5 Met zijn Arcade bracht Duncan Laurence Nederland zijn eerste songfestivalzege in 44 jaar. Een wereldprestatie. Zeker nu uit een reconstructie blijkt dat achter de schermen van de arena in Tel Aviv een felle strijd woedde tussen de Nederlandse delegatie en de Israëlische regie. dinsdag 31 december 2019 Cornald Maas. Daniël Dekker. Na et is zondag iets na twaalven op Ben Gurion Airport bij Tel Aviv. Op de linkerstoel op de voorste rij van de Trans- aviavlucht naar Amster dam ligt de winnaar van het Eurovisie Songfesti val 2019. Opgekruld in zijn krappe zetel als een kat bij de open haard. Hij slaapt. Voor het eerst in zeker dertig uur langer dan een kort tukje. De nacht na de eerste Nederlandse songfesti valzege in 44 jaar was een aaneenschakeling van plichtplegingen. Een persconferentie, een optre den in de zogeheten Euroclub met bijbe horend gesteggel omdat de uit voering van Arcade daar niet - v'v1 live mag. Het is songfestival- gekte zoals Duncan Laurence die in Tel Aviv al twee weken -■meemaakte. Bijkomende complicatie: er blijkt zeer summier drank voorradig voor de uitgelaten Oranjedelegatie. 1 - -x Pas als de zon opkomt, J\f ri, - f bereikt de Nederlandse bus het hotel én een gevulde bar. Bij het t ochtendgloren gaan de biertjes open. Er worden groepsfoto's en selfies gemaakt. De winnaar bedankt iedereen per soonlijk. Na een uurtje rust rijdt de bus opnieuw voor. Op naar het vlieg tuig. Ook aan boord, in een kartonnen doos: de lichtbol van Laurence' po diumact die zo veel rumoer veroorzaakte. Pas in de lucht heerst er stilte voor de 25-jarige zanger wiens leven voorgoed is veranderd. Rust die na een paar uur vliegen 5 alweer wordt onderbroken. Op Schiphol wacht behalve een nieuwe persbijeenkomst een eufo rische erehaag van enkele duizenden fans onder wie zijn oma Korrie (82), in roze-blauwe bloemetjesblouse. De middag is al avond als ze haar kleinzoon l zich aan kan drukken. Geheel anders is de stemming eind november 2018. Nederland begint nerveus te worden. Een jaar eerder was al lang bekend dat Waylon naar het Eurovisie Songfestival zou gaan, nu blijft het stil bij AvroTros, dat de afge vaardigden al sinds 2010 uitkiest. Er komt een ge ruststelling voor de pa niekerige Eurovisiefans: „We hebben tot februari. Kalm aan." Toch is er achter de schermen wel degelijk on rust. Na het echec met Waylon - die na zijn uit verkiezing naar Nashville trok om nieuwe songs te schrijven, eigenhandig een zwak nummer se lecteerde en als achttiende eindigde - is het selec tieproces 'omgedraaid'. Er moet meteen een liedje zijn om in aanmerking te komen voor deel- Jan Smit. Eric van Stade. Stefan Raatgever name. ,,We scoorden goed met goede artiesten, maar maakten de connectie met de tv-kijker niet'', stelt Cornald Maas, lid van het selectieco mité. Daarom luistert de commissie met daarin ook Daniël Dekker, Jan Smit en omroepdirecteur Eric van Stade in september en oktober naar verschillende liedjes. Er wordt gesproken met dj's Armin van Buuren en Afrojack, maar een over eenkomst komt er niet. Maas herinnert zich een jaar later nog een lied dat 'bijna net zo goed was als Arcade zou worden'. Er is enthousiasme, maar de makers willen dat de commissie direct beslist. Als die meer opties openhoudt, trekken ze zich terug. Het selecteren kan opnieuw beginnen. Fenomenaal Daniël Dekker ziet op een ochtend op zijn tele foon de naam van Ilse DeLange oplichten. De zangeres is na haar tweede plek in 2014 betrokken gebleven bij het festival. Ze heeft een vraag: „Hoever zijn jullie met de selectie voor 2019?'' Dekker antwoordt naar waarheid: ,,Niet ver.'' Dat is waar DeLange op hoopt. Ze heeft een suggestie. Of nee, het is naar goed DeLangiaans gebruik al een vrij uitgewerkt idee: ze heeft een artiest én een lied. De zanger is onervaren, maar het lied fenomenaal, zegt ze. Dekker wil het wel horen. Als het liedje in zijn inbox ploft, belt De- Lange nog een keer: ,,Je gaat toch niet op je tele foon luisteren, hè? Het moet op je boxen!'' Maas, op een tripje in de Schotse Hooglanden, moet