'Belastingdienst op bezoek bij
ouders met zwartgelakt dossier'
Unesco schrapt carnaval
Aalst van erfgoedlijst
9
Zelfsals
auto's
schoon en
stil zijn, wil
je niet dat
de stad
overspoeld
wordt met
auto's
Milieuzones
het tarief sinds 2015 met 60 procent
stijgen tot 4 euro per uur. Rotterdam
en Utrecht lieten de tarieven ook met
meer dan 20 procent stijgen sinds
2015. De gemeente Apeldoorn
schroeft de parkeertarieven op zater
dag en koopzondag extra op om auto-
bezoek tegen te gaan.
,,Die 7,50 per uur in Amsterdam is
niet de bovengrens, dat gaat nog wel
even door. Het blijkt een uitstekend
middel om de auto te weren. Dan
wordt het op den duur zo prijzig dat
je de auto wel aan de rand van de stad
laat staan. Over tien jaar zul je in
sommige steden systemen hebben
dat je betaalt om met de auto de bin
nenstad in te mogen'', zegt Ploos van
Amstel. ,,Het beleid is niet heel erg
inclusief. Wie slecht ter been of arm
is, kan op den duur de binnenstad
niet meer in.''
Wie tóch de stad in wil, merkt dat
het niet alleen duur is en dat een par
keerplek vinden lastig is, maar ook
dat het ritje naar het centrum steeds
langer duurt. Toegangswegen naar de
binnenstad worden doelbewust
dichtgeknepen. Ook daar neemt de
capaciteit van de rijbanen af ten fa
veure van bredere fietspaden. Rotter
dam met de Coolsingel en Utrecht
met de Catharijnesingel pakten ook
verkeersaders dwars door de binnen
stad aan. Ze worden momenteel
veranderd in groene fiets- en wan
delgebieden, met minder ruimte
voor de auto.
Fietsenstalling
„Vroeger ging het weren van auto's
meer om traditionele milieuproble
men, vooral geluidhinder en lucht
verontreiniging, maar tegenwoordig
is daarnaast de algehele verbetering
van de leefbaarheid steeds belangrij-
ker. Zelfs als auto's geheel schoon, stil
en zuinig zouden zijn, wil je niet dat
de stad overspoeld wordt met
auto's'', zegt Van Wee.
Utrecht zegt dat vol inzetten op de
fiets en openbaar vervoer de enige
manier is om de binnenstad bereik
baar te houden als de stad de ko
mende vijf jaar zoals geraamd met
50.000 inwoners groeit. In de bin
nenstad zijn nu zeventien bewaakte
fietsenstallingen. Onder Utrecht CS
werd de grootste fietsenstalling ter
wereld geopend met plaats voor
12.500 fietsen. Verkeerslichten wor
den, zoals in Nijmegen en Zwolle, zo
afgesteld dat fietsers en bussen eer
der groen krijgen, terwijl auto's
moeten wachten. Pak toch de fiets, is
de boodschap.
Wie van buiten de stad komt,
wordt zoveel mogelijk naar P+R aan
de stadsrand geleid om vanaf daar
met bus, tram of ov-fiets het cen
trum in te gaan. Nagenoeg alle grote
steden hebben geïnvesteerd in derge
lijke grote parkeergarages. Eind
hoven, Tilburg, Arnhem en Leiden
willen nieuwe P+R's bouwen.
Van Wee en Ploos van Amstel
voorzien autovrije binnensteden
waarin alleen bezorgdiensten in
elektrische autootjes en hulpdien
sten welkom zijn. Van Wee: ,,Huis-
houdens worden steeds kleiner, dus
we hebben steeds meer woningen
nodig in de stad - er is geen ruimte
om die auto's te parkeren. In die
autoluwe gebieden stijgt de prijs van
het onroerend goed, doordat het daar
heel prettig wonen is. Je zit prettiger
op een terrasje als je niet tussen het
geparkeerde blik staat. Voor de bin
nenstad heeft de auto geen betekenis
meer. Bezoekers komen met de fiets
of openbaar vervoer.''
