De norm —'De stijflifig van de zeespiegel zie ik als Als het in een verspakketje zit, willen we wel groenten eten 16 ECONOMIE PSYCHOLOGELD ]m Iensen geloven graag dat ze uniek zijn. Maar eigenlijk hebben we een diepge worteld verlangen om ons aan de norm te houden. Het ene jaar dragen we een jeans die bijna tot onze oksels komt; het jaar daarna piept bij iedereen een randje onderbroek boven de spijkerbroek uit. Dat heet mode. Ook eten we vaak hetzelfde als de mensen om ons heen. Dat de gemiddelde Nederlander zo'n 77 kilo vlees per jaar verorbert, komt mede doordat de ge middelde Nederlander zo'n 77 kilo vlees per jaar verorbert. Volgens gedragseconoom Henriëtte Prast is het mogelijk dat patroon te doorbreken: door van vegetarisch eten de norm te maken. Prast pleit er al vele jaren voor dat niet vege tariërs maar vleeseters hun dieetwensen moe ten doorgeven bij etentjes. En het gaat de goede kant op: bij de meeste universiteiten zijn de di ners en recepties standaard vegetarisch. Ook tij dens bijeenkomsten en feesten van de ge meente Amsterdam wordt sinds 1 januari vege tarisch eten geserveerd. Je mag als doorgewin terde carnivoor best vlees of vis eten. Alleen moet je daar dan even apart om vragen. Net zo als vegetariërs altijd moeten. De mens heeft van nature de neiging om de standaard optie te kiezen. Dat komt niet alleen door kuddege drag maar ook doordat we graag de gemakkelijkste weg kiezen. Een voorbeeld: toen DUO de 'maximaal le nen' optie voor studenten niet meer standaard aange vinkt liet staan, halveerde het aantal maximale leners van 69 naar 34 procent. Ik Als vega de standaard is, zal het te veel moeite zijn apart naar vlees te vragen verwacht dat het voor veel vleeseters te veel moeite is om apart te vragen naar een hamburger. Dan morgen maar weer. voelt opborrelen: goed nadenken over de stan daardoptie is niet hetzelfde als betutteling. Mensen standaard vlees voorschotelen is niet minder bevoogdend dan ze, zonder tegenbe richt, vleesloos eten aan te bieden. Vaak staan we er gewoon niet bij stil wat de norm is. Die is zo gegroeid. Het kan geen kwaad om daar af en toe eens over na te denken, in plaats van klakke loos achter de kudde aan te lopen. Dat geldt ook voor alcohol. Wat zou er gebeu ren als je standaard alcoholvrij bier zou krijgen als je een pilsje in de kroeg bestelt? Dat je dus moet vragen naar een biertje mét alcohol. Ik weet zeker dat dat verschil maakt. Voor mij zou het niet verkeerd zijn. Als ik na het middaguur in een café kom, bestel ik in de regel een wijntje. De toevoeging 'met alcohol' zou toch even een seintje naar mijn hersenen sturen: pas op, niet gezond. En wie weet, als alcoholvrij de norm wordt, spreek ik met vriendinnen niet meer af om te borrelen maar om thee te drinken - alcohol vrije wijn is echt niet te doen. Ik ben tenslotte ook maar een kuddedier. TomTom ASR Unilever Unibail 1^ INTERVIEW PETER BERDOWSKI Het is een roerig klimaat waarin Boskalis-topman Peter Berdowski moet opereren, letterlijk en figuurlijk. Het winnen van fossiele brandstoffen is in het verdomhoekje beland, maar aan windparken verdient zijn bedrijf nog steeds weinig. Toch is Berdowski optimistisch over de toekomst. ertien jaar staat Peter Berdow- ski al aan het roer van bagge raar en offshore dienstverlener Boskalis. Jaren waarin het bedrijf onstuimig groeide, maar ook hard werd ge raakt door de val van de olieprijs. De prijs van een aandeel in Bos kalis is gehalveerd ten opzichte van 2015. Verduurzaming vormt de nieuwste uitdaging voor de baggeraar. ,,Er worden weinig windparken op zee gebouwd en er zijn veel bedrij ven mee bezig. Door tal van on voorspelbare factoren, zoals het weer, is het ongelooflijk uitdagend om projecten op zee te realiseren. We zien tegelijkertijd de subsidies voor windmolenparken op zee naar nul gaan en dat alle risico's bij de bouwers worden neergelegd. Dat is geen duurzaam verdienmodel.'' ,,We weten nog te weinig van windparken op zee. Veel betrok ken bedrijven zie je kopje-onder gaan, dan bouw je geen kennis op. En we bouwen nu nog op de ge makkelijke plaatsen. De grote mo lens zullen straks in dieper en woester water komen te staan. Dat De overheid heeft vo rig jaar het btw-tarief van groenten en fruit verhoogd van 6 naar 9 procent. Dat heeft de verkopen niet doen da len, merken de onder zoekers op. Fruit werd vorig jaar uiteindelijk zelfs iets goedkoper, met name omdat de prijs van appels omlaag ging. Nederlanders be taalden 4 procent meer voor een kilo groenten. Dat kwam vooral door dat ze vaker de duur dere gesneden groenten kochten. ,,De consu ment is bereid om te betalen voor gemak", verklaren de onderzoe kers. Nederlandse telers produceerden in 2019 alles bij elkaar voor 3,7 miljard euro aan groen ten en fruit, 7 procent meer dan een jaar eer der. De waarde van de export was veel groter, namelijk 12 miljard euro. Duitsland is de grootste afnemer, ge volgd door het Verenigd Koninkrijk en België. Neem plaats op m de sofa van Irene jfl van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. En ja, dat is een drempel. Voor iedereen die een enorme weerstand Reageren? economie@persgroep.nl O 4% Het bedrijf gaat kaarten leveren voor de nieuwe Alfa Romeo. donderdag 9 januari 2020 4J% ABN Amro riep ASR uit tot favo riet aandeel van 2020, en beleg gers namen dat serieus. Unilever kwak kelt al sinds half december, toen het met een om- zetalarm kwam. Binnen de AEX was Unibail- Rodamco veruit de grootste daler. a> E o GO Peet Vogels Papendrecht Boskalis zit in de aanleg van windparken op zee. Dat loopt goed, toch verdient Boskalis niets. Doen jullie iets fout? Zijn windmolenparken structu reel verlieslatend? In 2019 namen de ver kopen van groenten en fruit toe met 2 pro cent ten opzichte van een jaar eerder. Con sumenten kopen vooral meer pakketten met een recept en de daar voor benodigde ingre diënten. Supermarkten verkochten 40 procent meer van die pakketten. PAK JE CEMAK SQEWfW POMPOEN SOEP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16