Het katholicisme is geschiedenis 6 Juist in het ooit zo katholieke Zeeuws- Vlaanderen is de kerk als sociaal bindmiddel op z'n retour. In het kerkdorpje Graauw lijkt men prima zonder te kunnen: de kerk is gesloten, maar het verenigingsleven bloeit. 'Het opbouwwerk dat wij doen is eigenlijk een kunstmatig bindmiddel. Het geloof is anders' MICHIEL VAN DE KAMP Als er verdwaalde toe risten of liefhebbers van kerken langsko men in Graauw, doet koster Jac de Baar (75) zijn geliefde kerk, de oude Maria ten Hemelopnemingkerk, nog wel eens open. Voor hem is het geen straf- hij toont graag zijn kerk aan mensen van buiten. Soepel tasten zijn vingers de houten kerkdeur af om het sleutelgat te zoeken, waarna hij de deur met een grote zwaai opengooit. Langzaam openbaart zich een pracht en praal van schil deringen, beelden en vaandels. ,,Als je de kerk van buitenaf ziet, zou je dit niet verwachten hè?", lacht De Baar. „Iedereen die hier voor het eerst komt, klinkt ver baasd. Het is alsof je honderd jaar teruggaat in de tijd." Zelf kan de koster de binnenkant van de kerk niet goed meer zien, hij heeft nog slechts dertig procent zicht. De Baar zag het katholieke geloof lang zaam afzwakken en afsterven, tot het moment dat de Maria ten He melopneming in 2016 aan de ere dienst werd onttrokken en de deu ren moest sluiten. ,,Er was een mil joen euro nodig om het achterstal lig onderhoud aan te pakken. Daar had het parochiebestuur geen geld meer voor." De kerksluiting in Graauw is geen uitzondering in Zeeuws- Vlaanderen. Uit onderzoek van voormalig PZC-journalist Willem Staat blijkt dat het aantal rooms- katholieke kerken in Zeeuws- Vlaanderen tussen 1 januari 2001 en 1 juli 2019 meer dan halveerde, van 45 naar 19. Streekparochie Pastoor Wiel Wiertz uit Hulst reist als de enige pastoor van Zeeuws- Vlaanderen veel tussen de dorpen. Volgens hem hebben de kerkslui tingen ertoe geleid dat de vorm van de parochie is veranderd: ,,Wij zijn een streekparochie geworden. Dat betekent dat wij niet meer heel ac tief aanwezig kunnen zijn in alle dorpen, maar mensen moeten zelf naar plaatsen gaan waar de kerken nog open zijn." In Graauw probeerde de parochie nog aanwezig te zijn door een maandelijkse woord- en commu nieviering in het dorpshuis in Graauw te houden. Maar onlangs werd ook die door bezuinigingen getroffen: nu is het nog een twee maandelijkse viering. Wiertz ver telt met spijt in zijn stem dat het moeilijk was om tot deze beslissing te komen. Maar hij wil ook realis tisch blijven: ,,Ik denk niet dat het beter zou zijn wanneer de kerk open was gebleven. Nee, mensen in Graauw hebben gewoon minder behoefte aan religie. De vrijwilli gers zijn gestopt, en de parochianen gaan niet meer naar de kerk." Eenzaamheid Opbouwwerker Ellen Verstraten van stichting Hulst voor Elkaar be aamt dit: ,,De kerk is inderdaad na genoeg verdwenen hier." Zij is ge boren en getogen in Zeeuws- Vlaanderen en werkt al 21 jaar als opbouwwerker in de regio. In de af gelopen jaren zag zij hoe dorpen in hoog tempo veranderden. Katho lieke tradities verdwenen, jongeren trokken weg en mensen werden individualistischer. Door de grote afstanden tussen dorpen, het slechte openbaar vervoer, de ver grijzing en het verdwijnen van ba sisvoorzieningen, zag zij ook hoe de dorpen steeds geïsoleerder raak ten en hoe de eenzaamheid onder de Zeeuws-Vlamingen toenam. In de laatste jaren zag Ellen Ver- ZATERDAG 11 JANUARI 2020 GO Graauw blijft leefoaar, ook met gesloten kerk Koster Jac de Baar voor de gesloten dorpskerk van Graauw. fotos katholiek nieuwsblad - michiel van de kamp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 54