Matrassen vanaf dit
jaar apart ingezameld
Leerlingen van groene opleidingen
in Goes hoeven niet te verkassen
7
GERUCHT BELGEN ZOUDEN AFVAL GRATIS LOZEN
Het is een
hardnekkig gerucht
dat Belgen massaal
de grens oversteken
om hun afval gratis
te lozen. En de
medewerkers van de
Zeeuws-Vlaamse
milieustraten? Die
zouden niet of
nauwelijks controleren.
Maar is dat écht zo? De
redactie nam de proef
op de som met een
geleende Belgische
auto.
M M et stikt bij de milieu-
straten van de Belgen.
Zij moeten daar flink
I betalen om hun afval
kwijt te kunnen, dus komen ze de
grens over en storten ze het in
onze milieuparken. Dat mag hele
maal niet, maar er wordt niks aan
gedaan. Belachelijk! En wij maar
betalen!" De medewerkers van de
milieuparken ergeren zich aan
deze populaire verjaardagspraat,
die nu ook al is doorgesijpeld naar
de politiek. Alsof ze hun werk niet
goed doen, uit gemakzucht of uit
angst voor discussie aan de poort.
Het CDA in Terneuzen en
HulstPlus en de PvdA in Hulst
vroegen onlangs om een pasjes
systeem, waarmee Zeeuwen zich
aan het milieupark kunnen identi
ficeren. ,,Niet nodig", zei Paul Ma-
rinissen, directeur van de Zeeuwse
Reinigingsdienst (ZRD). ,,Aan de
poort wordt aan bestuurders van
buitenlandse auto's gevraagd naar
hun aanslag afvalstoffenheffing
(van Sabewa) en een identificatie-
bewijs." HulstPlus trekt die iden
tificatieplicht voor 'buitenlanders'
in twijfel en de Hulster CDA'er
Piet van de Kerkhove beweert dat
de milieuparkmedewerkers (in
Hulst) niet controleren 'omdat er
in het verleden letterlijk slaande
ruzie is geweest'.
Onverbiddelijk
De redactie nam daarom de proef
op de som. Met een geleende Bel
gische lila Toyota Corolla met een
doos oud papier in de kofferbak,
togen we naar de Hulster milieu
straat. Zónder Sabewa-bewijs op
zak. Dat hebben we officieel ook
niet, want we komen zogenaamd
uit Stekene. Eens kijken of we ons
afval kwijt kunnen. Volgens de ge-
99,9 van de
buitenlanders
is in orde
ruchten zou dat geen enkel pro
bleem moeten zijn. De praktijk is
echter compleet anders. Bovenaan
het talud van de milieustraat wor
den we opgewacht door milieu-
straatbeheerder Theo van Ren-
terghem. Die werpt één blik op de
auto en bukt voor het al geopende
autoraam: ,,Uw aanslag afvalstof
fen en identificatie alstublieft?"
Als we zeggen dat we die niet heb
ben, is Van Renterghem onverbid
delijk. ,,Dan mag ik u niet toela
ten." We dringen aan: ,,Toe nou,
het is maar één doos!" Het feest
gaat echter mooi niet door.
Van Renterghem en zijn collega
Peter Tacq zijn blij dat zij hun ver
haal eens kunnen doen. Het sys
teem wérkt. Ze begrijpen wel waar
de verhalen vandaan komen. Tacq:
,,De reden waarom je hier veel Bel
gen ziet, is omdat er hier in de
streek nu eenmaal veel Belgen wo
nen. Meer dan mensen zich besef
fen. En die mogen hier gewoon ko
men storten in heel Zeeland. Ook
als ze hier een tweede woning
hebben. Dat geldt ook voor Zeeu
wen die in België werken of die
een auto van de zaak hebben op
Belgisch kenteken." Dat niet altijd
gezien wordt dat om papieren
wordt gevraagd, is ook nog te be
grijpen. ,,Mensen die we kennen,
daar vragen we geen papieren
meer aan."
Wie niet aan de regels voldoet,
wordt resoluut geweigerd. Tacq:
,,Maar echt, 99,9 procent van de
buitenlanders is in orde." Zo eens
in de maand moeten ze iemand
wegsturen. ,,Meestal gaat dat zon
der problemen. Zelden is het min
der gezellig. Bij serieuze dreiging
doen we een stap opzij, noteren
het kenteken, geven dat door aan
de politie en laten ze storten.
