II in bedrog Geloven 8 ZEELAND EXPOSITIE STADSKANTOOR IN GOES/ Het is 350jaar geleden dat Rembrandt overleed. Tijd dus voor weer een Rembrandtjaar. Het gemeentearchief Goes levert een aardige bijdrage. Monnikenwerk Een echte Rembrandt vind je niet in het Goese Stads kantoor. Het enige werk van de meester dat ooit in de buurt was, hing in de Magdale- nastraat 7. De eigenaar bezat het schilderij De begroeting van Maria en Elisabeth uit 1640. Inmiddels hangt het in Detroit. Met alles wat ooit in Zeeland was en is verkocht, zou je hier een schitterend mu seum kunnen exploiteren. Wat is er in Goes te zien? Om te beginnen werk van de drie Zeeuwse finalisten van het project Lang leve Rembrandt. Het dichtst- bij het origineel ligt het schilderij van Piet en Mary Minnaard, De De perfecte fijnschildertechniek van Karel Korfker overtuigt, zijn visie prikkelt man met de gouden helm. Sfeer en stofuitdrukking zijn raak getrof fen. Het zelfportret met twee cirkels, één van de laatste die Rembrandt maakte, is het startpunt voor een mooie eigen interpretatie door Yvonne Kramer. Zij gaf de kop weer op een tekenachtige manier, het gezicht in bruine en zilverige tinten, de kleding, baret en achter grond bleven licht. Karel C. Korfker schilderde een kleine versie van De Nachtwacht, waarin hij de oorspronkelijke kop pen heeft vervangen door boeg beelden van de zwarte gemeen schap, van Jimi Hendrix tot Barack Obama. Zijn perfecte fijnschilder techniek overtuigt, zijn visie prik kelt. Laars Samensteller Willy van Meegen selecteerde verder werk van vier eigentijdse kunstenaars dat een re latie heeft met de Gouden Eeuw. Modeontwerpster Floor Hermes maakte een prachtige laars, die verwijst naar het schoeisel dat je ziet op 17de-eeuwse schilderijen. Judy Hooymeyer liet zich inspire ren door de meekrapteelt en maakte van vilt een in rode tinten uitgevoerde vaas die wordt geflan keerd door golvende vormen met zeepokken. Ook Ton Lamper toont een vaas: een ingenieus bouwsel waarin hij gebruikte etsplaten combineert met scherven van te gels en vaatwerk, dat hij in de uit gezaagde openingen van de platen bevestigde. De prachtige mini-installatie van Marijke Leertouwer belicht Isabella de Moerloose, een eigen zinnige vrouw die na het overlij den van haar man, die haar eerder had aangesteld als gouvernante voor zijn twee opgroeiende kinde ren, in Goes een linnenwinkel dreef. Zij schreef een bijna 700 pa gina's tellend boek over haar leven, dat wegens de onorthodoxe opvat tingen over huwelijk, opvoeding en religie in Zeeland niet kon wor den uitgegeven. Sterker nog, ze werd verbannen en vond onder dak in Amsterdam, waar haar boek wel werd uitgegeven. Zij dreef er een school, tot ze ook daar werd gearresteerd wegens de goddeloze dingen die zij de kinderen aan zou leren. Virtueel De expositie omvat verder een grote reproductie van één van de schuttersstukken uit Historisch Museum De Bevelanden, een aan tal panelen met beeld en tekst over Goes in de Gouden Eeuw en een powerpoint over architectuur. In vitrines ligt een aantal kledingac- cessoires uit die tijd. De tekenin gen waarin ze verwerkt zijn vor men de zwakste schakel van deze rijk geschakeerde expositie, die zelfs een virtueel onderdeel kent. Tim van Zalm, student media de sign Scalda, maakte een 3D-ani- matie van het pand Magdalena- straat 7 die op afspraak met een virtual reality-bril is te ervaren. Het was geen groot artikel, eerder marginaal. In één ko lommetje werden in de za terdagkrant van 7 december de kerstcommercials van grootgrut ters belicht. Het zijn veelal tranen trekkers. In mijn puberteit keek ik lang en jaloers