Personeel Sandd wil niet over naar PostNL ECONOMIE 17 ook kennis die we bezitten. Die kennis wordt alleen maar relevan ter. Dat nieuwe land kan bebouwd worden en zo verdienen ze het geld om de kustbescherming te betalen. De problemen in deltage bieden worden gigantisch, neem overstromingen. Als Boskalis kun nen we daar een unieke rol in spe len. Daar ben ik trots op.'' ,,We hebben veel geïnvesteerd in offshore energie, waaronder dienstverlening aan de olie- en gaswinning op zee. Toen kwam in 2016 de schalieolie in de VS en stortte de olieprijs in. Die ging van 100 dollar naar 30 dollar. Onze klanten draaiden hun investerin gen terug. Wij hadden nog een flinke orderportefeuille, maar za gen de magere jaren aankomen. We zijn toen al begonnen met re organiseren.'' ,,Daar zijn we op tijd uitgestapt. Dat heeft ons geen geld gekost. Het is niet zo dat wij alleen bedrij ven kopen op de top van de markt. We hebben een paar bedrijven ge kocht die een paar jaar geleden nog te duur waren voor ons. We hebben ook schepen gekocht voor ver onder de marktprijs." ,,Die aankopen hebben zichzelf ruimschoots terugverdiend. We kochten de bedrijven toen de markt goed was. Ze hebben jaren lang bijgedragen aan de winst. De laatste jaren gaat het minder en dan moet je afboeken. Dat is een boekhoudkundige activiteit. Bos kalis is financieel nog steeds ijzer sterk, we hebben nauwelijks schuld op de balans.'' „Tegenwind hoort bij een cyclisch bedrijf. Wij zijn een dobber op de golven van de wereldeconomie.'' Zijn aandeelhouders zijn dat met hem eens, vorig jaar werd Ber- dowski herbenoemd. maakt het bouwen eerder duurder dan goedkoper." ,,We doen meer dan offshore ener gie. We hebben een grote bagger- divisie en zijn actief met de aanleg van infrastructuur op land. Over de toekomst zijn we optimistisch. We zien een aantal grote trends, een groeiende wereldbevolking, toenemende welvaart en klimaat verandering. Daar liggen kansen.'' „De stijgende welvaart zal tot meer energieverbruik leiden. Ik denk niet dat we vanaf volgend jaar allemaal elektrisch gaan rij den. Ik kijk niet met een moralisti sche bril naar hoe de wereld eruit moet zien. Je moet geen olie meer oppompen, zeggen sommige groe peringen. Maar dan ontzeg je ar mere landen welvaartsgroei. Die mogelijkheid mag je ontwikke lingslanden niet ontnemen. De VN vindt dat ook. Je kunt dit niet eendimensionaal benaderen. Het gaat om een goede balans.'' ,,Je ziet een grotere bewustwor ding bij financiers. De Wereld bank heeft criteria waaraan ze een project toetst. Zo vind je de balans. We kijken zelf ook kritisch, zo hebben we een project in Mozam bique laten schieten. Daar moest een pijpleiding vanuit zee naar de kust dwars door een uniek koraal- gebied. Zodanig dat het natuurge bied verwoest zou worden. Dat wilden we niet. Maar wij lopen ook tegen dilemma's aan. Een ha ven aanleggen zonder consequen ties voor de omgeving gaat niet.'' ,,De stijging van de zeespiegel. Wereldwijd wonen de meeste mensen aan de kust. Die steden moeten beschermd worden. Op de Malediven hebben we nu een pro ject waarbij we eilanden aanleg gen en verhogen. Ook komt het vliegveld hoger te liggen en wordt het vergroot. Daardoor kunnen er moralistische bril naar hoe de wereld eruit moet zien meer toeristen komen en dat zorgt voor inkomsten die de verhoging betalen. Voor Bangladesh en an dere arme landen heeft de VN een financieringsfonds samengesteld voor kustbescherming. Nederland kan met zijn kennis van water hier een grote rol spelen.'' ,,In