der dat ik het wil, voel ik het. Eenzaam heid, zwaarte, gemis. Tranen stromen over mijn wangen. Ik gooi mijn armen omhoog en denk: kom naar me toe, man, als je bestaat. Anderhalve maand later schrijf ik me met tegenzin in op datingsite E-matching, waarop ik vorige zomer ook actief was, maar waarmee ik was gestopt na een stel oninteressante dates. Opnieuw valt het niet mee. Mannen komen niet opdagen op een afspraak of sturen idiote filmpjes van hun auto in de wasstraat, ze pakken me op date nummer twee bij mijn borsten, ze vinden mijn beroep als schrijver en dichter interes santer dan mij of ik vind ze hoogst onaan trekkelijk. Na de zoveelste date waarvoor ik me zorgvuldig heb opgetut, vind ik het tijd voor een andere aanpak. Ik pas mijn profiel tekst aan en laat weten dat ik een eerste afspraak graag kort en informeel houd, en in jeans en op gympjes verschijn. Ik spreek met mezelf af dat er niets van afhangt, dat ik ga oefenen. Zoals je leren autorijden en pianospelen ook moet oefenen. Ondertussen denk ik na over mannen. Wat als mijn leven zo blijft? Is dat genoeg? Ja. Ik heb een leuk leven en ik ben blij met mezelf. Mijn relaties tot nu toe waren onrustig, met veel hoogte- en dieptepun ten. Daar heb ik geen zin meer in. Ik wil de veroverde innerlijke rust niet op het spel zetten voor een partner. Dus als ik al iemand tegenkom, dan moet dat iemand zijn met wie ik in harmonie kan leven. Plotseling nemen de contactverzoeken toe, worden de mannen leuker, de dates minder vervelend, al is het nog zonder seri euze klik. Ik doe er een schepje bovenop en zoek wat actiever. Ondertussen volg ik op internet een cursus bij datingcoach Carla Ketelaar ('voor hoogopgeleide, alleen staande en zelfbewuste vrouwen') en lees haar boek Vind je eindman waarin ze onder meer schrijft dat zelfvertrouwen, integri teit, verantwoordelijkheidsgevoel en zelf- reflexie bij een man belangrijker zijn dan uiterlijk en of iemand sportief is. Half juni. Het is vlak voor de vakantie en ik heb het moordend druk. Mijn betaalabon- nement bij E-matching is afgelopen, maar dat is geen punt want ik heb de komende periode toch geen tijd om te daten. Pas over twee maanden meld ik me weer aan. Nog even, uit gewoonte of uit nieuwsgierigheid, kijk ik wie mijn profiel hebben bekeken. Vijf mannen. Als ik de bovenste zie krijg Wie? ik een schok. Een fysieke schok. Waarom? De foto's zijn belabberd en van zijn profiel tekst word ik niet heel warm. Hij heeft me geen bericht gestuurd, is blijkbaar niet in mij geïnteresseerd of denkt dat we niet bij elkaar passen. Maar die schok. Ik vind het een signaal, al kan ik niet precies uitleggen hoe dat zit. Toch denk ik dat het iets betekent. Weet je wat? Ik word weer één maand betaald lid en stuur hem een berichtje. Mijn vorige relatie is vriendelijk geëin digd, ik heb geen zware mannentrauma's, ik houd van seks maar heb geen zin daar voor uren in een café met vreemde types te moeten ouwehoeren en ik ben makkelijk in de omgang. Waarom dan tien jaar lang nauwelijks mannen? Simpel. Alleen zijn beviel me. Daarnaast had ik iets uit te zoeken met mezelf. Iets onderhuids, waarvan ik nauwe lijks wist wat het was. Dat duurde behoor lijk lang, zodat mijn omgeving zich soms afvroeg: waarom is die vrouw zo lang single? Een punt werd het nooit, ik sprak af met vriendinnen en vrienden, werkte hard, ging overal alleen op af en genoot van zon dagmiddagen alleen met krant en kat op de bank. Vakanties met de bergsportvereni ging kun je ook als single boeken, en zijn altijd gezellig. Soms duurden die zondagmiddagen op de bank weleens lang, ook al had ik er nog zo veel behoefte aan na een drukke werk week. Ik debuteerde als dichter, publiceerde vijf boeken en schreef een bestseller, ik kreeg een burn-out en ging in therapie. Mijn kelders opruimen noemde ik dat. Niet iets waarbij ik een man kon gebruiken. Het was goed om op mezelf aangewezen te zijn, om niet bij iemand te kunnen uithuilen. 30 Diet Groothuis is schrijver, dichter, columnist en stads dichter van Zeist. Haar nieuwste boek Het Ei, 'een spette rend poëtische versie van het oerknalver- haal', werd door NRC gekozen tot tweede beste prentenboek van 2019.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 118