Hans Zimmer componeert geluid voor
AUTO
18
VRAAG ANTWOORD
Hans Zimmer is een van de
meest bejubelde componisten
van filmmuziek. Maar nu heeft hij
er ineens een heel andere klus
bij: het creëren van herkenbare
geluiden voor de elektrische
auto's van BMW.
Waarom zet ik
als enige de
alarmlichten aan?
Gaat mijn accu
door zo'n start-
stopsysteem
minder lang mee?
—Leen van Dalen
noklavier én computer-toetsenbord
bij de hand, talloze meesterwerken
die hem de meest begeerde prijzen in
de filmwereld opleverden.
Waarom zie ik geen
zonnepanelen
op hybride en
elektrische auto's?
De verdiensten van Hans
Zimmer (62) zijn in de
filmwereld van onschat
bare waarde. Hij is de com
ponist van The Lion King
maar ook van tal van andere kas
krakers, zoals Pirates of the Caribbean,
Interstellar, Rain Man, Gladiator,
Mission: Impossible, The ring, Thelma
Louise, Inception, The thin red line, en
tal van films met Spiderman of
Batman in de hoofdrol.
Inmiddels heeft Zimmer ruim 150
speelfilms op zijn naam staan. Bin
nenkort komen daar ook auto's bij.
Autofabrikant BMW heeft hem na
melijk een meerjarig contract aange
boden om karaktervolle geluiden te
creëren voor de nieuwe generatie
elektrische auto's. Weliswaar is de
charme van een elektrische auto juist
dat hij vrijwel geen geluid maakt,
maar volgens de wet moet hij bij lage
rijsnelheden wel goed te horen zijn
voor voetgangers en fietsers.
BMW gaat daarbij nog een stap
verder en grijpt kunstmatig geluid
aan om de auto's ook in het interieur
karakter te geven. Natuurlijk kun je
dat geluid straks nog wel uitschake
len als je absolute stilte verkiest.
Maar BMW denkt dat veel automobi
listen de emotie zullen missen als
hun auto door de technologische
vooruitgang ineens geen geluid meer
maakt. Nu kun je een acht- of twaalf
cilinder tenminste nog blindelings
van een drie- of viercilinder onder
scheiden, of een bestelbus van een
sportauto.
Synthesizers
In de studio van Hans Zimmer in
Santa Monica, vlak bij Hollywood,
ademt alles muziek. Zimmer heeft de
belangrijkste instrumenten uit zijn
carrière verzameld in zijn werk
ruimte, die veel wegheeft van een
rijk gedecoreerde salon van een land
huis of kasteel. Het is er gezellig en
kleurrijk, met een rijk gevulde boe
kenkast, opvallende zitbank met ro-
zendessin, schemerlampen en overal
curiosa.
Maar het opvallendst zijn de vele
synthesizers, vanaf het begin van het
tijdperk van de elektronische muziek
tot nu toe. Dit is het gereedschap van
de vakman én kunstenaar Zimmer.
Hier creëerde hij, zittend achter grote
beeldschermen en met altijd een pia-
Portier
Hans Zimmer zelf oogt allerminst als
een ster. Hij is netjes, maar eenvou
dig gekleed. Praat vaak zacht en soms
wat binnensmonds. Maar hij vertelt
wat graag over zijn werk voor een van
's werelds grootste autofabrikanten.
,,Gek genoeg is het helemaal niet
zo anders: het creëren van filmmu
ziek of het creëren van geluiden van
een elektrische auto'', ervaart hij. ,,In
beide gevallen probeer ik met gelui
den, met muziek, een verhaal vertel
len. Zodra je het portier opent en de
auto start, moet hij je verwelkomen.
Een auto kun je met geluiden heel
persoonlijk maken. Bij deze composi
ties heb ik continu fictieve mensen
op het oog: de mensen in de auto die
vrijdag 3 januari 2020
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Als ik op de snelweg plots
stil kom te staan, zet ik altijd
mijn alarmlichten aan.
Meestal ben ik dan de enige
en dat begrijp ik niet. En
ook: als ik rem, dan waar
schuw ik altijd even door
vlug achter elkaar tweemaal
op mijn rem te trappen, met
het oog op de remlichten.
Iemand die achter mij reed
bedankte mij wel vijf keer
omdat ik hem hiermee ge
waarschuwd had, anders
was het een drama gewor
den. Je hebt goede voetbal
lers en je hebt slechte, en
dat geldt ook voor chauf
feurs. Ik ben inmiddels 90
jaar en rij nog prima.
—Jan Schneijderberg
Tegenwoordig zijn veel
auto's uitgerust met een
start-stopsysteem. Maar
weegt het voordeel van een
lager brandstofverbruik wel
op tegen de slijtage van de
accu door het veelvuldige
starten?
Jazeker, daar is bij de ontwik
keling van deze technologie
rekening mee gehouden. De
techniek rondom de accu is
erop aangepast, zodat die
nog net zo lang meegaat als
vroeger.
Symfonie voor
NIEK SCHENK
Vroeger zetten meer automo
bilisten de alarmlichten aan,
maar toen waren er ook nog
niet zo veel matrixborden
boven de snelwegen die
waarschuwen zodra er een
opstopping ontstaat. Mogelijk
is dat de oorzaak.
En meerdere keren de rem
aantippen? Dat doe ik ook
weleens, als ik in mijn binnen
spiegel een auto met flinke
snelheid zie aankomen er niet
zeker van ben of de bestuur
der wel ziet dat ik stop.
Kortom: u rijdt heel verstan
dig.
Het verbaast mij zeer dat ik
op de elektrische en hybride
auto's nog geen zonnepane
len zie. Technisch moet dat
toch kunnen? Zeker bij zon
nig weer kun je gratis ener
gie tanken en weer wat kilo
meters rijden.
—Jos Verstraaten
Toyota heeft ze al in de Prius,
Hyundai komt er binnenkort
mee. En de Nederlandse
start-up LightYear ontwikkelt
een complete auto die gro
tendeels van zonnepanelen is
voorzien. Het Duitse Sono
Motors zegt zelfs binnenkort
al zo'n speciaal ontwikkelde
zonneauto op de markt te
brengen. Enig probleem is
dat de energieopbrengst be
perkt is. Een auto kan slechts
voor een klein deel worden
bedekt met zonnecellen, dus
kom je er nog niet ver mee.
Het wachten is op cellen die
beter presteren.
IffiPiP
Hans Zimmer:
,,Als je straks als
automobilist je
favoriete geluid
kunt kiezen, krijg
je een wel heel
persoonlijke band
met je auto.''
FOTO'S BMW
Zimmers crea
tieve centrum:
een sfeervolle
huisstudio met
beeldschermen,
synthesizers en
computerappara
tuur.