II
737 MAX is
'ontworpen
door clowns',
stelt testpiloot
van Boeing
ECONOMIE 15
Afspreken met
vrienden
kan bijna nooit
'Dit vliegtuig is ontworpen door
clowns die zelfweer onder toezicht
staan van apen', schrijft een piloot
van Boeing in een intern bericht uit
2017, dat betrekking had op de
vluchtcomputer van de 737 MAX.
Alle toestellen van dat type staan
sinds vorig jaar maart aan de grond
na twee crashes binnen een half
jaar.
Andere berichten tonen aan dat
Boeing verplichte simulatortrai
ningen voor het 737 MAX-toestel
probeerde te voorkomen. De lei
ding zou dat niet nodig vinden om
dat de besturing van de 737 MAX
bijna hetzelfde is als die van zijn
voorganger.
De nieuwe informatie geeft een
'diep schokkend beeld' van waartoe
Boeing bereid was om onderzoek
door de toezichthouder te omzei
len, zei Congreslid Peter DeFazio,
die een commissie voorzit die on
derzoek doet naar de 737 MAX. Vol
gens DeFazio laten de interne be
richten zien dat Boeing 'cruciale in
formatie' achterhield.
Boeing noemde de inhoud van de
vrijgegeven berichten 'compleet
onacceptabel'. Het bedrijf stuurde
de informatie eerder al door aan de
Amerikaanse luchtvaartautoritei
ten.
De 737 MAX ligt aan
de ketting na twee
fatale ongelukken
met het toestel
De 737 MAX ligt aan de ketting na
twee fatale ongelukken. In oktober
2018 stortte een Boeing van de In
donesische maatschappij Lion Air
neer in de Zee van Java, waarbij 189
personen om het leven kwamen.
Op 10 maart stortte een toestel van
Ethiopian Airlines neer met 157
personen aan boord.
Boeing-topman Dennis Muilen-
berg stapte in december op in na
sleep van de technische problemen
met dit type toestel. Op 13 januari
krijgt David Calhoun de leiding bij
de Amerikaanse vliegtuiggigant in
handen. Het nieuwe leiderschap
moet zorgen voor 'meer transpa
rantie en betere communicatie'
rond de terugkeer van de 737 MAX.
,,Ik geloof sterk in de toekomst
van Boeing en de 737 MAX'', aldus
Calhoun eerder in een verklaring.
De positie van Muilenburg stond al
enige tijd onder druk, aangezien
Boeing langer op de hoogte zou zijn
geweest van het technische manke
ment aan de 737 MAX. In oktober
werd Muilenburg ondervraagd in
het Congres. Toen erkende hij ook
dat het bedrijf fouten had gemaakt.
De kwestie wordt ook door de
Amerikaanse justitie onderzocht.
field vormt geen uitzondering, zeker
voor wie niet kan terugvallen op fami
liekapitaal. De ouders van de Benfields
vormden hun karakter. ,,We verhuisden
op mijn 14de van Leicester naar Corn
wall'', vertelt Jo Benfield. ,,Mijn vader
werkte bij een drukkerij. In de East
Midlands was hij fabrieksarbeider. De
verhuizing betekende een stap omhoog.
Mijn moeder werkte op kantoor. Ze
konden het zich nooit veroorloven om
een huis te kopen.'' David omschrijft
zijn achtergrond als blue collar, onge
schoold maar ambitieus en met de blik
naar boven gericht.
Britten hebben een feilloos gevoel
voor rangen en standen. Over salarissen
praat niemand, maar iedereen weet
exact tot welke sociale klasse hij of zij
behoort. Het verschil tussen de lower
middle class en de middle class is subtiel.
Het leven van de middenklasse is ver
fijnder en prijziger. Studeren en het ver
langen om in een gunstiger postcodege-
bied (voor de schoolkeuze) te komen,
gaat ten koste van uiterlijk vertoon.
