NIEUWS 19
ONDERWIJS WETENSCHAP
Basisscholen hebben
moeite om leerlingen
Wetenschap en Techniek
te geven. Vanaf 1 januari
moeten ze daar officieel
iets mee doen. En
universiteiten helpen
daar graag aan mee.
Ellen van Gaaien
Enschede
e zijn nog mini als je ze in
dit laboratorium op de
Universiteit Twente ziet
zitten, zeventien leerlin-
I gen uit groep 6, 7 en 8 van
de Nutsschool in Oldenzaal. Hun be
nen bungelen op de hoge houten
stoelen en ze verzuipen zelfs in de
speciaal voor kinderen gemaakte lab-
jassen. ,,Oh, dit zijn echt lange jas
sen'', mompelt een van de jongens,
terwijl hij bedremmeld naar zijn be
nen kijkt. Hij hangt bijna op zijn en
kels.
Maar die veel te lange jassen zijn de
leerlingen snel vergeten als ze luiste
ren naar de uitleg van student Shing
Zong Lin. De kinderen gaan in het
Leerlingenlab water zuiveren; ze mo
gen door microscopen kijken, verhit-
tingskasten gebruiken én water filte
ren. Dat betekent dringen: ,,Wow,
mag ik nu door de microscoop kij
ken'', brengt Nieke (9) uit. Door de
lens bekijken de kinderen een beestje
dat in één van de waterglaasjes zat.
,,Dat is echt heel raar. Is dat beestje
doorzichtig? Oh, het heeft veel haar!''
zegt Nieke terwijl ze met haar oog te
gen de microscoop gedrukt staat.
Verwondering
Het is precies die verwondering die
universiteiten op de kinderen willen
overbrengen. Het gros van de univer
sitaire instellingen heeft speciale
programma's voor basisschoolleer
lingen. Jaarlijks maken duizenden
kinderen kennis met de universiteit
en de bijbehorende wetenschap. ,,We
willen ze al op jonge leeftijd laten
zien dat wetenschap leuk is en wat ze
ermee kunnen. Want als je die jonge
kinderen vraagt wat een universiteit
doet, hebben ze daar een abstract
beeld van", legt projectleider Marjo
lein Lindeman van de Universiteit
Twente uit. ,,Het is belangrijk dat ze
vroeg weten wat er allemaal is.''
Vanaf 1 januari moeten basisscho
len formeel 'iets doen' met Weten
schap en Techniek. Jaren geleden be
sloot politiek Den Haag dat er geen
apart vak hoeft te komen, maar dat
het belangrijk is om kinderen met de
snel veranderende technologie in
aanraking te brengen. Ook is het aan
leren van een kritische houding,
meer onderzoeken en oplossingen
voor problemen bedenken belangrij
ker geworden.
Wow, mag ik
nu doorde
microscoop
kijken. Dat is
echt heel raar,
dat beestje is
doorzichtig
Hoewel de tijd dringt, blijkt uit on
derzoek van Regioplan in de provin
cie Gelderland dat 40 procent van de
basisscholen nog nauwelijks iets met
Wetenschap en Techniek doen. Ze
bieden de leerlingen slechts hapsnap
projecten aan. De scholen stellen dat
hun lesprogramma overvol is, de le
raren onvoldoende kennis in huis
hebben om deze lessen te geven en er
niet genoeg geld is om geschikte ma
terialen aan te schaffen. Een kwart
doet wél veel en een derde van de ba
sisscholen hangt daartussen.
De Nutsschool neemt de kinderen
van de plusklas eens in de drie jaar
mee naar de Universiteit Twente. ,,Zo
hebben we steeds een groep nieuwe
leerlingen", verklaart meester Paul
Jonge Poerink. Want wat ze hier op
de universiteit zien, daar komt de ba
sisschool absoluut niet bij in de
buurt. ,,Dit kan je in een schoolsitua
tie niet realiseren. Proefjes spreken
deze kinderen ontzettend aan. Hier
mee hopen we hen enthousiasme
voor techniek bij te brengen en ze te
laten zien waarvoor ze aan het leren
zijn", zegt de meester.
Ook andere universiteiten hebben
kinderprogramma's ontwikkeld. In
Wageningen is er bijvoorbeeld een
Junior Science Lab waar kinderen
een onderzoek opzetten, uitvoeren
en de resultaten mogen bekijken.
Ook geven wetenschappers les op ba
sisscholen.
Kinderuniversiteit
Met de Kinderuniversiteit geven
hoogleraren van Tilburg University
en de Rijksuniversiteit Groningen
hoorcolleges aan leerlingen. De TU
Delft is bezig om een 'kleuter-pro
jectkoffer' te maken, waarmee ze
kinderen vanaf groep 1 kan bereiken.
De Radboud Universiteit probeert
juist de leraren te helpen om onder-
Onder
leiding van
student
Shing
Zong Lin
doen leer
lingen van
de Nuts-
school in
Oldenzaal
enthou
siast aller
lei proef
jes. FOTO'S
VINCENT JAN-
zoekende lessen te geven.
Hoewel de Universiteit Twente
grote belangstelling op scholen ziet,
reizen tóch relatief weinig klassen
naar de campus af. Ze vinden de af
stand naar de universiteit te ver. Om
die hobbel weg te nemen, wil de UT
daarom meer naar scholen toe. Maar
ook de kosten zijn voor sommige ba
sisscholen te hoog.
De overheid stak enige tijd extra geld
in het optuigen van kinderprogram
ma's op universiteiten. Die subsidie
is bijna vier jaar geleden gestopt. ,,Bij
universiteiten ligt ook druk op de fi
nanciële middelen, dus het is lastig
om alles overeind te houden. Terwijl
wij het belangrijk vinden om alle
kinderen de kans te geven om met
wetenschap in aanraking te komen.
Ook iemand die uiteindelijk prak
tijkonderwijs gaat doen, is erbij ge
baat om kritische vragen te leren
stellen'', stelt Boots.
UNIVEfisiT'
"F TWENTE
vrijdag 27 december 2019
GO
Leerlingen zijn hapsnap
bezig met onderzoek
-Nienke (9), leerling