ECONOMIE 15 Ik was compleet geobsedeerd, ik moest en zou daar werken vader greep ook al het werk aan dat er was. Op een gegeven moment kreeg hij een contract in China, toen was hij drie maanden weg. En daarna vond hij werk in New York. Eens in de paar maanden vliegt hij terug.'' ,,Als kind dacht ik volgens mij dat het gewoon een keuze was. Maar dat was helemaal niet zo: als er in Newcastle geen werk was, was er geen werk in Newcastle. Hij kon niet zomaar wat anders gaan doen. Als ik erop terug kijk, denk ik dat mijn vader alles op alles heeft gezet om ervoor te zorgen dat het ons aan niets ontbrak.'' ,,Toen ik vijftien was heb ik twee we ken stage gelopen bij Topshop, ook een kledingzaak. Ik had niet zo veel met school, maar dit vond ik gewel dig. De buzz, het tempo, het samen aan het werk zijn. Je mocht pas wer ken op je zestiende, dus op mijn ver jaardag belde ik.'' ,,Ja. Ik was compleet geobsedeerd, ik moest en zou daar werken. Ik mocht terugkomen, dus toen ben ik aan de slag gegaan als weekendkracht. I loved it." ,,De energie, een werkomgeving was gewoon zo anders dan wat ik gewend was. Volle dagen, keihard werken, maar so much fun. Uiteindelijk ben ik „Soms. Toen ik regiomanager werd in Eindhoven wist ik dat er onder delen van mijn werk waren die ik los moest laten. Als ik overal zelf op zou springen, zou ik het werkplezier van iemand anders afnemen. Ik moest hard voor mezelf zijn: het was nu aan iemand anders om rond te lopen over de werkvloer en met iedereen te praten.'' „Tja, goedkoop. Dat woord valt hier vaker dan in Engeland, daar noemen ze onze kleding betaalbaar. Daar is het een ingeburgerd merk en ver trouwen mensen veel meer op onze kwaliteit. Maar ik denk wel dat we, toen we in Nederland kwamen, te weinig hebben verteld over wat we deden. We hebben gewoon een win kel geopend, en nog een en nog een. Daardoor is ruimte ontstaan voor misverstanden." „We zijn heel efficiënt: we kopen in veel grotere hoeveelheden in, we dat ik op gesprek was geweest, zeiden ze: we gaan een grote winkel openen in Eindhoven. Toen ik directeur Be nelux werd, werd mijn uitvalsbasis Amsterdam." bij Primark beland. Primark had de zelfde buzz als Topshop, maar was nog groter en drukker. Dat was het moment dat ik verliefd werd op Pri mark. De mode, de commerciële kant, het teamwork. Alles." „Dat waren geen fijne gesprekken. Ik studeerde net, mijn moeder smeekte me om er nog eens goed over na te denken. Mijn vader zat in New York, die zei: als dit is wat je wilt doen, doe het dan maar. En ik wist dat ik kon doorgroeien bij Primark, dat er een carrière in retail in zat." Tulip begon in Newcastle, en groeide door tot manager via winkels in Sun derland, Blackpool en Norwich. Toen hij zijn oog had laten vallen op een baan in Londen, bracht iemand hem op het idee zijn geluk te beproeven in Nederland; er kwam een baan vrij in Den Haag. ,,Nee, nooit. Ik heb een avond op Wikipedia geze ten en daarna was ik om. Alleen na- hebben minder verschillende de signs, minder verschillende stoffen. Bij ons zit er geen fancy hangertje bij. We hebben één ontwerp en bestellen daar dan in duizelingwekkende aan tallen broeken van. We vliegen niet, maar verschepen. Dat is veel goedko per. En we doen nauwelijks aan kor tingen, want onze marges zijn veel smaller.'' ,,Mensen kopen gemiddeld drie, vier items per keer. En de mensen die je hier ziet rondlopen met hun armen vol kleren, komen twee keer per jaar. Dat zijn mensen met kinderen. Die hopen nu voor het hele gezin kleren te kopen en dan voor de winter ge noeg te hebben.'' U werkte hier al toen Rana Plaza, de fabriek in Bangladesh, instortte en negenhonderd mensen om het leven kwamen. In die fabriek werd veel voor Primark geproduceerd. ,,Dat was een enorme schok. Het was een omslagpunt binnen het bedrijf: iedereen wilde weten waar onze spullen vandaan kwamen, wie ze maakte, hoe ze werden geprodu ceerd. We hebben heel veel gedaan voor de nabestaanden, regels en con troles zijn aangescherpt. Maar er is nog steeds veel te doen, we moeten zeker in Nederland nog veel transpa ranter zijn over hoe we doen wat we doen.'' zaterdag 14 december 2019 Wat vond u ervan dat uw ouders zo hard werkten? Wanneer ging u bij Primark wer ken? Letterlijk op uw verjaardag? Was het de winkel, of gewoon het werk? Mist u de werkvloer niet? In Nederland heeft Primark geen goede naam. Primark produceert fast fashion, is niet duurzaam, verkoopt goedkope spullen. Hoe kan het dat een shirtje hier 2,50 euro kost en elders tien keer zo duur is? Wat vonden uw ouders daarvan? -Kevin Tulip, Primark Was u al weieens in Neder land geweest? Kevin Tulip (l), directeur van Primark Benelux, naast zijn paspoppen. foto renate beense Als een shirt 2,50 euro kost, koop je wel makkelijker tien keer zoveel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15