Hans Zimmer componeert geluid voor AUTO 18 VRAAG ANTWOORD Hans Zimmer is een van de meest bejubelde componisten van filmmuziek. Maar nu heeft hij er ineens een heel andere klus bij: het creëren van herkenbare geluiden voor de elektrische auto's van BMW. Waarom zet ik als enige de alarmlichten aan? Gaat mijn accu door zo'n start- stopsysteem minder lang mee? —Leen van Dalen noklavier én computer-toetsenbord bij de hand, talloze meesterwerken die hem de meest begeerde prijzen in de filmwereld opleverden. Waarom zie ik geen zonnepanelen op hybride en elektrische auto's? De verdiensten van Hans Zimmer (62) zijn in de filmwereld van onschat bare waarde. Hij is de com ponist van The Lion King maar ook van tal van andere kas krakers, zoals Pirates of the Caribbean, Interstellar, Rain Man, Gladiator, Mission: Impossible, The ring, Thelma Louise, Inception, The thin red line, en tal van films met Spiderman of Batman in de hoofdrol. Inmiddels heeft Zimmer ruim 150 speelfilms op zijn naam staan. Bin nenkort komen daar ook auto's bij. Autofabrikant BMW heeft hem na melijk een meerjarig contract aange boden om karaktervolle geluiden te creëren voor de nieuwe generatie elektrische auto's. Weliswaar is de charme van een elektrische auto juist dat hij vrijwel geen geluid maakt, maar volgens de wet moet hij bij lage rijsnelheden wel goed te horen zijn voor voetgangers en fietsers. BMW gaat daarbij nog een stap verder en grijpt kunstmatig geluid aan om de auto's ook in het interieur karakter te geven. Natuurlijk kun je dat geluid straks nog wel uitschake len als je absolute stilte verkiest. Maar BMW denkt dat veel automobi listen de emotie zullen missen als hun auto door de technologische vooruitgang ineens geen geluid meer maakt. Nu kun je een acht- of twaalf cilinder tenminste nog blindelings van een drie- of viercilinder onder scheiden, of een bestelbus van een sportauto. Synthesizers In de studio van Hans Zimmer in Santa Monica, vlak bij Hollywood, ademt alles muziek. Zimmer heeft de belangrijkste instrumenten uit zijn carrière verzameld in zijn werk ruimte, die veel wegheeft van een rijk gedecoreerde salon van een land huis of kasteel. Het is er gezellig en kleurrijk, met een rijk gevulde boe kenkast, opvallende zitbank met ro- zendessin, schemerlampen en overal curiosa. Maar het opvallendst zijn de vele synthesizers, vanaf het begin van het tijdperk van de elektronische muziek tot nu toe. Dit is het gereedschap van de vakman én kunstenaar Zimmer. Hier creëerde hij, zittend achter grote beeldschermen en met altijd een pia- Portier Hans Zimmer zelf oogt allerminst als een ster. Hij is netjes, maar eenvou dig gekleed. Praat vaak zacht en soms wat binnensmonds. Maar hij vertelt wat graag over zijn werk voor een van 's werelds grootste autofabrikanten. ,,Gek genoeg is het helemaal niet zo anders: het creëren van filmmu ziek of het creëren van geluiden van een elektrische auto'', ervaart hij. ,,In beide gevallen probeer ik met gelui den, met muziek, een verhaal vertel len. Zodra je het portier opent en de auto start, moet hij je verwelkomen. Een auto kun je met geluiden heel persoonlijk maken. Bij deze composi ties heb ik continu fictieve mensen op het oog: de mensen in de auto die vrijdag 3 januari 2020 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Als ik op de snelweg plots stil kom te staan, zet ik altijd mijn alarmlichten aan. Meestal ben ik dan de enige en dat begrijp ik niet. En ook: als ik rem, dan waar schuw ik altijd even door vlug achter elkaar tweemaal op mijn rem te trappen, met het oog op de remlichten. Iemand die achter mij reed bedankte mij wel vijf keer omdat ik hem hiermee ge waarschuwd had, anders was het een drama gewor den. Je hebt goede voetbal lers en je hebt slechte, en dat geldt ook voor chauf feurs. Ik ben inmiddels 90 jaar en rij nog prima. —Jan Schneijderberg Tegenwoordig zijn veel auto's uitgerust met een start-stopsysteem. Maar weegt het voordeel van een lager brandstofverbruik wel op tegen de slijtage van de accu door het veelvuldige starten? Jazeker, daar is bij de ontwik keling van deze technologie rekening mee gehouden. De techniek rondom de accu is erop aangepast, zodat die nog net zo lang meegaat als vroeger. Symfonie voor NIEK SCHENK Vroeger zetten meer automo bilisten de alarmlichten aan, maar toen waren er ook nog niet zo veel matrixborden boven de snelwegen die waarschuwen zodra er een opstopping ontstaat. Mogelijk is dat de oorzaak. En meerdere keren de rem aantippen? Dat doe ik ook weleens, als ik in mijn binnen spiegel een auto met flinke snelheid zie aankomen er niet zeker van ben of de bestuur der wel ziet dat ik stop. Kortom: u rijdt heel verstan dig. Het verbaast mij zeer dat ik op de elektrische en hybride auto's nog geen zonnepane len zie. Technisch moet dat toch kunnen? Zeker bij zon nig weer kun je gratis ener gie tanken en weer wat kilo meters rijden. —Jos Verstraaten Toyota heeft ze al in de Prius, Hyundai komt er binnenkort mee. En de Nederlandse start-up LightYear ontwikkelt een complete auto die gro tendeels van zonnepanelen is voorzien. Het Duitse Sono Motors zegt zelfs binnenkort al zo'n speciaal ontwikkelde zonneauto op de markt te brengen. Enig probleem is dat de energieopbrengst be perkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren. IffiPiP Hans Zimmer: ,,Als je straks als automobilist je favoriete geluid kunt kiezen, krijg je een wel heel persoonlijke band met je auto.'' FOTO'S BMW Zimmers crea tieve centrum: een sfeervolle huisstudio met beeldschermen, synthesizers en computerappara tuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18