f rir m r -* 4 Trek je lelijkste kersttrui uit de kast: het is vandaag Foute Kersttruiendag. Hoe gekker of lelijker, hoe beter. Als het maar opvalt. De Foute Kersttruiendag is óók een dag met een bedoeling: initiatiefnemer Save the Children vraagt er aandacht mee voor kinderen in nood. Gerdie Toenders (32) had vorig jaar een blauwe kersttrui, daarop een grote kerstboom met knipperende lampjes. Ook de trui voor dit jaar ligt al klaar: een trui met een elfje erop die zegt: 'Don't eat yellow snow'. Ze is inko per bij Fris-Co, een exporteur in groente en fruit. ,,Een paar jaar gele den had één collega een kersttrui aan, dat jaar daarna hebben we het groter aangepakt en had iedereen hem aan." Het is goed voor de sfeer vertelt ze, en een goede manier om een gesprek te starten. ,,We doen handel met de Italiaanse markt, daar was het con cept helemaal onbekend. Het leverde heel veel reacties op. Ze zeiden: 'Gekke Nederlanders, wat doen jullie nou?'", lacht Toenders. ,,We wisten zelf in eerste instantie niet eens dat het voor het goede doel was." Op het kantoor van winkelketen Flying Tiger waren ze zich in sep tember al aan het voorbereiden op Foute Kersttruiendag, vertelt marke ting coördinator Guus van Nijnatten. ,,Alle storemanagers kwamen naar het kantoor in Amsterdam en toen hebben we zelf al onze eigen kerst trui gemaakt. We verkopen natuur lijk heel veel knutselspulletjes, dus met een oude trui kun je ook een kersttrui maken." Kantoor De 220 medewerkers van de winkel keten - op het kantoor en op de winkelvloer zelf- dragen allemaal de hele week al hun kersttrui. ,,We hebben er een week van gemaakt", vertelt Van Nijnatten. ,,Het is een leuke manier om ook jezelf een beetje voor gek te zetten." Het bedrijf heeft er bovendien een kerstkaartenactie aan gekoppeld: 20 procent van de opbrengst van de kaarten gaat naar Save the Children, de oorspronkelijke initia tor van Foute Kersttruiendag. Annemieke Ruggenberg van Save the Children ziet dat de actie - dit jaar voor de vierde keer in Neder land - steeds breder wordt opge pakt. „Er is bij bedrijven meer maatschappelijk bewustzijn", Het is een leuke manier om ook jezelf een beetje voor gek te zetten ervaart ze. Dit jaar hebben 850 bedrijven en 650 scholen zich of ficieel aangemeld. Bedrijven die zich van tevoren aanmelden en een actie willen opzetten rondom de Foute Kersttruiendag krijgen een officieel informatiepakket toegestuurd waarmee ze mensen binnen hun organisatie enthou siast kunnen maken. ,,Zo'n kersttrui is een makkelijke ma nier om mensen te benaderen, heel laagdrempelig en het is een goede gespreksopening", ver klaart Ruggenberg het succes. Vorig jaar haalde de organisatie ruim 200.000 euro binnen met Foute Kersttruiendag. De organi- IboyI satie heeft dit jaar drie goede doelen uitgezocht waar het opgehaalde geld heen gaat: ondervoede kinderen in Somalië, Syrische vluchtelingenkinderen in Libanon en gezinshereniging in Soedan. Daan Verpalen (25) werkt als managementtrainee bij Philips en besloot de actie dit jaar op te zetten bij zijn bedrijf. „Ik vind de kerst een mooi moment om wat terug te geven aan mensen die het minder hebben", vertelt hij. „Het is leuk om dat te koppelen aan Foute Kersttruiendag. Ik denk dat het aanstekelijk werkt. Iedereen een kersttrui aan, dat geeft warmte en gezelligheid." 1000 euro Verpalen koos samen met zijn collega een eigen goed doel - kinde ren in Nicaragua - waar de Philips Foundation al mee samenwerkt. Ze hebben al 1000 euro opgehaald. ,,Het loopt en het leeft. We hebben het ge promoot via de e-mail. Ik heb begre pen dat het heel bijzonder is dat zo'n actie, opgezet door twee mensen, zo goed loopt binnen het hele bedrijf." En dat terwijl kersttruiendag nog moet komen: ,,We hebben besloten het te verplaatsen naar volgende week dinsdag", vertelt Verpalen. ,,Dan heb ben we een kerstfeest op kantoor en het is mooi om deze actie daaraan te linken." Zelf trekt Verpalen natuurlijk ook een kersttrui aan: ,,Ik heb een hele eenvoudige en klassieke kersttrui in de kast liggen. Misschien moet ik er nog eentje aanschaffen?" vrijdag 13 december 2019 GO ^ry Foute kersttrui: hoe gekker, hoe bete Marloe van der Schrier Rotterdam -Guus van Nijnatten, Flying Tiger IRTHDA A A In een paar jaar is de Foute Truien dag - bedacht door Save the Children - uit gegroeid tot een popu laire actie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4