elektrische BMW's
Zwaarwegende
voordelen
8,4
Test
19
Acceleratie
met koortje
Volvo XC40 T5 Twin Engine (262 pk/193 kW),
vanaf €46.995
Van de populaire Volvo
XC40 bestaat nu ook
een deels elektrische
versie. Deze plug-in
hybride T5 Twin En
gine is meteen de fijn
ste (en slimste) XC40
van het moment.
De XC40 mag dan de
kleinste SUV uit het
huidige Volvo-gamma
zijn, 'compact' is hij ze
ker niet. Met 4,42 meter
lengte biedt hij aange
naam veel plek voor vijf
volwassenen en bagage.
Maar de medaille kent
een keerzijde: de Volvo
is ook zwaar. Dat voel je
tijdens het rijden én
merk je aan de pomp.
Dat wetende lijkt de
zojuist geïntroduceerde
T5 Twin Engine slecht
nieuws. Dankzij een ex
tra batterijenpakket van
11 kWh en een elektro
motor weegt hij nog
eens 220 kilo meer dan
een vergelijkbare T4 op
benzine.
Maar wat blijkt? De
combinatie van de ver
brandingsmotor en elek
tromotor maskeert het
gewicht juist. Door de
extra elektrokracht voelt
de XC40 minder log bij
het optrekken en ook
alerter bij tussensprints.
Met zijn vermogen van
262 pk (193 kW) is dit de
sterkste XC40 van dit
moment. De twee moto
ren zorgen voor veel sou
plesse, al loopt de drieci
linder benzinemotor -
zeker stationair - niet zo
trillingvrij als gehoopt.
Wie het accupakket
vol laadt, kan volgens
Volvo zo'n 50 kilometer
elektrisch rijden. In de
praktijk blijkt zo'n 32 ki
lometer realistischer,
tenzij je héél rustig rijdt.
Het opgegeven verbruik
van 1,7 liter op honderd
kilometer is dus veel te
rooskleurig, maar wie de
auto vaak aan de laadpaal
hangt scoort een bedui
dend gunstiger verbruik
dan bij andere motorver
sies. Wie nog meer uit-
stootvrije kilometers wil
rijden, moet wachten op
de volledig elektrische P8
Recharge die nog dit jaar
komt.
Intussen blijkt plug-in
hybride voor zo'n zwaar
lijvig type als de XC40
een effectief dieet. Het
verbruik is lager dan bij
andere motorversie en
dankzij z'n lagere CO2-
uitstoot kost hij maar 200
euro meer dan de T4 met
automaat, die 'slechts'
190 pk (140 kW) vermo
gen levert.
VOORPROEFJE
'Het creëren van
filmmuziek of autogeluid
is niet heel anders. In
beide gevallen probeer ik
met geluid, met muziek,
een verhaal vertellen'
ik op een fantastische reis wil sturen.
Zou het niet geweldig zijn als het
openen van de deur en het starten
van je auto een glimlach op je gezicht
tovert? Dat je daar blij van wordt? Ik
wil dat je een heel persoonlijke rela
tie met je auto krijgt.''
Tot nu toe waren we bij auto's ver
oordeeld tot het geluid van een ver
brandingsmotor, stelt Zimmer. ,,Ik
weet dat veel mensen van dat geluid
hielden, maar nu kunnen we vanuit
de stilte een ware symfonie creëren.
Aan de buitenkant moet de elektri
sche auto communiceren met zijn
omgeving, ook dat is heel belangrijk.
Daarvoor zoek ik een geluid dat wel
iswaar typisch als BMW klinkt, maar
niet te rumoerig is in de stad. Maar
buiten de bebouwde kom kunnen we
verschillende geluiden toepassen.
Verder moet er een symbiose zijn
van het geluid in en buiten de auto. Je
moet nooit te veel kleuren potloden
gebruiken, als je een mooie tekening
wilt maken. Als je alle kleuren door
elkaar gebruikt, eindig je in bruin.''
Voor Zimmer zelf, een geboren en
getogen Duitser, is BMW geen onbe
kende: ,,Ik heb een emotionele band
met BMW. Mijn ouders reden altijd
auto's van dat merk en ik heb er van
uit mijn kindertijd veel herinnerin
gen aan. Als ik dan op het balkon
stond en mijn moeder kwam thuis,
hoorde ik dat aan het motorgeluid
van haar auto. Ook al zag ik die auto
niet, ik hoorde hem in de verte aan
komen en herkende het meteen. Dan
wist ik dat alles goed kwam, het kal
meerde mij.''
Orkest
Het eerste geluid dat Zimmer voor
BMW heeft gecreëerd is volledig met
elektronische muziekinstrumenten
opgenomen. Maar hij sluit niet uit
dat hij ook klassieke muziekinstru
menten, zoals strijkers en blazers,
gaat inzetten. ,,Alles is mogelijk. Ook
een film heeft geluid dat continu ver
andert. Ik vind het heel bijzonder dat
ik als enige dit nu voor BMW mag
doen. Maar het zou geweldig zijn als
BMW meer mensen uitnodigt om
meerdere sferen binnen en buiten
een auto te creëren.
Ik zie de auto als een orkest dat we
met een compositie een bepaalde
richting kunnen geven. We kunnen
elke gewenste beleving creëren. Als
je straks als automobilist je favoriete
geluid kunt kiezen, krijg je een wel
heel persoonlijke band met je auto.
Hij klinkt dan precies zoals jij wil.''
■■WDRBn
vrijdag 3 januari 2020
GO
de stille auto
De elektromotor is een welkome aanvulling op
de driecilinder benzinemotor. foto's bart hoogveld
Ruim interieur.
Lager verbruik,
betere prestaties. 1800
kilo trekgewicht.
Driecilindermotor
niet trillingvrij. Rij
gedrag nog altijd wat
log. Elektrisch rijbereik
is beperkt.
De T5 Twin Engine is
de slimste XC40 die je
nu kunt kopen. De
hybride aandrijflijn
maakt hem zuiniger,
soepeler en prettiger
om te rijden dan de
andere versies. Jam
mer alleen dat hij elek
trisch niet zo heel ver
komt.
—Roland Tameling
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
s testnotities
Hans Zimmer heeft
inmiddels zijn eerste
geluid gecreëerd, voor
de conceptauto Vision
M Next (foto). Maar
vanaf dit jaar voorziet
BMW ook de nieuwe
seriemodellen van zijn
composities.
De auto's krijgen stan
daard motorgeluiden,
passend bij het model.
Maar de automobilist
kan ook andere geluiden
downloaden om de auto
te laten klinken zoals hij
zelf wil. Verder komen er
veel 'gebruiksgeluiden',
zoals het starten, gas
geven, of het aansluiten
op een laadstation.
Zimmer laat in zijn stu
dio een voorproefje
horen: de acceleratie.
Het is een elektronisch
geluidseffect dat in vo
lume en toonhoogte
toeneemt. Het geluid
kent vele lagen, waar
door het extra dyna
misch wordt. Zo hoor je
onder meer een vrou
wenstem met een soort
van 'ah-geluid' als in een
begeleidend koor, van
wege het menselijke as
pect. Als de auto tot stil
stand komt, ontwikkelt
het geluid zich precies
omgekeerd. ,,Dit is voor
mij een heel nieuw avon
tuur", zegt Zimmer. ,,En
ik weet echt niet waar
het eindigt. Heerlijk!''