"O
O
28 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
Eigenlijk is er weinig om blij van te worden
als je Het geheime dagboek van Hendrik Groen
kijkt. Directie en personeel behandelen de
bewoners als een stel lastige kleuters, Grietje is
verhuisd, Evert gaat dood. En het ergste: over drie
afleveringen is het tweede seizoen afgelopen en
dan is het definitief klaar.
En ook al bewijst scenarioschrijver Martin van
Waardenberg elke week dat hij de romans van Pe
ter de Smet niet bladzij voor bladzij hoeft te volgen
om exact dezelfde sfeer neer te zetten - zonder
Evert kan de serie simpelweg niet. De ontroerende
vriendschap tussen deze lieve brompot en de goei
ige Hendrik is de spil van alles. André van Duin en
Kees Hulst verdienen wat mij betreft alle tv- en ac-
teerprijzen die er bestaan. Waarmee ik alle andere
personages en hoofdrolspelers niet tekort wil
doen, want ze zijn stuk voor stuk geweldig, tot Eu
genie La Croix aan toe.
En laat ik Stelwagen niet vergeten, al is ze ver
trokken. Ik heb het afgelopen weken enorm te
doen gehad met actrice Rosa Reuten. Het kan niet
anders of zij heeft op straat last van haar onsympa
thieke rol, middels blikken of opmerkingen. De er
varing van Rob van Hulst die jarenlang Eric Ko
ning speelde in Medisch Centrum West is legenda
risch. Hij werd in die tijd regelmatig door boze da
mes met boodschappenwagentjes tegen de sche
nen gereden, omdat hij 'die klootzak' was van de
tv. Het is het ultieme compliment, dat bewijst
hoezeer personages gaan leven en als vrienden
gaan voelen. De meesten, tenminste.
Ik dacht aanvankelijk nog dat de schrijver wel
licht een beetje had overdreven met het perso
nage Stelwagen. Het was toch vooral een karika
tuur van de kille, berekenende directrice? Maar
wie de aflevering van Zembla van 21 november
keek, wist al snel beter. In het Friese IJlst voltrok
zich Hendrik Groen in levenden lijve. De directeur
van de woningstichting was een regelrechte Stel
wagen en de incompetente wethouder ook. Wat
me eveneens aan Hendrik Groen deed denken, was
de saamhorigheid onder de bewoners, hun onver
zettelijkheid en het hele dorp dat in een kring om
hen heen ging staan. Letterlijk zelfs, om te laten
zien dat ze hen steunden. Ik raakte er net zo ont
roerd van als van Evert en Hendrik die op hun ge
heel eigen manier hun ruzie bijlegden. ,,Je lijkt wel
een pinguïn.'' In dat ene korte zinnetje zat zoveel.
Nog maar drie afleveringen. Hendrik Groen is
niet de enige die moeite heeft met afscheid nemen.
Quote van de dag
Eén ding weet ik
zeker, die avond
walk ik niet alone
Cosby
verliest
beroep
Klaas Britt
bij Zapp
Awards
INTERVIEW GERRIE VAN DER KLEI
Gerrie van der Klei speelt in de musical Anastasia de keizerin
moeder Maria Fjodorovna. Een indrukwekkende vertolking van
de actrice en cabaretière die in de jaren 70 aan de wieg stond van de
Nederlandse musical. „Heerlijk hoor, zo'n chagrijnige dramaqueen."
Na de première van Anastasia in
september - de musical is mo
menteel te zien in het Circus
theater in Scheveningen - wa
ren de critici eensgezind in het
oordeel over Gerrie van der Klei
(74), die de keizerin-moeder
speelt in het mysterie van de laatst overgebleven
tsarendochter.
Een greep uit de recensies: ze speelt haar rol op
'vorstelijke wijze', verleent de musical 'grandeur',
overtuigt 'van het begin tot het eind' en is 'breek
baar en ontroerend'.
De actrice: ,,Het is ook zo'n heerlijke rol. Ze is
aanvankelijk een lieve oma, maar wordt later een
verbitterde vrouw. Die ontwikkeling is fijn om te
spelen. Maar ook de status die ze nog denkt te be
zitten in kringen van Wit-Russen in zelfgekozen
ballingschap in Parijs, maar allang niet meer heeft.
Mensen die voor haar moeten buigen, maar er on
dertussen het hunne er van denken..."
Tsarina Maria Fjodorovna (1847-1928), geboren
als Dagmar van Denemarken, was de vrouw van
tsaar Alexander III van Rusland. ,,Een keurige
Deense prinses", aldus Van der Klei, die zich voor
haar rol gedegen inlas. ,,Wel van adel, geen rijk
nest. Zuinige mensen. Denen hè, lijken toch op
Hollanders. Ik moet haar ook spelen als een sterke,
dominante en statige vrouw, want ze dient haar
rug recht te houden. Haar man en haar zoon, de
laatste vorst Nicolaas II, waren slappelingen die
politiek niks in te brengen hadden. Zeker niet bij
het morrende volk.
