7 Auto's met internet kunnen Rijkswaterstaat schat aan informatie leveren Er rijden naar schatting 600.000 auto's in Nederland die continu verbonden zijn met internet. Het zijn rijdende computers met tien tallen sensoren en camera's die voortdurend data naar de autofa brikant doorzenden. Een deel van die gegevens gaat Rijkswaterstaat volstrekt anoniem gebruiken. Het gaat bijvoorbeeld om het automatisch doorgeven van een geactiveerde airbag, een glad of slecht wegdek, of rommel op de weg. Andere weggebruikers krij gen die informatie dan via hun na- vigatie-app of boordcomputer. Nederland doet dit project met vier andere landen (Duitsland, Luxemburg, Spanje en Finland), vier autofabrikanten (BMW, Ford, Mercedes en Volvo) en twee ser- viceproviders (TomTom en Here). Inmiddels hebben vijf andere au tomerken zich gemeld om ook mee te doen. De data gaat van de autofabrikanten naar Rijkswater staat en de servicebedrijven. Nog dit jaar ontvangt Rijkswa terstaat van zo'n 250.000 auto's in formatie. De deelnemende par tijen benadrukken dat de informa tie volstrekt anoniem is. Het gaat Rijkswaterstaat om de gegevens om de verkeersveiligheid mee te verbeteren en niet om de identi teit van de chauffeur. Adviseur Smart Mobility bij Rijkswaterstaat Laurens Schrij nen: ,,Als een airbag ontploft, dan weet je 99,9 procent zeker dat er iets ernstigs aan de hand is met die auto. Dat kun je realtime met an dere bestuurders delen. En onze weginspecteurs kunnen meteen op pad. En als meerdere auto's op een bepaalde plek een onver wachte stuurbeweging maken, dan kan er iets op de weg liggen. Aan de hand van de werking van de ruitenwissers ontstaat een re- genkaart die nauwkeuriger is dan de kaart die buien-apps geven.'' Rijkswaterstaat start in het ver volg hierop een proef om de data van honderdduizenden auto's met een internetaansluiting te gebrui ken om de toestand van het weg dek te controleren. Nieuwe meet- wagens zijn daardoor wellicht overbodig. Autofabrikanten pro beren met de data digitale dien- Door de werking van de ruitenwissers krijg je een nauwkeurige landelijke weerkaart sten aan hun klanten aan te bieden en aan wegbeheerders te verkopen om te helpen het onderhoud van het wegdek te verbeteren. Rijkswaterstaat denkt aan de hand van anonieme autodata de toestand van het wegdek te kun nen meten. Als veel auto's bijvoor beeld doorgeven dat de lane assist even niet werkt, dan kan het zo zijn, dat de belijning ter plaatse niet goed is. Veel grote uitslagen van de schokbrekers op een be paalde plek? Dan kan er iets op het wegdek liggen of sprake zijn van een kuil. Slaat de ABS even aan? Als het niet regent, ligt daar wel licht olie op de weg of het wegdek is door slijtage glad geworden. Pril De techniek is nog pril, maar er zijn al bedrijven die aan de hand van de minieme rotatieverschillen van de wielen de slijtage van het wegdek in kaart kunnen brengen. Schrijnen: „Rijkswaterstaat had tot voor kort twee ARAN-auto's - de Automatic Road Analyzers - die reden heel het jaar over al onze wegen door het land. Ze deden er zo'n anderhalf jaar over om het wegennet heel precies op te meten en te bepalen waar onderhoud no dig is. Dure voertuigen met heel gevoelige camera's en meetappara- tuur aan boord. Door brand zijn beide voertuigen niet langer inzet baar, dat was reden om naar een alternatief te kijken, zoals het in kopen van data. Die data uit ge wone auto's is minder nauwkeu rig, maar je krijgt uit honderddui zenden auto's wel héél veel data. En dienstverleners bouwen die data dan weer om tot hoogwaar dige toepasbare informatie." Autofabrikanten gebruiken data om de werking van de auto's te monitoren en om de service aan hun klanten te verbeteren. ,,BMW meldt nu al gladde wegen op basis van de data van de eigen auto's. Om een overzicht te krijgen van het volledige wegennetwerk heb je ook informatie nodig van an dere automerken. En de autobe drijven hebben elkaar.'' Consumenten moeten wel zelf de regie krijgen over de door hen gegenereerde voertuigdata, vinden ANWB, de autobranche en verze keraars. De macht van de autofa brikanten is nu te groot. Branche organisaties pleiten voor nieuwe (Europese) wetgeving. behind your scenes Olympus OM-D E-M10 Mark II 14-42mm IIR Sony A6100 16-50mm F/3.5-5.6 OSS vrijdag 13 december 2019 DATA ZENDEN Auto's sturen continu data naar de fabrikant, zoals: •ABS schokbrekers lane assist (camera) ruitenwissers waarschuwingslampen mistlampen airbag etc. INTERPRETEREN De data gaat naar een databank. Een algoritme van RWS trekt automatisch conclusies. Dat kan zijn: olie op de weg voorwerpen op de weg beschadigde belijning beschadigd asfalt 9 Navigatiebedrijven halen informatie en sturen die door naar navigatiesystemen in de auto's erachter Rijkswaterstaat haalt data op en stuurt wegwerkers naar locatie, past matrixborden aan Weg veiliger door data uit auto Rijkswaterstaat gaat de data van honderdduizenden auto's gebruiken om realtime de ver keersveiligheid te verbeteren. In een later stadium wordt de in formatie van de auto's gebruikt om de onderhoudstoestand van het wegdek te meten. Ton Voermans Den Haag -Laurens Schrijnen, adviseur Adviesprijs Bodyprijs: €749 42.000+ producten op voorraad Deskundig advies Laagste prijsgarantie 5 Daar Garantie Klantwaardering 9.1 18 winkels door heel Nederland Systeemcamera voorzien van 16,1 megapixels Live MOS-sensor, vijf-assige beeldstabilisatie, 81 focuspunten. Full HD video opnamen en kantelbaar LCD scherm. Artikelnummer: 12317729 Voorzien van 24.2 megapixel APS-C Exmor CMOS sensor, realtime Eye-autofocus animal Eye-Autofocus met seconden met 425 scherpstelpunten en 4K video functie. Artikelnummer: 12314409

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7