"O O 28 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Eigenlijk is er weinig om blij van te worden als je Het geheime dagboek van Hendrik Groen kijkt. Directie en personeel behandelen de bewoners als een stel lastige kleuters, Grietje is verhuisd, Evert gaat dood. En het ergste: over drie afleveringen is het tweede seizoen afgelopen en dan is het definitief klaar. En ook al bewijst scenarioschrijver Martin van Waardenberg elke week dat hij de romans van Pe ter de Smet niet bladzij voor bladzij hoeft te volgen om exact dezelfde sfeer neer te zetten - zonder Evert kan de serie simpelweg niet. De ontroerende vriendschap tussen deze lieve brompot en de goei ige Hendrik is de spil van alles. André van Duin en Kees Hulst verdienen wat mij betreft alle tv- en ac- teerprijzen die er bestaan. Waarmee ik alle andere personages en hoofdrolspelers niet tekort wil doen, want ze zijn stuk voor stuk geweldig, tot Eu genie La Croix aan toe. En laat ik Stelwagen niet vergeten, al is ze ver trokken. Ik heb het afgelopen weken enorm te doen gehad met actrice Rosa Reuten. Het kan niet anders of zij heeft op straat last van haar onsympa thieke rol, middels blikken of opmerkingen. De er varing van Rob van Hulst die jarenlang Eric Ko ning speelde in Medisch Centrum West is legenda risch. Hij werd in die tijd regelmatig door boze da mes met boodschappenwagentjes tegen de sche nen gereden, omdat hij 'die klootzak' was van de tv. Het is het ultieme compliment, dat bewijst hoezeer personages gaan leven en als vrienden gaan voelen. De meesten, tenminste. Ik dacht aanvankelijk nog dat de schrijver wel licht een beetje had overdreven met het perso nage Stelwagen. Het was toch vooral een karika tuur van de kille, berekenende directrice? Maar wie de aflevering van Zembla van 21 november keek, wist al snel beter. In het Friese IJlst voltrok zich Hendrik Groen in levenden lijve. De directeur van de woningstichting was een regelrechte Stel wagen en de incompetente wethouder ook. Wat me eveneens aan Hendrik Groen deed denken, was de saamhorigheid onder de bewoners, hun onver zettelijkheid en het hele dorp dat in een kring om hen heen ging staan. Letterlijk zelfs, om te laten zien dat ze hen steunden. Ik raakte er net zo ont roerd van als van Evert en Hendrik die op hun ge heel eigen manier hun ruzie bijlegden. ,,Je lijkt wel een pinguïn.'' In dat ene korte zinnetje zat zoveel. Nog maar drie afleveringen. Hendrik Groen is niet de enige die moeite heeft met afscheid nemen. Quote van de dag Eén ding weet ik zeker, die avond walk ik niet alone Cosby verliest beroep Klaas Britt bij Zapp Awards INTERVIEW GERRIE VAN DER KLEI Gerrie van der Klei speelt in de musical Anastasia de keizerin moeder Maria Fjodorovna. Een indrukwekkende vertolking van de actrice en cabaretière die in de jaren 70 aan de wieg stond van de Nederlandse musical. „Heerlijk hoor, zo'n chagrijnige dramaqueen." Na de première van Anastasia in september - de musical is mo menteel te zien in het Circus theater in Scheveningen - wa ren de critici eensgezind in het oordeel over Gerrie van der Klei (74), die de keizerin-moeder speelt in het mysterie van de laatst overgebleven tsarendochter. Een greep uit de recensies: ze speelt haar rol op 'vorstelijke wijze', verleent de musical 'grandeur', overtuigt 'van het begin tot het eind' en is 'breek baar en ontroerend'. De actrice: ,,Het is ook zo'n heerlijke rol. Ze is aanvankelijk een lieve oma, maar wordt later een verbitterde vrouw. Die ontwikkeling is fijn om te spelen. Maar ook de status die ze nog denkt te be zitten in kringen van Wit-Russen in zelfgekozen ballingschap in Parijs, maar allang niet meer heeft. Mensen die voor haar moeten buigen, maar er on dertussen het hunne er van denken..." Tsarina Maria Fjodorovna (1847-1928), geboren als Dagmar van Denemarken, was de vrouw van tsaar Alexander III van Rusland. ,,Een keurige Deense prinses", aldus Van der Klei, die zich voor haar rol gedegen inlas. ,,Wel van adel, geen rijk nest. Zuinige mensen. Denen hè, lijken toch op Hollanders. Ik moet haar ook spelen als een sterke, dominante