infrastructuur nodig'
Crossover is van
alle markten thuis
8,0
19
Test
Kia durft flinke prijzen
te vragen voor de nieu
we XCeed. Voor de
goedkoopste betaal je
bijna 30 mille, terwijl
een Ceed hatchback al
voor amper 23.000 euro
in de prijslijst staat. Kia
geeft de XCeed echter
standaard een rijke uit
rusting mee. Hij lijkt
vooral bedoeld voor de
veeleisende koper: de
door ons geteste 1.6 T-
GDi motorversie heeft
altijd een automaat en
minimaal het royale
DynamicPlusLine-
uitrustingsniveau.
Het eigentijdse en
veelomvattende info
tainment laat zich via
een groot scherm bedie
nen en werkt logisch.
Bovendien is dit de eer
ste Kia met een nieuw,
digitaal instrumenta
rium. Bijna alle moderne
rijhulpjes zijn aanwezig,
maar irritant is de waar
schuwing als je je han
den niet aan het stuur
houdt. Door overgevoe
ligheid klinkt hierdoor te
vaak een vervelend ge
piep.
Dat de XCeed groter is,
merk je niet aan de zit
ruimte: die scheelt wei
nig met de hatchback.
Wel biedt de bagage
ruimte meer inhoud: 31
liter om precies te zijn.
Wie een SUV met hoge
instap en hoge zit zoekt,
wordt in de XCeed wat
teleurgesteld. Ook flirt
hij met z'n design of
techniek niet met ter
reinauto's, wat veel mo
derne crossovers wel
doen. Wie daarentegen
een sportieve auto zoekt,
wordt op zijn wenken
bediend. Zo staat de
XCeed standaard op
grote 18 inch wielen, ver
toont het dak een aflo
pende coupé-lijn en ligt
de achterruit tamelijk
plat.
Niet alleen qua uitstra
ling, ook in het rijgedrag
is de sportiviteit nadruk
kelijk aanwezig. De rela
tief zuinige 1,6 liter vier-
cilinder benzinemotor
(testverbruik 1 op 11,7) is
alert genoeg om de spor
tieve aspiraties waar te
maken. De Kia stuurt
uitdagend en ligt stevig
op de weg. Tegelijkertijd
is er nauwelijks bezui
nigd op het comfort: dit
is een fijne reis- en ge
zinsauto. —Niek Schenk
dat op korte termijn al veel trucks
fluisterstil rijden, waarschuwt Roger
Alm, president-directeur van Volvo
Trucks: ,,De ontwikkelingen gaan
steeds sneller, maar het is allemaal
niet zo eenvoudig. Als je vrachtauto's
over grote afstanden elektrisch wil
laten rijden, heb je een goede infra
structuur nodig met voldoende op-
laadpunten. Dat verklaart mede het
succes van elektrische personen
auto's in landen als Nederland en
Noorwegen.''
Bereik
Een van de handicaps is dat een elek
trische truck met volle batterijen op
dit moment niet meer dan ongeveer
350 kilometer ver komt. Dat lijkt on
voldoende voor internationaal trans
port. Alm: ,,Maar een dieseltruck
moet je af en toe ook bijtanken en
zo'n tankbeurt kost ook tijd. Het is te
hopen dat de batterijen snel lichter
en kleiner worden en meer energie
kunnen opslaan. De technologie staat
nog in de kinderschoenen, maar we
gaan elk jaar een stap vooruit.''
In principe zijn batterijen eigenlijk
helemaal niet welkom in een truck.
Immers, ze verhogen het gewicht en
nemen ruimte in. Daar zit je bij een
vrachtauto nou juist niet op te wach
ten. Maar, zegt Alm: ,,Dieseltanks ne
men ook veel ruimte in beslag en
brengen ook gewicht met zich mee.
Ik kan mij zo voorstellen dat de ei
genschappen van batterijen de ko
mende jaren echt nog flink verbete
ren. Kijk maar eens hoe het met de
batterijen van mobiele telefoons is
gegaan.''
