goedkopere elektrische auto's
In de voetsporen
van de Prius
7,5
Electric met 33 kWh sterke accu en
184 pk sterke elektromotor. Op papier
sprint deze 1345 kilo wegende auto
van 0-100 km/u in 7,3 seconden, het
rijbereik bedraagt 232 kilometer. Op
laden kan met een driefasenlader, die
de batterij in iets meer dan 30 minu
ten tot 80 procent vult. Deze Mini
Cooper SE is inmiddels te bestellen
vanaf 34.900 euro en leverbaar vanaf
maart.
Peugeot introduceert volgend jaar
de elektrische e-208 (prijs €36.250)
en e-2008 (€40.930), die het mogen
opnemen tegen de Hyundai Kona
Electric, Kia e-Niro en die andere
neef uit de PSA-stal, de DS 3 Cross
back e-Tense. En op dezelfde basis
als de Peugeots komt er een elektri
sche variant van de zesde generatie
van de Opel Corsa. Met een 50 kWh
grote accu, die de Opel zo'n 330 kilo
meter ver moet brengen. Vanaf
30.990 euro staat de Corsa-e op de
oprit.
Knipoog
Op papier eveneens zeer geschikt
voor de particuliere koper is de MX-
30, een auto die je kunt zien als het
elektrische broertje van de CX-30.
Kenmerkend voor de MX-30 (prijs
€33.990) zijn de 'verkeerd om' ope
nende achterportieren, een knipoog
naar de voormalige Mazda RX-8. De
MX-30 koppelt een 143 pk sterke
elektromotor aan een lithium-ion
batterij van 35,6 kWh. Maar ook
Mazda kiest voor een relatief kleine
accu, waardoor het beloofde rijbereik
weinig meer dan 200 kilometer zal
zijn.
De premiummerken laten zich niet
onbetuigd. Mercedes-Benz heeft
hoge verwachtingen van zijn com
pacte EQA. Deze rivaal voor de
Volkswagen ID.3 zal over een maxi
maal rijbereik van zo'n 400 kilome-
BMW maakt in 2020 iets
van zijn achterstand op
Audi en Mercedes-Benz
goed met de iX3, een
elektrische X3 met270pk
ter beschikken, al zullen er - net als
bij Volkswagen - verschillende accu
pakketten worden aangeboden.
Audi komt eind volgend jaar met
een compacter en betaalbaarder al
ternatief voor de relatief dure e-Tron.
De goedkopere Q4 e-Tron krijgt
twee elektromotoren (één op elke as)
die samen 306 pk ontwikkelen en
een batterij van 82 kWh, goed voor
een actieradius van zo'n 450 kilome
ter. Ook komt er een Sportback-vari-
ant van de e-Tron. De basisversie (50
Quattro, 64,7 kWh) is goed voor 313
pk en een actieradius van 347 kilo-
meter. In iets minder dan een half
uur kan de auto tot 80 procent wor
den opgeladen met een snellader.
Met de i3 en i8 was BMW het eer
ste premiummerk dat over een aparte
subdivisie voor elektrische auto's be
schikte, maar inmiddels is het Bei
erse merk links en rechts ingehaald
door Audi en Mercedes-Benz. In 2020
maken ze iets van de achterstand
goed met de iX3: een elektrische X3
met 270 pk en een actieradius van
400 kilometer.
Volvo
In het najaar van 2020 start Volvo met
de productie van zijn allereerste elek
trische auto, de XC40 P8 Recharge,
goed voor een gecombineerd vermo
gen van 408 pk, een beloofd WLTP-
rijbereik van zo'n 400 kilometer en
een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9
seconden. Polestar - het submerk van
Volvo - komt tegelijkertijd met de
Polestar 2, een middelgrote cross
over, die vrijwel even sterk is, maar
met volle batterijen zo'n 500 kilome
ter ver zou kunnen komen.
Ondertussen staat Volvo's moeder
bedrijf Geely met Lynk Co op het
punt om een eigen, Chinees merk te
introduceren in Europa. De op de
Volvo XC40 gebaseerde 01 bijt naar
verwachting eind volgend jaar het
spits af en moet dan ongetwijfeld het
goedkopere alternatief voor de Volvo
worden.
Er zijn maar weinig
hybrides die je niet met
een stekker kunt opla
den. De Toyota Prius
plaveide in de jaren 90
van de vorige eeuw de
weg voor dit type auto,
maar nog steeds lijken
bijna alleen Toyota en
dochter Lexus erin te
geloven.
Hyundai is daarente
gen een merk dat graag
op veel paarden tegelijk
wedt. Benzine, diesel,
elektrisch, waterstof,
hybrides met én zonder
stekker: Hyundai heeft
het allemaal. Dus wordt
de Kona niet alleen elek
trisch en met verbran
dingsmotoren geleverd,
maar ook als stekkerloze
Kona Hybrid.
Het maakt hem tot een
interessant alternatief,
alleen al omdat hij aan
zienlijk goedkoper is dan
de volledig elektrische
versie. Het scheelt ruim
13.000 euro en dat maakt
hem ook voor de particu
liere rijder aantrekkelijk.
Met als bijkomend voor
deel: je hebt nooit last
van vuile handen van
een laadkabel en zodra je
zonder benzine zit, heb
je de tank binnen enkele
minuten gevuld.
De bagageruimte in
deze eigentijds ogende
SUV is voldoende, maar
de meeste concurrenten
bieden meer. Hetzelfde
geldt voor de zitruimte
op de achterbank. Het in
fotainment werkt snel en
duidelijk, maar kan he
laas alleen aan Apple-
smartphones (CarPlay)
worden gekoppeld, niet
aan Android-toestellen.
De Hyundai blijkt wel
wat rumoerig. Hij heeft
de aandrijflijn die we
kennen uit de Ioniq en
de Kia Niro Hybrid. De
1,6 liter viercilinder ben
zinemotor en elektromo
tor zijn gekoppeld aan
een moderne zestraps
automaat. De motorpres
taties overtreffen de ver
wachtingen niet; andere
versies van de Kona zijn
aanzienlijk sneller. Tij
dens deze test lag het
verbruik rond de 1 op 16.
Net zoals bij Toyota
merk je eigenlijk niks
van het samenspel tus
sen de elektrische en de
benzinemotor. Dat is wel
zo prettig. —Niek Schenk
vrijdag 27 december 2019
over op stroom
Hyundai Kona Hybrid (105 pk/77 kW), vanaf
€27.995
De Kona Hybrid is ruim 13.000 euro goedkoper
dan z'n elektrische broertje. fotos bart hoogveld
De volledig elektrische
Hyundai Kona was af
gelopen jaar vooral in
trek bij leaserijders,
vanwege het belas
tingvoordeel. Nu is de
Kona er ook als hy
bride zonder stekker.
Geen stekker
stress. Stan
daard automaat. Vijf
jaar garantie.
h Niet zo snel. Wel
wat rumoerig.
Geen ruimtewonder.
De Kona Hybrid
maakt elektrisch rij
den mogelijk zonder
stekker-stress. Nadeel
daarvan is dat hij elek
trisch niet ver komt,
maar het lage benzi
neverbruik is aantrek
kelijk en hetzelfde
geldt voor de relatief
lage prijs.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
s testnotities