'Salsa zit in mijn lijf. Ik adem die muziek. Ik liet zien dat Colombia meer is dan de serie NarcoS zoals ze het zelf noemt, standaardgezellig heid. ,,Ik had dit jaar voor het eerst een kerstboom, gewoon omdat het kon, omdat ik niet op tournee was. Deze nieuwe ma nier van leven, met vrije avonden en week ends, is voor mij ongelooflijk luxe. Ook Adinda was eraan toe. Ze heeft een heftig tourleven achter de rug, reisde de hele wereld over. We hebben allebei een kinder wens. Daar wordt nu aan gewerkt.'' Lacht. ,,Nee, meer valt daar niet over te zeggen.'' ,,Mijn fans zijn voor een groot deel conser- vatief-katholiek. Als ik hand-in-hand met Adinda over straat liep, voelde ik de blik ken. Soms vond ik het zo awkward dat ik haar hand liever losliet. Maar Adinda zei: 'Het is belangrijk dat je dit wél laat zien, dat deze liefde er ook mag zijn. Hierin kun je een rolmodel zijn voor andere homoseksu ele stellen'. Dus zette ik me er af en toe overheen.'' ,,Dan kom ik uit bij al die clichés: thuis komen, jezelf kunnen zijn. Rust. Zij ként mij gewoon, en ik haar. We zijn allebei voor het eerst met een vrouw, en het is een soort liefde die ik niet eerder heb ervaren. Adinda heeft ook heel goed voor me gezorgd tij dens mijn burn-out. Ik had negen jaar zo hard gewerkt dat ik het mezelf niet meer toestond te relaxen. Adinda liet me zien hoe je op de bank kunt liggen binge- watchen zonder je schuldig te voelen.'' Dat ontspannen ging niet zonder slag of stoot. Er was ook veel onzekerheid en angst om de controle los te laten. „Behalve het conservatorium heb ik verder geen oplei ding. Ik dacht: als ik mijn trompet opgeef, wat dan? Waar leef ik dan voor, wat is mijn bestemming? Ik was mijn houvast kwijt en had constant het gevoel dat ik viel, zonder te weten waar de bodem was. Doodeng. Maar ook noodzakelijk, want dat ik zo hard viel, gaf ook aan hoe ver ik verwijderd was van mezelf, van mijn verlangen.'' Een verlangen waaraan ze nu eindelijk toekomt met haar vrouw: zich settelen in een kalmer bestaan. Een huisje met tuin, 's ochtends samen ontbijten, de krant lezen met Bach op de achtergrond. Ze houdt van, ,,Als vrouwelijke trompettist was ik in Colombia een vreemde eend in de bijt. En ook nog een heel exotische, met mijn lengte, haarkleur en Nederlandse nationali teit. Maar de salsa zit in mijn lijf, ik adem die muziek. Daarvoor kreeg ik alle respect. Sterker nog, ik werd ontvangen als een hel din die de Colombiaanse cultuur vertegen woordigde, die liet zien dat het land meer is dan de serie Narcos over Pablo Escobar. Daarmee kon ik een voorbeeld zijn voor andere vrouwen. Ik kreeg steeds vaker be richtjes van meisjes die zich door mij had den laten inspireren om trompet te spelen.'' Haar eigen trompet staat al sinds haar ver huizing in de opslag. Hontelé voelt voorals nog geen aandrang hem tevoorschijn te ha len. ,,Als-ie eruit komt, stel ik me voor dat ik even voel of de ventielen het nog doen. Dat ik 'm aan mijn mond zet om te kijken wat er gebeurt. Maar zelf muziek maken, daar heb ik nu geen behoefte aan. Misschien wel nooit meer.'' Het is nogal een uitspraak voor iemand die zich een leven lang manifesteerde via de trompet. Hontelé heeft een nieuwe manier gevonden om haar creativiteit te uiten. Ze werd artistiek leider van het Music Meeting Festival, dat de grenzen oprekt tussen jazz, improvisatie, traditionele muziek en an dere genres. In de eerste editie onder lei ding van Hontelé ligt de focus - niet geheel toevallig - op Cuba. ,,Hierin kan ik mijn expertise en ambities kwijt. In deze baan ben ik ook dagelijks bezig met muziek, ik verbind lijntjes tussen muzikanten en stij len, kan een podium geven aan artiesten die zelden in ons land te zien zijn. Dat geeft me net zo veel voldoening als zelf muziek ma ken, alleen heb ik er nu wél een leven naast.'' En dan is er nog het sluitstuk van haar salsacarrière, het album dat ze maakte voor dat ze afscheid nam van de trompet. Op Cuba Linda komt alles samen, zegt ze, het is de plaat waarop ze volledig tot haar recht komt. ,,Het is echt mijn persoonlijke pro ject, ik heb alles zelfbedacht en voorgepro- duceerd, en met mijn band opgenomen op Cuba, waar mijn muzikale roots liggen.'' ,,Nee. Het is nu een mooi afgerond verhaal. Cuba Linda is een heel oud nummer dat altijd met me is meegereisd. Mijn moeder danste erop met mijn vader toen ze zwan ger was van mij. Het is een hommage aan Cuba, waar de oorsprong van salsa ligt, en bevat de essentie van waar het om gaat in muziek: dat je een verhaal vertelt waarmee je mensen raakt. Ik heb me laten inspireren door de versie van Grupo Folklórico y Expe rimental Nuevayorquino, met trompettist Chocolate. Die is voor mij de leidraad ge worden. Hij laat zien hoe je op een waar achtige manier muziek maakt, hoe je met één noot alles kunt zeggen. Dit album, met deze titel, is de perfecte punt achter mijn carrière.'' ,,Helaas, maar de nominatie was al erken ning genoeg. En winnen had ook allerlei verwachtingen gewekt. Wéér al die interviewaanvragen, wéér verzoeken om op te treden - alleen het idee al geeft me een gejaagd gevoel. Die tijd ligt nu achter me. Ik kijk graag YouTube-filmpjes terug van op tredens die ik heb gedaan, videoclips die we hebben opgenomen, artiesten met wie ik heb gespeeld. Dan denk ik: wow, dit is echt wel bijzonder. Maar ook: wat heerlijk dat het niet meer hoeft.'' Hoe reageerden je fans toen je een relatie kreeg met een vrouw? Wat vind je bij haar? Je was al een rolmodel voor meisjes die trompet willen spelen. Doet het pijn dat er hierna geen album meer komt? Net als je vorige album won Cuba Linda nét geen Latin Grammy Award. ZATERDAG 11 JANUARI 2020 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 101