c* Lichtjes bieden sfeer en troost 600plaatsen beschikbaar om trucks te stallen als papierwinkel stropt Maarten Hazelaar hoopt in februari weer inzetbaar te zijn bij Oostkapelle Als het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie op 31 januari zonder scheidingsakkoord uit elkaar gaan, kan dat leiden tot chaos in havens en in de Kanaaltunnel, de slagader in het transport tussen het vaste land en het VK. Als vrachtwagens langer in havengebieden staan voor douanecontroles en het verkrijgen van exportdocumenten, moeten die kunnen parkeren.'' Noodgedwongen In eerste instantie moeten bedrij ven zich ontfermen over truckers die noodgedwongen dagen in het havengebied moeten wachten. Is er behoefte aan meer parkeerruimte, dan kan havenbedrijf North Sea Port chauffeurs onderbrengen op acht terreinen in de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent. In elke haven kunnen de tijde lijke truckparkings zo'n 200 vracht wagens herbergen. ,,We hebben acht overloopgebieden die we kun nen openen als er bij een terminal lange wachttijden ontstaan. De een wat groter dan de ander. We zullen bij een no-dealbrexit continu vol gen hoe het verkeer zich ontwik kelt en waar er behoefte is aan op vangcapaciteit", zegt Johan Bresse- leers, woorvoerder van North Sea Port. Het havenbedrijf geeft de tijde lijke parkeerterreinen nog niet prijs. ,,Dat doen we bewust niet, om te voorkomen dat truckers er al gaan staan zonder dat ze zijn ge opend. We weten trouwens ook nog niet of de brexit 31 januari door gaat, want er is al vaker uitstel ge weest. Evenmin is duidelijk of er een akkoord komt of niet." Het Verenigd Koninkrijk verlaat volgens de laatste afspraak op 31 ja nuari om middernacht de Europese Unie. Er ligt een overeenkomst on der welke voorwaarden dat gebeurt, maar het Britse als ook het Euro pese parlement moet er nog mee instemmen. Een no-dealbrexit, een scheiding zonder enig akkoord met We zeggen niet waar die terreinen zijn, omdat truckers er dan al gaan staan de EU, is daarom nog steeds moge lijk. Juist zo'n harde brexit kan tot chaos leiden in de Kanaaltunnel en havens aan de Noordzee. Een scheiding zonder overeenkomst en overgangsperiode leidt namelijk tot een flinke papierwinkel, zowel voor de export van producten als voor het uitzenden van personeel naar het Verenigd Koninkrijk. Naast de terugkeer van tijdrovende grens controles heeft de brexit gevolgen voor tarieven, logistieke ketens, certificaten, licenties en gezond heids- en veiligheidseisen voor producten. De Zeeuwse economie leunt op export en staat binnen Nederland het meest bloot aan de effecten van de brexit, staat in een EU-rapport. North Sea Port verwacht dat bij een harde brexit de rompslomp in de havens zich met name voordoet in het containervervoer en het roll- on-roll-offverkeer zoals autosche pen. Een container kan verschil lende producten bevatten. Dat ver eist een veelvoud aan papieren. 1% I woensdag 11 december 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND10 HULST Een begraafplaats in de avonduren is niet me teen een plek waar je graag komt. Maar wel tijdens de traditionele Lichtjesavond. De dodenakker aan de Van der Maelstedeweg in Hulst werd gisteravond verlicht door zeshonderd fakkels, duizenden kaarsjes en andere lichtjes. Zo'n 1500 bezoekers zochten bij de graven van hun dierbaren steun bij elkaar. 's Ochtends waren de medewerkers van Dela al begon nen met de voorbereidingen. „Zeshonderd fakkels plaatsen'', zegt Miranda Brasser van Dela in Hulst. Al voor de hekken in de schemering opengingen, stonden er mensen. Doedelzakspeler Willy McVean onthaalde hen. Door de gure wind hadden de fakkels en de kaars jes op de graven het zwaar. Lichtjesavond is in het leven geroepen om mooie herin neringen aan overledenen levend te houden. Brasser: ,,We doen dit nu al zo'n twaalf jaar. In deze donkere dagen hebben mensen behoefte om samen te komen en te herdenken." Zo ook Jannie en Tom Stoorvogel (foto) uit Hulst. In 1998 verloren zij hun zoon Leendert (32) aan een her sentumor. Ze bezoeken zijn graf bijna dagelijks. Jannie: ,,Maar deze avond is extra bijzonder. Vanwege de saam horigheid." FOTO PETER NICOLAI Extra parkings haven na brexit North Sea Port kan 600 tijde lijke parkeerplaatsen voor vrachtwagens scheppen als na de brexit chauffeurs lang moe ten wachten in de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent. De acht overnachtingsterreinen die het havenbedrijf bij drei gende opstoppingen in het ha vengebied kan openen, worden voorzien van sanitair en afval bakken. Frank Balkenende Vlissingen-Oost -Johan Bresseleers, haven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33