zijn telefoon wel gebruiken. Hij zit tussen zijn vrienden op de achterbank van een auto. Dat betekent luisteren 'met een koptelefoon op en met gezicht in de plooi'. Maar nadat hij koersend door mist en duisternis de rudimentaire versie van Arcade hoort, appt hij direct DeLange. Zijn boodschap: dit lied zou kunnen winnen. Mits er een zanger bij hoort die de druk van het songfes tival aankan. DeLange appt terug: 'Die is zo sta biel. Hij kan dat mentaal wel aan.' Daar raken de commissieleden ook van over tuigd als ze de 24-jarige Duncan de Moor ont moeten in de Hilversumse Wisseloord Studio's. Ilse DeLange. Hans Pannecoucke. Op de plek waar eerder de contouren van Calm after the Storm werden geschetst, tekent zich nu Nederlands grootste songfestivalsucces sinds 1975 af. Laurence pakt iedereen in met zijn vrien delijke en opgeruimde instelling. Hoewel Jan Smit op 4 januari nog laat weten dat 'we nog nie mand hebben gevonden' is de keuze twee weken later helemaal beklonken. Begin maart verloopt de ontvangst van Arcade volkomen rimpelloos. Recensies van het lied, de videoclip en het eerste optreden van Laurence zijn allemaal lovend. Nederland stijgt naar plek vier in de klassementen van de bookmakers. Aan het einde van de week stellen de wedkantoren hun voorspelling bij: Arcade staat op één. Strakke gezichten Dat is nog steeds zo als de Oranje-equipe begin mei in Tel Aviv neerstrijkt. DeLange is er ook bij. Ze heeft met haar vaste concertregisseur Hans Pannecoucke een visueel plan in elkaar gezet. Het pakket wordt twee weken voor vertrek naar de Israëlische regie gezonden. Die repeteert met een stand-in voor Laurence. Maar de lokale regisseur heeft niets van de fines ses van Pannecoucke en DeLange begrepen. De vraag rijst of hij de papieren überhaupt heeft ge lezen. Pannecoucke, ook de man achter het zwart-witsprookje van Calm after the Storm, is niet gerustgesteld als hij op 6 mei in het vliegtuig stapt naar Tel Aviv. Dat voorgevoel blijkt te kloppen. Maas is nog in Nederland als hij van Dekker beelden van de eer ste van twee oefensessies van een half uur krijgt doorgestuurd. Hij schrikt zich 'een hoedje'. Want: ,,Het plan is subtiel. En iets wat klein en subtiel is, is snel stuk.'' Vier dagen later - een week voor de finale - zit ten Pannecoucke en DeLange op een krap bankje voor een tv-scherm in het Convention Center van Tel Aviv. De gezichten staan strak. Nadat Laurence Arcade één keer heeft gezongen wordt de repetitie stilgelegd. DeLange gebaart driftig naar het scherm. De lichtbal die vanuit het dak moet neerdalen, bungelt halverwege de tocht richting Laurence' piano. En daarbij: wat is dat voor lamp? Er wordt gebeld naar België: 'Stuur zo snel mogelijk een nieuwe lamp!' Na afloop van de repetitie, waarbij voor het eerst ook pers aanwezig is, tracht DeLange de on rust te bezweren. Op een paar details na zou Ar cade er klaar voor zijn, laat ze weten. Dat het leu gens om bestwil zijn, wordt twee dagen later dui delijk als Nederland de ene na de andere 'techni sche repetitie' houdt. Zonder Laurence, alleen de bal moet oefenen. Pas maanden later werd bekend dat er achter de schermen een competentiestrijd woedde tussen de tv-regisseurs Amir Ukrainitz en Sivan Maga- zanik en diverse delegaties. Het twistpunt: wie is eindverantwoordelijk voor de beelden? Uiteindelijk trekt Oranje aan het langste eind. Gelukkig hapert één onderdeel van de act nim mer: Laurence zelf. Hij blijft feilloos zingen en herhaalt zijn rustgevende mantra dat hij zijn fa- vorietenrol 'niet zenuwslopend' maar 'een groot compliment' vindt. Zelfs als de zege aan het begin van de nacht van zaterdag op zondag na een zenuwslopende pun tentelling binnen is, raakt de zanger niet buiten zinnen. Integendeel: hij vertelt de internationale pers over de eerste keer dat hij zijn lied zong als winnaar van het best bekeken muziekfestival ter wereld. ,,Ik voelde me weer precies als die regel uit mijn liedje: a small town boy in a big arcade."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 5