Uniek en intiem familiealbum van Cohens grote liefde Niet alles wat Sam Raimi aanraakt verandert in goud Ongekend visueel oorlogsdrama 7 Üabfc T'v?Y hinderlaag dreigen te lopen, op het spel staan.'' Mendes, die zijn film aan zijn opa opdroeg, wilde zijn oorlogsepos niet op een alledaagse manier in beeld brengen. „Doordat deze oorlog com pact was, en zich op een afgebakend grondgebied afspeelde, wilde ik de kijker meevoeren met de twee solda ten die met hun onmogelijke missie op pad worden gestuurd.'' Beste cameraman De regisseur huurde de - volgens ve len - beste cameraman van de laatste decennia in: Roger Deakins, die veer tien keer is genomineerd voor een Oscar en bekroond werd voor zijn werk aan Blade Runner 2049. ,,Roger is iemand die risico's durft te nemen. Zo iemand had ik voor deze film no dig. Zijn inbreng is immens ge weest.'' Deakins en Mendes maken gebruik van lange onafgebroken scènes, waardoor het lijkt alsof 1917, dat op Cameraman Roger Deakins is iemand die risico's durft te nemen. Zo iemand had ik nodig Engels grondgebied werd gedraaid, in een lang camerashot is opgenomen. „Sommige journalisten hebben ge schreven dat dit echt het geval is, maar de lange shots duren gemiddeld negen minuten. Het is natuurlijk on denkbaar om een dergelijke lijdens weg in één keer te filmen. Maar wij wilden wel bereiken dat de kijker het gevoel krijgt dat hij midden in het oorlogsgeweld verzeild is geraakt. Hij moet de angst lijfelijk ondergaan. En als dat het geval is, is dat vooral de verdienste van Roger'', zegt Mendes vol respect en bewondering. Mendes wil per se vermijden om de hoofdrollen toe te kennen aan be kende acteurs. Benedict Cumber- batch (bekend van de Sherlock Hol mes-series) en Colin Firth (The King's Speech) staan weliswaar op de titelrol, maar hun aandeel is zeer beperkt. Voor de echte hoofdrollen van de twee soldaten koos Mendes voor rela tief onbekende acteurs, George MacKay en Dean-Charles Chapman, waardoor het enige moeite kostte om de financiering van de film, geschat op 95 miljoen Amerikaanse dollar, rond te krijgen. De producenten had den liever bekende sterren in de hoofdrollen gezien. Ongewisse lot Mendes hield echter voet bij stuk. ,,Als je een bekende acteur de hoofd rol geeft - neem een Leonardo DiCa- prio - dan weet de kijker vrijwel ze ker dat dit hoofdpersonage in leven blijft. Bij twee onbekende gezichten heb je die zekerheid niet. Hun levens zijn voortdurend in gevaar. Hun on gewisse lot - de dood kan elk mo ment toeslaan - wilde ik bij het pu bliek overbrengen'', besluit de En gelse regisseur. 1917 Marianne Leonard: Words of Love De dichter en zijn muze. De we reldliteratuur kent talloze voor beelden, maar een van de meest tot de verbeelding sprekende is toch wel de relatie tussen dich ter/zanger Leonard Cohen en zijn Noorse muze Marianne Ihlen, voor en over wie hij de klassieker So Long, Marianne schreef. Was de liefde tussen deze twee wel zo mooi? Regisseur Nick Broomfield duikt in hun verleden, waarvan hij zelf ook kortstondig deel uitmaakte. Ook Broomfield was een van Ihlens minnaars. De regisseur had de beschik king over een imponerende reeks archiefbeelden van de twee gelief den die elkaar in 1960 op het Griekse eiland Hydra tegen het lijf liepen. De documentaire toont niet alleen hun idyllische liefde, maar laat ook zien hoe beiden uit elkaar groeiden, zeker toen Cohen een wereldster werd. Het meest aangrijpende film moment is het slot als Ihlen, die na veel omzwervingen weer in Noorwegen was beland en een burgerlijk bestaan leidde, op haar sterfbed een brief van haar grote liefde krijgt. Een uniek en eigen lijk te intiem familiealbum. - A.Z. The Grudge Rond de laatste eeuwwisseling verschenen er ijzingwekkend ge slaagde horrorfilms uit Japan en Zuid-Korea, de Hollywood-rema kes ervan haalden het er qua grie zelniveau vaak niet bij. Ook Ju- On: The Grudge (2002) van Ta- kashi Shimizu hoorde thuis in dit bovennatuurlijke rijtje. De regis seur mocht in 2004 ook de Ame- rikaanse remake verfilmen, maar die werd niet gillend ontvangen. Dat geldt ook voor deze nieuwe poging om Shimizus horrorserie leven in te blazen. Niet alles wat horrorproducent Sam Raimi aan raakt verandert in goud. Een kleine Amerikaanse gemeen schap wordt getroffen door een gezinsmoord in een buitenwijk. Andrea Riseborough, een prima actrice, doet vele pogingen om de film ziel mee te geven, maar het rommelige scenario schiet te kort. Zelfs de schrikeffecten vallen in herhaling. - Marieke Nieuwdorp donderdag 9 januari 2020 GO 'v 4 j», i 1917 is een nieuw hoogtepunt in het filmgenre Eerste Wereldoorlog. foto ap 44 Sam Mendes, regisseur Kijk op de site bij /video Sam Mendes over het maken van 1917. OORLOGSDRAMA Regie: Sam Mendes. Hoofdrol len: Dean-Charles Chapman, George MacKay, Benedict Cumberbatch en Colin Firth. Met zijn twee James Bond-films - Skyfall en Spectre - bewees regisseur Sam Mendes dat hij goed uit de voeten kan met spectaculair actiedrama. Eerder had hij al aangetoond dat hij als maker van meer persoonlijke, kleinschalige films, zoals Ameri can Beauty, een grootmeester is. 1917 is zonder twijfel de meest ambitieuze film van Mendes. Het verhaal behelst een heroïsche tocht van twee jonge korporaals, gespeeld door Dean-Charles Chapman en George MacKay, die tijdens de Eerste Wereldoor log op het slagveld opgezadeld worden met een onmogelijke missie. Zij moeten door nie mandsland trekken om een ba taljon te bereiken dat dreigt in een Duitse hinderlaag te lopen. Levens staan op het spel, dat geldt vooral voor deze twee ver kenners. Zij lopen gevaar opge blazen te worden door de talloze boobytraps die de vijand heeft achtergelaten. Het betrekkelijk simpele verhaal wordt door Mendes met zo veel compassie, spanning en ook meedogenloosheid verteld dat de kijker het gevoel krijgt ook aan het front te zitten. Dat komt vooral door het fabuleuze came rawerk van Roger Deakins die deze tocht op duizelingwek kende wijze in beeld brengt. 1917 wekt de indruk uit een lang, ongemonteerd camerashot te bestaan. Dat is niet het geval, maar Deakins en Mendes kozen voor lange reeksen scènes alsof het een liveverslag van een voet noot uit de Eerste Wereldoorlog betreft. Hun aanpak is wonder baarlijk effectief en zorgt voor een unieke kijkervaring. - A.Z. DOCUMENTAIRE Regie: Nick Broomfield. Met: Leonard Cohen, Marianne Ihlen. Marianne Ihlen en Leonard Cohen (rechts). FOTO PIECE OF MAGIC HORROR Regie: Nicolas Pesce. Hoofdrol len: Andrea Riseborough, John Cho.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51