Marijn en Cor gaan naar
Schepen presteren volgens directeur niet slechter dan voorheen
Mathieu Duvekot loopt
op eieren met zijn bedrijf
Alleen promotie telt voor
Giovanni Siereveld
Pluimveehouder uit Zoutelande
houdt per ei maar weinig over
Hoofdtrainer
pakt met Luctor
Heinkenszand
de wintertitel,
maar gaat
uitsluitend voor
de hoofdprijs
,,Dat is best ingewikkeld. Ik kan die
gegevens niet met een druk op de
knop boven water halen. En ik zit
hier sinds oktober vorig jaar als in
terim-directeur, dus ik kan zelf ook
niet makkelijk de vergelijking ma-
ken. Gevoels
matig zou
het kun
nen, om
dat een
van de
schepen
er heel
lang uit is
geweest van
wege de problematiek
met een generator. Maar ik ga 2019
niet bestempelen als een pechjaar
voor de Westerschelde Ferry."
,,Nee. We hebben dit jaar bijvoor
beeld bij een van de schepen een
beschadiging van de schroefas ge
had, omdat er wrakhout in de
schroef was gedraaid. We zijn er
ook kort uit geweest door een lekke
brandstofpomp. En de belangrijk
ste storing was natuurlijk de ka
potte generator waardoor een van
de schepen wekenlang in reparatie
is geweest."
,,Nee. De schepen worden prima
onderhouden en onderdelen wor
den op tijd vervangen. Soms is iets
ineens kapot. Dat is een geval van
pech. En soms heb je te maken met
oorzaken van buiten, zoals die lek
kende schroefas. Dat is alsof er een
auto bovenop jouw auto rijdt, om
de vergelijking maar even door te
trekken. Daar kun je niks aan
doen."
De klanten zullen het toch ook
niet leuk vinden?
„Mensen vinden het natuurlijk niet
fijn als het veer gestremd is. Daar
over krijgen we vragen bij de klan
tenservice. Voor ons is het zaak te
zorgen dat er goed vervangend ver
voer is. Er worden bussen ingezet.
Tegenwoordig zitten daar ook fiets
karren achter, zodat mensen hun
fiets weer mee kunnen nemen als
er tussentijds zo'n stremming is. Je
doet er langer over, maar uiteinde
lijk kom je wel aan de overkant."
,,We hebben een onderhoudsbud
get en een post onvoorzien. Ik kan
nu niet zeggen of daar geld bij
moet. Vaak heb je ook te maken met
garantie, als iets wat net gereviseerd
was weer kapot gaat. Dus dat is niet
met een schaartje te knippen. Als
een schip stil ligt, heb je ook geen
brandstofkosten. Daardoor worden
de kosten voor vervangend vervoer
misschien weer opgeheven."
Volgend jaar gaan jullie in de
zomer twee maanden langer
varen. Kunnen deze schepen dat
wel aan?
,,Natuurlijk, anders hadden we
dat nooit voorgesteld. Er is geen
enkele reden om aan te nemen dat
ze slechter presteren dan voor
heen."
£1
I woensdag 18 december 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Feyenoord
FOTO RUBEN OREEL
Kent u ze nog? De 11-jarige Marijn Heij-
stek uit Vlissingen en Cor (74) bij wie
hij regelmatig op bezoek gaat. Ze zin
gen samen uit volle borst, vooral
Feyenoordliedjes. Het bericht over de
jongste WVO-vrijwilliger en zijn grote
vriend die allebei echte Feyenoord-
fans zijn, werd veel gedeeld. De
voetbalclub zag het ook en nodigde
de Vlissinger samen met zijn ouders,
Cor en zijn familie uit voor een stadion
rondleiding en een ontmoeting met
Feyenoord 1.
„Ik heb er veel zin in,
want ik ga mijn idool
Steven Berghuis ont
moeten", zegt Marijn.
Dat gaat gebeuren
op dinsdag 28 ja
nuari. De speciale
dag heeft Feyen
oord georgani
seerd voor zo'n
twintig mensen
die dit jaar
maatschappe
lijk betrokken
zijn bij de club.
Ook is Marijn
geïnterviewd
door het
Feyenoord
Magazine.
Dat artikel
verschijnt in
de editie van
maart.
ZEELAND4
ZEELAND10
Fietsvoetveer: geen pechjaar
En weer lag het fietsvoetveer
tussen Vlissingen en Breskens
eruit, gisterochtend. Gebeurt
dat dit jaar vaker dan in andere
jaren? We vragen het interim-di
recteur Martin Martens van de
Westerschelde Ferry.
Ernst Jan Rozendaal
Vlissingen
Hoe vaak hebben de veerboten
er dit jaar uit gelegen en is dat
vaker in vergelijking met andere
jaren?
Zijn de oorzaken van de strem
mingen steeds dezelfde?
Het is niet zo dat de schepen op
leeftijd raken en er net als bij
een oude auto steeds vaker re
paraties nodig zijn?
Dat vervangend vervoer en die
reparaties zijn toch extra kosten
posten? Moet er straks geld bij?