infrastructuur nodig' Crossover is van alle markten thuis 8,0 19 Test Kia durft flinke prijzen te vragen voor de nieu we XCeed. Voor de goedkoopste betaal je bijna 30 mille, terwijl een Ceed hatchback al voor amper 23.000 euro in de prijslijst staat. Kia geeft de XCeed echter standaard een rijke uit rusting mee. Hij lijkt vooral bedoeld voor de veeleisende koper: de door ons geteste 1.6 T- GDi motorversie heeft altijd een automaat en minimaal het royale DynamicPlusLine- uitrustingsniveau. Het eigentijdse en veelomvattende info tainment laat zich via een groot scherm bedie nen en werkt logisch. Bovendien is dit de eer ste Kia met een nieuw, digitaal instrumenta rium. Bijna alle moderne rijhulpjes zijn aanwezig, maar irritant is de waar schuwing als je je han den niet aan het stuur houdt. Door overgevoe ligheid klinkt hierdoor te vaak een vervelend ge piep. Dat de XCeed groter is, merk je niet aan de zit ruimte: die scheelt wei nig met de hatchback. Wel biedt de bagage ruimte meer inhoud: 31 liter om precies te zijn. Wie een SUV met hoge instap en hoge zit zoekt, wordt in de XCeed wat teleurgesteld. Ook flirt hij met z'n design of techniek niet met ter reinauto's, wat veel mo derne crossovers wel doen. Wie daarentegen een sportieve auto zoekt, wordt op zijn wenken bediend. Zo staat de XCeed standaard op grote 18 inch wielen, ver toont het dak een aflo pende coupé-lijn en ligt de achterruit tamelijk plat. Niet alleen qua uitstra ling, ook in het rijgedrag is de sportiviteit nadruk kelijk aanwezig. De rela tief zuinige 1,6 liter vier- cilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 11,7) is alert genoeg om de spor tieve aspiraties waar te maken. De Kia stuurt uitdagend en ligt stevig op de weg. Tegelijkertijd is er nauwelijks bezui nigd op het comfort: dit is een fijne reis- en ge zinsauto. —Niek Schenk dat op korte termijn al veel trucks fluisterstil rijden, waarschuwt Roger Alm, president-directeur van Volvo Trucks: ,,De ontwikkelingen gaan steeds sneller, maar het is allemaal niet zo eenvoudig. Als je vrachtauto's over grote afstanden elektrisch wil laten rijden, heb je een goede infra structuur nodig met voldoende op- laadpunten. Dat verklaart mede het succes van elektrische personen auto's in landen als Nederland en Noorwegen.'' Bereik Een van de handicaps is dat een elek trische truck met volle batterijen op dit moment niet meer dan ongeveer 350 kilometer ver komt. Dat lijkt on voldoende voor internationaal trans port. Alm: ,,Maar een dieseltruck moet je af en toe ook bijtanken en zo'n tankbeurt kost ook tijd. Het is te hopen dat de batterijen snel lichter en kleiner worden en meer energie kunnen opslaan. De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar we gaan elk jaar een stap vooruit.'' In principe zijn batterijen eigenlijk helemaal niet welkom in een truck. Immers, ze verhogen het gewicht en nemen ruimte in. Daar zit je bij een vrachtauto nou juist niet op te wach ten. Maar, zegt Alm: ,,Dieseltanks ne men ook veel ruimte in beslag en brengen ook gewicht met zich mee. Ik kan mij zo voorstellen dat de ei genschappen van batterijen de ko mende jaren echt nog flink verbete ren. Kijk maar eens hoe het met de batterijen van mobiele telefoons is gegaan.'' De elektrische truck is niet per defi nitie milieuvriendelijker dan een dieseltruck. Bij de productie van een elektrische vrachtauto komt meer CO2 vrij en als er dan ook nog eens geen groene stroom wordt getankt, blijft onder de streep weinig voordeel voor het milieu