8 NIEUWS INTERVIEW JOHAN VOLLENBROEK Johan Vollenbroek zette het land op zijn kop met zijn niet aflatende strijd tegen stikstof. Nadat hij zijn hele leven in de luwte vocht tegen falend milieubeleid, kwam ook zijn eigen leven afgelopen maanden aardig op zijn kop te staan. Op woensdag 29 mei zat Johan Vollenbroek thuis in Nijmegen klaar naast zijn telefoon voor het mediacircus dat zou losbarsten. Het was de dag waarop de Raad van State de Nederlandse stikstof- aanpak afschoot. De Nijmeegse milieudeskundige besefte don dersgoed hoe verstrekkend de ge volgen van dat vonnis waren. Voor boeren, voor nieuwe wegenbouw projecten, voor iedereen die iets nieuws wil ondernemen waardoor ook maar een beetje extra stikstof in de natuur komt. Hij had een communicatiebureautje ingescha keld, een persbericht verstuurd. Maar zijn telefoon bleef stil. Het verbijsterde Vollenbroek, die het Programma Aanpak Stik stof (PAS) al bij de invoering in 2015 de oorlog verklaarde omdat het juridisch niet deugde en er sindsdien honderden bezwaren tegen indiende. „Kennelijk zat ie dereen te slapen.'' Met een ruwe schok schoot poli tiek Den Haag, en de rest van Ne derland, aan het eind van de zo mer alsnog wakker. Toen daalden de consequenties van het vonnis wél in. Gemeenten en provincies bleken geen vergunningen meer af te kunnen geven voor zeker 18.000 bouwprojecten. Het bedrijfsleven waarschuwde dat Nederland zo in een recessie zou belanden. Bij boe ren, die als grootste uitstoters van stikstof niet onder pijnlijke maat regelen uit zouden komen, barstte de onrust los. Sindsdien rinkelt de telefoon onophoudelijk in Vollenbroeks herenhuis, in het centrum van Nijmegen. Op de voordeur prijkt, naast een poster van de Partij voor de Dieren, een sticker van het ver keersbord dat de snelheid begrenst op 100 kilometer per uur. Die hing er lang voordat het kabinet de snelheid omwille van de stikstof- uitstoot verlaagde, grijnst Vollen broek. ,,Mijn vooruitziende blik.'' Zelf heeft hij geen auto. In zijn halfoverwoekerde 'vogelvriende- lijke' stadstuin staan twee banaan- gele ligfietsen. Daarmee fietsen zijn vrouw en hij overal heen. Zelfs naar Sevilla, vertelt Vollen broek (70), terwijl zij - een fitte yogadocente met twee lange vlechten - kruidenthee met koek serveert. ,,Een geweldig vervoer middel. Je rijdt zo veertig kilome ter per uur, beschut tegen de re gen. Het maakt je hoofd lekker leeg.'' Drakendoder Dat was afgelopen maanden wel nodig. Hoewel Vollenbroek de ju ridische strijd tegen het PAS sa men met twee kleine milieuorga nisaties voerde, werd de oprichter van Mobilisation for the Environ ment (Mob) in de media het ge zicht van de gewraakte uitspraak. 'De schrik van vervuilers', 'de plaaggeest van de overheid' en 'de drakendoder van falend milieube- De milieuorganisaties hebben zich de mond laten snoeren. Ze zijn veel te lief voor het kabinet leid', zoals verschillende kranten hem typeerden. Actualiteitensite GeenStijl bestempelde hem tot 'vervelendste Nederlander van Nederland'. Daar kon hij nog wel om lachen. ,,Ik kreeg ook veel bij val. Commentaren als: hij is een linkse rakker, maar wel een goeie. GeenStijl stuurde me een trui met een print van een tractor op het Malieveld, met een briefje erbij dat ze mijn acties wel konden waarde ren. Dat is toch leuk?'' Minder leuk waren de tientallen dreigmails die hij ontving. ,,Met teksten als 'we weten je te