WERK Waarom goede voornemens morgen makkelijker lijken 17 Hoe zit het met het achterlaten van slechte gewoonten en nastreven van nieuwe doelen bij 'onze' topmannen en -vrouwen? Vijf ceo's van diverse bedrijven vertellen over hun belangrijkste voornemen voor dit jaar. Je brein op het werk oewel goede voornemens haast gedoemd lijken om te mislukken, heeft bijna de helft van de Nederlan ders (47 procent) plannen voor het nieuwe jaar. Dat blijkt uit een vorig jaar verschenen onderzoek van Motivaction onder 1.513 respon denten. ,,Elk jaar zijn de favoriete voornemens: meer bewegen, minder stress en meer aandacht aan de kinderen besteden'', zegt Ruben de Jong van Motivaction. Van de ondervraagden met goede voornemens geeft 29 procent aan de goede voornemens van vorig jaar niet zo lang vol te hebben gehouden als ze wilden, en slechts 31 procent ver wacht dat het dit jaar wél lukt. Wil je de kans op slagen vergroten, maak je voornemens dan concreet, zeggen deskundigen. ,,Of het nou om loop baanverandering gaat, of de koers binnen je eigen firma: een vaag voor nemen moet je omzetten naar een concreet stappenplan'', zegt arbeids- psycholoog Jaap van den Broek. Interim-directeur Carolina Pruis beaamt dat. „Experimenteer eens. Al leen door echt te ervaren, weet je of het iets voor je is. Probeer een project op te pakken dat buiten je takenpak ket valt. Kom zelf in actie en blijf niet zitten tot er vanzelf wat verandert.'' Andere tip namens Pruis: ,,Sta niet slechts één keer per jaar stil bij je goede voornemen, maar check elke paar maanden of je nog op de goede weg bent en stel je koers eventueel bij. Bijvoorbeeld door mijlpalen met jezelf af te spreken en te evalueren of je ze gehaald hebt. Als dat zo is, vier ze dan vooral. Zo moedig je jezelf aan om door te gaan.'' Topvrouw Carolina Pruis was onder andere directeur bij Voetbal Interna tional en Pink Ribbon en schreef twee boeken: Vrouw op de Apenrots en Happy in je werk. In 2020 hoopt Pruis meer te genieten van wat ze bereikt heeft. ,,Ik heb vorig jaar een tweede boek geschreven en daarnaast als in terim-directeur gewerkt. Gemiddeld was ik zes tot zeven dagen per week in de weer'', vertelt ze. ,,Het boek is af en goed ontvangen. Het zou mooi zijn als ik dit jaar wat meer stil kan staan bij mijn successen. En kan af kicken van mijn verslaving aan hard werken. Dat vind ik heel moeilijk'', bekent Pruis, die colleges over vrou welijk leiderschap geeft op de Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? oe gaat het met de goede voornemens? Ben je die al druk aan het uitvoeren, of denk je toch: ik begin mor gen? Ik beschouw mezelf als een weldenkend mens, maar wanneer de wekker begint te rammelen, wordt ook de uitsteller in mij wakker. Dus ik blijf nog een uurtje liggen, schuif dat grote project weer een dagje op en bedenk dat ik mijn profiel nu nog mooier kan maken op LinkedIn. Weg toekomstplannen, allemaal opgeofferd voor snelle winst: een uur extra slaap, wat meer lum- meltijd en een gepimpt social mediaprofiel. Ik, en waarschijn lijk ook jij, lijd aan de zogeheten 'present bias'. We hechten veel meer waarde aan het 'nu' dan aan de toekomst. Dat laatste is een vage mist, maar het nu staat in geuren en kleuren aan je mouw te trekken. Stel ik bied je nu 100 euro aan, of 120 euro over een maand, wat zou je dan kiezen? De meesten van ons houden meteen hun hand op: kom maar hier met die 100 euro. Wat er over een maand gebeurt, dat zien we dan wel weer. onze toekomstige zelf helemaal niet in die present bias zou trap pen. Vraag ik je nu of je liever 100 euro hebt over een jaar, of 120 euro over dertien maanden, dan ga je natuurlijk voor 120 euro. Die maand extra wachten maakt ook niet meer uit, denk je. Maar we hebben net gezien dat je helemaal niet een extra maand wil wachten voor een extra 20 euro. Dit wordt 'hyperbolic discounting' ge noemd: hoe verder een keuze in de toekomst ligt, hoe makkelijker we het vinden om de verstandige optie te kiezen. Hierdoor kunnen we prima goede voornemens maken voor onze toekomstige ik en zijn we erg positief over de slagingskans. Maar als het puntje bij paaltje komt, vinden we het knap lastig om te sparen, ongezond eten af te slaan en hard te werken aan een groot project. Hoe zorg je dat je snelle winst negeert en je goede voornemens waarmaakt? Onderzoek sugge reert dat je je een levendig beeld moet maken van je toekomst: mét die carrière, die volle spaarreke ning of dat gezonde lichaam. Dan worden die goede voornemens net zo concreet als de verleidin gen van nu. fk/elkaw\ t j donderdag 2 januari 2020 GO Ceo's: meer tijd voor gezin en de werkvloer NAZ TAHA Advies van deskundigen: maak voorne mens concreet en experimen teer ermee. ILLUSTRATIE ERIC ELICH CAROLINA PRUIS interim-directeur in de media, spreker over vrouwelijk leiderschap en auteur Het grappige is, we denken dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17