goedkopere elektrische auto's In de voetsporen van de Prius 7,5 Electric met 33 kWh sterke accu en 184 pk sterke elektromotor. Op papier sprint deze 1345 kilo wegende auto van 0-100 km/u in 7,3 seconden, het rijbereik bedraagt 232 kilometer. Op laden kan met een driefasenlader, die de batterij in iets meer dan 30 minu ten tot 80 procent vult. Deze Mini Cooper SE is inmiddels te bestellen vanaf 34.900 euro en leverbaar vanaf maart. Peugeot introduceert volgend jaar de elektrische e-208 (prijs €36.250) en e-2008 (€40.930), die het mogen opnemen tegen de Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro en die andere neef uit de PSA-stal, de DS 3 Cross back e-Tense. En op dezelfde basis als de Peugeots komt er een elektri sche variant van de zesde generatie van de Opel Corsa. Met een 50 kWh grote accu, die de Opel zo'n 330 kilo meter ver moet brengen. Vanaf 30.990 euro staat de Corsa-e op de oprit. Knipoog Op papier eveneens zeer geschikt voor de particuliere koper is de MX- 30, een auto die je kunt zien als het elektrische broertje van de CX-30. Kenmerkend voor de MX-30 (prijs €33.990) zijn de 'verkeerd om' ope nende achterportieren, een knipoog naar de voormalige Mazda RX-8. De MX-30 koppelt een 143 pk sterke elektromotor aan een lithium-ion batterij van 35,6 kWh. Maar ook Mazda kiest voor een relatief kleine accu, waardoor het beloofde rijbereik weinig meer dan 200 kilometer zal zijn. De premiummerken laten zich niet onbetuigd. Mercedes-Benz heeft hoge verwachtingen van zijn com pacte EQA. Deze rivaal voor de Volkswagen ID.3 zal over een maxi maal rijbereik van zo'n 400 kilome- BMW maakt in 2020 iets van zijn achterstand op Audi en Mercedes-Benz goed met de iX3, een elektrische X3 met270pk ter beschikken, al zullen er - net als bij Volkswagen - verschillende accu pakketten worden aangeboden. Audi komt eind volgend jaar met een compacter en betaalbaarder al ternatief voor de relatief dure e-Tron. De goedkopere Q4 e-Tron krijgt twee elektromotoren (één op elke as) die samen 306 pk ontwikkelen en een batterij van 82 kWh, goed voor een actieradius van zo'n 450 kilome ter. Ook komt er een Sportback-vari- ant van de e-Tron. De basisversie (50 Quattro, 64,7 kWh) is goed voor 313 pk en een actieradius van 347 kilo- meter. In iets minder dan een half uur kan de auto tot 80 procent wor den opgeladen met een snellader. Met de i3 en i8 was BMW het eer ste premiummerk dat over een aparte subdivisie voor elektrische auto's be schikte, maar inmiddels is het Bei erse merk links en rechts ingehaald door Audi en Mercedes-Benz. In 2020 maken ze iets van de achterstand goed met de iX3: een elektrische X3 met 270 pk en een actieradius van 400 kilometer. Volvo In het najaar van 2020 start Volvo met de productie van zijn allereerste elek trische auto, de XC40 P8 Recharge, goed voor een gecombineerd vermo gen van 408 pk, een beloofd WLTP- rijbereik van zo'n 400 kilometer en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden. Polestar - het submerk van Volvo - komt tegelijkertijd met de Polestar 2, een middelgrote cross over, die vrijwel even sterk is, maar met volle batterijen zo'n 500 kilome ter ver zou kunnen komen. Ondertussen staat Volvo's moeder bedrijf Geely met Lynk Co op het punt om een eigen, Chinees merk te introduceren in Europa. De op de Volvo XC40 gebaseerde 01 bijt naar verwachting eind volgend jaar het spits af en moet dan ongetwijfeld het goedkopere alternatief voor de Volvo worden. Er zijn maar weinig hybrides die je niet met een stekker kunt opla den. De Toyota Prius plaveide in de jaren 90 van de vorige eeuw de weg voor dit type auto, maar nog steeds lijken bijna alleen Toyota en dochter Lexus erin te geloven. Hyundai is daarente gen een merk dat graag op veel paarden tegelijk wedt. Benzine, diesel, elektrisch, waterstof, hybrides met én zonder stekker: Hyundai heeft het allemaal. Dus wordt de Kona niet alleen elek trisch en met verbran dingsmotoren geleverd, maar ook als stekkerloze Kona Hybrid. Het maakt hem tot een interessant alternatief, alleen al omdat hij aan zienlijk goedkoper is dan de volledig elektrische versie. Het scheelt ruim 13.000 euro en dat maakt hem ook voor de particu liere rijder aantrekkelijk. Met als bijkomend voor deel: je hebt nooit last van vuile handen van een laadkabel en zodra je zonder benzine zit, heb je de tank binnen enkele minuten gevuld. De bagageruimte in deze eigentijds ogende SUV is voldoende, maar de meeste concurrenten bieden meer. Hetzelfde geldt voor de zitruimte op de achterbank. Het in fotainment werkt snel en duidelijk, maar kan he laas alleen aan Apple- smartphones (CarPlay) worden gekoppeld, niet aan Android-toestellen. De Hyundai blijkt wel wat rumoerig. Hij heeft de aandrijflijn die we kennen uit de Ioniq en de Kia Niro Hybrid. De 1,6 liter viercilinder ben zinemotor en elektromo tor zijn gekoppeld aan een moderne zestraps automaat. De motorpres taties overtreffen de ver wachtingen niet; andere versies van de Kona zijn aanzienlijk sneller. Tij dens deze test lag het verbruik rond de 1 op 16. Net zoals bij Toyota merk je eigenlijk niks van het samenspel tus sen de elektrische en de benzinemotor. Dat is wel zo prettig. —Niek Schenk vrijdag 27 december 2019 over op stroom Hyundai Kona Hybrid (105 pk/77 kW), vanaf €27.995 De Kona Hybrid is ruim 13.000 euro goedkoper dan z'n elektrische broertje. fotos bart hoogveld De volledig elektrische Hyundai Kona was af gelopen jaar vooral in trek bij leaserijders, vanwege het belas tingvoordeel. Nu is de Kona er ook als hy bride zonder stekker. Geen stekker stress. Stan daard automaat. Vijf jaar garantie. h Niet zo snel. Wel wat rumoerig. Geen ruimtewonder. De Kona Hybrid maakt elektrisch rij den mogelijk zonder stekker-stress. Nadeel daarvan is dat hij elek trisch niet ver komt, maar het lage benzi neverbruik is aantrek kelijk en hetzelfde geldt voor de relatief lage prijs. Kijk op de site bij f J /auto voor extra s testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25