vinden' en 'we komen je levend begraven'. Het is lastig hoe je zulke dreige menten moet inschatten. Vooral mijn vrouw was bezorgd. Ja, we hebben sindsdien wel extra bevei ligingsmaatregelen getroffen.'' Tot de stikstofcrisis losbarstte werkte de natuurliefhebber, die opgroeide op een kleine boerderij bij Doetinchem, in relatieve luwte aan een schonere leefomgeving. Als milieudeskundige was hij twintig jaar in dienst bij adviesbu reau Royal Haskoning. Daar werd hij bijvoorbeeld drie jaar in Boeda pest gestationeerd, waar hij de Hongaarse milieuwetgeving in lijn bracht met de regels van de Euro pese Unie. Zo werd hij een expert in Europees milieurecht. Toen zijn uitgesproken mening over de ach teruitgang van de Nederlandse na tuur begon te knellen met zijn professionele rol, nam hij ontslag. In 1996 richtte hij Mobilisation op, milieuadviesbureau en actiegroep ineen. Mobilisation bedruipt zich zelf met betaalde klussen. Van huis uit is Vollenbroek scheikundige. „Scheikunde is heel belangrijk om het leven te begrij pen. Ook wat zich op microniveau afspeelt; de biologie, hoe ons eco systeem werkt. Daar zijn wij als mensen ook onderdeel van'', ver klaart hij. Als bijvak koos hij tij dens zijn studie voor economie. De kracht van Vollenbroek is zijn deskundigheid op verschillende vlakken, zegt de Haagse milieuju rist Valentijn Wösten, die honder den keren met hem in de rechts zaal stond. ,,Een jurist die enkel de wet kent maar inhoudelijk weinig van het milieu weet, overtuigt de rechter niet. En dankzij zijn eco nomische bril is hij ook altijd seri eus genomen door bedrijven.'' Duizend zaken Vollenbroek streed jarenlang te gen vervuiling door grote fabrie ken zoals kolencentrales, Tata Steel, de inmiddels gesloten fos- forfabriek van Thermphos in Vlis- singen en de olieraffinaderijen in de Rotterdamse Botlek. ,,Die vol deden totaal niet aan de Europese wetgeving'', zegt hij. ,,Ze stookten ruwe olie voor proceswarmte. Stikstof, zwaveldioxide, benzeen: alle restgassen gingen zo de lucht in. Inmiddels zijn ze overgestapt op aardgas en hebben ze rookgas filters. Dat scheelt enorm. De schoorsteen van Shell Pernis was vroeger hartstikke zwart, nu niet meer.'' Met sommige bedrijven wist hij deals te sluiten, met andere kruis te hij de degens in de rechtszaal. Zeker duizend zaken tegen bedrij ven die zijns inziens uitstootregels overtreden en overheden die ze verzuimen te handhaven bracht hij voor de rechter, schat hij in. Hoeveel hij er won? ,,Meer dan ne gentig procent. Ik weet waar ik aan begin, maar af en toe waag ik een gokje.'' Al die zaken samen hebben er een belangrijke bijdrage aan gele verd dat de lucht in Nederland te genwoordig aanzienlijk schoner is dan een kwarteeuw geleden, stelt de inmiddels gepensioneerde mi lieurechter Thijs Drupsteen. Hij herinnert zich Vollenbroek uit de rechtszaal als 'buitengewoon vriendelijk, heel principieel en zeer vasthoudend'. Zijn kruistocht tegen stikstof is voor Vollenbroek een logisch uit vloeisel van zijn strijd tegen gif tige emissies van fabrieken. ,,Dat driekwart van de Nederlandse na tuur er zo beroerd aan toe is, komt grotendeels door de intensieve donderdag 2 januari 2020 GO 'Kennelijk zat iedereen te slapen' ANNEMIEKE VAN DONGEN Volgens Vollenbroek moeten luchthavens als Schiphol en Eindhoven Airport het aantal vluchten beperken. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 8