NIEUWS 3 27 jaar na dato worden nabestaanden in het gelijk gesteld De familie Wat nabestaanden en overleven den van begin af aan vermoedden, is gisteren na een langslepende en emotionele procedure bevestigd door de rechtbank in Den Haag. De DC-10 van Martinair crashte op 21 december 1992 bij de landing op het vliegveld van het Portugese Faro na cruciale fouten van de piloten. Ruim 27 jaar lang werden de slachtoffers die dit al beweerden genegeerd door de toenmalige di recteur van Martinair, Martin Schröder, en verkeersminister Hanja Maij-Weggen. Zij schreven de ramp vrijwel direct toe aan een onverklaarbaar natuurverschijnsel: plotselinge regen en zware dwars- en valwinden. Ook de toenmalige Raad voor de Luchtvaart, de voor loper van de huidige Onderzoeks raad voor Veiligheid, hoorde de slachtoffers niet. Iem en Corrie Vroombout waren degenen die de zaak aangezwengel- den. Zelf overleefden zij de ramp, hun dochter Brenda (14) niet. Dat hun jarenlange strijd nu in hun voordeel is beslecht, is nog niet te bevatten voor het echtpaar. ,,Het moet eerst even indalen'', zucht Iem. ,,Het is zo onwerkelijk. We zijn al die jaren tegengewerkt, kregen overal nul op het rekest. En nu wordt de staat door de rechtbank op de vingers getikt.'' Iem benadrukt dat het hen nooit om extra schadevergoeding te doen is geweest. ,,Nee joh, dat geld zal ons een worst wezen. We hebben gestreden voor erkenning, dat er niet langer wordt gezegd dat het al leen de wind was die voor de pro blemen zorgde, maar dat piloten niet goed hebben opgelet. We wil len Brenda recht in de ogen kunnen blijven kijken en dat kan nu geluk kig weer.'' Het stel uit Maassluis ervoer een teken van hun dochter toen zij gis terochtend in de auto zaten op weg naar het ziekenhuis voor een be handeling van Corrie. ,,We hoor den op de radio het nummer Would I Lie to You. Dat was een van de fa vorieten van Brenda, ze zong het al- tijd mee. Even later belde onze ad vocaat om het nieuws te vertellen. Echt heel bizar. Alsof ze daarmee wilde zeggen: 'het komt wel goed'.'' Ze kregen steun van luchtvaart expert Harry Horlings. Die schreef met andere deskundigen een ver nietigend rapport. Het diende in 2012 als basis voor de procedure van de slachtoffers tegen de Neder landse staat, om de oorzaak van de ramp boven tafel te krijgen. De rechtbank oordeelt nu dat de Vroombouts is in het begin door iedereen in de steek gelaten Raad voor de Luchtvaart 'te stellig' was toen zij de oorzaak van de ramp bij het extreme weer legde. Er is 'onvoldoende grond' voor die conclusie. De weer- en windcondi- ties hebben wel een rol gespeeld, 'maar niet zodanig dat zij kunnen worden aangemerkt als de (pri maire) oorzaak'. In het onderzoeksrapport zijn missed calls door de piloten en de 'noodzaak tot het afbreken van de landing' genegeerd. De piloten hadden de landing moeten uitstel len of moeten uitwijken. Nu vielen er 56 doden en raakten 106 mensen zwaargewond. De Portugese onderzoekers von den geen bewijs voor het slechte weer als oorzaak. Ook blijkt uit technische gegevens dat de piloten, die de ramp overleefden, procedu rele fouten hebben gemaakt. Ze vlogen niet recht op de landings baan af en namen op het cruciale moment geen gas terug. 'Ongelooflijk nieuws' De raad wist dat, en had als deskun dig orgaan van de staat de juiste conclusie moeten trekken, maar heeft dat nooit gedeeld. Door nabe staanden en overlevenden onjuist of onvolledig te informeren heeft de raad hen de kans ontnomen op een hogere schadevergoeding, oor deelt de rechtbank. Ze hebben recht op 20 procent meer schadevergoe ding als ze kunnen aantonen dat ze meer schade hebben geleden. Veeru Mewa, advocaat van de slachtoffers, spreekt van ongeloof lijk nieuws. ,,Na jarenlange strijd hebben slachtoffers eindelijk de er kenning en bevestiging dat de pilo ten verwijtbaar hebben gehan- deld.'' Copiloot Ronald Clemen- kowffwil niet reageren op het von nis. Deskundige Horlings, die de slachtoffers pro deo heeft bijge staan, spreekt van een 'overwin ning'. ,,Toen ik hier tien jaar gele den mee begon, verbaasde ik me dat dit kon gebeuren. De laatste maand had ik er een zwaar hoofd in. Ik ben blij dat we gelijk hebben gekregen. Al ons werk is niet voor niets geweest.'' De slachtoffers vreesden voor een doofpot. Die was er wel degelijk, zegt Horlings. ,,Ik heb een rapport van de raad ingezien waarin duide lijk wordt dat ze de Portugese on derzoekers proberen te beïnvloe den door windschering als oorzaak te noemen. Dat hebben de Portuge zen gelukkig niet gedaan. Er is be wust geprobeerd de boel te mislei den. Dat kan en mag niet door een overheidsinstantie.'' Hij vindt het jammer dat de rechtbank wel veel waarde hecht aan een rapport voor drie buiten landse deskundigen. Volgens de slachtoffers en Horlings staat dat vol fouten en aantoonbaar onjuiste beweringen. De rechtbank ziet ech ter geen reden om de deskundigen te horen. Horlings: ,,Ze zeggen des kundig te zijn, maar in onze ogen snappen ze niet waar ze het over hebben. Maar ik ben met dit vonnis vooral blij voor de familie Vroom- bouts. Want zij zijn in het begin door iedereen in de steek gelaten.'' De Nederlandse staat is deels aan sprakelijk voorde vliegramp in Faro (1992). De toen malige Raad voor de Luchtvaart verzuimde te melden dat fouten van de piloten cruciaal waren, aldus de rechtbank. Vliegramp Faro donderdag 9 januari 2020 Den Haag/Maassluis —Harry Horlings, luchtvaartexpert Corrie en Iem Vroombout ver loren hun dochter Brenda, toen 14, bij de crash. foto jan de groen Kijk op de site bij /video Corrie en Iem vertellen over hun strijd. Doofpot open: fout piloten cruciaal bij vliegramp Faro Sandra Don Tonny van der Mee SPANJE PORTUGAL De DC10 komt niet recht voor de landingsbaan uit, is instabiel en moet te snel dalen. Toch wordt de landing doorgezet. Bij de landing breekt het rechterlandingsgestel. De rechtervleugel schraapt over de grond. Het vliegtuig schuift de gladde baan af en vliegt in brand. Op 21 december 1992 stortte een Martinair- DC10 neer in Faro. Er vielen 56 doden. Tijdens de landing begint het te stormen De piloten halen het toestel uiteindelijk van de automati sche piloot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3