II 737 MAX is 'ontworpen door clowns', stelt testpiloot van Boeing ECONOMIE 15 Afspreken met vrienden kan bijna nooit 'Dit vliegtuig is ontworpen door clowns die zelfweer onder toezicht staan van apen', schrijft een piloot van Boeing in een intern bericht uit 2017, dat betrekking had op de vluchtcomputer van de 737 MAX. Alle toestellen van dat type staan sinds vorig jaar maart aan de grond na twee crashes binnen een half jaar. Andere berichten tonen aan dat Boeing verplichte simulatortrai ningen voor het 737 MAX-toestel probeerde te voorkomen. De lei ding zou dat niet nodig vinden om dat de besturing van de 737 MAX bijna hetzelfde is als die van zijn voorganger. De nieuwe informatie geeft een 'diep schokkend beeld' van waartoe Boeing bereid was om onderzoek door de toezichthouder te omzei len, zei Congreslid Peter DeFazio, die een commissie voorzit die on derzoek doet naar de 737 MAX. Vol gens DeFazio laten de interne be richten zien dat Boeing 'cruciale in formatie' achterhield. Boeing noemde de inhoud van de vrijgegeven berichten 'compleet onacceptabel'. Het bedrijf stuurde de informatie eerder al door aan de Amerikaanse luchtvaartautoritei ten. De 737 MAX ligt aan de ketting na twee fatale ongelukken met het toestel De 737 MAX ligt aan de ketting na twee fatale ongelukken. In oktober 2018 stortte een Boeing van de In donesische maatschappij Lion Air neer in de Zee van Java, waarbij 189 personen om het leven kwamen. Op 10 maart stortte een toestel van Ethiopian Airlines neer met 157 personen aan boord. Boeing-topman Dennis Muilen- berg stapte in december op in na sleep van de technische problemen met dit type toestel. Op 13 januari krijgt David Calhoun de leiding bij de Amerikaanse vliegtuiggigant in handen. Het nieuwe leiderschap moet zorgen voor 'meer transpa rantie en betere communicatie' rond de terugkeer van de 737 MAX. ,,Ik geloof sterk in de toekomst van Boeing en de 737 MAX'', aldus Calhoun eerder in een verklaring. De positie van Muilenburg stond al enige tijd onder druk, aangezien Boeing langer op de hoogte zou zijn geweest van het technische manke ment aan de 737 MAX. In oktober werd Muilenburg ondervraagd in het Congres. Toen erkende hij ook dat het bedrijf fouten had gemaakt. De kwestie wordt ook door de Amerikaanse justitie onderzocht. field vormt geen uitzondering, zeker voor wie niet kan terugvallen op fami liekapitaal. De ouders van de Benfields vormden hun karakter. ,,We verhuisden op mijn 14de van Leicester naar Corn wall'', vertelt Jo Benfield. ,,Mijn vader werkte bij een drukkerij. In de East Midlands was hij fabrieksarbeider. De verhuizing betekende een stap omhoog. Mijn moeder werkte op kantoor. Ze konden het zich nooit veroorloven om een huis te kopen.'' David omschrijft zijn achtergrond als blue collar, onge schoold maar ambitieus en met de blik naar boven gericht. Britten hebben een feilloos gevoel voor rangen en standen. Over salarissen praat niemand, maar iedereen weet exact tot welke sociale klasse hij of zij behoort. Het verschil tussen de lower middle class en de middle class is subtiel. Het leven van de middenklasse is ver fijnder en prijziger. Studeren en het ver langen om in een gunstiger postcodege- bied (voor de schoolkeuze) te komen, gaat ten koste van uiterlijk vertoon. Jo en David Benfield laten in politiek opzicht een landelijke trend zien. Ze stemden tijdens de verkiezingen op de Liberal Democrats, een partij die zich inzette om Groot-Brittannië in de EU te houden. Remainers komen vaker uit een