Takeaway wint strijd om aandelen Just eat Karin's ECONOMIE 17 Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de boete en die is niet mals Vakantie op jouw manier O www.karinschoice.nl De autofabrikanten bereiden zich al voor. Daimler, moederbedrijfvan Mercedes en Audi, kondigde aan ie der 10.000 werknemers te ontslaan. Ook Ford stuurt dit jaar duizenden mensen de laan uit. Met 14 miljoen arbeidsplaatsen is de auto-indu strie van groot economisch belang voor Europa. Maar de verwachting is dat nog meer ontslagen zullen volgen. De verkopen dalen en juist de meest winstgevende modellen liggen onder vuur. De reden is de strengere milieu- eisen die aan auto's worden gesteld. De gemiddelde uitstoot mag dit jaar nog maar 95 tot 100 gram CO2 per kilometer zijn voor nieuwe au to's. Elke gram meer die een nieuwe auto uitstoot, kost de auto fabrikant een boete. Op die manier wil de EU schonere auto's stimule ren. En die boetes zijn niet mals. Europese fabrikanten kunnen op basis van de huidige uitstoot tien tallen miljarden euro's aan boetes krijgen. Dat is een groot probleem voor automakers. De laatste jaren zijn de SUV's de best verkochte auto's. In middels is een op de drie in Europa verkochte auto's een SUV. Maar dat zijn juist de zwaardere auto's die meer CO2 uitstoten dan andere au to's. Die SUV's, modellen met de hoogste marge, gaan de autofabri kanten geld kosten. Tenzij ze meer elektrische auto's of minder ver vuilende auto's gaan verkopen. Elektrische auto's zijn de beste op tie vanuit milieuoogpunt. Ze stoten nul CO2 uit. Bovendien telt elke verkochte elektrische auto dit jaar twee keer mee voor de gemiddelde CO2-uitstoot. Dat wordt de ko mende jaren afgebouwd, zodat in 2023 de elektrische auto nog maar één keer meetelt. Fabrikanten mogen ook poolen met andere fabrikanten. Fiat Chrysler doet dat met Tesla. Dat be tekent dat elke verkochte Tesla meetelt bij Fiat Chrysler. Die kan dus meer vervuilende auto's verko pen omdat die gecompenseerd worden dor een elektrische auto van Tesla. Toch blijft er een groot probleem. Europese fabrikanten hebben nau welijks elektrische modellen. En vooralsnog zijn er maar een paar betaalbare modellen op de markt. De grote vraag is of de consument er al klaar voor is. Fabrikanten verdienen ook veel minder op elektrische auto's dan op de benzinemodellen. Meer elektri sche auto's verkopen betekent dus minder winst. En die winst hebben ze juist hard nodig om te investeren in nieuwe modellen en fabrieken. Beleggers zien het somber in voor de traditionele fabrikanten. Tesla is op de beurs bijna evenveel waard als Volkswagen, terwijl Tesla maar een fractie van de aantallen auto's verkoopt die Volkswagen slijt. Het vertrouwen dat de fabri kanten de omslag succesvol kun nen maken is dus niet erg groot. Op zich hebben autofabrikanten natuurlijk meer opties. De wereld is groter dan Europa, ze kunnen hun auto's wereldwijd verkopen en daar geld verdienen. Of dat gaat lukken is onzeker, de voortekenen zijn in ieder geval niet gunstig. Dat heeft twee oorzaken, China en een mo gelijke handelsoorlog met de VS. China heeft zich in rap tempo tot de grootste automarkt ter wereld ontwikkeld. Maar de groei is er he lemaal uit. Afgelopen jaar zakte het aantal verkochte nieuwe auto's met 7,5 procent tot 21 miljoen stuks. Dit jaar lijkt er ook geen opleving in te zitten. De VS blijft ook problema tisch, onder andere omdat Trump periodiek dreigt met extra heffin gen op Europese auto's. Dat alles maakt 2020 een spannend jaar voor de Europese autofabrikanten. Gisteren bleek dat 80,4 procent van de aandelen Just Eat zijn aan geboden aan Takeaway. ,,Ik ben heel verheugd dat 80,4 procent van de aandeelhouders met ons bod instemt. Het is een droom- combinatie en ik kijk er erg naar uit dit bedrijf nog jaren te leiden'', aldus Jitse Groen, de topman van Takeaway.com. De maaltijdbezorger kondigde in juni vorig jaar al aan Just Eat te willen overnemen. Het bestuur van Just Eat steunde dat bod. Een paar maanden later kwam Prosus met een vijandig bod in contan ten. Takeaway wilde de overname betalen met eigen aandelen. De strijd tussen de kemphanen spitste zich toe op de vraag of Just Eat een eigen bezorgdienst moet hebben voor de maaltijdbezor ging. Takeaway vindt van niet, een eigen bezorgdienst is te duur. Pro sus wilde daar juist wel in investe ren, maar wist de aandeelhouders niet te overtuigen. Takeaway betaalt omgerekend 7,2 miljard euro voor het bedrijf. 2020 wordt een spannend jaar voor de Europese autofabrikanten. Zwaardere milieueisen zetten de winsten onder druk. Ook de vraag naar auto's daalt, is de verwachting in de branche. Q vlucht <9 verblijf O huurauto Altijd inclusief: Ifilecj i/an de massa, maak jij je eigen vakantie Karin weet voor jou de leukste plekjes zaterdag 11 januari 2020 De traditionele autofabrikanten krijgen het volgens experts door de strengere milieu-eisen zwaar te verduren. foto afp Rotterdam Het aantal verkochte nieuwe auto's daalde het afgelopen jaar in China met 7,5 procent tot 21 miljoen stuks. AMSTERDAM Het Neder landse Takeaway.com kan zijn Britse branchegenoot Just Eat overnemen. Dat is de uitkomst na een maandenlange felle overnamestrijd met techinves- teerder Prosus. Autofabrikanten maken zich op voor zwaar jaar Peet Vogels Prijzen excl. Calamiteiten fonds €2,50 adm-kosten €25,- per boeking Samos Villa Platanaki Curacao Ban Topa Appartementen Alles makkelijk in 1 boeking

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17