elektrische BMW's Zwaarwegende voordelen 8,4 Test 19 Acceleratie met koortje Volvo XC40 T5 Twin Engine (262 pk/193 kW), vanaf €46.995 Van de populaire Volvo XC40 bestaat nu ook een deels elektrische versie. Deze plug-in hybride T5 Twin En gine is meteen de fijn ste (en slimste) XC40 van het moment. De XC40 mag dan de kleinste SUV uit het huidige Volvo-gamma zijn, 'compact' is hij ze ker niet. Met 4,42 meter lengte biedt hij aange naam veel plek voor vijf volwassenen en bagage. Maar de medaille kent een keerzijde: de Volvo is ook zwaar. Dat voel je tijdens het rijden én merk je aan de pomp. Dat wetende lijkt de zojuist geïntroduceerde T5 Twin Engine slecht nieuws. Dankzij een ex tra batterijenpakket van 11 kWh en een elektro motor weegt hij nog eens 220 kilo meer dan een vergelijkbare T4 op benzine. Maar wat blijkt? De combinatie van de ver brandingsmotor en elek tromotor maskeert het gewicht juist. Door de extra elektrokracht voelt de XC40 minder log bij het optrekken en ook alerter bij tussensprints. Met zijn vermogen van 262 pk (193 kW) is dit de sterkste XC40 van dit moment. De twee moto ren zorgen voor veel sou plesse, al loopt de drieci linder benzinemotor - zeker stationair - niet zo trillingvrij als gehoopt. Wie het accupakket vol laadt, kan volgens Volvo zo'n 50 kilometer elektrisch rijden. In de praktijk blijkt zo'n 32 ki lometer realistischer, tenzij je héél rustig rijdt. Het opgegeven verbruik van 1,7 liter op honderd kilometer is dus veel te rooskleurig, maar wie de auto vaak aan de laadpaal hangt scoort een bedui dend gunstiger verbruik dan bij andere motorver sies. Wie nog meer uit- stootvrije kilometers wil rijden, moet wachten op de volledig elektrische P8 Recharge die nog dit jaar komt. Intussen blijkt plug-in hybride voor zo'n zwaar lijvig type als de XC40 een effectief dieet. Het verbruik is lager dan bij andere motorversie en dankzij z'n lagere CO2- uitstoot kost hij maar 200 euro meer dan de T4 met automaat, die 'slechts' 190 pk (140 kW) vermo gen levert. VOORPROEFJE 'Het creëren van filmmuziek of autogeluid is niet heel anders. In beide gevallen probeer ik met geluid, met muziek, een verhaal vertellen' ik op een fantastische reis wil sturen. Zou het niet geweldig zijn als het openen van de deur en het starten van je auto een glimlach op je gezicht tovert? Dat je daar blij van wordt? Ik wil dat je een heel persoonlijke rela tie met je auto krijgt.'' Tot nu toe waren we bij auto's ver oordeeld tot het geluid van een ver brandingsmotor, stelt Zimmer. ,,Ik weet dat veel mensen van dat geluid hielden, maar nu kunnen we vanuit de stilte een ware symfonie creëren. Aan de buitenkant moet de elektri sche auto communiceren met zijn omgeving, ook dat is heel belangrijk. Daarvoor zoek ik een geluid dat wel iswaar typisch als BMW klinkt, maar niet te rumoerig is in de stad. Maar buiten de bebouwde kom kunnen we verschillende geluiden toepassen. Verder moet er een symbiose zijn van het geluid in en buiten de auto. Je moet nooit te veel kleuren potloden gebruiken, als je een mooie tekening wilt maken. Als je alle kleuren door elkaar gebruikt, eindig je in bruin.'' Voor Zimmer zelf, een geboren en getogen Duitser, is BMW geen onbe kende: ,,Ik heb een emotionele band met BMW. Mijn ouders reden altijd auto's van dat merk en ik heb er van uit mijn kindertijd veel herinnerin gen aan. Als ik dan op het balkon stond en mijn moeder kwam thuis, hoorde ik dat aan het motorgeluid van haar auto. Ook al zag ik die auto niet, ik hoorde hem in de verte aan komen en herkende het meteen. Dan wist ik dat alles goed kwam, het kal meerde mij.'' Orkest Het eerste geluid dat Zimmer voor BMW heeft gecreëerd is volledig met elektronische muziekinstrumenten opgenomen. Maar hij sluit niet uit dat hij ook klassieke muziekinstru menten, zoals strijkers en blazers, gaat inzetten. ,,Alles is mogelijk. Ook een film heeft geluid dat continu ver andert. Ik vind het heel bijzonder dat ik als enige dit nu voor BMW mag doen. Maar het zou geweldig zijn als BMW meer mensen uitnodigt om meerdere sferen binnen en buiten een auto te creëren. Ik zie de auto als een orkest dat we met een compositie een bepaalde richting kunnen geven. We kunnen elke gewenste beleving creëren. Als je straks als automobilist je favoriete geluid kunt kiezen, krijg je een wel heel persoonlijke band met je auto. Hij klinkt dan precies zoals jij wil.'' ■■WDRBn vrijdag 3 januari 2020 GO de stille auto De elektromotor is een welkome aanvulling op de driecilinder benzinemotor. foto's bart hoogveld Ruim interieur. Lager verbruik, betere prestaties. 1800 kilo trekgewicht. Driecilindermotor niet trillingvrij. Rij gedrag nog altijd wat log. Elektrisch rijbereik is beperkt. De T5 Twin Engine is de slimste XC40 die je nu kunt kopen. De hybride aandrijflijn maakt hem zuiniger, soepeler en prettiger om te rijden dan de andere versies. Jam mer alleen dat hij elek trisch niet zo heel ver komt. —Roland Tameling Kijk op de site bij f J /auto voor extra s testnotities Hans Zimmer heeft inmiddels zijn eerste geluid gecreëerd, voor de conceptauto Vision M Next (foto). Maar vanaf dit jaar voorziet BMW ook de nieuwe seriemodellen van zijn composities. De auto's krijgen stan daard motorgeluiden, passend bij het model. Maar de automobilist kan ook andere geluiden downloaden om de auto te laten klinken zoals hij zelf wil. Verder komen er veel 'gebruiksgeluiden', zoals het starten, gas geven, of het aansluiten op een laadstation. Zimmer laat in zijn stu dio een voorproefje horen: de acceleratie. Het is een elektronisch geluidseffect dat in vo lume en toonhoogte toeneemt. Het geluid kent vele lagen, waar door het extra dyna misch wordt. Zo hoor je onder meer een vrou wenstem met een soort van 'ah-geluid' als in een begeleidend koor, van wege het menselijke as pect. Als de auto tot stil stand komt, ontwikkelt het geluid zich precies omgekeerd. ,,Dit is voor mij een heel nieuw avon tuur", zegt Zimmer. ,,En ik weet echt niet waar het eindigt. Heerlijk!''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19