Uniek en intiem familiealbum
van Cohens grote liefde
Niet alles wat Sam Raimi
aanraakt verandert in goud
Ongekend
visueel
oorlogsdrama
7
Üabfc
T'v?Y
hinderlaag dreigen te lopen, op het
spel staan.''
Mendes, die zijn film aan zijn opa
opdroeg, wilde zijn oorlogsepos niet
op een alledaagse manier in beeld
brengen. „Doordat deze oorlog com
pact was, en zich op een afgebakend
grondgebied afspeelde, wilde ik de
kijker meevoeren met de twee solda
ten die met hun onmogelijke missie
op pad worden gestuurd.''
Beste cameraman
De regisseur huurde de - volgens ve
len - beste cameraman van de laatste
decennia in: Roger Deakins, die veer
tien keer is genomineerd voor een
Oscar en bekroond werd voor zijn
werk aan Blade Runner 2049. ,,Roger is
iemand die risico's durft te nemen.
Zo iemand had ik voor deze film no
dig. Zijn inbreng is immens ge
weest.''
Deakins en Mendes maken gebruik
van lange onafgebroken scènes,
waardoor het lijkt alsof 1917, dat op
Cameraman
Roger Deakins
is iemand die
risico's durft
te nemen.
Zo iemand
had ik nodig
Engels grondgebied werd gedraaid, in
een lang camerashot is opgenomen.
„Sommige journalisten hebben ge
schreven dat dit echt het geval is,
maar de lange shots duren gemiddeld
negen minuten. Het is natuurlijk on
denkbaar om een dergelijke lijdens
weg in één keer te filmen. Maar wij
wilden wel bereiken dat de kijker het
gevoel krijgt dat hij midden in het
oorlogsgeweld verzeild is geraakt. Hij
moet de angst lijfelijk ondergaan. En
als dat het geval is, is dat vooral de
verdienste van Roger'', zegt Mendes
vol respect en bewondering.
Mendes wil per se vermijden om
de hoofdrollen toe te kennen aan be
kende acteurs. Benedict Cumber-
batch (bekend van de Sherlock Hol
mes-series) en Colin Firth (The King's
Speech) staan weliswaar op de titelrol,
maar hun aandeel is zeer beperkt.
Voor de echte hoofdrollen van de
twee soldaten koos Mendes voor rela
tief onbekende acteurs, George
MacKay en Dean-Charles Chapman,
waardoor het enige moeite kostte om
de financiering van de film, geschat
op 95 miljoen Amerikaanse dollar,
rond te krijgen. De producenten had
den liever bekende sterren in de
hoofdrollen gezien.
Ongewisse lot
Mendes hield echter voet bij stuk.
,,Als je een bekende acteur de hoofd
rol geeft - neem een Leonardo DiCa-
prio - dan weet de kijker vrijwel ze
ker dat dit hoofdpersonage in leven
blijft. Bij twee onbekende gezichten
heb je die zekerheid niet. Hun levens
zijn voortdurend in gevaar. Hun on
gewisse lot - de dood kan elk mo
ment toeslaan - wilde ik bij het pu
bliek overbrengen'', besluit de En
gelse regisseur.
1917
Marianne Leonard: Words of Love
De dichter en zijn muze. De we
reldliteratuur kent talloze voor
beelden, maar een van de meest
tot de verbeelding sprekende is
toch wel de relatie tussen dich
ter/zanger Leonard Cohen en zijn
Noorse muze Marianne Ihlen,
voor en over wie hij de klassieker
So Long, Marianne schreef.
Was de liefde tussen deze twee
wel zo mooi? Regisseur Nick
Broomfield duikt in hun verleden,
waarvan hij zelf ook kortstondig
deel uitmaakte. Ook Broomfield
was een van Ihlens minnaars.
De regisseur had de beschik
king over een imponerende reeks
archiefbeelden van de twee gelief
den die elkaar in 1960 op het
Griekse eiland Hydra tegen het lijf
liepen. De documentaire toont
niet alleen hun idyllische liefde,
maar laat ook zien hoe beiden uit
elkaar groeiden, zeker toen Cohen
een wereldster werd.
