c*
Lichtjes bieden
sfeer en troost
600plaatsen beschikbaar om trucks te stallen als papierwinkel stropt
Maarten Hazelaar
hoopt in februari weer inzetbaar
te zijn bij Oostkapelle
Als het Verenigd Koninkrijk en de
Europese Unie op 31 januari zonder
scheidingsakkoord uit elkaar gaan,
kan dat leiden tot chaos in havens
en in de Kanaaltunnel, de slagader
in het transport tussen het vaste
land en het VK. Als vrachtwagens
langer in havengebieden staan voor
douanecontroles en het verkrijgen
van exportdocumenten, moeten
die kunnen parkeren.''
Noodgedwongen
In eerste instantie moeten bedrij
ven zich ontfermen over truckers
die noodgedwongen dagen in het
havengebied moeten wachten. Is er
behoefte aan meer parkeerruimte,
dan kan havenbedrijf North Sea
Port chauffeurs onderbrengen op
acht terreinen in de havens van
Vlissingen, Terneuzen en Gent.
In elke haven kunnen de tijde
lijke truckparkings zo'n 200 vracht
wagens herbergen. ,,We hebben
acht overloopgebieden die we kun
nen openen als er bij een terminal
lange wachttijden ontstaan. De een
wat groter dan de ander. We zullen
bij een no-dealbrexit continu vol
gen hoe het verkeer zich ontwik
kelt en waar er behoefte is aan op
vangcapaciteit", zegt Johan Bresse-
leers, woorvoerder van North Sea
Port.
Het havenbedrijf geeft de tijde
lijke parkeerterreinen nog niet
prijs. ,,Dat doen we bewust niet, om
te voorkomen dat truckers er al
gaan staan zonder dat ze zijn ge
opend. We weten trouwens ook
nog niet of de brexit 31 januari door
gaat, want er is al vaker uitstel ge
weest. Evenmin is duidelijk of er
een akkoord komt of niet."
Het Verenigd Koninkrijk verlaat
volgens de laatste afspraak op 31 ja
nuari om middernacht de Europese
Unie. Er ligt een overeenkomst on
der welke voorwaarden dat gebeurt,
maar het Britse als ook het Euro
pese parlement moet er nog mee
instemmen. Een no-dealbrexit, een
scheiding zonder enig akkoord met
We zeggen niet waar
die terreinen zijn,
omdat truckers er dan
al gaan staan
de EU, is daarom nog steeds moge
lijk.
Juist zo'n harde brexit kan tot
chaos leiden in de Kanaaltunnel en
havens aan de Noordzee. Een
scheiding zonder overeenkomst en
overgangsperiode leidt namelijk tot
een flinke papierwinkel, zowel voor
de export van producten als voor
het uitzenden van personeel naar
het Verenigd Koninkrijk. Naast de
terugkeer van tijdrovende grens
controles heeft de brexit gevolgen
voor tarieven, logistieke ketens,
certificaten, licenties en gezond
heids- en veiligheidseisen voor
producten.
De Zeeuwse economie leunt op
export en staat binnen Nederland
het meest bloot aan de effecten van
de brexit, staat in een EU-rapport.
North Sea Port verwacht dat bij een
harde brexit de rompslomp in de
havens zich met name voordoet in
het containervervoer en het roll-
on-roll-offverkeer zoals autosche
pen. Een container kan verschil
lende producten bevatten. Dat ver
eist een veelvoud aan papieren.
1%
I woensdag 11 december 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND10
HULST Een begraafplaats in de avonduren is niet me
teen een plek waar je graag komt. Maar wel tijdens de
traditionele Lichtjesavond. De dodenakker aan de Van
der Maelstedeweg in Hulst werd gisteravond verlicht
door zeshonderd fakkels, duizenden kaarsjes en andere
lichtjes. Zo'n 1500 bezoekers zochten bij de graven van
hun dierbaren steun bij elkaar.
's Ochtends waren de medewerkers van Dela al begon
nen met de voorbereidingen. „Zeshonderd fakkels
plaatsen'', zegt Miranda Brasser van Dela in Hulst. Al
voor de hekken in de schemering opengingen, stonden
er mensen. Doedelzakspeler Willy McVean onthaalde
hen. Door de gure wind hadden de fakkels en de kaars
jes op de graven het zwaar.
Lichtjesavond is in het leven geroepen om mooie herin
neringen aan overledenen levend te houden. Brasser:
,,We doen dit nu al zo'n twaalf jaar. In deze donkere
dagen hebben mensen behoefte om samen te komen en
te herdenken."
Zo ook Jannie en Tom Stoorvogel (foto) uit Hulst. In
1998 verloren zij hun zoon Leendert (32) aan een her
sentumor. Ze bezoeken zijn graf bijna dagelijks. Jannie:
,,Maar deze avond is extra bijzonder. Vanwege de saam
horigheid." FOTO PETER NICOLAI
Extra parkings haven na brexit
North Sea Port kan 600 tijde
lijke parkeerplaatsen voor
vrachtwagens scheppen als na
de brexit chauffeurs lang moe
ten wachten in de havens van
Vlissingen, Terneuzen en Gent.
De acht overnachtingsterreinen
die het havenbedrijf bij drei
gende opstoppingen in het ha
vengebied kan openen, worden
voorzien van sanitair en afval
bakken.
Frank Balkenende
Vlissingen-Oost
-Johan Bresseleers, haven