AALST Unesco heeft het car
naval van Aalst verwijderd van
de lijst van immaterieel cultu
reel erfgoed. De beslissing, tij
dens een vergadering van
Unesco in Bogota (Colombia)
genomen, werd met applaus
onthaald.
Het Aalsterse carnaval kwam
dit jaar in opspraak vanwege
antisemitisme. Op een praal
wagen stonden Joodse karika
turen afgebeeld met pijpen
krullen, haakneuzen en een
geldkist. Er kwam niet alleen
kritiek van de Joodse gemeen
schap, ook Unesco noemde de
praalwagen respectloos.
Het carnaval staat sinds 2010
op de werelderfgoedlijst. De
Belgische stad Aalst liet het
carnavalsfeest vorige week al
schrappen van de werelderf-
goedlijst. ,,De stad houdt liever
de eer aan zichzelf'', verklaarde
burgemeester Christoph
D'Haese deze stap.
In 2013 was er ook al ophef
over het feest in Aalst. Toen
reageerde Unesco met grote
verontwaardiging op het feit
dat er mensen in de stoet over
straat liepen in een soort SS-
uniform.
Dat zei staatssecretaris Menno Snel
van Financiën na afloop van de mi
nisterraad. ,,Bij deze 150 mensen
gaan we langs. Ze krijgen vandaag
of morgen nog een telefoontje met
de vraag of ze daar prijs op stellen.''
De ouders krijgen daarbij volgens
Snel waarschijnlijk niet te zien wat
er precies onder de zwartgemaakte
tekst staat. ,,Dat is ingewikkeld,
maar ze gaan wel toelichten wat er
staat.'' De D66-bewindsman zei dat
het hem een goed idee lijkt als ook
managers van de Belastingdienst
zo'n huisbezoek afleggen.
Snel kwam deze week weer on
der vuur te liggen in de toeslagen
affaire. Ouders, die door de Belas
tingdienst werden aangemerkt als
verdacht van fraude, vroegen hun
persoonlijke dossiers op. Daarin
hoopten zij te lezen waarom zij van
fraude werden beticht. Grote delen
van de documenten in die mappen
bleken echter met een zwarte stift
onleesbaar te zijn gemaakt, tot
woede van de gedupeerde ouders.
Volgens Snel werden de passages
en pagina's 'gelakt' omdat er per
soonsgegevens, vertrouwelijke in
formatie over derden en namen van
medewerkers van de dienst Toesla
gen in stonden. Hij noemde de op
hef erover 'begrijpelijk'. Later bleek
dat er in de tekst die wel leesbaar
was, ook persoonsgegevens van
derden te zien waren. De Tweede
Kamer gaat woensdagmiddag met
Snel in debat over de kwestie.
Bij het debat van vorige week
over de toeslagenaffaire, waardoor
honderden ouders in de financiële
problemen kwamen doordat zij ten
onrechte kinderopvangtoeslagen
moesten terugbetalen, overleefde
Snel een motie van wantrouwen.
zaterdag 14 december 2019
GO
wil nog een centrum vol blik
-Bert van Wee,
hoogleraar
Alle ouders die van de Belas
tingdienst een zwartgelakt dos
sier toegestuurd kregen, krijgen
'op zeer korte termijn' persoon
lijk bezoek van een medewerker
van de dienst. Die gaat uitleggen
wat er in hun dossier staat.
Hanneke Keultjes
Den Haag
Deze steden hebben
een milieuzone, of
overwegen er één.
Dieselvrachtwagens
dl Dieselvrachtwagens/-auto's
Overwegen milieuzone
Groningen
i'
Utrecht
Rijswijk
'l$ Delft
Zwolle
Rotterdam
Apeldoorn
Arnhem
Nijmegen
Tilburg
Maastricht