Singapore leggen we nu de eerste polder in de regio aan. Dat is Ik kijk niet met een ,,We hebben alle 11.000 postbezor gers van Sandd een baan aangebo den bij PostNL maar niet voor ie dereen past het werk", stelt een woordvoerster van het postbedrijf naar aanleiding van berichten dat het gros van de Sandd-medewer- kers zijn of haar baan verliest. Volgens het postbedrijf willen sommige Sandd-medewerkers per se in de eigen wijk blijven bezorgen of niet op zaterdag werken. PostNL spreekt van een 'ingewikkelde puz zel om te leggen' en zegt dat het on mogelijk is om 'alle wensen van medewerkers te honoreren'. De woordvoerster voegt eraan toe: ,,PostNL en Sandd gaan samen ver der, omdat de postmarkt elk jaar met 10 procent krimpt. Dan kun je niet twee postbezorgers met een al maar leger wordende postzak in één wijk laten rondlopen. Geen baangarantie Het postbedrijf heeft tot dusver duizenden medewerkers van Sandd aangenomen. Om hoeveel bezorgers en ondersteunende me dewerkers het precies gaat, wil PostNL niet zeggen. Op 1 februari, als de twee postbedrijven samenge voegd zijn, geeft het daar meer in formatie over. NOS meldde gisteren dat behalve veel postbezorgers ook een groot aantal medewerkers van het Sandd-hoofdkantoor, postsorteer- ders en chauffeurs - in totaal wer ken daar 1800 mensen - hun baan verliezen. Voor het ondersteunend personeel geldt geen baangarantie, maar zij krijgen wel voorrang als ze solliciteren op een baan bij PostNL. Veel mensen zouden echter opzien tegen de woon-werkafstand. Het Sandd-hoofdkantoor staat in Apel doorn, dat van PostNL in Den Haag. Er dreigt nog een derde groep buiten de boot vallen. Volgens vak- bond FNV gaat het om zo'n 3000 bezorgers en 450 man ondersteu nend personeel die voor franchise nemers van Sandd werken. Vereni ging Franchisenemers van Sandd (VFS) beschuldigde Sandd onlangs van contractbreuk. Mensen zouden zonder enige vorm van transitie vergoeding en begeleiding op straat komen te staan. De fusie had nogal wat voeten in de aarde. Aanvankelijk stak de Au toriteit Consument en Markt (ACM) er een stokje voor omdat er een monopolie zou ontstaan. Staatssecretaris Mona Keijzer trok artikel 47 van de Mededingingswet uit de la en gaf daarmee alsnog groen licht. De bewindsvrouw kop pelde daar wel een aantal voor waarden aan. Zo mag de fusie geen schokeffect veroorzaken op de postmarkt en moet de transitie ge leidelijk gaan. Vandaar dat er onder meer een baangarantie bestaat voor de 11.000 Sandd-postbezorgers. donderdag 9 januari 2020 Toch nog even terugkijken. Hoe kan het dat jullie zware jaren achter de rug hebben, terwijl de economie goed draaide? Rond 2015 wilde u ook Fugro overnemen. Dat was ongelukkig getimed, uw aandelenkoers kel derde. En noemt u de aankopen van Smit en Dockwise een succes? U laat uw humeur niet bederven door een beetje tegenwind, zo te horen. Olie- en gaswinning ligt onder vuur vanwege het klimaat. En windmolenparken leveren niets op. Hoe moet Boskalis geld ver dienen? Olie en gas verergeren het kli maatprobleem. En dan willen jul lie verdienen aan het oplossen ervan? Waar ligt die balans? Wat voor kansen liggen er nog meer? De Deltawerken in Azië? u Duizenden Sandd-medewerkers willen niet mee naar PostNL. Zij zouden zich niet kunnen vinden in de nieuwe roosters of de werkwijze. Sandd gaat op 1 fe bruari op in PostNL. Natasja de Groot Den Haag Een baangarantie voor alle 11.000 postbezorgers van Sandd was een voorwaarde voor de fusie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17