitenland toe neemt, staat volgens Erik van Ger- wen van citymarketingorganisatie Eindhoven365 wel vast. ,,We zetten in op ons eigen dna'', aldus Van Gerwen. ,,Eindhoven is een stad van design en innovatie. Niet van oude geveltjes, tulpen en molens. Onze identiteit past heel goed bij individuele reizigers die een bestemming zelf willen ontdekken. Die gasten proberen we te verleiden.'' De promotie van Nederland als toeristische bestemming was jaren gebaseerd op groei: meer bezoekers en overnachtingen. Voor de periode van 2020 tot 2030 heeft de gastvrij heidsindustrie een andere strategie gekozen: duurzaamheid en spreiding. ,,We willen toeristen niet langer al- e bus die de bui tenlandse gasten naar de haven van Lauwersoog moet brengen, staat muurvast op de A4. Dit is geen Holland-promotie. Dat voelen de mensen die de 'ontdekkingsreis' or ganiseren - het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) - zelf ook wel. Eenmaal in de haven van Lauwers- oog, waait er een strakke wind over de kade. Diep weggedoken in hun jassen stapt het gezelschap aan boord van de Happy Seal, de boot van schipper Anton Lergner. Beneden in de kajuit staan warme soep, broodjes en rozijnenbollen klaar. Een enkeling waagt zich al buiten, zoals de Franse influencer Cindy Mollaret: „Zee wind, heerlijk!'' Nederland heeft dan misschien geen Grand Canyon, Matterhorn of Mont Blanc, maar prachtige natuur hebben we in overvloed, als je er maar oog voor hebt en de onwetende toerist uit het buitenland erop wijst. Of beter nog: ernaartoe leidt. Schip per Anton stuurt zijn boot de Wad denzee op. ,,Hoezo hebben wij geen overweldigende natuur'', vraagt An ton. ,,Wat mij betreft is de Wadden zee net zo mooi als de Grand Canyon. Het gebied moet alleen nog ontdekt worden. Ik vaar 's avonds wel eens naar een drooggevallen zandplaat om daar de zonsondergang te beleven. Man, man, zo prachtig!'' In de verte staat de vuurtoren van Schiermonnikoog, links zien we de contouren van Ameland. Aan beide kanten van de boot valt het wad langzaam droog. Alle passagiers heb ben ondertussen een plek op het ach terdek opgezocht. Er zijn geen zee honden, wel honderden vogels op zoek naar voedsel. Hans Gartner, vo gelexpert en boswachter van het Na tionaal Park Lauwersmeer, vertelt het buitenlandse gezelschap gepassio neerd over lepelaars, aalscholvers, scholeksters en het visdiefje. En dat het gebied een belangrijke rol speelt in de wereldwijde vogelmigratie. Schoonheid De leegte heeft haar eigen schoon heid. Zelfs als het miezert. Dan wor den de geluiden gedempt, valt er een gordijn van honderden tinten grijs over het landschap en hult de streek zich in een melancholische sfeer. Maar dat is niet het soort natuur dat vanzelf een breed internationaal pu bliek trekt. De meeste buitenlandse leen voor het geld naar Nederland ha len', zegt Conrad van Tiggelen, mar ketingmanager NBTC. ,,Toerisme doet meer: het kan op het platteland helpen om de leefbaarheid te behou den of te verbeteren.'' Iconen De promotiecampagne met de natio nale parken, waaronder de Wadden zee, gaat om het trekken van toeris ten die op zoek zijn naar iets verras sends als wadlopen of bevers spotten. Sluit ook beter aan bij natuurbehoud en duurzaamheid. Van Tiggelen: ,,Buitenlanders willen allereerst de bekende hoogtepunten zien, de ico nen van Nederland. Als je nog nooit in Parijs bent geweest, wil je naar de Eiffeltoren en het Louvre. Maar zulke plekken verkopen zichzelf. Wij rich ten ons de komende jaren op het an dere moois van ons land." Maar hoe bijzonder is dat 'andere' Nederland? Cristina Candel, journa list van de Spaans krant El Mundo hoeft er niet lang over na te denken: ,,Wij hebben gisteren met zonson dergang een boottocht door de Bies- bosch gemaakt. Die dieren zullen weinig Spanjaarden trekken, wildlife in Spanje is spectaculairder, maar het varen was wel heel bijzonder. De kre ken, het lage licht, de stilte. Net zo mooi en spannend als een boottocht door de jungle van Costa Rica." De journalist is verschillende keren in Nederland geweest en noemt zich zelf fan van ons land. ,,Maar niet van Amsterdam'', zegt ze lachend. ,,Veel te toeristisch. Juist buiten Amster dam vind je die sprankelende, open en relaxte sfeer die Nederland uniek maakt." Moddergat De boot legt aan in de haven van Lauwersoog en het gezelschap verplaatst zich naar een dorp waarvan ieder een zich afvraagt hoe je de naam in hemelsnaam uit spreekt: Paesens- Moddergat. Een schattig plaatsje dat, aldus de bui- ZATERDAG 11 JANUARI 2020 GO 'Amsterdam? Ga naar de 1. Zaanse Schans 2 miljoen 2. Van Gogh Museum 1,8 miljoen 3. Lovers Canal Cruises 1,6 miljoen 4. Rijksmuseum 1,4 miljoen 5. Anne Frank Huis 1,1 miljoen *Efteling is eerste attractie buiten Amster dam/periferie op plaats 7, met 1 miljoen buitenlandse gasten. Cijfers 2018. HANS AVONTUUR Cindy Mollaret, influencer De vuurtoren van Ameland steekt hoog uit boven het duingebied (rechts). Onder: wadlopers. fotos shutterstock, afp, hh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 66