NIEUWS 19 ONDERWIJS WETENSCHAP Basisscholen hebben moeite om leerlingen Wetenschap en Techniek te geven. Vanaf 1 januari moeten ze daar officieel iets mee doen. En universiteiten helpen daar graag aan mee. Ellen van Gaaien Enschede e zijn nog mini als je ze in dit laboratorium op de Universiteit Twente ziet zitten, zeventien leerlin- I gen uit groep 6, 7 en 8 van de Nutsschool in Oldenzaal. Hun be nen bungelen op de hoge houten stoelen en ze verzuipen zelfs in de speciaal voor kinderen gemaakte lab- jassen. ,,Oh, dit zijn echt lange jas sen'', mompelt een van de jongens, terwijl hij bedremmeld naar zijn be nen kijkt. Hij hangt bijna op zijn en kels. Maar die veel te lange jassen zijn de leerlingen snel vergeten als ze luiste ren naar de uitleg van student Shing Zong Lin. De kinderen gaan in het Leerlingenlab water zuiveren; ze mo gen door microscopen kijken, verhit- tingskasten gebruiken én water filte ren. Dat betekent dringen: ,,Wow, mag ik nu door de microscoop kij ken'', brengt Nieke (9) uit. Door de lens bekijken de kinderen een beestje dat in één van de waterglaasjes zat. ,,Dat is echt heel raar. Is dat beestje doorzichtig? Oh, het heeft veel haar!'' zegt Nieke terwijl ze met haar oog te gen de microscoop gedrukt staat. Verwondering Het is precies die verwondering die universiteiten op de kinderen willen overbrengen. Het gros van de univer sitaire instellingen heeft speciale programma's voor basisschoolleer lingen. Jaarlijks maken duizenden kinderen kennis met de universiteit en de bijbehorende wetenschap. ,,We willen ze al op jonge leeftijd laten zien dat wetenschap leuk is en wat ze ermee kunnen. Want als je die jonge kinderen vraagt wat een universiteit doet, hebben ze daar een abstract beeld van", legt projectleider Marjo lein Lindeman van de Universiteit Twente uit. ,,Het is belangrijk dat ze vroeg weten wat er allemaal is.'' Vanaf 1 januari moeten basisscho len formeel 'iets doen' met Weten schap en Techniek. Jaren geleden be sloot politiek Den Haag dat er geen apart vak hoeft te komen, maar dat het belangrijk is om kinderen met de snel veranderende technologie in aanraking te brengen. Ook is het aan leren van een kritische houding, meer onderzoeken en oplossingen voor problemen bedenken belangrij ker geworden. Wow, mag ik nu doorde microscoop kijken. Dat is echt heel raar, dat beestje is doorzichtig Hoewel de tijd dringt, blijkt uit on derzoek van Regioplan in de provin cie Gelderland dat 40 procent van de basisscholen nog nauwelijks iets met Wetenschap en Techniek doen. Ze bieden de leerlingen slechts hapsnap projecten aan. De scholen stellen dat hun lesprogramma overvol is, de le raren onvoldoende kennis in huis hebben om deze lessen te geven en er niet genoeg geld is om geschikte ma terialen aan te schaffen. Een kwart doet wél veel en een derde van de ba sisscholen hangt daartussen. De Nutsschool neemt de kinderen van de plusklas eens in de drie jaar mee naar de Universiteit Twente. ,,Zo hebben we steeds een groep nieuwe leerlingen", verklaart meester Paul Jonge Poerink. Want wat ze hier op de universiteit zien, daar komt de ba sisschool absoluut niet bij in de buurt. ,,Dit kan je in een schoolsitua tie niet realiseren. Proefjes spreken deze kinderen ontzettend aan. Hier mee hopen we hen enthousiasme voor techniek bij te brengen en ze te laten zien waarvoor ze aan het leren zijn", zegt de meester. Ook andere universiteiten hebben kinderprogramma's ontwikkeld. In Wageningen is er bijvoorbeeld een Junior Science Lab waar kinderen een onderzoek opzetten, uitvoeren en de resultaten mogen bekijken. Ook geven wetenschappers les op ba sisscholen. Kinderuniversiteit Met de Kinderuniversiteit geven hoogleraren van Tilburg University en de Rijksuniversiteit Groningen hoorcolleges aan leerlingen. De TU Delft is bezig om een 'kleuter-pro jectkoffer' te maken, waarmee ze kinderen vanaf groep 1 kan bereiken. De Radboud Universiteit probeert juist de leraren te helpen om onder- Onder leiding van student Shing Zong Lin doen leer lingen van de Nuts- school in Oldenzaal enthou siast aller lei proef jes. FOTO'S VINCENT JAN- zoekende lessen te geven. Hoewel de Universiteit Twente grote belangstelling op scholen ziet, reizen tóch relatief weinig klassen naar de campus af. Ze vinden de af stand naar de universiteit te ver. Om die hobbel weg te nemen, wil de UT daarom meer naar scholen toe. Maar ook de kosten zijn voor sommige ba sisscholen te hoog. De overheid stak enige tijd extra geld in het optuigen van kinderprogram ma's op universiteiten. Die subsidie is bijna vier jaar geleden gestopt. ,,Bij universiteiten ligt ook druk op de fi nanciële middelen, dus het is lastig om alles overeind te houden. Terwijl wij het belangrijk vinden om alle kinderen de kans te geven om met wetenschap in aanraking te komen. Ook iemand die uiteindelijk prak tijkonderwijs gaat doen, is erbij ge baat om kritische vragen te leren stellen'', stelt Boots. UNIVEfisiT' "F TWENTE vrijdag 27 december 2019 GO Leerlingen zijn hapsnap bezig met onderzoek -Nienke (9), leerling

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19