MEDIA CULTUUR 33 even kunstenaar te worden, haha!' Ik wilde mijn werk eerst eens laten zien aan mensen die niet weten wie ik ben. Miami was een heel rare erva ring. Als een tv-programma niet scoort, is dat lullig voor het bedrijf. Dat is uiteraard niet leuk, maar het raakt me niet persoonlijk. Nu kijken mensen echt naar mij. Ik voelde me heel naakt. Volgens jaar is Nederland aan de beurt. Nu durf ik het.'' „Uiteraard doe ik dit al een tijdje. Op de middelbare school wilde ik eigen lijk al kunstenaar worden. Ik verza melde mijn hele leven al rotzooi. Ik begreep alleen nooit waarom, tot ik er eens mee aan de haal ging. En ik wil in de laatste fase van mijn leven - dat klinkt zwaar, het kan zo nog der tig jaar duren, maar het is natuurlijk wel een feit - eens zelf creëren, zon der dat ik daar een ploeg van dertig man voor nodig heb. Dit is wel een beetje een droom van me.'' ,,Met Sarphati Media maakten we en kele documentaireseries waar echt de tijd voor is genomen. Twee jaar geleden bijvoorbeeld De Verdediging over het advocatenbureau van Béné- dicte Ficq en Nico Meijering. Dat zijn echt monumentjes. En in het ver lengde daarvan de serie Pleidooi na tuurlijk, dat op hetzelfde kantoor was gebaseerd. Ik denk echt dat wij als IDTV ook met Oud Geld (eveneens uitgezonden in de jaren 90, red.) de trend hebben gezet voor kwaliteits drama in Nederland. Het was mijn taak als producent om te zorgen dat er eens genoeg geld en draaidagen kwamen om te gaan voor écht filmi sche kwaliteit. Pleidooi kostte een slordige 550.000 gulden per afleve ring en de omroep betaalde toen maar ongeveer 4,5 ton. Maar wij wa ren ambitieus en legden zelf geld bij uit de winst die we maakten met het wereldwijde succes van Lingo. Zon der dat spelletje was dat kwaliteits drama er niet geweest.'' ,,Zeker niet. De formule blijft ge woon ijzersterk. Soms verdwijnen programma's van de buis, omdat mensen denken 'dit kennen we nu wel'. Maar de NPO had Lingo natuur lijk nooit moeten laten gaan. Ik vind het nu stiekem wel leuk dat De Mol zijn matig lopende zender met 'mijn' Lingo heeft gered." Trots ben ik ook op Taxi, dat we wereldwijd konden verkopen.'' ,,Ik riep het laatst nog bij de nieuwe directie van IDTV. 'Jullie hebben twee formats liggen die gemakkelijk weer kunnen werken: Taxi en 12 Ste den 13 Ongelukken.' Ook voor dat laat- Ik kan mezelf zijn op tv, want ik ben mijn hele leven al omringd door camera's ste programma zaten mensen vroe ger massaal voor de buis, want er ging een ongeluk gebeuren. Je wist alleen niet wie tegen wie botste. Wat Taxi betreft, het probleem is wel dat je iemand achter het stuur moet zet ten die niet al te bekend is. Maar ik ga hier niet meer over.'' NPO 2 vroeg het. Naast College Tour is er geen ander programma waarin je een uur lang praat met één persoon. En dan tel ik Zomergasten even niet mee, want dat is een gesprek aan de hand van de keuze-tv-fragmenten van de gasten. Wintertijd gaat over de muzikale momenten uit iemands le ven, van geboorte tot nu, een muzi kale biografie. Je krijgt een compleet beeld van iemands leven. En het le vert bijna per definitie een goed ge sprek op. Jan Marijnissen barstte bij voorbeeld ooit in tranen uit bij het zien van een clip, omdat die hoorde bij de emotie van toen hij ooit naar een kostschool werd gestuurd. Mu ziek maakt mensen openhartig. Het is straks een soort evenement van een week in de tijd dat er bij de pu blieke omroep even geen talkshow tegenover staat. Niets is zeker, maar hoe mooi is het als dit jaarlijks op deze manier terugkeert?'' vrijdag 27 december 2019 W/7 GO lvül.1.1 Nti Harry de Winter (rechts) in de nieuwe Wintertijd in gesprek met Arjen Lubach. foto ntr 'Muziek levert altijd een goed gesprek op' U werd wakker en dacht ineens 'ik word kunstenaar'? Terugkijkend op uw mediacarrière, waar bent u het meest trots op? Recent keerde Lingo na jaren af wezigheid met succes terug, met Jan Versteegh bij SBS 6 van John de Mol. Heeft dat u verbaasd? Waarom keert dat programma maar niet terug op tv? Nostalgie is toch immers dé trend van nu? U wilde stoppen met televisie, maar keert terug met Wintertijd. Waarom? Wintertijd in 2004 met Marcel van Dam. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33