'Er was geen dag dat het niet over II Sprookjesachtige sfeer tijdens kerstconcert 4 De gedeputeerden Dick van der Velde en Anita Pijpelink zijn nu een half jaar bezig. Waar hebben ze de afgelopen maanden de meeste tijd ingestoken? Wat blijken hoofdpijndossiers? De bestuurders blikken terug. TERUGBLIK GEDEPUTEERDEN/^ geen dag voorbijgegaan dat het niet over de stikstof ging." En dat allemaal omdat de PvdA- politica en schoolmanager in haar nieuwe baan als gedeputeerde de door haar begeerde natuurporte- feuille had gekregen. Daar hoort de gecompliceerde stikstofproblema- tiek bij. Als bestuurders landelijk al met de handen in het haar zitten over hoe ze de stikstofcrisis moeten oplossen, hoe frustrerend is het dan voor een Zeeuwse gedeputeerde? Wat kan die eraan bijdragen? ,,De situatie in Zeeland wijkt sterk af van die in de rest van het land. We hebben nauwelijks intensieve veel- teelt. De meeste stikstof komt hier overgewaaid uit België. Juist daarom is het van belang dat wij ons geluid laten horen, in Den Haag en bij de andere provincies. Ik zorg dat ik bij alle overleggen aan tafel zit, om te voorkomen dat met onze situatie geen rekening wordt ge houden." Terwijl boeren elders provincie huizen belegerden of de deuren in beukten, zaten ze in Middelburg gewoon met het provinciebestuur aan tafel. ,,In den lande wordt mij wel gevraagd: 'Hoe hebben jullie dat gedaan?' Dat compliment moet naar de ZLTO. Het is fantastisch hoe we in Zeeland in gesprek zijn gegaan en aan tafel zijn gebleven." denk dat toen maar weinig mensen doorhadden wat die uitspraak van de Raad van State zou gaan beteke nen." Het land ging op slot, bouw projecten kwamen stil te liggen. ,,Het was meteen menens. Onder hoge druk moest ik me dat dossier eigen maken. Alsof ik in een soort pressure cooker zat. Er is sindsdien Op 29 mei mikte de Raad van State de regeling waarmee Nederland Eu ropese stikstofregels om zeilde in de prullenbak. „Op 7 juni werd ik geïnstalleerd als ge- f\v deputeerde. Ik De Zeeuwse klei is meer dan alleen vruchtbare grond. Er zit ook gevoel bij ,,Als je deze mensen al jaren volgt, ervaar je dat ze op vele podia enorm geconcentreerd musiceren. Hier in Porgy en Bess is de sfeer anders, hier is het voor hen een soort thuis wedstrijd. De musici voelen zich echt op hun gemak en ze maken ontspannen muziek", vertelt een toehoorder die al jaren Mathieu van Bellen en zijn collega's volgt. De ontspannen sfeer was er ab soluut, maar ook de bekende con centratie. De drie musici hadden de lat hoog gelegd en dat vertaalde zich in een bijzonder concert met aparte interpretaties. Durf Er is durf en vakmanschap voor nodig om Bach te spelen op he dendaagse instrumenten. Bij Ni colas van Poucke is dat in goede handen. Hij speelde de Prelude en Fuga in D (BWV 874), die Bach oorspronkelijk schreef voor twee trompetten en strijkers, losjes, soepel en transparant. De trom petpartijen waren herkenbaar door de korte aanslag van de to nen. De vrij korte fuga werd super stil ingezet, bloeide open en werd rustig en evenwichtig gespeeld. In de Sonate in c (nr. 7) voor vi ool en piano, is de breuk tussen de klassieke periode en de middenpe riode van Beethoven duidelijk te horen. Hij bevrijdt zich van de strenge klassieke vorm en durft met veel contrasten, hardere en zachte passages, smartelijke mo tieven en ook gepunte ritmes zijn muziek dynamisch en soms heroïsch te laten klinken. Maria Milstein en Nicolas van Poucke vertolkten deze muziek heel mooi, met stevige sforzati (dynamische versterking van de toon), knappe omspelingen, stevige akkoorden en virtuoze passages, bijzonder knap en boeiend. Twee weken geleden vertolkten Van Poucke en Mathieu van Bellen ook de Sonate in E (BWV 1016) in Middelburg. Deze keer was de in terpretatie veel mooier en even wichtiger. Het pedaalgebruik was efficiënt. Steeds een korte pedaal- indruk, zodat de toon iets voller klonk en een beetje werd inge kleurd. De pedaal werd nooit te lang ingedrukt zodat er geen galm klonk. Deze vertolking was echt Bach, intens, exact en zelfs drome rig in de langzame delen. Puur muziek Het recital werd afgesloten met het Concert voor twee violen in d van Bach. De orkestpartij werd door de pianist gebracht en de twee violisten opereerden als een perfect duo. Steeds in elkaars ver lengde, nooit op de voorgrond tre- dend, nooit geneigd om te gaan schitteren. Er werd gewoon puur muziek gemaakt. Dat Mathieu en Maria op dezelfde golflengte zitten was zichtbaar, hoorbaar en voel baar. Heel apart was de cadens in het slotdeel. Een cadens a deux met subtiele fraseringen en vir tuoze passages (cadens van de i9de-eeuwse Weense componist, violist en dirigent Hellmesberger). Magistraal en echt verrassend. Chapeau. vrijdag 27 december 2019 Een half jaar op het pluche Ernst Jan Rozendaal Anita Pij pelink Anita Pijpelink (PvdA) hoeft geen seconde na te denken over het onder werp dat haar in het eer ste half jaar als gedepu teerde het meest heeft beziggehouden. „De stikstof natuur lijk." Geen Jingle Bells, geen popu laire kerstcomposities, maar een bijna magische uitvoering van werken van Johann Sebas tian Bach en Ludwig van Beet hoven. Een gedroomd kerstcon cert. Jeanette Vergouwen Recensie Open Haard Concert Werken van Bach en Beethoven. Door Maria Milstein, Mathieu van Bellen (violen) en Nicolas van Poucke (piano). Gehoord donder dag 26 december in Cultuurpo dium Porgy en Bess in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40