Gemeenten geven voorrang aan milieu, voetganger en fietser JOL Vandaag bij deze krant Leander Walcheren ^Wichtjes Jnclecemberheb lkee" dubbele stroomrekeninq' heeft zijn eigen postkantoortje Arjen Baart (54) uit Goes is de beste leraar van Zeeland 2019. De economie leraar van de Christe lijke Scholen gemeenschap Walcheren in Middelburg ontving gister ochtend de PZC-wisselbo- kaal in zijn school. Baart kreeg bijna achthonderd van de ruim twee duizend stemmen. Leerlingen van de CSW nomineerden hun docent, omdat hij 'goed en duide lijk' lesgeeft en omdat hij alle tijd neemt voor zijn leerlingen. gersgebieden en fietssnelwegen. Het doel van het gemeentebeleid is de luchtkwaliteit en het leefmi lieu te verbeteren. Zo heeft de helft van de twintig grootste steden in middels een milieuzone. Vooral oude vrachtwagens worden ge weerd, bijna alle gemeenten zijn van plan de toegang tot de milieu zones de komende jaren te ver scherpen. Amsterdam heeft al aan gekondigd dat dieselauto's van vijf tien jaar en ouder vanaf november 2020 niet meer welkom zijn binnen de ring. Nog eens zeven gemeenten - Groningen, Nijmegen, Enschede, Apeldoorn, Haarlem, Zoetermeer Het is een illusie dat iedereen met de auto naar het centrum kan rijden, zoals vroeger en Zwolle - hebben plannen om een milieuzone voor de binnenstad in te voeren. Rotterdam is in de rij gemeenten met een milieuzone een buiten beentje: die gemeente schaft de mi lieuzone af omdat het milieueffect ervan tegenviel. Om binnensteden en stadscentra autoluwer te maken, worden in bijna alle steden parkeerplaatsen opgedoekt ten faveure van voetgan gersgebieden en fietspaden. Zo schrapte Groningen de afgelopen jaren 121 parkeerplaatsen op straat, 13 procent van het totaal. Rotterdam vertimmert de Coolsingel tot een brede wandelpromenade en een tweerichtingsfietspad. Voor de au to's blijven twee rijbanen over. Utrecht is de enige grote ge meente die het aantal parkeerplaat sen sinds 2015 enorm zag stijgen. Er kwamen 1850 plaatsen in de bin nenstad bij, door nieuwe onder grondse parkeergarages. Op straat daalde het aantal parkeerplaatsen wel, met negentig stuks. Verschuiving ,,Het is een illusie dat iedereen met de auto naar het centrum kan rij den, zoals vroeger. Die capaciteit is er gewoon niet'', zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Hij wijst erop dat de bereikbaarheid van veel binnensteden voor fietsers en voetgangers sterk is verbeterd. ,,Per saldo gaan er dus meer men sen op voor- dan achteruit. Ik zie het daarom meer als een verschui ving van toegankelijkheid voor au to's naar die voor fietsers en voet gangers.'' P8 zaterdag 14 december 2019 pzc.nl Nieuwsmedia It M ZEELAND2 Binnenstad weert auto's Nederlandse binnensteden wor den door minder parkeerplaat sen, milieuzones en torenhoge parkeertarieven steeds ontoe gankelijker voor auto's. En het eind is nog niet in zicht. Wie naar het centrum wil, moet de fiets maar pakken of gebruik maken van openbaar vervoer. Ton Voermans Zwolle Dit blijkt uit een inventarisatie van het autobeleid voor de binnenstad in de twintig grootste steden. Ge meentebesturen zijn momenteel druk met milieuzones, voetgan- —Bert van Wee, hoogleraar Westenwind wordt stormachtig aan zee Ook voor het laatste (R) regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €3,70 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 8 1688 5 5 5 5 47"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1