15 BETAALME.NU Uitsluiten kun je het nooit, maar er zijn talloze manieren om de kans op een (te) late betaling van je facturen zo veel mogelijk te beperken. Dat begint al bij compleet en duidelijk zijn in je factuur en ook het betaal- gemak voor de klant speelt een rol. Acht tips voor een snellere betaling en optimaal debiteurenbeheer. Tekst Ezra Hakze en Bart Remmers De onderstaande afvinklijst voor facturatie houd je scherp en kan helpen om sneller betaald te krijgen. Sommige tips en adviezen lijken open deuren, maar worden vaak over het hoofd gezien bij het factureren: Check kredietwaardigheid II Screen en check een nieuwe klant op kredietwaardigheid bij de Kamer van Koophandel voordat je er zaken mee doet. Vermijd misverstanden Zorg als eerste voor foutloze facturen en stuur deze zo snel mogelijk naar de klant. Dat is logisch, maar gaat toch geregeld mis. Er mag geen enkel misver stand mogelijk zijn over geleverde diensten en bedragen. Een klant moet direct zien waar de factuur over gaat, zodat hij deze snel goedkeurt en doorstuurt voor betaling. Wees compleet Een factuur moet compleet zijn en voldoen aan alle eisen van de Belasting dienst. Denk aan verplichte vermeldingen als naam en vestigingsadres van je bedrijf en de klant, je KvK-nummer, btw-nummer, het factuurnummer, de fac tuurdatum, omvang van de diensten of goederen en het btw-tarief. Vergeet ook het juiste ordernummer en de eventuele bijlagen niet. Gebruik het nieuwe btw-identificatienummer vanaf 2020 Vanaf het nieuwe jaar moet je gebruik gaan maken van een nieuw btw-nummer, dat om privacyredenen niet meer gebaseerd is op je burgerservicenummer. Dit najaar heeft de Belastingdienst ondernemers al op de hoogte gesteld van hun nieuwe btw-identificatienummer en vanaf januari moet die dus ook op uitgaande facturen staan. Het btw-id is bedoeld voor zakelijke communicatie en moet ook op je website en briefpapier worden vermeld. Zorg voor betaalgemak Veel mkb-ondernemers zijn er al aan gewend om hun facturen elektronisch te versturen. Dat geldt echter niet altijd voor de opvolging. Het is daarom van belang dat ook dit onderdeel van het factureringproces goed is ingericht. Een ondernemer heeft daarbij tal van mogelijkheden, van direct elektronisch betalen (bijvoorbeeld iDeal), via een serviceprovider (denk aan Mollie of Buckaroo) of afspraken met een creditcardbedrijf. Uitgangspunt moet het betaalgemak voor de klant zijn. Extern of intern? II Je kunt ook overwegen het beheer van alle facturen uit te besteden aan een externe dienstverlener. Verder kan het voordeel opleveren als je klanten die sneller betalen daarvoor beloont met een korting of een cadeau. Denk aan een reductie op het totale factuurbedrag van vijf of tien procent of aan een dinerbon bij betaling binnen 14 dagen. Maak duidelijke afspraken II Maak vooraf zeker concrete afspraken over de betalingstermijn en zet deze ook duidelijk op de factuur (niet in piepkleine lettertjes onderaan) en in de algemene voorwaarden, zodat je daar altijd op kunt terugvallen. Gratis ondersteuning ITwijfel je, of gaat er ondanks goede afspraken toch iets mis? Leg het voor aan Betaalme.nu voor gratis ondersteuning. Betaalme.nu zet zich in voor een snellere betaling aan mkb-ondernemers en kan bijvoorbeeld helpen bij het invoeren van digitaal factureren en het optimaliseren van de debiteurenbeheer en incasso. VRIJDAG 13 DECEMBER 2019 Krijg je facturen sneller uitbetaald

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 71