Jo en David Benfield laten in politiek
opzicht een landelijke trend zien. Ze
stemden tijdens de verkiezingen op de
Liberal Democrats, een partij die zich
inzette om Groot-Brittannië in de EU te
houden. Remainers komen vaker uit
een verstedelijkt gebied, zijn jonger, ge
noten meestal een betere opleiding en
verdienen gemiddeld meer dan voor
standers van de brexit. Dat Jo voor de
NHS werkt, speelt ook een rol: ,,Onze
ziekenhuizen leunen op Europeanen.''
Zoals in de meeste moderne gezinnen
in een vergelijkbare positie werken de
Benfields beiden. Het moederschap gaat
wel voor een verandering zorgen, mede
door hun verworven welstand. Als ze
naar Witney verhuizen, gaat J o op zoek
naar een meer regelmatige baan. ,,Onze
sociale levens lijden onder mijn werk'',
geeft ze aan. David: ,,In de weekenden
werkt ze meestal. Afspreken met vrien
den kan bijna nooit. Of zij past op Ellie.
Of ik.''
Weerbarstig
Uit de toekomstwens voor hun dochter
tje komt naar voren dat ze zich op het
moment veilig wanen in de midden
klasse. Anders dan hun eigen ouders,
die dagelijks hamerden op het belang
van school, zien ze levensgeluk als het
hoogste streven. ,,We staan volledig
achter haar keuzes, wat die ook mogen
zijn'', zegt Jo. ,,Met haar handen wer
ken? Prima. Wil ze naar een topuniver
siteit? Dan proberen we dat.''
In het weerbarstige klimaat in Groot-
Brittannië geldt het stel als een sjabloon
voor de nieuwe middenklasse. Flexibel,
bereid om te zwoegen en met werk dat
crisisbestendig is. Wat betreft mentali
teit dichter aanschurkend tegen de wor
king class dan tegen de upper class. Te
vreden maar op hun hoede voor tegen
wind. Jo Benfield: ,,Collega's van mij
verdienen soms zo weinig dat ze moe
ten aankloppen bij de voedselbank. Wij
behoren tot de gelukkigen.''
Collegegeld
David Benfield beheert nu het netwerk
rond het onroerend goed van de ver
maarde universiteit, dat ruim 480 pan
den beslaat. Tegen een salaris dat al het
afzien in één klap waard maakte. Het
gezinsinkomen zit nu een stuk boven
het landelijk gemiddelde van de middle
class, dat rond de zestigduizend euro
ligt. Anders dan menig generatiegenoot
doen ze het op de sociale ladder beter
dan hun ouders.
De financiële crisis van 2008 veran
derde het landschap in Groot-Brittan-
nië aanzienlijk. Vooral het besluit om
het collegegeld te verdrievoudigen en
beurzen te versoberen zorgde voor een
verschuiving. Jongvolwassenen moes
ten hun toekomstplannen naar beneden
bijstellen of uitsmeren over een langere
periode. De Britse middenklasse moest
knokken om haar positie te bereiken.
De weg omhoog was steil en bochtig.
Het voorbeeld van Jo en David Ben
tra kwalificaties was haar salaris be
grensd op een lage schaal. Uitmuntende
beoordelingen hielpen haar deze brug te
slechten. Het Londense St Mary's Hos
pital bood haar de optie om zich koste
loos verder te specialiseren.
,,Nachtdiensten draaien en studeren'',
blikt ze terug. ,,Nergens geld voor. Zo
zag mijn leven als twintiger eruit.'' Haar
man David buffelde minstens zo hard
voor ze elkaar ontmoetten. Overdag als
ict-specialist, 's avonds als barman in
een pub. ,,Ik ben nooit naar de universi
teit gegaan'', zegt hij. ,,Ik wilde een an
dere route volgen, maar had lang weinig
geluk. Totdat een baan bij de politie uit
mondde in een prachtig aanbod van de
University of Oxford.''
zaterdag 11 januari 2020
GO
Chicago
Medewerkers van vliegtuigbou
wer Boeing hadden sterke twij
fels over de ontwikkeling van de
737 MAX. Dat blijkt uit honder
den interne berichten die het
bedrijf heeft vrijgegeven.
Sanne Schelfaut
-David Benfield
Het gezin
van Jo en
David Ben-
field met
dochtertje
Ellie moest
knokken
om de deur
naar de
midden
klasse te
openen.
PRIVÉFOTO