Origineel design,
maar wel krap
7,3
25
Peugeot 208 1.2 PureTech (100 pk/75 kW),
vanaf €20.630
Het wordt spannend
voor de nieuwe Peu
geot 208, nu zich ook
een nieuwe Clio en
Corsa aandienen. De
208 onderscheidt zich
met een fris design
en pittig rijgedrag.
Al aan de buitenkant
van de nieuwe 208 zie je
dat nadrukkelijk naar
sportiviteit is gezocht:
hij kijkt venijnig de we
reld in. Dat blijkt ook
binnenin, waar de
inmiddels bekende
i-Cockpit van Peugeot
domineert: een sportief,
kromgebogen dash
board in twee lagen met
een laag geplaatst stuur,
waar je overheen en niet
tussendoor kijkt om de
instrumenten te zien.
De sportieve zit is ook
laag, waardoor je boven
benen nauwelijks wor
den ondersteund en dat
voelt weinig comforta
bel. Het interieur oogt
zeer origineel. Hoogte
punt is het digitale in
strumentarium dat met
een slimme truc driedi
mensionaal is gemaakt:
met een tweede transpa
rant scherm eroverheen.
Ook zien we een fraai
gestileerde rij 'pianotoet-
sen' midden in het dash
board, met daarachter
evenzoveel tiptoetsen.
Mooi, maar in de praktijk
niet handig. Want met 14
identieke knoppen bij el
kaar is het lastig je weg te
vinden tijdens het rijden.
Op de achterbank is
het krap en ook de baga
geruimte valt met 265 li
ter tegen. De meest ver
kochte auto in deze
klasse, de VW Polo, is
achterin veel ruimer en
biedt 351 liter bagage
ruimte. Om nog maar te
zwijgen van de nieuwe
Clio met 391 liter. Boven-
dien houd je na het om
klappen van de bank een
laadvloer over met on
handig hoogteverschil.
Eenmaal op weg maakt
de 208 zijn sportieve be
loften waar. De zuinige
1,2 liter driecilinder
motor (testverbruik 1:17)
reageert gewillig op het
gaspedaal, de versnel
lingsbak schakelt prima,
de besturing is lekker
direct en de wegligging
behoort tot het beste wat
deze klasse te bieden
heeft. Hoewel de vering
redelijk comfortabel is,
blijkt de demping onaan
genaam hard. Waar is
toch het comfort van
Peugeot gebleven?
niet minder interessant. Cararama
heeft hem nagemaakt in 1:43 voor een
zeer betaalbare prijs: €9,95.
Volkswagen ID.3
Pas in de zomer van 2020 wordt hij
bij de Nederlandse dealers verwacht,
maar als schaalmodel kun je hem nu
al kopen: de Volkswagen ID.3. 's We
relds grootste autofabrikant heeft
hoge verwachtingen van de allereer
ste, als volledig elektrische auto ont
wikkelde Volkswagen. De miniatuur
Grappige details zijn de
reclameborden van
Melkunie, waarop we
zelfs het figuurtje Joris
Driepinter terugzien
in schaal 1:43 is in fraaie parelmoer
achtige lak gespoten. Gezien het ken
teken hoort hij in Wolfsburg thuis:
de geboortestad van VW. Hij kost
€29,95.
Stadsbus Utrecht (1955)
Van 1955 tot en met 1972 reed deze
stadsbus van het Gemeentelijk Ener
gie- en Vervoerbedrijf Utrecht
(GEVU) rond in Utrecht en omge
ving. Het Zwitserse Editions Atlas
liet hem als Lijn 7 (Ringlijn Noord)
namaken in schaal 1:72. Verheul in
Waddinxveen maakte destijds deze
'Holland Coach', maar de aandrijflijn
kwam van het Britse Leyland. Grap
pige details zijn de reclameborden
van Melkunie, waarop we zelfs het fi
guurtje Joris Driepinter terugzien.
Bij de toegangsdeur prijkt het ver-
fend goed nagemaakt in schaal 1:43 in
opdracht van Greenlight Hollywood.
Prijs €29,95.
VW Kübelwagen
De Volkswagen Kever kent iedereen,
minder bekend is de terreinauto die
op basis daarvan werd ontwikkeld.
De Kübelwagen was dan ook geen
groot succes. In de Tweede Wereld
oorlog legde hij het af tegen de Ame
rikaanse Jeep. De Kübelwagen, ge
bruikt door de Wehrmacht en Waf-
fen SS, had namelijk geen vierwiel-
aandrijving en ook onvoldoende bo
demvrijheid, waardoor hij binnen de
kortste keren vastliep in het terrein.
Het maakt hem historisch gezien
zoek om met gepast geld te betalen.
Knap gedetailleerd, met een beschei
den prijs van €18,50.
Audi e-Tron
De allereerste elektrische Audi was
dit jaar al snel uitverkocht, maar als
miniatuur is hij uit voorraad lever
baar. Zoals vrijwel elk schaalmodel
van tegenwoordig is hij geproduceerd
in China. Knap dat zelfs de videoca
mera's die dienstdoen als buitenspie
gels, hoe klein ook, zijn nagemaakt.
Dankzij de kleurrijke remklauwen
en andere designaccenten is het een
fraai, kleurrijk schaalmodel gewor
den. En bovendien verrassend be
taalbaar: €29.
Peugeot e-208 GT
De nieuwe generatie van de Peugeot
208 verschijnt voor het eerst ook als
volledig elektrische variant. En nog
voordat hij in Nederland is gearri
veerd, kun je hem al als schaalmodel
kopen. In 1:43 nagemaakt door (hoe
kan het anders) de Franse modelau-
tofabriek Norev. En ook gewoon bij
Peugeot zelf te bestellen. Prijs €39.
DS 7 Crossback
Citroën bracht de modelnaam DS
(van de legendarische 'Snoek') terug
tot een merknaam. De DS 7 is de
allereerste volledig zelf ontworpen
auto van het merk dat originaliteit en
exclusiviteit nastreeft. Het bijzon
dere design is duidelijk terug te zien
in dit schaalmodel (1:42) van Norev.
Zo zijn de grille en achterlichten met
chirurgische precisie nagemaakt.
Prijs €42.
Mercedes-Benz EQC
De eerste elektrische Mercedes is een
feit. Deze EQC is door Minimax
nagemaakt in schaal 1:43. Bijzonder
geslaagd is de matte metallic-lak.
Vrijwel alle details zijn terug te zien,
eigenlijk ontbreekt alleen nog het
laadsnoer met stekker. Prijs €34,90.
vrijdag 13 december 2019
GO
Het digitale dashboard steelt de show, in tegen
stelling tot de kleine kofferbak. foto's bart hoogveld
Originele vorm
geving. Innovatief
3D-instrumentarium.
Pittige motor.
Puik weggedrag.
Te krappe zit
ruimte achterin.
Te kleine kofferbak.
Ongelijke vloer na
omklappen bank.
De nieuwe 208
kenmerkt zich door
uitdagende rijeigen-
schappen en origineel
design, met als hoog
tepunt het fraaie
3D-instrumentarium.
Maar de concurrentie
verslaat deze Peugeot
moeiteloos als het
gaat om de zitruimte
achterin en de baga
geruimte.
-Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities