Gemeenten geven voorrang aan milieu, voetganger en fietser
JOL
Vandaag bij
deze krant
Leander
Walcheren
^Wichtjes
Jnclecemberheb
lkee" dubbele
stroomrekeninq'
heeft zijn eigen
postkantoortje
Arjen
Baart
(54) uit
Goes is de
beste leraar
van Zeeland
2019. De
economie
leraar van
de Christe
lijke Scholen
gemeenschap
Walcheren in
Middelburg
ontving gister
ochtend de
PZC-wisselbo-
kaal in zijn
school.
Baart kreeg
bijna achthonderd
van de ruim twee
duizend stemmen.
Leerlingen van de
CSW nomineerden
hun docent, omdat
hij 'goed en duide
lijk' lesgeeft en
omdat hij alle tijd
neemt voor zijn
leerlingen.
gersgebieden en fietssnelwegen.
Het doel van het gemeentebeleid
is de luchtkwaliteit en het leefmi
lieu te verbeteren. Zo heeft de helft
van de twintig grootste steden in
middels een milieuzone. Vooral
oude vrachtwagens worden ge
weerd, bijna alle gemeenten zijn
van plan de toegang tot de milieu
zones de komende jaren te ver
scherpen. Amsterdam heeft al aan
gekondigd dat dieselauto's van vijf
tien jaar en ouder vanaf november
2020 niet meer welkom zijn binnen
de ring.
Nog eens zeven gemeenten -
Groningen, Nijmegen, Enschede,
Apeldoorn, Haarlem, Zoetermeer
Het is een illusie dat
iedereen met de auto
naar het centrum kan
rijden, zoals vroeger
en Zwolle - hebben plannen om
een milieuzone voor de binnenstad
in te voeren.
Rotterdam is in de rij gemeenten
met een milieuzone een buiten
beentje: die gemeente schaft de mi
lieuzone af omdat het milieueffect
ervan tegenviel.
Om binnensteden en stadscentra
autoluwer te maken, worden in
bijna alle steden parkeerplaatsen
opgedoekt ten faveure van voetgan
gersgebieden en fietspaden. Zo
schrapte Groningen de afgelopen
jaren 121 parkeerplaatsen op straat,
13 procent van het totaal. Rotterdam
vertimmert de Coolsingel tot een
brede wandelpromenade en een
tweerichtingsfietspad. Voor de au
to's blijven twee rijbanen over.
Utrecht is de enige grote ge
meente die het aantal parkeerplaat
sen sinds 2015 enorm zag stijgen. Er
kwamen 1850 plaatsen in de bin
nenstad bij, door nieuwe onder
grondse parkeergarages. Op straat
daalde het aantal parkeerplaatsen
wel, met negentig stuks.
Verschuiving
,,Het is een illusie dat iedereen met
de auto naar het centrum kan rij
den, zoals vroeger. Die capaciteit is
er gewoon niet'', zegt hoogleraar
transportbeleid Bert van Wee. Hij
wijst erop dat de bereikbaarheid
van veel binnensteden voor fietsers
en voetgangers sterk is verbeterd.
,,Per saldo gaan er dus meer men
sen op voor- dan achteruit. Ik zie
het daarom meer als een verschui
ving van toegankelijkheid voor au
to's naar die voor fietsers en voet
gangers.'' P8
zaterdag 14 december 2019
pzc.nl
Nieuwsmedia
It
M
ZEELAND2
Binnenstad weert auto's
Nederlandse binnensteden wor
den door minder parkeerplaat
sen, milieuzones en torenhoge
parkeertarieven steeds ontoe
gankelijker voor auto's. En het
eind is nog niet in zicht. Wie
naar het centrum wil, moet de
fiets maar pakken of gebruik
maken van openbaar vervoer.
Ton Voermans
Zwolle
Dit blijkt uit een inventarisatie van
het autobeleid voor de binnenstad
in de twintig grootste steden. Ge
meentebesturen zijn momenteel
druk met milieuzones, voetgan-
—Bert van Wee, hoogleraar
Westenwind
wordt
stormachtig
aan zee
Ook voor het laatste
(R) regionale nieuws
Jaargang 261
De PZC is onderdeel van:
Prijs €3,70
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510 8
1688
5 5 5 5 47"