Takeaway wint strijd
om aandelen Just eat
Karin's
ECONOMIE 17
Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de boete en die is niet mals
Vakantie op jouw manier
O www.karinschoice.nl
De autofabrikanten bereiden zich
al voor. Daimler, moederbedrijfvan
Mercedes en Audi, kondigde aan ie
der 10.000 werknemers te ontslaan.
Ook Ford stuurt dit jaar duizenden
mensen de laan uit. Met 14 miljoen
arbeidsplaatsen is de auto-indu
strie van groot economisch belang
voor Europa. Maar de verwachting
is dat nog meer ontslagen zullen
volgen. De verkopen dalen en juist
de meest winstgevende modellen
liggen onder vuur.
De reden is de strengere milieu-
eisen die aan auto's worden gesteld.
De gemiddelde uitstoot mag dit
jaar nog maar 95 tot 100 gram CO2
per kilometer zijn voor nieuwe au
to's. Elke gram meer die een
nieuwe auto uitstoot, kost de auto
fabrikant een boete. Op die manier
wil de EU schonere auto's stimule
ren. En die boetes zijn niet mals.
Europese fabrikanten kunnen op
basis van de huidige uitstoot tien
tallen miljarden euro's aan boetes
krijgen.
Dat is een groot probleem voor
automakers. De laatste jaren zijn de
SUV's de best verkochte auto's. In
middels is een op de drie in Europa
verkochte auto's een SUV. Maar dat
zijn juist de zwaardere auto's die
meer CO2 uitstoten dan andere au
to's. Die SUV's, modellen met de
hoogste marge, gaan de autofabri
kanten geld kosten. Tenzij ze meer
elektrische auto's of minder ver
vuilende auto's gaan verkopen.
Elektrische auto's zijn de beste op
tie vanuit milieuoogpunt. Ze stoten
nul CO2 uit. Bovendien telt elke
verkochte elektrische auto dit jaar
twee keer mee voor de gemiddelde
CO2-uitstoot. Dat wordt de ko
mende jaren afgebouwd, zodat in
2023 de elektrische auto nog maar
één keer meetelt.
Fabrikanten mogen ook poolen
met andere fabrikanten. Fiat
Chrysler doet dat met Tesla. Dat be
tekent dat elke verkochte Tesla
meetelt bij Fiat Chrysler. Die kan
dus meer vervuilende auto's verko
pen omdat die gecompenseerd
worden dor een elektrische auto
van Tesla.
Toch blijft er een groot probleem.
Europese fabrikanten hebben nau
welijks elektrische modellen. En
vooralsnog zijn er maar een paar
betaalbare modellen op de markt.
De grote vraag is of de consument
er al klaar voor is.
Fabrikanten verdienen ook veel
minder op elektrische auto's dan op
de benzinemodellen. Meer elektri
sche auto's verkopen betekent dus
minder winst. En die winst hebben
ze juist hard nodig om te investeren
in nieuwe modellen en fabrieken.
Beleggers zien het somber in
voor de traditionele fabrikanten.
Tesla is op de beurs bijna evenveel
waard als Volkswagen, terwijl Tesla
maar een fractie van de aantallen
auto's verkoopt die Volkswagen
slijt. Het vertrouwen dat de fabri
kanten de omslag succesvol kun
nen maken is dus niet erg groot.
Op zich hebben autofabrikanten
natuurlijk meer opties. De wereld is
groter dan Europa, ze kunnen hun
auto's wereldwijd verkopen en daar
geld verdienen. Of dat gaat lukken
is onzeker, de voortekenen zijn in
ieder geval niet gunstig. Dat heeft
twee oorzaken, China en een mo
gelijke handelsoorlog met de VS.
China heeft zich in rap tempo tot
de grootste automarkt ter wereld
ontwikkeld. Maar de groei is er he
lemaal uit. Afgelopen jaar zakte het
aantal verkochte nieuwe auto's met
7,5 procent tot 21 miljoen stuks. Dit
jaar lijkt er ook geen opleving in te
zitten. De VS blijft ook problema
tisch, onder andere omdat Trump
periodiek dreigt met extra heffin
gen op Europese auto's. Dat alles
maakt 2020 een spannend jaar voor
de Europese autofabrikanten.
Gisteren bleek dat 80,4 procent
van de aandelen Just Eat zijn aan
geboden aan Takeaway. ,,Ik ben
heel verheugd dat 80,4 procent
van de aandeelhouders met ons
bod instemt. Het is een droom-
combinatie en ik kijk er erg naar
uit dit bedrijf nog jaren te leiden'',
aldus Jitse Groen, de topman van
Takeaway.com.
De maaltijdbezorger kondigde
in juni vorig jaar al aan Just Eat te
willen overnemen. Het bestuur
van Just Eat steunde dat bod. Een
paar maanden later kwam Prosus
met een vijandig bod in contan
ten. Takeaway wilde de overname
betalen met eigen aandelen.
De strijd tussen de kemphanen
spitste zich toe op de vraag of Just
Eat een eigen bezorgdienst moet
hebben voor de maaltijdbezor
ging. Takeaway vindt van niet, een
eigen bezorgdienst is te duur. Pro
sus wilde daar juist wel in investe
ren, maar wist de aandeelhouders
niet te overtuigen.
Takeaway betaalt omgerekend
7,2 miljard euro voor het bedrijf.
2020 wordt een
spannend jaar voor
de Europese
autofabrikanten.
Zwaardere milieueisen
zetten de winsten
onder druk. Ook de
vraag naar auto's daalt,
is de verwachting in de
branche.
Q vlucht <9 verblijf O huurauto
Altijd inclusief:
Ifilecj i/an de massa,
maak jij je eigen vakantie
Karin weet voor jou de leukste plekjes
zaterdag 11 januari 2020
De traditionele autofabrikanten krijgen het volgens experts door de strengere milieu-eisen zwaar te verduren. foto afp
Rotterdam
Het aantal verkochte nieuwe
auto's daalde het afgelopen jaar
in China met 7,5 procent tot 21
miljoen stuks.
AMSTERDAM Het Neder
landse Takeaway.com kan zijn
Britse branchegenoot Just Eat
overnemen. Dat is de uitkomst
na een maandenlange felle
overnamestrijd met techinves-
teerder Prosus.
Autofabrikanten maken
zich op voor zwaar jaar
Peet Vogels
Prijzen excl. Calamiteiten fonds €2,50 adm-kosten €25,- per boeking
Samos Villa Platanaki
Curacao Ban Topa Appartementen
Alles makkelijk
in 1 boeking