CHECK DE BESTE CADEAUS VOOR JEZELF
MEDIA CULTUUR 23
tweakers
kwam er nooit. En ze hebben meer
anekdotes. ,,Het was de meest fantas
tische tijd ooit'', zegt Wollaars, die
anderhalfjaar geleden zijn baan als
correspondent Duitsland bij de NOS
inruilde voor die van presentator
van Nieuwsuur.
,,Het is ook een kwestie van dur
ven'', zegt Tweebeeke. ,,Je moet
brutaal zijn: stel die moeilijke of
gevoelige vraag. Uiteindelijk doet
het er niet toe wat wij vinden, maar
wel dat je herkent waar mensen zich
druk over maken. Eigen onderzoek
is een belangrijke pijler van Nieuws
uur. Wij willen het gevoel hebben dat
Wij volgen niet,
we onthullen
en streven
naar impact
als wij er als redactie niet in waren
gedoken, het nieuws nooit aan het
licht was gekomen. Eigen verhalen,
eigen onderzoeken, die onderschei
den ons programma.''
Wollaars knikt. ,,Bij Nieuwsuur zijn
we niet volgend. Wij willen niet de
microfoonstandaard zijn voor de zit
tende macht. Wij onthullen en we
streven naar impact. Nieuwsuur zet
onderwerpen op de agenda. In deze
wereld bestaan meer voorlichters dan
journalisten. Er zijn meer mensen
die zaken buiten het daglicht houden
dan andersom. Die verhouding is
volstrekt doorgeslagen.''
Het vaste tijdslot van Nieuwsuur,
grofweg van 22.00 tot 22.45 uur,
verandert na bijna tien jaar. Kijkers
moeten vanaf nu een half uur eerder
inschakelen. De wijzigingen in het
uitzendschema zijn mede ingegeven
door de vervroegingsoperatie van de
NPO om de talkshowconcurrentie
van RTL met Eva Jinek scherper aan
te kunnen gaan. De latenighttalk-
show op NPO 1 wordt vervroegd naar
22.30 uur, en om een genreconflict op
de eigen kanalen uit de weg te gaan,
begint Nieuwsuur ook een half uur
eerder. Een belangrijk deel van de
kijkers combineert beide program-
ma's van de NPO, en die raak je kwijt
bij een overlap.
Wollaars en Tweebeeke noemen de
verplaatsing naar het hart van de
avond vooral spannend. ,,Ik zie in
mijn eigen omgeving veel mensen
die 22.00 uur te laat vinden'', zegt
Tweebeeke. ,,Daar houd ik me voor
lopig aan vast. Misschien boren we
een nieuw publiek aan met mensen
die een zware baan hebben en altijd
vroeg opstaan.''
,,Het gaat om details, je kunt den
ken: wat is nou een half uurtje?'' zegt
Wollaars. Hij vindt dat bij het nieuwe
tijdstip ook inhoudelijke aanpassin
gen horen. ,,Je zit toch nog net even
iets anders in je dag. De toon mag
lichter en warmer.'' Die aanpassin
gen zijn gemaakt. Nieuwsuur wordt
persoonlijker en intiemer. Zo schuift
sinds 1 januari geen presentator van
Studio Sport meer aan in de uitzen
ding. Het sportblok wordt onderdeel
van het late journaal. Daarnaast zijn
de vormgeving en kleurstelling in de
achtergrond zachter.
Dichterbij
De belangrijkste verandering, zeker
voor de presentatoren, is de tafel. Die
wordt kleiner zodat studiogasten
dichter bij Wollaars en Tweebeeke
zitten. De oude tafel was vooral
groot, zodat er vier gasten konden
aanschuiven. Dat gebeurde in de
praktijk niet vaker dan twee keer
per jaar.
,,De gesprekken worden hier echt
beter van'', zegt Tweebeeke. ,,We zijn
een zakelijk programma en door een
grote tafel straal je dat nog meer uit.
Je creëert letterlijk afstand met de
gasten. Een gesprek wordt persoon
lijker en directer, wanneer je dichter
bij elkaar zit.''
De nieuwe aanpak van het pro
gramma komt ook tot uiting in de
gasten. Wollaars vindt dat er niet
meer vanuit de reflex moet worden
gedacht. ,,We moeten dichterbij
komen, meer warmte uitstralen.
Er is een tijd geweest dat Nieuwsuur
vooral professoren en ministers
uitnodigde, maar we zijn zeker niet
doof voor dingen die in de wereld
gebeuren.''
Volgens de presentatoren is jour
nalistiek gezien nog een slag te
maken, wanneer meer betrokkenen
uit het nieuws naar de studio komen.
Ze noemen de boeren, mensen uit
de zorg en leraren als recente voor
beelden. Wollaars: ,,Maar we blijven
een agenda zetten. De basis van
Nieuwsuur blijft achtergronden en
analyses, vooral op een verdiepende
manier.''
maandag 6 januari 2020
'Je eigen
verbazing
is een
startpunt
voor een
verhaal'
44
—Jeroen Wollaars
ALLEEN DE TOFSTE TEGH-
GADGETS MOGEN IN ONZE
'TRE AT-YOURSELF GUIDE