De elektrische truck is niet per defi
nitie milieuvriendelijker dan een
dieseltruck. Bij de productie van een
elektrische vrachtauto komt meer
CO2 vrij en als er dan ook nog eens
geen groene stroom wordt getankt,
blijft onder de streep weinig voordeel
voor het milieu over. Verder is een e-
truck ook nog steeds duurder dan
een dieseltruck, vooral door het kost
bare batterijenpakket. Een e-truck
kost al gauw meer dan 300.000 euro.
,,Je moet niet alleen naar de aan
schafprijs kijken, maar naar de totale
kosten'', stelt Roger Alm evenwel.
,,Het ligt er heel erg aan waar en hoe
je zo'n elektrische truck inzet. Klan
ten zullen baat hebben bij 's nachts
opladen. Dan gaat het sneller en is de
stroom goedkoper. En het scheelt na
tuurlijk ook in de gebruikskosten als
een chauffeur niet stil hoeft te zitten
omdat zijn truck aan het opladen is.''
De restwaarde, lagere onderhouds
kosten en relatief lage kosten van
stroom kunnen uiteindelijk door
slaggevend zijn, stelt Alm. ,,Als er
steeds meer e-trucks worden ver
kocht en de ontwikkeling van de bat
terijtechniek doorzet, kan de e-truck
een serieuze concurrent worden voor
de dieseltruck. En vergeet niet dat het
veel van onze klanten niet alleen om
geld gaat. Het gaat er ook om hoe de
e-truck bijdraagt aan een betere leef
omgeving. We willen een schonere
en meer duurzame wereld. En daar
hangt een prijskaartje aan.''
Ook Daf is in samenwerking met
VDL druk bezig met elektrificatie. De
Nederlandse fabrikant heeft afgelo
pen jaar veel ervaring opgedaan met
in totaal zes volledig elektrische
trucks van het type CF. ,,We zijn nu
zo ver dat we de CF Electric in be
perkte aantallen kunnen gaan verko
pen'', zegt Richard Zink, lid van de
raad van bestuur en verantwoordelijk
voor marketing en verkoop. ,,Denk
daarbij aan enkele tientallen stuks op
jaarbasis. Om de kwaliteit te garan
deren, starten we de productie gelei
delijk op.''
De elektrische Daf is inmiddels in
dienst bij Jumbo, Simon Loos en Ti-
nie Manders Transport. Hij heeft een
actieradius van ongeveer 100 kilome
ter en is volgens Daf geschikt voor
het vervoer van hoge volumes in de
stedelijke distributie. Sommige
transporteurs rijden er al zo'n 250 ki
lometer per dag mee. Zink: ,,Het is
een kwestie van slim plannen van de
ritten. Met tussentijds opladen - met
de juiste apparatuur kan dat in ruim
dertig minuten - zijn weer snel extra
kilometers beschikbaar.''
Volvo verwacht dat elektrificatie
ook voor zwaardere trucks interes
sant wordt. Dit merk presenteerde
vorige maand elektrische concept
trucks voor bouwactiviteiten en re
gionale distributie. In Nederland is
het inmiddels met de verkoop van de
lichtere Volvo FL Electric gestart.
Toch moeten we er niet op rekenen
vrijdag 10 januari 2020
GO
truck rukt op
Kia XCeed 1.6 T-GDi DCT7 (204 pk/150 kW),
vanaf €38.295
Sportief, ruim en goed uitgerust: de Kia XCeed
heeft veel te bieden. fotos bart hoogveld
De Kia XCeed is een
echte cross-over: een
beetje SUV, een beetje
hatchback en een
beetje coupé. Goed
koop is hij niet. Is dat
terecht?
Prima wegge
drag. Voorbeel
dig infotainment. Flinke
bagageruimte. Zeven
jaar garantie.
Pittige prijs. Irri
tante waarschu
wing 'handen aan het
stuur'.
Een geslaagde com
binatie van comfort en
sportiviteit, rijke uit
rusting, flinke bagage
ruimte en voorbeeldig
werkend infotainment:
de prijs van de XCeed
is niet te hoog gegre
pen. Hij is een zinvolle
aanvulling op bestaan
de Ceed-varianten.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
Snel kunnen opladen is een
vereiste om de elektrische truck
praktisch inzetbaar te maken.
Afvalverwerker Renewi gaat deze zomer als
eerste met een elektrische truck van Volvo de weg
op. Die krijgt dan een kraakpersopbouw. fotos volvo