Origineel design, maar wel krap 7,3 25 Peugeot 208 1.2 PureTech (100 pk/75 kW), vanaf €20.630 Het wordt spannend voor de nieuwe Peu geot 208, nu zich ook een nieuwe Clio en Corsa aandienen. De 208 onderscheidt zich met een fris design en pittig rijgedrag. Al aan de buitenkant van de nieuwe 208 zie je dat nadrukkelijk naar sportiviteit is gezocht: hij kijkt venijnig de we reld in. Dat blijkt ook binnenin, waar de inmiddels bekende i-Cockpit van Peugeot domineert: een sportief, kromgebogen dash board in twee lagen met een laag geplaatst stuur, waar je overheen en niet tussendoor kijkt om de instrumenten te zien. De sportieve zit is ook laag, waardoor je boven benen nauwelijks wor den ondersteund en dat voelt weinig comforta bel. Het interieur oogt zeer origineel. Hoogte punt is het digitale in strumentarium dat met een slimme truc driedi mensionaal is gemaakt: met een tweede transpa rant scherm eroverheen. Ook zien we een fraai gestileerde rij 'pianotoet- sen' midden in het dash board, met daarachter evenzoveel tiptoetsen. Mooi, maar in de praktijk niet handig. Want met 14 identieke knoppen bij el kaar is het lastig je weg te vinden tijdens het rijden. Op de achterbank is het krap en ook de baga geruimte valt met 265 li ter tegen. De meest ver kochte auto in deze klasse, de VW Polo, is achterin veel ruimer en biedt 351 liter bagage ruimte. Om nog maar te zwijgen van de nieuwe Clio met 391 liter. Boven- dien houd je na het om klappen van de bank een laadvloer over met on handig hoogteverschil. Eenmaal op weg maakt de 208 zijn sportieve be loften waar. De zuinige 1,2 liter driecilinder motor (testverbruik 1:17) reageert gewillig op het gaspedaal, de versnel lingsbak schakelt prima, de besturing is lekker direct en de wegligging behoort tot het beste wat deze klasse te bieden heeft. Hoewel de vering redelijk comfortabel is, blijkt de demping onaan genaam hard. Waar is toch het comfort van Peugeot gebleven? niet minder interessant. Cararama heeft hem nagemaakt in 1:43 voor een zeer betaalbare prijs: €9,95. Volkswagen ID.3 Pas in de zomer van 2020 wordt hij bij de Nederlandse dealers verwacht, maar als schaalmodel kun je hem nu al kopen: de Volkswagen ID.3. 's We relds grootste autofabrikant heeft hoge verwachtingen van de allereer ste, als volledig elektrische auto ont wikkelde Volkswagen. De miniatuur Grappige details zijn de reclameborden van Melkunie, waarop we zelfs het figuurtje Joris Driepinter terugzien in schaal 1:43 is in fraaie parelmoer achtige lak gespoten. Gezien het ken teken hoort hij in Wolfsburg thuis: de geboortestad van VW. Hij kost €29,95. Stadsbus Utrecht (1955) Van 1955 tot en met 1972 reed deze stadsbus van het Gemeentelijk Ener gie- en Vervoerbedrijf Utrecht (GEVU) rond in Utrecht en omge ving. Het Zwitserse Editions Atlas liet hem als Lijn 7 (Ringlijn Noord) namaken in schaal 1:72. Verheul in Waddinxveen maakte destijds deze 'Holland Coach', maar de aandrijflijn kwam van het Britse Leyland. Grap pige details zijn de reclameborden van Melkunie, waarop we zelfs het fi guurtje Joris Driepinter terugzien. Bij de toegangsdeur prijkt het ver- fend goed nagemaakt in schaal 1:43 in opdracht van Greenlight Hollywood. Prijs €29,95. VW Kübelwagen De Volkswagen Kever kent iedereen, minder bekend is de terreinauto die op basis daarvan werd ontwikkeld. De Kübelwagen was dan ook geen groot succes. In de Tweede Wereld oorlog legde hij het af tegen de Ame rikaanse Jeep. De Kübelwagen, ge bruikt door de Wehrmacht en Waf- fen SS, had namelijk geen vierwiel- aandrijving en ook onvoldoende bo demvrijheid, waardoor hij binnen de kortste keren vastliep in het terrein. Het maakt hem historisch gezien zoek om met gepast geld te betalen. Knap gedetailleerd, met een beschei den prijs van €18,50. Audi e-Tron De allereerste elektrische Audi was dit jaar al snel uitverkocht, maar als miniatuur is hij uit voorraad lever baar. Zoals vrijwel elk schaalmodel van tegenwoordig is hij geproduceerd in China. Knap dat zelfs de videoca mera's die dienstdoen als buitenspie gels, hoe klein ook, zijn nagemaakt. Dankzij de kleurrijke remklauwen en andere designaccenten is het een fraai, kleurrijk schaalmodel gewor den. En bovendien verrassend be taalbaar: €29. Peugeot e-208 GT De nieuwe generatie van de Peugeot 208 verschijnt voor het eerst ook als volledig elektrische variant. En nog voordat hij in Nederland is gearri veerd, kun je hem al als schaalmodel kopen. In 1:43 nagemaakt door (hoe kan het anders) de Franse modelau- tofabriek Norev. En ook gewoon bij Peugeot zelf te bestellen. Prijs €39. DS 7 Crossback Citroën bracht de modelnaam DS (van de legendarische 'Snoek') terug tot een merknaam. De DS 7 is de allereerste volledig zelf ontworpen auto van het merk dat originaliteit en exclusiviteit nastreeft. Het bijzon dere design is duidelijk terug te zien in dit schaalmodel (1:42) van Norev. Zo zijn de grille en achterlichten met chirurgische precisie nagemaakt. Prijs €42. Mercedes-Benz EQC De eerste elektrische Mercedes is een feit. Deze EQC is door Minimax nagemaakt in schaal 1:43. Bijzonder geslaagd is de matte metallic-lak. Vrijwel alle details zijn terug te zien, eigenlijk ontbreekt alleen nog het laadsnoer met stekker. Prijs €34,90. vrijdag 13 december 2019 GO Het digitale dashboard steelt de show, in tegen stelling tot de kleine kofferbak. foto's bart hoogveld Originele vorm geving. Innovatief 3D-instrumentarium. Pittige motor. Puik weggedrag. Te krappe zit ruimte achterin. Te kleine kofferbak. Ongelijke vloer na omklappen bank. De nieuwe 208 kenmerkt zich door uitdagende rijeigen- schappen en origineel design, met als hoog tepunt het fraaie 3D-instrumentarium. Maar de concurrentie verslaat deze Peugeot moeiteloos als het gaat om de zitruimte achterin en de baga geruimte. -Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25