'Die rode neus heb ik niet nodig' 'Clown zijn is niet voor watjes' Kirsten Lüpke (56) zul je niet snel zien optreden; ze geeft vooral les. Lüpkes clownsschool ClownSpirit helpt mensen hun eigen clown te ontdekken. Dat is moeilijker dan het lijkt. ,,Een goede clown heeft een grote aanwezigheid, kan mensen raken en maakt contact. Dat kan alleen als de 'mens in de clown' open is en in direct contact staat met de eigen emotie.'' Lüpke leert haar leerlingen daarom niet alleen fysieke technieken, maar ook de benodigde mentale vaardigheden. ,,Je hebt spel technieken en theatraliteit nodig. Het ontwikkelen van jouw clownspersonage kan niet zonder persoonlijke be wustwording.'' Op de toneelacademie ont dekt Lüpke dat spel en emo tie met elkaar verbonden zijn. ,,De gevoelens op het podium voelden echter dan de emoties in het normale leven. Daar gebruik je rollen om jezelf te verbergen, in het toneelspel moet je uit jezelf putten om een rol leven te geven.'' Na de toneelschool volgt ze een opleiding tot clown. Voor Lüpke komen spel en echtheid nergens zo mooi samen als in het clownsspel: ,,Clownerie draait niet om acteren, maar om op rechte aanwezigheid. Acteurs imiteren het leven, clowns zijn intens zichzelf. Als clown kan ik geen emo ties spelen, maar moet ik mijn ware gevoelens tonen. Het gaat om wie ik ben en hoe ik mijn emoties en reacties uitvergroot.'' Je instinctieve gevoelens zonder schaamte tonen om anderen te amuseren is best eng: ,,Clown zijn is niet voor watjes. Het vraagt veel moed.'' Als Goos Meeuwsen (37) voor het eerst een clown ziet, weet hij zeker: dat wil hij ook. ,,Ik was vier en mocht naar een heel klein circus schooltje in Arnhem.'' Op zijn tiende wordt Meeuwsen ontdekt door het circus en begint zijn leven als clown. „Doordeweeks zat ik op school, in het weekend mocht ik optreden. Eerst op festivals, in mijn tienertijd ook in Italië en Parijs. Ik ben opge- groeid in het circus.'' Na de middelbare school vertrekt hij naar de prestigieuze circusschool van Montreal. Een zware opleiding: ,,Als jouw spa gaat niet elk jaar 2 centimeter dichter bij de grond zat, ging je niet over.'' Meeuwsen richt zich tegen de clownstraditie. ,,Ik wil die nieuwe leven inblazen.'' Zijn optredens zijn een theatrale mengvorm van clownerie en performances, met thema's als 'de geboorte van geweld' en 'de gevallen held'. Zware kost, maar toch komisch. ,,Het gaat erom dat je contact maakt met het publiek. Om dat voor elkaar te krijgen ga ik op zoek naar de lach en de traan. Die staan dicht bij elkaar, de een kan niet zonder de ander. Als je ergens niet om kunt hui len, dan kun je er ook niet om lachen.'' Zijn clowns verschijnen in verschillende rollen en outfits, want voor Meeuwsen ligt het vermogen van de clown in het spel en niet in zijn uitdossing. ,,Op de circusschool woedde al een discussie over de rode neus. De docent vond het nodig als klein rood maskertje, ik niet. Ik wil geen masker opzetten, maar een menselijke figuur zijn.'' ZATERDAG 14 DECEMBER 2019 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 109