verstedelijkt gebied, zijn jonger, ge noten meestal een betere opleiding en verdienen gemiddeld meer dan voor standers van de brexit. Dat Jo voor de NHS werkt, speelt ook een rol: ,,Onze ziekenhuizen leunen op Europeanen.'' Zoals in de meeste moderne gezinnen in een vergelijkbare positie werken de Benfields beiden. Het moederschap gaat wel voor een verandering zorgen, mede door hun verworven welstand. Als ze naar Witney verhuizen, gaat J o op zoek naar een meer regelmatige baan. ,,Onze sociale levens lijden onder mijn werk'', geeft ze aan. David: ,,In de weekenden werkt ze meestal. Afspreken met vrien den kan bijna nooit. Of zij past op Ellie. Of ik.'' Weerbarstig Uit de toekomstwens voor hun dochter tje komt naar voren dat ze zich op het moment veilig wanen in de midden klasse. Anders dan hun eigen ouders, die dagelijks hamerden op het belang van school, zien ze levensgeluk als het hoogste streven. ,,We staan volledig achter haar keuzes, wat die ook mogen zijn'', zegt Jo. ,,Met haar handen wer ken? Prima. Wil ze naar een topuniver siteit? Dan proberen we dat.'' In het weerbarstige klimaat in Groot- Brittannië geldt het stel als een sjabloon voor de nieuwe middenklasse. Flexibel, bereid om te zwoegen en met werk dat crisisbestendig is. Wat betreft mentali teit dichter aanschurkend tegen de wor king class dan tegen de upper class. Te vreden maar op hun hoede voor tegen wind. Jo Benfield: ,,Collega's van mij verdienen soms zo weinig dat ze moe ten aankloppen bij de voedselbank. Wij behoren tot de gelukkigen.'' Collegegeld David Benfield beheert nu het netwerk rond het onroerend goed van de ver maarde universiteit, dat ruim 480 pan den beslaat. Tegen een salaris dat al het afzien in één klap waard maakte. Het gezinsinkomen zit nu een stuk boven het landelijk gemiddelde van de middle class, dat rond de zestigduizend euro ligt. Anders dan menig generatiegenoot doen ze het op de sociale ladder beter dan hun ouders. De financiële crisis van 2008 veran derde het landschap in Groot-Brittan- nië aanzienlijk. Vooral het besluit om het collegegeld te verdrievoudigen en beurzen te versoberen zorgde voor een verschuiving. Jongvolwassenen moes ten hun toekomstplannen naar beneden bijstellen of uitsmeren over een langere periode. De Britse middenklasse moest knokken om haar positie te bereiken. De weg omhoog was steil en bochtig. Het voorbeeld van Jo en David Ben tra kwalificaties was haar salaris be grensd op een lage schaal. Uitmuntende beoordelingen hielpen haar deze brug te slechten. Het Londense St Mary's Hos pital bood haar de optie om zich koste loos verder te specialiseren. ,,Nachtdiensten draaien en studeren'', blikt ze terug. ,,Nergens geld voor. Zo zag mijn leven als twintiger eruit.'' Haar man David buffelde minstens zo hard voor ze elkaar ontmoetten. Overdag als ict-specialist, 's avonds als barman in een pub. ,,Ik ben nooit naar de universi teit gegaan'', zegt hij. ,,Ik wilde een an dere route volgen, maar had lang weinig geluk. Totdat een baan bij de politie uit mondde in een prachtig aanbod van de University of Oxford.'' zaterdag 11 januari 2020 GO Chicago Medewerkers van vliegtuigbou wer Boeing hadden sterke twij fels over de ontwikkeling van de 737 MAX. Dat blijkt uit honder den interne berichten die het bedrijf heeft vrijgegeven. Sanne Schelfaut -David Benfield Het gezin van Jo en David Ben- field met dochtertje Ellie moest knokken om de deur naar de midden klasse te openen. PRIVÉFOTO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15