AUTO
Fabrikanten komen volgend jaar met
7TRR812
24
VRAAG ANTWOORD
Nadat afgelopen jaren veel
leaserijders de overstap naar
elektrisch rijden hebben
gemaakt, vormen nu vooral
particuliere rijders het doelwit
van de autofabrikanten. Meer
aanbod van betaalbare
modellen moet ze verleiden.
1 -'J*
Mag je wel zo lang
met buitenlands
kenteken rijden?
Moet ik mijn
rijbewijs
verlengen?
Mag ik ouderwetse
kentekenplaten
monteren?
ERIK KOUWENHOVEN
a een zegetocht van meer
dan 120 jaar maakt de ver
brandingsmotor zich op
om het stokje over te ge
ven aan zijn elektrische
opvolger. Waar de elektrische auto
tot voor kort vooral gekozen werd
door leaserijders, die hun maande
lijkse kosten door een lagere bijtel
ling flink zagen dalen, lijkt het con
cept langzamerhand ook rijp voor de
particuliere koper.
Dat komt vooral doordat de prijzen
van elektrische auto's in rap tempo
dalen én het aanbod van betaalbare
modellen steeds groter wordt. De
Tesla Model 3 is met een vanafprijs
van minder dan 50.000 euro inmid
dels een ware verkooptopper in Ne
derland, maar als je geen auto van de
zaak mag kiezen, is het nog altijd een
flink bedrag.
Baanbrekend
Dat is al anders met de Chinese MG
ZS, die sinds kort voor 29.900 euro te
koop is en bij uitstek geschikt lijkt
voor de niet-zakelijke rijder. Dit is
een goed bruikbare SUV met een re
delijk interieur en voldoende zit
ruimte. Met zijn elektromotor van
143 pk en 44,5 kWh batterij sprint de
ZS van 0-100 km/u in 8,5 seconden
en hij komt 263 kilometer ver. Aan
een 50 kW-snellader kan de batterij
in zo'n 40 minuten tot 80 procent ge
laden worden. Via een thuislaadsta-
tion neemt een volledige laadbeurt
7,5 uur in beslag.
De naar verwachting belangrijkste
elektrische nieuwkomer wordt me
dio volgend jaar verwacht. Dat is de
ID.3 van 's werelds grootste autofa
brikant, Volkswagen. Hij gaat ruim
30.000 euro kosten en wordt volgens
VW net zo baanbrekend als de Kever
en de Golf in het verleden. De ID.3
staat op een gloednieuw platform,
waarop de Volkswagen Groep de ko
mende jaren een veelvoud aan elek
trische VW's, Skoda's, Seats en
Audi's zal bouwen.
Er komen drie verschillende batte
rijversies van de ID.3: een van 45 kW
met een rijbereik van 330 kilometer,
een middelgrote van 58 kW (420 km
actieradius) en een topversie met 77
kW en een rijbereik van 550 kilome
ter. Alle versies krijgen een elektro-
motor op de achteras, waarvan het
vermogen piekt bij 170 pk. De el-
Born is Seats variant op de ID.3. Ook
die komt met meerdere batterij- en
motoropties. Voorlopig blijft de keus
beperkt tot één variant, die een ver
mogen van 204 pk en een rijbereik
van 420 kilometer claimt.
Het schatje onder de elektrische
auto's van 2020 is de Honda e. Net als
de elektrische Fiat 500 die in de loop
van 2020 wordt verwacht, moet de
Honda het hebben van zijn retrode-
sign en een guitig snoetje. Ondanks
de relatief kleine, dus goedkopere
accu - met een beperkt rijbereik van
zo'n 220 kilometer als gevolg - zal de
elektrische Honda in ons land toch
nog minimaal 35.330 euro kosten.
Al even aandoenlijk is de Mini
vrijdag 27 december 2019
GO
Ook privérijder
AU6
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Bij ons in de straat parkeert
al zeker een jaar iemand
met een USA-kenteken. Mag
je wel zo lang rondrijden
met een buitenlands kente
ken en maakt het dan nog
uit of je uit de EU komt of
daarbuiten?
—Ron Groot
Als Nederlander mag je in
Nederland niet in een auto
met buitenlands kenteken rij
den, tenzij je (tijdelijke) vrij
stelling via de douane hebt
geregeld. Dat heeft alles te
maken met de belasting
plicht. Voor iedereen die bui
ten Nederland woont, geldt
vrijstelling op basis van het
internationaal recht. Zolang
iemand niet langer dan vier
maanden in Nederland
woont, hoeft hij zich niet te
laten inschrijven in de zoge
naamde basisregistratie per
sonen (BRP) en mag hij zijn
auto met buitenlands kente
ken maximaal zes maanden
per jaar belastingvrij in Ne
derland gebruiken. En voor
die zes maanden geldt geen
verplichting dat het een aan
eengesloten periode moet
zijn.
Op 18-jarige leeftijd heb ik in
het leger alle rijbewijzen ge
haald. Inmiddels ben ik 67
en heb ik in geen 30 jaar op
een vrachtwagen of bus ge
reden. Ik ben ook niet van
plan om dat ooit nog te
doen. Nu verloopt mijn
'groot' rijbewijs voor de ca
tegorieën C, D en E. Mijn rij
bewijs voor A, B en BE is
echter nog vijf jaar geldig.
Moet ik nu toch een nieuw
rijbewijs aanvragen, ook al
zal ik nooit meer in een
vrachtwagen of bus rijden?
—F. Hofman
Nee, zolang het rijbewijs voor
personenauto en motorfiets
nog geldig is, hoeft u geen
nieuw rijbewijs aan te vragen.
Pas als deze categorieën
gaan verlopen, vraagt u bij de
gemeente een rijbewijs aan
voor de gewenste catego
rieën. Meld dan meteen dat u
voorgoed afziet van het C- en
D-rijbewijs, als u zeker weet
dat u daar toch nooit meer
gebruik van zal maken.
Mijn oldtimer, bouwjaar
1951, heeft kentekenplaten
uit 1984. Mag ik ze vervan
gen door van die ouder
wetse, donkerblauwe num
merborden?
—Gerrit Verkuijl
Dat mag, want donkerblauwe,
historische kentekenplaten
zijn toegestaan als de datum
waarop het voertuig voor het
eerst op de weg is toegelaten
(datum eerste toelating) voor
1 januari 1978 ligt. Verder
moet het kenteken uit twee
groepen van twee cijfers en
één groep van twee letters
bestaan (zie foto).
De elektrische
ID.3 moet bij
Volkswagen in
de voetsporen
van de Kever en
de Golf treden.
FOTO VOLKSWAGEN
De Corsa-e gaat
vooral de concur
rentie aan met de
Renault Zoe en de
Peugeot e-208.
FOTO OPEL
iGG EV19EM