Bombrief die gisteren opdook, was al eerder bezorgd bij tankstation II 7 Loterijen omzeilen sticker op brievenbus Eerder op de dag leek het om een nieuwe brief te gaan. De teller zou daarmee op acht komen, maar uit onderzoek blijkt dat het een briefis waar de recherche al dagen naar op zoek was. Medewerkers van een Rotter dams tankstation hadden de politie al vorige week ingeseind dat ze ook een vervalste brief van het Centraal Invorderings Bureau (CIB) hadden gehad met de zo kenmerkende ver dikking erin. Deze post hadden ze echter 'retour afzender' gestuurd. De recherche had deze brief nog niet kunnen vinden. Dat lukte gis teren even na half twee wel. Mede werkers van PostNL waren in het postsorteercentrum bezig met een training toen een van hen stuitte op de brief die nu al dagen op diverse locaties onrust veroorzaakt. Vol gens woordvoerster Tahira Limon van Postbedrijf PostNL hebben haar collega's daarop direct 112 ge beld. ,,Iedereen is heel rustig geble ven. Er waren niet veel mensen aan het werk, omdat er op maandag geen post wordt bezorgd.'' Volgens een woordvoerder van de politie is de brief ter plaatse in een speciale bomkoffer geplaatst, zodat die veilig vervoerd kon wor den. De post is voor onderzoek naar het Nederlands Forensisch Insti tuut gebracht. Het bedrijf hoefde niet ontruimd te worden. Dat was afgelopen vrijdag ook niet het geval toen een briefwerd aangetroffen bij het Okura Hotel in Amsterdam. Er zijn nu in totaal zes brieven ge vonden waar daadwerkelijk een ex plosief in zat: twee in Rotterdam (bij een Shell-tankstation en een Mercedes-dealer), drie in Amster dam (bij onder meer de hotels Okura en Victoria) en één bij een makelaarskantoor in Utrecht. Brandschade Ook het CIB zelf kreeg post van de mysterieuze afzender. Dat was een brief met brandschade waarvan nog onduidelijk is waardoor die is veroorzaakt. Deze brief was eve neens 'retour afzender' gestuurd en oorspronkelijk bedoeld voor een bedrijf in Maastricht. In Maastricht kreeg een ander be drijf, ABN Amro, alleen een waar schuwingsbrief. Op alle locaties waar een bombrief is bezorgd, is ook zo'n dreigbrief afgeleverd. De politie wil niet bekendmaken wat daarin staat. De geadresseerde reclame van loterijen wekt veel irritatie op. Jan Hoogstrate uit Clinge kreeg in 2019 25 keer post binnen van loterijen. ,,Dat is toch zonde van het papier!'' Ook al heeft Jan Hoogstrate een ja-neesticker op zijn brievenbus, toch ontvangt hij van diverse loterijen post. ,,Ik speel helemaal niet mee, en ga dat ook niet doen. Waarom krijg ik dan al die post? Ik vind het echt niet normaal.'' De irritatie van Hoogstrate leeft breder. Alleen al op Twitter kreeg de PostcodeLoterij de afgelopen dagen ongeveer vijftig berichten per dag van mensen die van de post af willen. De PostcodeLoterij behoort met de VriendenLoterij en de BankGiro Loterij tot de Na tionale Goede Doelen Loterijen N.V. Op brieven van de loterijen staat boven het adres niet de naam van de ontvanger, maar 'Aan de bewoners van'. Daardoor wordt een eventuele ja-nee- of nee-neesticker omzeild. Boom per jaar 'Goede doelen, schei toch eens uit met al die reclame', zegt Jack Berkvens op Twitter. 'Per post adres is het een boom per jaar.' 'Ongewenste papierenspam nummer 134 van de Postcode Loterij', schrijft Hendrik Beenker. 'Mijn 2020 zou weer wat geweldi ger zijn als jullie stoppen met het veelvuldig ongevraagd post door mijn brievenbus duwen.' Klagers worden door de lote rijen gewezen op de mogelijkheid uit te schrijven. Dat kan door een privébericht met daarin het adres te sturen. Voor sommige mensen is de kous daarmee af, anderen vinden het de omgekeerde we reld. 