en werkt aan 'muzikale' autobiografie omt ook 19 PUBERS ,,Op de Margriet Winterfair sprak ik met Saskia Smith, die ook voor Margriet werkt. Over onze puber kinderen. Dat inspireerde ons en haar collega Martine de Vente tot een puberscheurkalender. Wat we meemaken met onze puberkinde ren, hun denken, hun doen, die surrealistische gesprekjes. Voor beeldje. Ik maak elke ochtend een ontbijtje voor India, onze dochter van zestien. Roep ik naar haar: 'Je boterhammetjes staan beneden'. Hoor ik: 'Beneden?' Zeg ik: 'Wil je ze liever boven?' Zij weer: Boven? We eten toch altijd beneden?' Soms zijn er ruzies in huis, maar aan de andere kant kunnen pubers ook out of the box denken, waar door je juist nieuwe inzichten krijgt. Met India is humor een ver bindende factor, net als met haar oudere zus Rinkje. Luisteren we Skyradio in de auto, bespreken we in het Surinaams de nummers. Gaan we over in het dialect van het zuiden van Amerika. Of we beginnen op straat zo plat Amster dams te praten dat voorbijgangers denken: 'Wat gaat die buurt hier achteruit'." IDEEEN ,,De werkelijkheid is voor mij het meest inspirerend. En dan is het een kwestie van timing. Neem De Luizenmoeder. Iedereen herkende het. Die kutjuf, die rare directeur, het schoolplein, het wSs er alle maal al, maar iemand moet er iets mee doen. Ik las een column van Thomas van Luyn. Over zes woor den die hij nooit meer wilde ho ren in een restaurant. Bent. U. Be kend. Met. Ons. Concept. Ik er gerde me daar al jaren aan. Ik wil een bord met eten, geen concept. Dan denk ik: waarom heb ^k daar niets mee gedaan? Daarom is het heel leuk dat we nu deze scheur kalender over pubers hebben. Die was er nog niet." JOHN ,,Reageren op de actualiteit. An ders kijken naar nieuws. Ik doe het al vanaf de middelbare school. Een kwestie van trainen. Honderddui zend vlieguren. De cartoon van John, en vergeet zijn vrouw Mieke niet, zijn overgebleven van De Fa milie Doorzon. Ik maak John al vanaf 1986 voor het AD. Op pagina 2. Een gouden plek. 's Morgens be gin ik met de voorbereiding van de grap. Luister ik goed hoe mijn vrouw en dochter over het nieuws praten. Als ze de deur uit zijn, lees ik het AD, de Volkskrant en kijk ik op internet. Daarna ga ik iets heel anders doen. Douchen, het huis opruimen. Dan gaat die harde schijf in mijn hoofd werken. Op een gegeven moment ontstaat er kortsluiting in mijn hoofd en floept de grap binnen." FAMILIE DOORZON „Nieuwe Revu vroeg ons, Wim Stevenhagen en mij, om voor een half jaar een strip te maken. Wim en ik kenden elkaar vanaf de kleu terschool, deden de Rietveld Aca demie en gingen samenwerken. Nieuwe Revu, dat was de linkse boodschap verpakt tussen tieten. Zij wilden links? Deden wij rechts. Maar eigenlijk schopten we tegen alles en iedereen aan, of dat nou links of rechts was. De Familie Doorzon was aanvankelijk geba seerd op mijn eigen leven. Onze doorzonwoning in Lelystad, het gezin waar ik zelf uit kwam. Wij wSren die familie. De Biereco's waren klussers die ik kende. En John, dat was ik. Op een gegeven moment dacht ik: ik moet oppas sen met wat ik verzin. Pa Doorzon was namelijk verzot op de buur vrouw. In werkelijkheid ging mijn toenmalige vrouw vreemd met de buurman." HARDE HUMOR ,,John had een homoseksuele zoon en die had een Surinaamse vriend. Alles en iedereen kwam aan de umzww Mm Mmw pupn-puts MAAK PE A' Kassibkb- &UPM-OÜT O IMTVINPEP AfZBniNT flVE-PlE-PEM W KOMBN VOOfZ PB UITVAAKT NIEMAMP KOMT EK JW 70 WlsPB HU HET 6>£AA6> beurt in de familie Doorzon. Mi lieubewegingen, macho's, de ka tholieke kerk, homo's, feministen. Dat sprak aan, want we zaten in een politiek correcte periode. Na tuurlijk gingen groeperingen over de zeik, maar anderen namen het sportief op. Zoals Henk Krol, des tijds hoofdredacteur van de Gay krant. Na een strip over homo's belde hij me op of ik een cover wilde maken voor de Gaykrant. Ik maakte ook grappen over de