Personeel Sandd wil niet over naar PostNL
ECONOMIE 17
ook kennis die we bezitten. Die
kennis wordt alleen maar relevan
ter. Dat nieuwe land kan bebouwd
worden en zo verdienen ze het
geld om de kustbescherming te
betalen. De problemen in deltage
bieden worden gigantisch, neem
overstromingen. Als Boskalis kun
nen we daar een unieke rol in spe
len. Daar ben ik trots op.''
,,We hebben veel geïnvesteerd in
offshore energie, waaronder
dienstverlening aan de olie- en
gaswinning op zee. Toen kwam in
2016 de schalieolie in de VS en
stortte de olieprijs in. Die ging van
100 dollar naar 30 dollar. Onze
klanten draaiden hun investerin
gen terug. Wij hadden nog een
flinke orderportefeuille, maar za
gen de magere jaren aankomen.
We zijn toen al begonnen met re
organiseren.''
,,Daar zijn we op tijd uitgestapt.
Dat heeft ons geen geld gekost.
Het is niet zo dat wij alleen bedrij
ven kopen op de top van de markt.
We hebben een paar bedrijven ge
kocht die een paar jaar geleden
nog te duur waren voor ons. We
hebben ook schepen gekocht voor
ver onder de marktprijs."
,,Die aankopen hebben zichzelf
ruimschoots terugverdiend. We
kochten de bedrijven toen de
markt goed was. Ze hebben jaren
lang bijgedragen aan de winst. De
laatste jaren gaat het minder en
dan moet je afboeken. Dat is een
boekhoudkundige activiteit. Bos
kalis is financieel nog steeds ijzer
sterk, we hebben nauwelijks
schuld op de balans.''
„Tegenwind hoort bij een cyclisch
bedrijf. Wij zijn een dobber op de
golven van de wereldeconomie.''
Zijn aandeelhouders zijn dat met
hem eens, vorig jaar werd Ber-
dowski herbenoemd.
maakt het bouwen eerder duurder
dan goedkoper."
,,We doen meer dan offshore ener
gie. We hebben een grote bagger-
divisie en zijn actief met de aanleg
van infrastructuur op land. Over
de toekomst zijn we optimistisch.
We zien een aantal grote trends,
een groeiende wereldbevolking,
toenemende welvaart en klimaat
verandering. Daar liggen kansen.''
„De stijgende welvaart zal tot
meer energieverbruik leiden. Ik
denk niet dat we vanaf volgend
jaar allemaal elektrisch gaan rij
den. Ik kijk niet met een moralisti
sche bril naar hoe de wereld eruit
moet zien. Je moet geen olie meer
oppompen, zeggen sommige groe
peringen. Maar dan ontzeg je ar
mere landen welvaartsgroei. Die
mogelijkheid mag je ontwikke
lingslanden niet ontnemen. De
VN vindt dat ook. Je kunt dit niet
eendimensionaal benaderen. Het
gaat om een goede balans.''
,,Je ziet een grotere bewustwor
ding bij financiers. De Wereld
bank heeft criteria waaraan ze een
project toetst. Zo vind je de balans.
We kijken zelf ook kritisch, zo
hebben we een project in Mozam
bique laten schieten. Daar moest
een pijpleiding vanuit zee naar de
kust dwars door een uniek koraal-
gebied. Zodanig dat het natuurge
bied verwoest zou worden. Dat
wilden we niet. Maar wij lopen
ook tegen dilemma's aan. Een ha
ven aanleggen zonder consequen
ties voor de omgeving gaat niet.''
,,De stijging van de zeespiegel.
Wereldwijd wonen de meeste
mensen aan de kust. Die steden
moeten beschermd worden. Op de
Malediven hebben we nu een pro
ject waarbij we eilanden aanleg
gen en verhogen. Ook komt het
vliegveld hoger te liggen en wordt
het vergroot. Daardoor kunnen er
moralistische bril
naar hoe de wereld
eruit moet zien
meer toeristen komen en dat zorgt
voor inkomsten die de verhoging
betalen. Voor Bangladesh en an
dere arme landen heeft de VN een
financieringsfonds samengesteld
voor kustbescherming. Nederland
kan met zijn kennis van water hier
een grote rol spelen.''