'Jullie moeten gewoon op houden met elke keer een nieuwe maas in de wet te vinden', zegt een twitteraar. 'Het is nog steeds gestoord dat je je adres moet ge ven om mét post te krijgen.' De loterij laat in een reactie we ten niet van plan te zijn te stop pen met het verzenden van onge adresseerde post. ,,Post blijft voor ons en de goede doelen die wij steunen vooralsnog een belang rijk middel'', meldt een woord voerder. ,,Brieven zorgen voor een aanzienlijk deel van de ver koop van onze loten en zijn daar door lastig vervangbaar. Vanzelf sprekend onderzoeken wij andere manieren die mensen ook aan spreken om een lot te kopen en zo kans te maken op prijzen en bij te dragen aan een betere wereld.'' Ik speel niet mee, en ga dat ook niet doen. Waarom krijg ik dan al die post? Loterijen wijzen erop gebruik te maken van gerecycled papier, en het papierverbruik te compense ren door te investeren in projec ten in ontwikkelingslanden. ,,Via deze projecten wordt CO2-uit- stoot direct teruggedrongen.'' Het aantal verzonden enveloppen zou al zijn gedaald. Dat er nu zo veel klachten zijn, is volgens de loterij te verklaren doordat loterijen in de einde jaarsperiode heel zichtbaar zijn. ,,Inmiddels zijn er rond de 3 mil joen deelnemers in Nederland die meespelen met de Postcode Loterij. Dankzij hen konden wij het afgelopen jaar ruim 370 mil- joen euro schenken aan meer dan honderd goede doelen.'' Alternatief De Consumentenbond deed vorig jaar onderzoek naar de praktijk, en concludeerde dat de ergernis erover breed leeft. Ruim 88 procent van de 12.000 respon denten gaf aan post van een lote rij te hebben ontvangen. Meer dan 90 procent van de mensen gaf aan het vervelend te vinden dat de loterijen op deze manier meer loten proberen te verkopen. De bond riep loterijen en andere bedrijven in de Consu mentengids van juni 2019 op met een alternatief te komen. 'In een tijd waarin de overheid en veel bedrijven vanuit milieuoogpunt juist overstappen op digitalise ring, moeten consumenten van wege commerciële motieven al dat papier maar voor lief nemen.' Milieuorganisaties Milieu defensie en Natuur Milieu profiteren van de loterijverkoop; ze zijn begunstigde van de Post codeLoterij. Allebei willen ze desgevraagd geen standpunt innemen over het grote aantal reclamebrieven. Een woordvoer der van Natuur Milieu noemt het 'geen milieu-onderwerp waar we specifiek mee bezig zijn'. Kamervragen Vorig voorjaar leidde het postof- fensief van de loterijen al tot vra gen aan verantwoordelijk staats secretaris Mona Keijzer. Zij is niet van plan iets te doen aan de prak tijken. Consumenten hebben de mogelijkheid zichzelf af te mel den, stelt zij. Naast een direct be richt aan de betreffende organisa tie kan dat via de site postfilter.nl. Volgens de Consumentenbond werkt dat echter niet altijd goed. ,,De grootste veroorzakers van reclamespam, zoals de Postcode Loterij, zouden zelf stappen moe ten zetten en kiezen voor een benadering die bij deze tijd past.'' Doe mee met de 7 dagen challenge via ah.nl/lekkerbezig. maandag 6 januari 2020 Bij een postsorteercentrum in Rotterdam is gistermiddag op nieuw een bombrief gevonden. Het gaat om een pakket dat al eerder bij een tankstation in Rotterdam was bezorgd, maar die medewerkers daar 'retour afzender' hadden gestuurd. De politie had deze brief nog niet eerder kunnen traceren. Raymond Boere Rotterdam Het sorteercentrum waar de bombrief werd gevonden. foto anp Jan Hoogstrate met de loterijbrieven die hij in een jaar tijd verzamelde. foto peter nicolai Buik vol van berg verleidingspost Sander van Mersbergen Clinge - Jan Hoogstrate I jlïOwpoB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 7