georganiseerde misdaad. Daarop werd één keer gereageerd toen we een strip maakten over André Brilleman, de geliquideerde kick bokser. Kregen we een dreigbrief met de tekst 'We weten waar je woont'. Het grappige: die brief kwam niet op mijn huisadres bin nen, maar op de redactie van Nieuwe Revu." ,,Ik was in de jaren tachtig kei hard in de zwarte-pietendiscussie. Hoe gemakkelijk leek het om in huize Doorzon Sinterklaas te vie ren? Met Arie en Kees Bleekjes, de tweeling uit Suriname. Maar die twee weigerden zwarte piet te spelen. Toch, als ik nu de familie Doorzon zou maken zoals ik toen deed, zou ik bedreigd worden. Ik kijk nu wel uit met grappen over Mohammed of moslims. Ik heb twee dochters, een vrouw, een leuk leven. Dat wil ik zo houden." SUCCES ,,Ik weet nog dat ik bij de AKO en Bruna ging kijken toen het eerste album net verschenen was. Maar er lag niks in die winkels. 'Zie je wel', dacht ik, 'daar zit niemand op te wachten'. Was het al uitver kocht. Honderdduizenden lezers kochten de strips. Ongekend. Bij het zevende album, dacht ik: het is op. We hadden overal tegenaan geschopt. Het succes had me blasé gemaakt. De verkoopcijfers liepen terug, dus ik ging nieuwe dingen proberen. En daar zou ik, wist ik zeker, ook beroemd mee worden. Nou, niet dus. Er waren bovendien nieuwe sterren aan het firma ment: Fokke en Sukke. Toen ben ik nederiger geworden. In 2000 maakte ik de laatste strip voor Nieuwe Revu. Print liep terug. Of ik het voor half geld wilde doen, was de vraag. Heb ik een halve pagina ingeleverd. Dat was het begin van het einde." SONGLIFE ,,Ik ben altijd gefascineerd geweest door strips in combinatie met mu ziek. Ik ben nu bezig aan Songlife, een autobiografie aan de hand van muziek. Met strips, cartoons en il lustraties. Met liedjes die in je le ven in je kop zijn blijven hangen. Die je terugbrengen naar bepaalde gebeurtenissen of gevoelens. Als een jukebox die aangaat in je hoofd. Voorbeeld. In mijn jeugd was ik erg bijgelovig. Toen ik mijn aantekeningen op school netjes ging maken - bijvoorbeeld met zo'n gesloten vier - ging alles mis. Ik haalde slechte cijfers, werd uit de A1 van de NFC, mijn voetbal club, gegooid en mijn vriendinne tje maakte het uit. Tot ik Supersti tion hoorde van Stevie Wonder. Hij zong: 'When you believe in things that you don't understand, then you suffer'. Dat bijgeloof, het zat in mijn hoofd, maar ik was het meteen kwijt. Door Stevie Won der. Een ander voorbeeld van zo'n nummer gaat over een fornuis dat bezorgd zou worden op het adres van mijn studio. Tussen acht en twaalf. Waardeloos is dat altijd, dat lange wachten. Kom ik even voor achten aanfietsen, staat die auto van Coolblue er al. Schiet net dat liedje van Emerson, Lake Palmer door mijn hoofd: Lucky Man." PENSIOEN ,,Mijn vrouw is accountant. Die heeft toen ik 28 was, geregeld dat ik een pensioen kon opbouwen. Dat keert straks uit als ik 66 jaar en vier maanden ben. Maar stoppen met werken doe ik niet. Wat moet ik gaan doen? Ik speel gitaar - al vindt mijn vrouw dat ik er geen reet van kan - en ik hou van mu ziek, maar eigenlijk heb ik geen hobby's. Reizen? Vorig jaar zijn we in Thailand geweest. Heel bijzon der. Achteraf dan. Mijn broer was in Nepal. Ik weet al hoe het bij mij zou gaan. Hij zou zeggen: 'Wow, daar heb je de Mount Everest'. En ik: 'Ja, leuk, maar ik heb meer zin in een bak koffie'. Ik reis in mijn hoofd, in mijn tekeningen. Ik wil het niet rustiger aan gaan doen. Ik heb deadlines nodig." GO ZATERDAG 14 DECEMBER 2019 zijn of grote beslissingen te ne men. Over het huis bijvoorbeeld. Zegt mijn vrouw tegen mij: 'Zeg nou gewoon wat je vindt'. En ik: 'Zeg jij nou wat ik vind'." Gerrit de Jager: „Reageren op de actualiteit. Anders kij ken naar nieuws. Ik doe het al vanaf de middelbare school. Een kwestie van trai nen. Honderdduizend vlieg uren." FOTO'S PIM RAS NT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 67