Zegeningen
,,En de rijkdom waar het Russische hof zich in
wenteldeZe wisten van gekkigheid niet wat ze
elkaar op verjaardagen moesten geven. Dus wer
den het maar weer diamanten. Wat ik niet van
deze vrouw begrijp is dat ze, toen de Russische
Revolutie zich voltrok, naar het buitenland
vluchtte zonder haar kleinkinderen. Die werden
vermoord."
Van der Klei is 74, maar dat is haar bepaald niet
aan te zien. ,,Ik heb mijn fysiek mee en, op artrose
in mijn vingers na, werkt alles nog. Ik tel mijn ze
geningen. Maar ik wil ook fit blijven. In mijn wan
delclubje leggen we heel wat kilometers af door
bossen en duinen. Al hebben we natuurlijk aan
het einde van de dag een horecamomentje. Het
moet wel gezellig blijven, hè? Daarbij vind ik het
heerlijk om in mijn tuin te werken. Hersens hele
maal op groen, even van de wereld zijn. Met
zwarte nagels spitten en snoeien."
Anastasia wordt acht keer per week opgevoerd,
waarbij Gerrie van der Klei op gezette tijden
wordt afgelost door Liz Snoyink. ,,Het gaat me,
even afkloppen, lichamelijk goed af. Al plof ik dik
wijls uitgeteld op de bank neer."
Voor de oudere generatie musicalbezoekers is
haar naam onverbrekelijk verbonden met de op
komst van musical in Nederland. In 1977 speelde
Gerrie van der Klei in Foxtrot van Annie M.G.
Schmidt en Harry Bannink. ,,Annie en Harry wa
ren pioniers, ze stonden aan de wieg van de musi
cal."
In 1983 was Van der Klei te zien in de musical
Ping Ping, in de jaren 2000 twee keer als Mevrouw
Higgins in My Fair Lady en in musicals als Victor,
Victoria, 42nd Street, Annie, You're the top en La Cage
aux Folles. Terwijl het genre, glimlacht ze, maar
één facet van haar carrière is.
Te lui
Ze begon op 9-jarige leeftijd met klassieke gitaar
en zong vervolgens jazz. ,,Dat is mijn grote liefde.
Af en toe treed ik nog op, afgelopen zomer nog er
gens in een café. Geweldig. Standards zingen en
improviseren."
Ze zong met haar
toenmalige partner, de
jazzmusicus Boy Edgar,
onder meer in de Car
negie Hall in New York,
Na het WSndelen enigde Staten. Met haar
hebben we een zus Dorine vormde ze
in de jaren 70 het zang-
h°recam°men1:je. duo De Sissies - even-
Het moet wel zeer met succes.
,,Vooral in Duitsland
Qezelli9 waren we groot."
hè? Het is allemaal voer
voor prachtige verhalen
en natuurlijk is het haar
al eens gevraagd. „Uitgever Thomas Rap zei:
Waarom schrijf je je memoires niet? Nou, ten eer
ste ben ik daar veel te lui voor en ik ben vermoede
lijk alles vergeten. En, niet onbelangrijk, wie inte
resseert het? Ik lig binnen drie dagen bij De Slegte.
„Bovendien moet je in een autobiografie eerlijk
zijn, hè? Je geheugen is selectief. Kun je het na al
die jaren nog vertrouwen? En moet ik het over ver
velende dingen hebben?'' Lachend: ,,Dan moet je
toch wachten tot er een heleboel mensen dood
zijn."
Halfleeg
Die luiheid, ze strijdt er naar eigen zeggen dage
lijks tegen. ,,Net als tegen een zekere somberheid,
de erfenis van het joodse bloed van mijn vaders
kant, vermoed ik. Ik probeer een hartstikke opti
mistisch mens te zijn, maar ten diepste is mijn ka
rakter wel somber. Bij mij is het glas meestal half-
Afscheid
Een vervolg zit er niet in. Er is geen boek meer.
—Stylist Fred van Leer organi
seert op 18 en 19 september con
certen in Ahoy. Gisteren voegde
hij Lee Towers toe aan de line
up.
woensdag 11 december 2019
GO
TELEVISIE
Acteur Bill
Cosby (82)
heeft het hoger
beroep verloren
tegen zijn ver
oordeling voor
het drogeren en
seksueel mis
bruiken van An
drea Constand
in zijn huis bij
Philadelphia in
2004.
TELEVISIE
Klaas van Kruis-
tum en Britt
Dekker gaan de
NPO Zapp
Awards presen
teren. Op 29 fe
bruari worden
de prijzen uitge
reikt aan
programma's,
presentatoren,
YouTubers, In-
stagrammers en
artiesten.
3
'Ik probeer
een positief
mens
te zijn'
Arno Gelder
N. 1en toerde door de Ver-