,,In Singapore leggen we nu de
eerste polder in de regio aan. Dat is
Ik kijk niet met een
,,We hebben alle 11.000 postbezor
gers van Sandd een baan aangebo
den bij PostNL maar niet voor ie
dereen past het werk", stelt een
woordvoerster van het postbedrijf
naar aanleiding van berichten dat
het gros van de Sandd-medewer-
kers zijn of haar baan verliest.
Volgens het postbedrijf willen
sommige Sandd-medewerkers per
se in de eigen wijk blijven bezorgen
of niet op zaterdag werken. PostNL
spreekt van een 'ingewikkelde puz
zel om te leggen' en zegt dat het on
mogelijk is om 'alle wensen van
medewerkers te honoreren'. De
woordvoerster voegt eraan toe:
,,PostNL en Sandd gaan samen ver
der, omdat de postmarkt elk jaar
met 10 procent krimpt. Dan kun je
niet twee postbezorgers met een al
maar leger wordende postzak in
één wijk laten rondlopen.
Geen baangarantie
Het postbedrijf heeft tot dusver
duizenden medewerkers van
Sandd aangenomen. Om hoeveel
bezorgers en ondersteunende me
dewerkers het precies gaat, wil
PostNL niet zeggen. Op 1 februari,
als de twee postbedrijven samenge
voegd zijn, geeft het daar meer in
formatie over.
NOS meldde gisteren dat behalve
veel postbezorgers ook een groot
aantal medewerkers van het
Sandd-hoofdkantoor, postsorteer-
ders en chauffeurs - in totaal wer
ken daar 1800 mensen - hun baan
verliezen. Voor het ondersteunend
personeel geldt geen baangarantie,
maar zij krijgen wel voorrang als ze
solliciteren op een baan bij PostNL.
Veel mensen zouden echter opzien
tegen de woon-werkafstand. Het
Sandd-hoofdkantoor staat in Apel
doorn, dat van PostNL in Den Haag.
Er dreigt nog een derde groep
buiten de boot vallen. Volgens vak-
bond FNV gaat het om zo'n 3000
bezorgers en 450 man ondersteu
nend personeel die voor franchise
nemers van Sandd werken. Vereni
ging Franchisenemers van Sandd
(VFS) beschuldigde Sandd onlangs
van contractbreuk. Mensen zouden
zonder enige vorm van transitie
vergoeding en begeleiding op straat
komen te staan.
De fusie had nogal wat voeten in
de aarde. Aanvankelijk stak de Au
toriteit Consument en Markt
(ACM) er een stokje voor omdat er
een monopolie zou ontstaan.
Staatssecretaris Mona Keijzer trok
artikel 47 van de Mededingingswet
uit de la en gaf daarmee alsnog
groen licht. De bewindsvrouw kop
pelde daar wel een aantal voor
waarden aan. Zo mag de fusie geen
schokeffect veroorzaken op de
postmarkt en moet de transitie ge
leidelijk gaan. Vandaar dat er onder
meer een baangarantie bestaat voor
de 11.000 Sandd-postbezorgers.
donderdag 9 januari 2020
Toch nog even terugkijken. Hoe
kan het dat jullie zware jaren
achter de rug hebben, terwijl de
economie goed draaide?
Rond 2015 wilde u ook Fugro
overnemen. Dat was ongelukkig
getimed, uw aandelenkoers kel
derde.
En noemt u de aankopen van
Smit en Dockwise een succes?
U laat uw humeur niet bederven
door een beetje tegenwind, zo
te horen.
Olie- en gaswinning ligt onder
vuur vanwege het klimaat. En
windmolenparken leveren niets
op. Hoe moet Boskalis geld ver
dienen?
Olie en gas verergeren het kli
maatprobleem. En dan willen jul
lie verdienen aan het oplossen
ervan?
Waar ligt die balans?
Wat voor kansen liggen er nog
meer?
De Deltawerken in Azië?
u
Duizenden Sandd-medewerkers
willen niet mee naar PostNL. Zij
zouden zich niet kunnen vinden
in de nieuwe roosters of de
werkwijze. Sandd gaat op 1 fe
bruari op in PostNL.
Natasja de Groot
Den Haag
Een baangarantie voor alle
11.000 postbezorgers van
Sandd was een voorwaarde
voor de fusie.