7
Auto's met internet kunnen Rijkswaterstaat schat aan informatie leveren
Er rijden naar schatting 600.000
auto's in Nederland die continu
verbonden zijn met internet. Het
zijn rijdende computers met tien
tallen sensoren en camera's die
voortdurend data naar de autofa
brikant doorzenden. Een deel van
die gegevens gaat Rijkswaterstaat
volstrekt anoniem gebruiken.
Het gaat bijvoorbeeld om het
automatisch doorgeven van een
geactiveerde airbag, een glad of
slecht wegdek, of rommel op de
weg. Andere weggebruikers krij
gen die informatie dan via hun na-
vigatie-app of boordcomputer.
Nederland doet dit project met
vier andere landen (Duitsland,
Luxemburg, Spanje en Finland),
vier autofabrikanten (BMW, Ford,
Mercedes en Volvo) en twee ser-
viceproviders (TomTom en Here).
Inmiddels hebben vijf andere au
tomerken zich gemeld om ook
mee te doen. De data gaat van de
autofabrikanten naar Rijkswater
staat en de servicebedrijven.
Nog dit jaar ontvangt Rijkswa
terstaat van zo'n 250.000 auto's in
formatie. De deelnemende par
tijen benadrukken dat de informa
tie volstrekt anoniem is. Het gaat
Rijkswaterstaat om de gegevens
om de verkeersveiligheid mee te
verbeteren en niet om de identi
teit van de chauffeur.
Adviseur Smart Mobility bij
Rijkswaterstaat Laurens Schrij
nen: ,,Als een airbag ontploft, dan
weet je 99,9 procent zeker dat er
iets ernstigs aan de hand is met die
auto. Dat kun je realtime met an
dere bestuurders delen. En onze
weginspecteurs kunnen meteen
op pad. En als meerdere auto's op
een bepaalde plek een onver
wachte stuurbeweging maken,
dan kan er iets op de weg liggen.
Aan de hand van de werking van
de ruitenwissers ontstaat een re-
genkaart die nauwkeuriger is dan
de kaart die buien-apps geven.''
Rijkswaterstaat start in het ver
volg hierop een proef om de data
van honderdduizenden auto's met
een internetaansluiting te gebrui
ken om de toestand van het weg
dek te controleren. Nieuwe meet-
wagens zijn daardoor wellicht
overbodig. Autofabrikanten pro
beren met de data digitale dien-
Door de werking van
de ruitenwissers krijg
je een nauwkeurige
landelijke weerkaart
sten aan hun klanten aan te bieden
en aan wegbeheerders te verkopen
om te helpen het onderhoud van
het wegdek te verbeteren.
Rijkswaterstaat denkt aan de
hand van anonieme autodata de
toestand van het wegdek te kun
nen meten. Als veel auto's bijvoor
beeld doorgeven dat de lane assist
even niet werkt, dan kan het zo
zijn, dat de belijning ter plaatse
niet goed is. Veel grote uitslagen
van de schokbrekers op een be
paalde plek? Dan kan er iets op het
wegdek liggen of sprake zijn van
een kuil. Slaat de ABS even aan?
Als het niet regent, ligt daar wel
licht olie op de weg of het wegdek
is door slijtage glad geworden.
Pril
De techniek is nog pril, maar er
zijn al bedrijven die aan de hand
van de minieme rotatieverschillen
van de wielen de slijtage van het
wegdek in kaart kunnen brengen.
Schrijnen: „Rijkswaterstaat had
tot voor kort twee ARAN-auto's -
de Automatic Road Analyzers - die
reden heel het jaar over al onze
wegen door het land. Ze deden er
zo'n anderhalf jaar over om het
wegennet heel precies op te meten
en te bepalen waar onderhoud no
dig is. Dure voertuigen met heel
gevoelige camera's en meetappara-
tuur aan boord. Door brand zijn
beide voertuigen niet langer inzet
baar, dat was reden om naar een
alternatief te kijken, zoals het in
kopen van data. Die data uit ge
wone auto's is minder nauwkeu
rig, maar je krijgt uit honderddui
zenden auto's wel héél veel data.
En dienstverleners bouwen die
data dan weer om tot hoogwaar
dige toepasbare informatie."
Autofabrikanten gebruiken data
om de werking van de auto's te
monitoren en om de service aan
hun klanten te verbeteren. ,,BMW
meldt nu al gladde wegen op basis
van de data van de eigen auto's.
Om een overzicht te krijgen van
het volledige wegennetwerk heb
je ook informatie nodig van an
dere automerken. En de autobe
drijven hebben elkaar.''
Consumenten moeten wel zelf
de regie krijgen over de door hen
gegenereerde voertuigdata, vinden
ANWB, de autobranche en verze
keraars. De macht van de autofa
brikanten is nu te groot. Branche
organisaties pleiten voor nieuwe
(Europese) wetgeving.
behind your scenes
Olympus OM-D E-M10 Mark II 14-42mm IIR
Sony A6100 16-50mm F/3.5-5.6 OSS
vrijdag 13 december 2019
DATA ZENDEN
Auto's sturen continu data
naar de fabrikant, zoals:
•ABS
schokbrekers
lane assist (camera)
ruitenwissers
waarschuwingslampen
mistlampen
airbag
etc.
INTERPRETEREN
De data gaat naar een
databank. Een algoritme
van RWS trekt automatisch
conclusies.
Dat kan zijn:
olie op de weg
voorwerpen op de weg
beschadigde belijning
beschadigd asfalt
9
Navigatiebedrijven
halen informatie en
sturen die door naar
navigatiesystemen in
de auto's erachter
Rijkswaterstaat
haalt data op en
stuurt wegwerkers
naar locatie, past
matrixborden aan
Weg veiliger door data uit auto
Rijkswaterstaat gaat de data
van honderdduizenden auto's
gebruiken om realtime de ver
keersveiligheid te verbeteren. In
een later stadium wordt de in
formatie van de auto's gebruikt
om de onderhoudstoestand van
het wegdek te meten.
Ton Voermans
Den Haag
-Laurens Schrijnen, adviseur
Adviesprijs
Bodyprijs: €749
42.000+ producten op voorraad Deskundig advies Laagste prijsgarantie 5 Daar Garantie Klantwaardering 9.1 18 winkels door heel Nederland
Systeemcamera voorzien van 16,1 megapixels Live MOS-sensor, vijf-assige
beeldstabilisatie, 81 focuspunten. Full HD video opnamen en kantelbaar LCD scherm.
Artikelnummer: 12317729
Voorzien van 24.2 megapixel APS-C Exmor CMOS sensor, realtime Eye-autofocus
animal Eye-Autofocus met seconden met 425 scherpstelpunten en 4K video functie.
Artikelnummer: 12314409