'Mogen sleutelen aan zo'n F-35-motor, daar gaan je handen toch van jeuken?' F-35 9 de gebruikers te ontzorgen en bo den zo de beste oplossingen om alle F-35-materiaal van A naar B te krijgen." Leaseauto Deden F-16-gebruikers zelf het onderhoud, wie opvolger F-35 koopt, schaft meteen een onder houdscontract aan. ,,Dat zit bij de prijs in, zoals bij een leaseauto", vergelijkt De Koning. ,,Toch wel apart dat alle onderdelen die wij op Woensdrecht beheren eigen dom zijn van de Amerikaanse overheid. Pas als een nieuwe kap op een Nederlandse F-35 wordt ge schroefd, is ie van ons." Met zijn centrale ligging, plus Schiphol en andere lucht- en zee havens op een zakdoek, geldt Ne derland als ideale draaischijf. ,,In de VS leg ik uit dat ons land even groot is als de staat Maryland of Los Angeles plus buitenwijken. Vanuit de European Control To wer overzien wij het hele F-35- programma, regelen elk transport naar een opslag- of reparatiepost. Dat lukt niet vanuit een sigaren winkel in Milaan, en door het tijd verschil ook niet vanuit Amerika." Na twaalf jaar aanloop, blikt De Koning vooral vooruit. ,,In feite begint het nu pas." Want naar mate de F35-familie in Europa groeit, komen er meer onderdelen naar Woensdrecht, waar boven dien alle motorenonderhoud plaats gaat vinden in een nieuwe hal met testcel. Dat alles levert ba nen en omzet op, maar hoe roos kleurig de toekomst door de F-35 precies gaat oplichten, moet nog blijken. F-35-baas Fick heeft in zijn Pen tagon-agenda 1 november 2039 al vast geblokkeerd. Want over 20 jaar gaat op Vliegbasis Woens- drecht de tijdcapsule open en blijkt of alle gedroomde F-35-am- bities tot volle wasdom zijn geko men. ,,Het voelt als de zelfstrik- kende schoenen van acteur Mi chael J. Fox in de film Back to the Future", lacht Joannes. ,,We zijn benieuwd wat er allemaal realiteit wordt.'' De eerste Nederlandse F-35 kreeg op 31 oktober bij de landing op Leeuwarden per abuis een schuim- douche. Extra spoeling van de mo toren bleek nodig, schade lijkt er niet te zijn. Maar mocht deze of een andere Nederlandse, Belgische, Noorse, Deense, Britse, Italiaanse of Israëlische F-3 met een sputterende motor kampen, dan is de Woens- drechtse werkplaats er klaar voor. De motoren van fabrikant Pratt Whitney arriveren daar in hun ge heel of delen als weg- of lucht vracht. Op Woensdrecht landt dus straks geen compleet gevechts vliegtuig voor een 'apk'. Nog niet, in elk geval. Want in de Tweede Ka mer klonk onlangs de oproep aan het kabinet om alle F-35-onder- houd naar Nederland te halen, nu Turkije door de aanschaf van Rus sisch materiaal uit de Amerikaanse gratie raakt. ,,Ideale locatie, toch'', zegt Marcel Posthuma van Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW), dat sinds 2013 al de centrale opslag doet voor de F-16's en helikopters van Defen sie. ,,Alle F-35-motoronderdelen die hier straks ook liggen, zijn zó in de onderhoudshal hiernaast die bijna klaar is." Na reparatie kan de motor naar de proefdraai-opstelling in de geluidgedempte testcel daar achter. ,,Want die uitlaat is enorm'', weet Posthuma. ,,Daarom zit er nog meer beton onder dan boven de grond'', lacht directeur René de Koning van One- Logistics. Onder de F-35-paraplu van zijn onderneming hangen nu zo'n 70 bedrijven op het gebied van opslag, distributie en onderhoud. „Defensie en StandardAero werken straks in de nieuwe hal dus aan de motoren. Aeronamic is specifiek met de startmotor bezig en Fokker onderhoudt het landingsgestel." Meercontracten In de groeifase die volgt, worden nog meer contracten gegund. Ook qua productie viel Nederland al in de prijzen. Fokker doet onder meer de bekabeling, deuren en luiken, Aeronamic en Honeywell werken aan de energiesystemen en Thales aan de radar van de F-35, het tech nologische hoogstandje van bou wer Lockheed Martin. Het ver klaart waarom er een prijskaartje van 80 miljoen aan zo'n toestel wappert. Geschat wordt dat de F-35 de BV Nederland tot 2045 ruim 2000 pro ductie- en 2000 onderhoudsbanen oplevert. Er is al 1,5 miljard euro aan verdiend, gerekend wordt op nog 9 miljard, waarvan 800 miljoen op Woensdrecht, wat extra werkgele genheid oplevert. Hoe snel dat gaat, valt volgens De Koning nog niet te zeggen. Zelf verhuisde hij al van Haarlem naar Bergen op Zoom. ,,Mensen die we nu aannemen, ko men steeds vaker uit West-Brabant. Als er om drie uur 's nachts ergens een vliegtuig stil komt te staan, is het niet handig dat iemand ander half uur uit Noord-Holland naar Woensdrecht moet rijden." Omdat het naast beheren ook om monteren gaat, doet luchtmachtof ficier Roberto Joannes een oproep. ,,Als Defensie willen we graag jonge, technische talenten aantrek ken. Dat je aan zo'n supermoderne F-35-motor mag sleutelen, daar moeten je handen toch van gaan jeuken?" donderdag 12 december 2019 GO Naam: F-35 Lightning II Voormalige werktitel: Joint Strike Fighter Fabrikanten: Lockheed Mar tin (vliegtuig), Pratt Whitney (F135-motoren) Grootte: 15,67 meter lang, 4,8 meter hoog, 10,67 meter spanwijdte Gewicht: 13.198 kilo leeg, maximaal 30.886 kilo bij opstijgen Bereik: 2200 kilometer (zonder bijtanken) Maximumsnelheid: 1960 kilometer per uur Aanschafprijs: 80 miljoen euro Opdrachtgever: Amerikaans Ministerie van Defensie Productie: op termijn 3200 stuks (400 a 500 voor Europa, 46 voor Nederland) F-35-landen: Nederland, Bel gië, Noorwegen, Denemar ken, Groot-Brittannië, Italië, Israël, Australië, Zuid-Korea, Japan, Canada en Amerika Voor 46 F-35-straaljagers telt Nederland ruim 5,5 miljard euro neer, maar we verwachten er tot 2045 9 miljard aan werk mee te verdienen. Zo worden op Vlieg basis Woensdrecht begin 2020 een onderhoudshal en testcel opgeleverd voor de motoren van de Europese F-35-regio, een in vestering van 80 miljoen door Defensie, de provincie Noord Brabant en het ministerie van Economische Zaken. Peter de Brie Woensdrecht V.l.n.r. luite nant-kolonel Ro berto Joannes van de Konink lijke Luchtmacht (projectleider F- 35 Regional Eu ropean Ware house op Vlieg basis Woens- drecht), direc teur René de Ko ning van OneLo- gistics en Marcel Posthuma, lead warehouse IT op Woensdrecht, met de tijdcap- sule. Hierin zitten een munt van het Pentagon en een document met de F-35- ambities. De cap sule wordt op 1 november 2039 geopend. FOTO TONNY PRESSER/ PIX4PROFS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37