MEDIA CULTUUR 33
even kunstenaar te worden, haha!' Ik
wilde mijn werk eerst eens laten zien
aan mensen die niet weten wie ik
ben. Miami was een heel rare erva
ring. Als een tv-programma niet
scoort, is dat lullig voor het bedrijf.
Dat is uiteraard niet leuk, maar het
raakt me niet persoonlijk. Nu kijken
mensen echt naar mij. Ik voelde me
heel naakt. Volgens jaar is Nederland
aan de beurt. Nu durf ik het.''
„Uiteraard doe ik dit al een tijdje. Op
de middelbare school wilde ik eigen
lijk al kunstenaar worden. Ik verza
melde mijn hele leven al rotzooi. Ik
begreep alleen nooit waarom, tot ik
er eens mee aan de haal ging. En ik
wil in de laatste fase van mijn leven -
dat klinkt zwaar, het kan zo nog der
tig jaar duren, maar het is natuurlijk
wel een feit - eens zelf creëren, zon
der dat ik daar een ploeg van dertig
man voor nodig heb. Dit is wel een
beetje een droom van me.''
,,Met Sarphati Media maakten we en
kele documentaireseries waar echt
de tijd voor is genomen. Twee jaar
geleden bijvoorbeeld De Verdediging
over het advocatenbureau van Béné-
dicte Ficq en Nico Meijering. Dat zijn
echt monumentjes. En in het ver
lengde daarvan de serie Pleidooi na
tuurlijk, dat op hetzelfde kantoor was
gebaseerd. Ik denk echt dat wij als
IDTV ook met Oud Geld (eveneens
uitgezonden in de jaren 90, red.) de
trend hebben gezet voor kwaliteits
drama in Nederland. Het was mijn
taak als producent om te zorgen dat
er eens genoeg geld en draaidagen
kwamen om te gaan voor écht filmi
sche kwaliteit. Pleidooi kostte een
slordige 550.000 gulden per afleve
ring en de omroep betaalde toen
maar ongeveer 4,5 ton. Maar wij wa
ren ambitieus en legden zelf geld bij
uit de winst die we maakten met het
wereldwijde succes van Lingo. Zon
der dat spelletje was dat kwaliteits
drama er niet geweest.''
,,Zeker niet. De formule blijft ge
woon ijzersterk. Soms verdwijnen
programma's van de buis, omdat
mensen denken 'dit kennen we nu
wel'. Maar de NPO had Lingo natuur
lijk nooit moeten laten gaan. Ik vind
het nu stiekem wel leuk dat De Mol
zijn matig lopende zender met 'mijn'
Lingo heeft gered." Trots ben ik ook
op Taxi, dat we wereldwijd konden
verkopen.''
,,Ik riep het laatst nog bij de nieuwe
directie van IDTV. 'Jullie hebben
twee formats liggen die gemakkelijk
weer kunnen werken: Taxi en 12 Ste
den 13 Ongelukken.' Ook voor dat laat-
Ik kan mezelf zijn op tv, want ik ben mijn
hele leven al omringd door camera's
ste programma zaten mensen vroe
ger massaal voor de buis, want er
ging een ongeluk gebeuren. Je wist
alleen niet wie tegen wie botste. Wat
Taxi betreft, het probleem is wel dat
je iemand achter het stuur moet zet
ten die niet al te bekend is. Maar ik ga
hier niet meer over.''
NPO 2 vroeg het. Naast College Tour is
er geen ander programma waarin je
een uur lang praat met één persoon.
En dan tel ik Zomergasten even niet
mee, want dat is een gesprek aan de
hand van de keuze-tv-fragmenten
van de gasten. Wintertijd gaat over de
muzikale momenten uit iemands le
ven, van geboorte tot nu, een muzi
kale biografie. Je krijgt een compleet
beeld van iemands leven. En het le
vert bijna per definitie een goed ge
sprek op. Jan Marijnissen barstte bij
voorbeeld ooit in tranen uit bij het
zien van een clip, omdat die hoorde
bij de emotie van toen hij ooit naar
een kostschool werd gestuurd. Mu
ziek maakt mensen openhartig. Het
is straks een soort evenement van
een week in de tijd dat er bij de pu
blieke omroep even geen talkshow
tegenover staat. Niets is zeker, maar
hoe mooi is het als dit jaarlijks op
deze manier terugkeert?''
vrijdag 27 december 2019
W/7
GO
lvül.1.1 Nti
Harry de Winter (rechts) in de nieuwe Wintertijd in gesprek met Arjen Lubach. foto ntr
'Muziek levert altijd
een goed gesprek op'
U werd wakker en dacht ineens
'ik word kunstenaar'?
Terugkijkend op uw mediacarrière,
waar bent u het meest trots op?
Recent keerde Lingo na jaren af
wezigheid met succes terug, met
Jan Versteegh bij SBS 6 van John
de Mol. Heeft dat u verbaasd?
Waarom keert dat programma
maar niet terug op tv? Nostalgie is
toch immers dé trend van nu?
U wilde stoppen met televisie,
maar keert terug met Wintertijd.
Waarom?
Wintertijd in 2004 met Marcel van Dam. foto anp