naar plaatjes in tijd schriften van mensen die oprecht gelukkig kerst leken te vieren. Uit eindelijk vond ik er een woord voor: 'hypocriet'. De sfeer aan tafel werd daar bij ons thuis niet beter door. Geloven we liever in bedrog? Op de site van de PZC staan on der de kop 'Nieuwe kerstcommer cials supermarkten zitten vol brok- in-je-keelmomenten' ook de recla mespots zelf. Ik keek ze en heus de verhaaltjes zijn schattig of ontroe rend. Sfeerbeelden zijn zó verlei- delijk. Ik wil ook verkeren in goed gezelschap, wandelen met een muts op, chocola drinken naast een houtvuur, luchtig lachen en geluk kig zijn. Maar het lukt niet. Dirk de Wachter, psychiater psychotherapeut in Leuven, veegt de vloer aan met het idee van geluk als levensdoel. 'Dat streven naar geluk zorgt ervoor dat we ongeluk massaal wegstoppen. In de pret- parkerige samenleving vol opge poetste individuen zijn we het ge wone lijden verleerd, is zijn stel ling', las ik in Trouw van 16 oktober. Dat leidt tot het ervaren van meer ongeluk. 'De Wachter noemt ver driet 'het ding met stekels', stekels die je niet zomaar kunt afsnijden. Het enige wat je kan doen is de ste kels 'omzwachtelen met verhalen, windsels, pleisters'. Tot de stekels niet meer prikken. Tot je het ver- driet bijna koesterend kunt mee nemen.' De Wachter heeft het over de normale 'bekommernissen' waarover mensen in een tijd van mooie plaatjes niet meer met el kaar (durven) spreken en waarvoor ze hulp zoeken bij professionals. De psychiater pleit ervoor dat we praten over wat niet lekker loopt, waar je mee zit. Offline. De Wach ter: 'Streven naar geluk is een ver gissing, streven naar zin en beteke- nis is, daarentegen, waar het leven om draait.' Ik denk aan de achter kant van commerciële sfeerplaat jes. Met ruimte voor recepten die mislukken, een geïmproviseerd maal dat prima smaakt en de ver trouwelijkheid van samen afwas sen. Het zou van betekenis kunnen zijn. Kind in zichzelf En religie als bron van zingeving? Zijn kerstplaatjes niet net zo zoet als commercials? Wat te zeggen over bijvoorbeeld een levende kerststal zoals die op 20, 21 en 22 december in het Hofje onder de Toren in Middelburg te zien zal zijn? Leuk voor de kinderen? Vast, maar het is ook oké voor volwasse nen. Filosoof Alain de Botton legt het uit in zijn boek Religie voor atheïsten. Uiteindelijk kan geen mens het stellen zonder een dia loog met het kind in zichzelf. Het kijken naar zo'n tafereel kan ont roeren en geruststellen, omdat het over onszelf gaat en ook weer niet. 'Dat er niet ergens een meelevende moeder of zorgzame vader bestaat die alles goedmaakt in ons leven, is geen reden voor de ontkenning van onze diepe wens dat dit wel zo zou zijn. Religie leert ons lief voor onszelf te zijn in tijden van crisis, wanneer we bang en wanhopig in het wilde weg iémand aanroepen om ons te helpen - zelfs al zeggen we nergens in te geloven, zelfs al is onze eigen moeder allang dood, zelfs al was onze hardvochtige va der er nooit voor ons, zelfs al ne men we nu zelf een verantwoorde lijke en volwassen positie in de wereld in.' Het klinkt geloofwaar dig. zaterdag 14 december 2019 Rembrandt met een knipoog Karel Korfker maakte een kleine versie van De Nachtwacht, waarin hij de oorspronkelijke koppen ver ving door boegbeelden van de zwarte gemeenschap, van Jimi Hendrix tot Barack Obama. fotos nico out Nico Out Recensie T/m 31 december. Stadskantoor Goes, M.A. De Ruijterlaan 2. Maandag t/m woensdag 08.30 - 17.00 uur. Donderdag 08.30 - 20.00 uur en vrijdag 08.30 - 12.30 uur Een overzicht van de tentoonstelling. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36