24 MEDIA CULTUUI ONZEKER IN Adele ABBA James Bond 'Vrienden' met Hazes en Meeuwis Ronson en Cyrus meest gedraaid Commerciële tv-zenders bestaan bij de gratie van reclame-inkom sten, dus een prestigieus pro gramma als Jinek vrijwaren van spotjes is een zeldzaamheid. ,,De laatste keer was volgens mij toen RTL 4 ooit de film Schindler's List uitzond op 4 mei, maar bij een da gelijks programma...?'', vraagt Ilja Loeffen van het mediabureau Omnicom Media Group zich hardop af. Zij en andere mediabu reaus kopen zendtijd in voor ad verteerders. ,,RTL zet wel inkom sten op het spel. Dat moet ergens anders worden ingehaald.'' Mediabureaus schatten de in komsten van een reclameblok tij dens de talkshow op de late avond van RTL 4 in op zo'n 50.000 euro. Dat is een zeer ruwe schatting, omdat moet worden gekeken naar tal van factoren als kijkdicht heid, doelgroep en zelfs seizoens invloeden. Eva Jinek, die zelf het voorstel voor een reclamevrije talkshow neerlegde bij RTL (die het vervol gens omarmde), moet en zal sla- gen op de zender. Zeker na het floppen van RTL Late Night met Twan Huys, Zomer Met Art en de nog altijd niet glanzende kijkcij fers van Beau. Ze laten de talk showkoningin zelfs iets eerder beginnen (namelijk om 22.20 uur) dan Op1 (22.30 uur), het nieuwe discussieprogramma bij de pu blieke omroep. Maiko Valentijn van mediabu reau MediaCom verwacht dat de RTL wil meteen een dreun uitdelen aan de proef op NPO 1 commercial breaks voor en na Ji- nek bovengemiddeld lang zullen duren om het misgelopen bedrag te compenseren. ,,Dat zullen ad verteerders niet prettig vinden. Die vallen minder op in zo'n overvol blok. En als de kijkcijfers van Jinek tegenvallen, kan dit echt een dure grap worden voor RTL. Ik vind dit nogal wat. Ook omdat je de adverteerders het signaal geeft dat reclame iets vulgairs is. Daar heb ik wel moeite mee.'' Valentijn denkt overigens wel degelijk dat Jinek succesvol uit pakt. Hij wijst naar Op1, waar straks elke dag een ander presen tatieduo aan tafel zit. ,,Veel te rommelig. Dit wordt waarschijn lijk een enorme klap voor de pu blieke omroep. Dan komt uitein delijk de rekening dMr te liggen.'' De kijker is voorlopig de grote winnaar. ,,RTL wil meteen een dreun uitdelen aan het experi ment op NPO 1'', stelt tv-deskun dige Bert van der Veer. ,,Want daar is logischerwijze aanvangs- interesse. Een slimme zet dus, want het is onvermijdelijk dat als je er tijdens de uitzending minu tenlang uit bent, kijkers toch gaan zappen.'' ,,Het is verstandig, maar ook stoer dat ze het een tijd willen volhouden'', vervolgt Van der Veer. ,,Want, ik denk wel, dat er op een gegeven moment écht geld verdiend moet worden en dan kom je er niet onderuit om alsnog een reclameblok in te rui men'', aldus de oud-regisseur van de roemruchte talkshow Barend Van Dorp. ,,Dat liep op een gege ven moment zo goed dat er zelfs een tweede reclamebreak kwam.'' RTL wil niets zeggen over het waarom van een reclamevrij Jinek en hoe lang de zender dit wil vol houden. ,,Op de details van deze keuze gaan we niet in.'' 2020 Het Songfestival is in Rotterdam, Boer zoekt Vrouw keert terug op tv en de Top 2000 sluit ook 2020 weer af. Maar wat weten we eigenlijk nog niet over het nieuwe jaar? Het leek een zekerheidje voor eind vorig jaar, maar de fans van Adele werden teleurgesteld. Het vierde album van de zangeres verscheen niet. Zelf is de Britse zwijgzaam over de verschijningsdatum van de opvolger van 19, 21 en 25. Inmiddels is Adele 31, maar ze gaf in een van haar spaarzame verklaringen aan dat album nummer vier niet de titel van haar leeftijd krijgt. Dat de scheiding van haar man Simon Konecki een rol speelt in haar nieuwe muziek lijkt een zekerheidje. Liedjes over har- tenpijn doen het immers altijd goed bij Adele. De Britse tabloid The Sun berichtte vorig jaar dat haar eerste release een uptemponummer over de scheiding zou zijn. Eén aspect klopte sowieso niet aan dat bericht: de aangekon digde periode: november. Waar blijven die nieuwe singles van ABBA toch? Precies een jaar geleden schreven we al over uitstel van de release van de 'tijdloze ballade' I still have faith in you en het uptem ponummer Don't shut me down. Al in decem ber 2018 zouden de nummers uitkomen. Ze waren in 2017 opgenomen in een studio in Stockholm en vanuit de ABBA-gelederen werd er ronkend over bericht. Door wat on voorziene omstandigheden zou de wereld de nummers pas horen in het najaar van 2019. Het goede nieuws: ABBA-lid Björn belooft 'met de hand op het hart' dat het er dit jaar écht van komt. De nieuwe Bond kampte met allerlei productionele tegenslagen, waardoor de opnames veel later konden worden afgerond dan gepland. Maar nie mand twijfelt er nu meer aan dat de film in april 2020 verschijnt. De titel is ook bekend: No time to die. Het best bewaarde geheim is welke artiest de titelsong van de film vertolkt. Bij de Britse bookmakers staat Ed Sheeran stijf op 1, met jongere collega's als Dua Lipa, Billie Eilish en Harry Styles in zijn kielzog. De roodharige zanger liet in 2017 op de Ierse televisie al eens los dat hij al een themesong voor James Bond had geschreven. „Voor als ze me bellen, dan heb ik die alvast.'' Het enige muzikale nieuws over Bond dat wel naar buiten kwam via talrijke filmsites, was het ontslag van componist Dan Romer, wiens filmmuziek bij de producenten niet in de smaak viel. Alexander van Eenennaam vrijdag 3 januari 2020 GO MUZIEK Duncan Lau rence, Guus Meeuwis en André Hazes doen over twee weken mee aan Vrienden van Amstel Live in Ahoy. Ook Row- wen Hèze, Nick en Simon en Kensington zin gen in de twaalf shows. RADIO Nothing Breaks Like A Heart van Mark Ronson en Miley Cyrus was vorig jaar de meest ge draaide plaat op de Nederlandse radio. Het liedje werd landelijk en regionaal bijna 11.600 keer afge speeld. 3 "U 4) 'Jinek zonder reclame is geen goed signaal' De nadrukkelijke wens van Eva Jinek om haar talkshow ook bij RTL 4 niet te onderbreken door reclame, werd omarmd. Dat is winst voor de kijker, maar wat zijn de gevolgen voor de commerciële zender die Jinek vanavond voor het eerst uitzendt? Gudo Tienhooven Dennis Jansen —Bert van der Veer, tv-deskundige Eva Jinek speelt volgens deskundigen hoog spel met haar talkshow zonder reclame, FOTO WILLIAM RUTTEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 24