en statige vrouw, want ze dient haar rug recht te houden. Haar man en haar zoon, de laatste vorst Nicolaas II, waren slappelingen die politiek niks in te brengen hadden. Zeker niet bij het morrende volk. Zegeningen ,,En de rijkdom waar het Russische hof zich in wenteldeZe wisten van gekkigheid niet wat ze elkaar op verjaardagen moesten geven. Dus wer den het maar weer diamanten. Wat ik niet van deze vrouw begrijp is dat ze, toen de Russische Revolutie zich voltrok, naar het buitenland vluchtte zonder haar kleinkinderen. Die werden vermoord." Van der Klei is 74, maar dat is haar bepaald niet aan te zien. ,,Ik heb mijn fysiek mee en, op artrose in mijn vingers na, werkt alles nog. Ik tel mijn ze geningen. Maar ik wil ook fit blijven. In mijn wan delclubje leggen we heel wat kilometers af door bossen en duinen. Al hebben we natuurlijk aan het einde van de dag een horecamomentje. Het moet wel gezellig blijven, hè? Daarbij vind ik het heerlijk om in mijn tuin te werken. Hersens hele maal op groen, even van de wereld zijn. Met zwarte nagels spitten en snoeien." Anastasia wordt acht keer per week opgevoerd, waarbij Gerrie van der Klei op gezette tijden wordt afgelost door Liz Snoyink. ,,Het gaat me, even afkloppen, lichamelijk goed af. Al plof ik dik wijls uitgeteld op de bank neer." Voor de oudere generatie musicalbezoekers is haar naam onverbrekelijk verbonden met de op komst van musical in Nederland. In 1977 speelde Gerrie van der Klei in Foxtrot van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. ,,Annie en Harry wa ren pioniers, ze stonden aan de wieg van de musi cal." In 1983 was Van der Klei te zien in de musical Ping Ping, in de jaren 2000 twee keer als Mevrouw Higgins in My Fair Lady en in musicals als Victor, Victoria, 42nd Street, Annie, You're the top en La Cage aux Folles. Terwijl het genre, glimlacht ze, maar één facet van haar carrière is. Te lui Ze begon op 9-jarige leeftijd met klassieke gitaar en zong vervolgens jazz. ,,Dat is mijn grote liefde. Af en toe treed ik nog op, afgelopen zomer nog er gens in een café. Geweldig. Standards zingen en improviseren." Ze zong met haar toenmalige partner, de jazzmusicus Boy Edgar, onder meer in de Car negie Hall in New York, Na het WSndelen enigde Staten. Met haar hebben we een zus Dorine vormde ze in de jaren 70 het zang- h°recam°men1:je. duo De Sissies - even- Het moet wel zeer met succes. ,,Vooral in Duitsland Qezelli9 waren we groot." hè? Het is allemaal voer voor prachtige verhalen en natuurlijk is het haar al eens gevraagd. „Uitgever Thomas Rap zei: Waarom schrijf je je memoires niet? Nou, ten eer ste ben ik daar veel te lui voor en ik ben vermoede lijk alles vergeten. En, niet onbelangrijk, wie inte resseert het? Ik lig binnen drie dagen bij De Slegte. „Bovendien moet je in een autobiografie eerlijk zijn, hè? Je geheugen is selectief. Kun je het na al die jaren nog vertrouwen? En moet ik het over ver velende dingen hebben?'' Lachend: ,,Dan moet je toch wachten tot er een heleboel mensen dood zijn." Halfleeg Die luiheid, ze strijdt er naar eigen zeggen dage lijks tegen. ,,Net als tegen een zekere somberheid, de erfenis van het joodse bloed van mijn vaders kant, vermoed ik. Ik probeer een hartstikke opti mistisch mens te zijn, maar ten diepste is mijn ka rakter wel somber. Bij mij is het glas meestal half- Afscheid Een vervolg zit er niet in. Er is geen boek meer. —Stylist Fred van Leer organi seert op 18 en 19 september con certen in Ahoy. Gisteren voegde hij Lee Towers toe aan de line up. woensdag 11 december 2019 GO TELEVISIE Acteur Bill Cosby (82) heeft het hoger beroep verloren tegen zijn ver oordeling voor het drogeren en seksueel mis bruiken van An drea Constand in zijn huis bij Philadelphia in 2004. TELEVISIE Klaas van Kruis- tum en Britt Dekker gaan de NPO Zapp Awards presen teren. Op 29 fe bruari worden de prijzen uitge reikt aan programma's, presentatoren, YouTubers, In- stagrammers en artiesten. 3 'Ik probeer een positief mens te zijn' Arno Gelder N. 1en toerde door de Ver-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 28