Het meest aangrijpende film
moment is het slot als Ihlen, die
na veel omzwervingen weer in
Noorwegen was beland en een
burgerlijk bestaan leidde, op haar
sterfbed een brief van haar grote
liefde krijgt. Een uniek en eigen
lijk te intiem familiealbum.
- A.Z.
The Grudge
Rond de laatste eeuwwisseling
verschenen er ijzingwekkend ge
slaagde horrorfilms uit Japan en
Zuid-Korea, de Hollywood-rema
kes ervan haalden het er qua grie
zelniveau vaak niet bij. Ook Ju-
On: The Grudge (2002) van Ta-
kashi Shimizu hoorde thuis in dit
bovennatuurlijke rijtje. De regis
seur mocht in 2004 ook de Ame-
rikaanse remake verfilmen, maar
die werd niet gillend ontvangen.
Dat geldt ook voor deze nieuwe
poging om Shimizus horrorserie
leven in te blazen. Niet alles wat
horrorproducent Sam Raimi aan
raakt verandert in goud. Een
kleine Amerikaanse gemeen
schap wordt getroffen door een
gezinsmoord in een buitenwijk.
Andrea Riseborough, een prima
actrice, doet vele pogingen om de
film ziel mee te geven, maar het
rommelige scenario schiet te kort.
Zelfs de schrikeffecten vallen in
herhaling. - Marieke Nieuwdorp
donderdag 9 januari 2020
GO
'v 4
j», i
1917 is een nieuw
hoogtepunt in het
filmgenre Eerste
Wereldoorlog. foto ap
44
Sam Mendes,
regisseur
Kijk op de site bij /video
Sam Mendes over het
maken van 1917.
OORLOGSDRAMA
Regie: Sam Mendes. Hoofdrol
len: Dean-Charles Chapman,
George MacKay, Benedict
Cumberbatch en Colin Firth.
Met zijn twee James Bond-films
- Skyfall en Spectre - bewees
regisseur Sam Mendes dat hij
goed uit de voeten kan met
spectaculair actiedrama. Eerder
had hij al aangetoond dat hij als
maker van meer persoonlijke,
kleinschalige films, zoals Ameri
can Beauty, een grootmeester is.
1917 is zonder twijfel de meest
ambitieuze film van Mendes. Het
verhaal behelst een heroïsche
tocht van twee jonge korporaals,
gespeeld door Dean-Charles
Chapman en George MacKay,
die tijdens de Eerste Wereldoor
log op het slagveld opgezadeld
worden met een onmogelijke
missie. Zij moeten door nie
mandsland trekken om een ba
taljon te bereiken dat dreigt in
een Duitse hinderlaag te lopen.
Levens staan op het spel, dat
geldt vooral voor deze twee ver
kenners. Zij lopen gevaar opge
blazen te worden door de talloze
boobytraps die de vijand heeft
achtergelaten.
Het betrekkelijk simpele verhaal
wordt door Mendes met zo veel
compassie, spanning en ook
meedogenloosheid verteld dat
de kijker het gevoel krijgt ook
aan het front te zitten. Dat komt
vooral door het fabuleuze came
rawerk van Roger Deakins die
deze tocht op duizelingwek
kende wijze in beeld brengt.
1917 wekt de indruk uit een lang,
ongemonteerd camerashot te
bestaan. Dat is niet het geval,
maar Deakins en Mendes kozen
voor lange reeksen scènes alsof
het een liveverslag van een voet
noot uit de Eerste Wereldoorlog
betreft. Hun aanpak is wonder
baarlijk effectief en zorgt voor
een unieke kijkervaring.
- A.Z.
DOCUMENTAIRE
Regie: Nick Broomfield. Met:
Leonard Cohen, Marianne Ihlen.
Marianne Ihlen en Leonard
Cohen (rechts).
FOTO PIECE OF MAGIC
HORROR
Regie: Nicolas Pesce. Hoofdrol
len: Andrea Riseborough, John
Cho.