Want: Liever dat, dan dat ze het in
de polder dumpen."
Vlissingen
Vanaf dit jaar worden matrassen
apart ingezameld in bijna alle
Zeeuwse milieustraten. Matras Re
cycling Europa (MRE) uit Utrecht
sorteert en ontleedt deze matras
sen.
Het is de bedoeling dat de ma
trassen eens per week worden op
gehaald in de Zeeuwse milieustra
ten. MRE haalt deze matrassen op
met haar Eco-trailer. Hierin passen
zevenhonderd matrassen. Van een
afgedankt matras kan zo'n 95 pro
cent worden hergebruikt. Er wor
den grondstoffen uitgehaald voor
bijvoorbeeld judomatten en isola-
tiemateriaal. De veren worden her
gebruikt in de staalindustrie. Ook
schoon textiel wordt gerecycled.
Materiaal wat niet schoon is wordt
na reiniging gebruikt in de indu
strie of komt alsnog bij het afval.
Het is sinds vorig jaar verplicht
om matrassen apart in te zamelen.
Afgelopen jaar heeft de Zeeuwse
Reinigingsdienst (ZRD) een jaar
geëxperimenteerd met matrasre
cyclingbedrijven. Enkele milieu
straten zamelden dus al langer ma
trassen in. In de milieustraat van
Kapelle is het niet mogelijk om
matrassen in te leveren wegens ge
brek aan ruimte. Daar staan ver
wijsborden naar milieustraten in
de buurt.
Veel mensen zullen het gebouw
nog kennen als het Groen College.
Al werd de naam in 2008 al veran
derd in Edudelta, naar de onder
wijsgroep waar de school toen al
onderdeel van was. In 2018 werd
echter besloten om Edudelta op te
heffen, omdat ze te klein was ge-
worden om zelfstandig voort te be
staan.
De VMBO-tak van de groene
school in Goes werd verplaatst naar
het Goese Lyceum aan de Berg
weg. Scalda ontfermde zich over de
MBO-opleidingen. De leerlingen
daarvan krijgen nog altijd les in het
gebouw aan het Stationspark. Er
kunnen opleidingen worden ge
volgd op het gebied van onder meer
de agrarische sector, tuin- en dier
verzorging en bloemstyling.
Afspraak
Ruim een jaar geleden zette Edu-
delta het gebouw in Goes te koop.
Een logische stap, omdat het behe
ren van de gebouwen het enige is
waarvoor de organisatie nog in leven
wordt gehouden. Scalda liet toen
weten Edudelta aan de afspraak te
willen houden dat ze het gebouw in
elk geval nog drie jaar zou kunnen
huren. Dat potentiële geschil is van
de baan nu Scalda heeft besloten het
gebouw te kopen. „Daarmee willen
we de toekomst van de groene oplei
dingen veiligstellen'', aldus een
woordvoerder.
Een jaar geleden, toen Scalda het
gebouw nog kwijt dreigde te raken,
liet de organisatie weten tijd nodig
te hebben om de groene opleidin
gen te integreren in de andere ge
bouwen en opleidingen. Nu kunnen
ze gewoon aan het Stationspark blij
ven zitten.
Bezoekers met een voertuig wat
NIET is voorzien van
een Nederlands kenteken,
dienen zich te melden met een
aanslag afvalstoffenheffing
en een legitimatiebewijs.
shmsi
Bedankt voor uw medewerking.
vrijdag 10 januari 2020
GO
Milieustraat is verjaardagspraat beu
Sheila van Doorsselaer
Hulst
Meteen controle bij een Belgisch voertuig en een voor de medewerkers onbekende bestuurder aan de milieustraat in Hulst.
FOTO'S BOAZ TIMMERMANS
-Peter Tacq, beheerder
milieustraat Hulst
Michiel van Dongen
De leerlingen van de 'groene op
leidingen' van MBO-school
Scalda in Goes, kunnen blijven
zitten in het gebouw aan het
Stationspark. Scalda koopt het
pand, waardoor verhuizing van
de baan is.
Rob Paardekam
Goes
Een bord bij de ingang van het milieupark in
Hulst wijst bestuurders van een voertuig met
buitenlands kenteken op hun plicht.