'Belastingdienst op bezoek bij ouders met zwartgelakt dossier' Unesco schrapt carnaval Aalst van erfgoedlijst 9 Zelfsals auto's schoon en stil zijn, wil je niet dat de stad overspoeld wordt met auto's Milieuzones het tarief sinds 2015 met 60 procent stijgen tot 4 euro per uur. Rotterdam en Utrecht lieten de tarieven ook met meer dan 20 procent stijgen sinds 2015. De gemeente Apeldoorn schroeft de parkeertarieven op zater dag en koopzondag extra op om auto- bezoek tegen te gaan. ,,Die 7,50 per uur in Amsterdam is niet de bovengrens, dat gaat nog wel even door. Het blijkt een uitstekend middel om de auto te weren. Dan wordt het op den duur zo prijzig dat je de auto wel aan de rand van de stad laat staan. Over tien jaar zul je in sommige steden systemen hebben dat je betaalt om met de auto de bin nenstad in te mogen'', zegt Ploos van Amstel. ,,Het beleid is niet heel erg inclusief. Wie slecht ter been of arm is, kan op den duur de binnenstad niet meer in.'' Wie tóch de stad in wil, merkt dat het niet alleen duur is en dat een par keerplek vinden lastig is, maar ook dat het ritje naar het centrum steeds langer duurt. Toegangswegen naar de binnenstad worden doelbewust dichtgeknepen. Ook daar neemt de capaciteit van de rijbanen af ten fa veure van bredere fietspaden. Rotter dam met de Coolsingel en Utrecht met de Catharijnesingel pakten ook verkeersaders dwars door de binnen stad aan. Ze worden momenteel veranderd in groene fiets- en wan delgebieden, met minder ruimte voor de auto. Fietsenstalling „Vroeger ging het weren van auto's meer om traditionele milieuproble men, vooral geluidhinder en lucht verontreiniging, maar tegenwoordig is daarnaast de algehele verbetering van de leefbaarheid steeds belangrij- ker. Zelfs als auto's geheel schoon, stil en zuinig zouden zijn, wil je niet dat de stad overspoeld wordt met auto's'', zegt Van Wee. Utrecht zegt dat vol inzetten op de fiets en openbaar vervoer de enige manier is om de binnenstad bereik baar te houden als de stad de ko mende vijf jaar zoals geraamd met 50.000 inwoners groeit. In de bin nenstad zijn nu zeventien bewaakte fietsenstallingen. Onder Utrecht CS werd de grootste fietsenstalling ter wereld geopend met plaats voor 12.500 fietsen. Verkeerslichten wor den, zoals in Nijmegen en Zwolle, zo afgesteld dat fietsers en bussen eer der groen krijgen, terwijl auto's moeten wachten. Pak toch de fiets, is de boodschap. Wie van buiten de stad komt, wordt zoveel mogelijk naar P+R aan de stadsrand geleid om vanaf daar met bus, tram of ov-fiets het cen trum in te gaan. Nagenoeg alle grote steden hebben geïnvesteerd in derge lijke grote parkeergarages. Eind hoven, Tilburg, Arnhem en Leiden willen nieuwe P+R's bouwen. Van Wee en Ploos van Amstel voorzien autovrije binnensteden waarin alleen bezorgdiensten in elektrische autootjes en hulpdien sten welkom zijn. Van Wee: ,,Huis- houdens worden steeds kleiner, dus we hebben steeds meer woningen nodig in de stad - er is geen ruimte om die auto's te parkeren. In die autoluwe gebieden stijgt de prijs van het onroerend goed, doordat het daar heel prettig wonen is. Je zit prettiger op een terrasje als je niet tussen het geparkeerde blik staat. Voor de bin nenstad heeft de auto geen betekenis meer. Bezoekers komen met de fiets of openbaar vervoer.'' AALST Unesco heeft het car naval van Aalst verwijderd van de lijst van immaterieel cultu reel erfgoed. De beslissing, tij dens een vergadering van Unesco in Bogota (Colombia) genomen, werd met applaus onthaald. Het Aalsterse carnaval kwam dit jaar in opspraak vanwege antisemitisme. Op een praal wagen stonden Joodse karika turen afgebeeld met pijpen krullen, haakneuzen en een geldkist. Er kwam niet alleen kritiek van de Joodse gemeen schap, ook Unesco noemde de praalwagen respectloos. Het carnaval staat sinds 2010 op de werelderfgoedlijst. De Belgische stad Aalst liet het carnavalsfeest vorige week al schrappen van de werelderf- goedlijst. ,,De stad houdt liever de eer aan zichzelf'', verklaarde burgemeester Christoph D'Haese deze stap. In 2013 was er ook al ophef over het feest in Aalst. Toen reageerde Unesco met grote verontwaardiging op het feit dat er mensen in de stoet over straat liepen in een soort SS- uniform. Dat zei staatssecretaris Menno Snel van Financiën na afloop van de mi nisterraad. ,,Bij deze 150 mensen gaan we langs. Ze krijgen vandaag of morgen nog een telefoontje met de vraag of ze daar prijs op stellen.'' De ouders krijgen daarbij volgens Snel waarschijnlijk niet te zien wat er precies onder de zwartgemaakte tekst staat. ,,Dat is ingewikkeld, maar ze gaan wel toelichten wat er staat.'' De D66-bewindsman zei dat het hem een goed idee lijkt als ook managers van de Belastingdienst zo'n huisbezoek afleggen. Snel kwam deze week weer on der vuur te liggen in de toeslagen affaire. Ouders, die door de Belas tingdienst werden aangemerkt als verdacht van fraude, vroegen hun persoonlijke dossiers op. Daarin hoopten zij te lezen waarom zij van fraude werden beticht. Grote delen van de documenten in die mappen bleken echter met een zwarte stift onleesbaar te zijn gemaakt, tot woede van de gedupeerde ouders. Volgens Snel werden de passages en pagina's 'gelakt' omdat er per soonsgegevens, vertrouwelijke in formatie over derden en namen van medewerkers van de dienst Toesla gen in stonden. Hij noemde de op hef erover 'begrijpelijk'. Later bleek dat er in de tekst die wel leesbaar was, ook persoonsgegevens van derden te zien waren. De Tweede Kamer gaat woensdagmiddag met Snel in debat over de kwestie. Bij het debat van vorige week over de toeslagenaffaire, waardoor honderden ouders in de financiële problemen kwamen doordat zij ten onrechte kinderopvangtoeslagen moesten terugbetalen, overleefde Snel een motie van wantrouwen. zaterdag 14 december 2019 GO wil nog een centrum vol blik -Bert van Wee, hoogleraar Alle ouders die van de Belas tingdienst een zwartgelakt dos sier toegestuurd kregen, krijgen 'op zeer korte termijn' persoon lijk bezoek van een medewerker van de dienst. Die gaat uitleggen wat er in hun dossier staat. Hanneke Keultjes Den Haag Deze steden hebben een milieuzone, of overwegen er één. Dieselvrachtwagens dl Dieselvrachtwagens/-auto's Overwegen milieuzone Groningen i' Utrecht Rijswijk 'l$ Delft Zwolle Rotterdam Apeldoorn Arnhem Nijmegen Tilburg Maastricht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9