AUTO Fabrikanten komen volgend jaar met 7TRR812 24 VRAAG ANTWOORD Nadat afgelopen jaren veel leaserijders de overstap naar elektrisch rijden hebben gemaakt, vormen nu vooral particuliere rijders het doelwit van de autofabrikanten. Meer aanbod van betaalbare modellen moet ze verleiden. 1 -'J* Mag je wel zo lang met buitenlands kenteken rijden? Moet ik mijn rijbewijs verlengen? Mag ik ouderwetse kentekenplaten monteren? ERIK KOUWENHOVEN a een zegetocht van meer dan 120 jaar maakt de ver brandingsmotor zich op om het stokje over te ge ven aan zijn elektrische opvolger. Waar de elektrische auto tot voor kort vooral gekozen werd door leaserijders, die hun maande lijkse kosten door een lagere bijtel ling flink zagen dalen, lijkt het con cept langzamerhand ook rijp voor de particuliere koper. Dat komt vooral doordat de prijzen van elektrische auto's in rap tempo dalen én het aanbod van betaalbare modellen steeds groter wordt. De Tesla Model 3 is met een vanafprijs van minder dan 50.000 euro inmid dels een ware verkooptopper in Ne derland, maar als je geen auto van de zaak mag kiezen, is het nog altijd een flink bedrag. Baanbrekend Dat is al anders met de Chinese MG ZS, die sinds kort voor 29.900 euro te koop is en bij uitstek geschikt lijkt voor de niet-zakelijke rijder. Dit is een goed bruikbare SUV met een re delijk interieur en voldoende zit ruimte. Met zijn elektromotor van 143 pk en 44,5 kWh batterij sprint de ZS van 0-100 km/u in 8,5 seconden en hij komt 263 kilometer ver. Aan een 50 kW-snellader kan de batterij in zo'n 40 minuten tot 80 procent ge laden worden. Via een thuislaadsta- tion neemt een volledige laadbeurt 7,5 uur in beslag. De naar verwachting belangrijkste elektrische nieuwkomer wordt me dio volgend jaar verwacht. Dat is de ID.3 van 's werelds grootste autofa brikant, Volkswagen. Hij gaat ruim 30.000 euro kosten en wordt volgens VW net zo baanbrekend als de Kever en de Golf in het verleden. De ID.3 staat op een gloednieuw platform, waarop de Volkswagen Groep de ko mende jaren een veelvoud aan elek trische VW's, Skoda's, Seats en Audi's zal bouwen. Er komen drie verschillende batte rijversies van de ID.3: een van 45 kW met een rijbereik van 330 kilometer, een middelgrote van 58 kW (420 km actieradius) en een topversie met 77 kW en een rijbereik van 550 kilome ter. Alle versies krijgen een elektro- motor op de achteras, waarvan het vermogen piekt bij 170 pk. De el- Born is Seats variant op de ID.3. Ook die komt met meerdere batterij- en motoropties. Voorlopig blijft de keus beperkt tot één variant, die een ver mogen van 204 pk en een rijbereik van 420 kilometer claimt. Het schatje onder de elektrische auto's van 2020 is de Honda e. Net als de elektrische Fiat 500 die in de loop van 2020 wordt verwacht, moet de Honda het hebben van zijn retrode- sign en een guitig snoetje. Ondanks de relatief kleine, dus goedkopere accu - met een beperkt rijbereik van zo'n 220 kilometer als gevolg - zal de elektrische Honda in ons land toch nog minimaal 35.330 euro kosten. Al even aandoenlijk is de Mini vrijdag 27 december 2019 GO Ook privérijder AU6 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Bij ons in de straat parkeert al zeker een jaar iemand met een USA-kenteken. Mag je wel zo lang rondrijden met een buitenlands kente ken en maakt het dan nog uit of je uit de EU komt of daarbuiten? —Ron Groot Als Nederlander mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rij den, tenzij je (tijdelijke) vrij stelling via de douane hebt geregeld. Dat heeft alles te maken met de belasting plicht. Voor iedereen die bui ten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht. Zolang iemand niet langer dan vier maanden in Nederland woont, hoeft hij zich niet te laten inschrijven in de zoge naamde basisregistratie per sonen (BRP) en mag hij zijn auto met buitenlands kente ken maximaal zes maanden per jaar belastingvrij in Ne derland gebruiken. En voor die zes maanden geldt geen verplichting dat het een aan eengesloten periode moet zijn. Op 18-jarige leeftijd heb ik in het leger alle rijbewijzen ge haald. Inmiddels ben ik 67 en heb ik in geen 30 jaar op een vrachtwagen of bus ge reden. Ik ben ook niet van plan om dat ooit nog te doen. Nu verloopt mijn 'groot' rijbewijs voor de ca tegorieën C, D en E. Mijn rij bewijs voor A, B en BE is echter nog vijf jaar geldig. Moet ik nu toch een nieuw rijbewijs aanvragen, ook al zal ik nooit meer in een vrachtwagen of bus rijden? —F. Hofman Nee, zolang het rijbewijs voor personenauto en motorfiets nog geldig is, hoeft u geen nieuw rijbewijs aan te vragen. Pas als deze categorieën gaan verlopen, vraagt u bij de gemeente een rijbewijs aan voor de gewenste catego rieën. Meld dan meteen dat u voorgoed afziet van het C- en D-rijbewijs, als u zeker weet dat u daar toch nooit meer gebruik van zal maken. Mijn oldtimer, bouwjaar 1951, heeft kentekenplaten uit 1984. Mag ik ze vervan gen door van die ouder wetse, donkerblauwe num merborden? —Gerrit Verkuijl Dat mag, want donkerblauwe, historische kentekenplaten zijn toegestaan als de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten (datum eerste toelating) voor 1 januari 1978 ligt. Verder moet het kenteken uit twee groepen van twee cijfers en één groep van twee letters bestaan (zie foto). De elektrische ID.3 moet bij Volkswagen in de voetsporen van de Kever en de Golf treden. FOTO VOLKSWAGEN De Corsa-e gaat vooral de concur rentie aan met de Renault Zoe en de Peugeot e-208. FOTO OPEL iGG EV19EM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24