over. Verder is een e- truck ook nog steeds duurder dan een dieseltruck, vooral door het kost bare batterijenpakket. Een e-truck kost al gauw meer dan 300.000 euro. ,,Je moet niet alleen naar de aan schafprijs kijken, maar naar de totale kosten'', stelt Roger Alm evenwel. ,,Het ligt er heel erg aan waar en hoe je zo'n elektrische truck inzet. Klan ten zullen baat hebben bij 's nachts opladen. Dan gaat het sneller en is de stroom goedkoper. En het scheelt na tuurlijk ook in de gebruikskosten als een chauffeur niet stil hoeft te zitten omdat zijn truck aan het opladen is.'' De restwaarde, lagere onderhouds kosten en relatief lage kosten van stroom kunnen uiteindelijk door slaggevend zijn, stelt Alm. ,,Als er steeds meer e-trucks worden ver kocht en de ontwikkeling van de bat terijtechniek doorzet, kan de e-truck een serieuze concurrent worden voor de dieseltruck. En vergeet niet dat het veel van onze klanten niet alleen om geld gaat. Het gaat er ook om hoe de e-truck bijdraagt aan een betere leef omgeving. We willen een schonere en meer duurzame wereld. En daar hangt een prijskaartje aan.'' Ook Daf is in samenwerking met VDL druk bezig met elektrificatie. De Nederlandse fabrikant heeft afgelo pen jaar veel ervaring opgedaan met in totaal zes volledig elektrische trucks van het type CF. ,,We zijn nu zo ver dat we de CF Electric in be perkte aantallen kunnen gaan verko pen'', zegt Richard Zink, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor marketing en verkoop. ,,Denk daarbij aan enkele tientallen stuks op jaarbasis. Om de kwaliteit te garan deren, starten we de productie gelei delijk op.'' De elektrische Daf is inmiddels in dienst bij Jumbo, Simon Loos en Ti- nie Manders Transport. Hij heeft een actieradius van ongeveer 100 kilome ter en is volgens Daf geschikt voor het vervoer van hoge volumes in de stedelijke distributie. Sommige transporteurs rijden er al zo'n 250 ki lometer per dag mee. Zink: ,,Het is een kwestie van slim plannen van de ritten. Met tussentijds opladen - met de juiste apparatuur kan dat in ruim dertig minuten - zijn weer snel extra kilometers beschikbaar.'' Volvo verwacht dat elektrificatie ook voor zwaardere trucks interes sant wordt. Dit merk presenteerde vorige maand elektrische concept trucks voor bouwactiviteiten en re gionale distributie. In Nederland is het inmiddels met de verkoop van de lichtere Volvo FL Electric gestart. Toch moeten we er niet op rekenen vrijdag 10 januari 2020 GO truck rukt op Kia XCeed 1.6 T-GDi DCT7 (204 pk/150 kW), vanaf €38.295 Sportief, ruim en goed uitgerust: de Kia XCeed heeft veel te bieden. fotos bart hoogveld De Kia XCeed is een echte cross-over: een beetje SUV, een beetje hatchback en een beetje coupé. Goed koop is hij niet. Is dat terecht? Prima wegge drag. Voorbeel dig infotainment. Flinke bagageruimte. Zeven jaar garantie. Pittige prijs. Irri tante waarschu wing 'handen aan het stuur'. Een geslaagde com binatie van comfort en sportiviteit, rijke uit rusting, flinke bagage ruimte en voorbeeldig werkend infotainment: de prijs van de XCeed is niet te hoog gegre pen. Hij is een zinvolle aanvulling op bestaan de Ceed-varianten. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities Snel kunnen opladen is een vereiste om de elektrische truck praktisch inzetbaar te maken. Afvalverwerker Renewi gaat deze zomer als eerste met een elektrische truck van Volvo de weg op. Die krijgt dan een kraakpersopbouw. fotos volvo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19