Margriet Storv MA fly vtwonen ECONOMIE 19 music JeVol livL IV1 fit Tróuw Het Parool l^independer daad nog bij het pakket. Toen de gesprekken deze zomer serieuzer werden, was het verkocht: jam mer, zeker, want ook Linda. is een prachtblad." ,,We gaan, zoals bij elke overname gebeurt, proberen om onze krach ten te bundelen dus ja, dat zal tot banenverlies leiden. Of dat tot ge dwongen ontslagen leidt, kan ik nog niet zeggen.'' ,,Ik snap niet waar ze die wijsheid vandaan halen. We gaan niet zo maar snijden in onze redacties. Die vormen de kern van ons be drijf, daarmee onderscheiden we ons. Als we het over efficiënter werken hebben, denken we eerder aan klantenservice of andere on dersteunende afdelingen.'' ,,Dat ligt totaal niet voor de hand. Want ze doen het allemaal goed en brengen het nieuws op een an dere manier, met een andere tone of voice, en dat willen we zo hou den. En nee, aan redactionele sa menwerking denken we ook niet. We hebben binnen DPG al erva ring met concurrerende media zoals Trouw en de Volkskrant: het blijkt geen enkel probleem.'' ,,We hebben een langlopend con tract en zijn tevreden, dus waarom zouden we?'' ,,Ha, nee. Daar hoor ik hem nooit over. Maar, zeker, we willen wel groter worden. Om, zoals gezegd, te kunnen blijven concurreren.'' ,,Dat weten we niet zeker: dit hele proces moet netjes doorlopen worden. Maar we gaan ervan uit dat de ACM ziet dat we niet alleen concurreren met Nederlandse nieuwsmedia. Want, zeker, als Ne derlands nieuwsmedium zijn we groot, maar we moeten op een heel andere schaal opereren. We moeten qua aandacht van het pu bliek opboksen tegen zoiets als Netflix en qua adverteerders tegen zoiets als Google.'' ,,Als het om de adverteerders gaat, kunnen we qua bereik niet van hen winnen, nee. Maar we willen het vooral winnen op betrouw baarheid: adverteerders een ver trouwde Nederlandse omgeving bieden, waarvan de inhoud is ge checkt. Dat laatste kunnen Google en Facebook niet garanderen." ,,Het kunnen er ook drie zijn, of vier. En wij gaan bij die overlevers horen: daar zijn we van over tuigd.'' ,,Dat was vandaag de meest ge stelde vraag van ons personeel. Ga er maar vanuit dat de marketing afdelingen iets moois in elkaar draaien.'' ,,Mijn kinderen hebben een abon nement op Donald Duck en Tina en mijn vrouw koopt af en toe Li- belle. Zelf zit ik héél vaak op NU.nl.'' ^H Hl ^H ^Hl- - «til woensdag 11 december 2019 GO Achter de Schermen DPG-baas Erik Roddenhof. foto marc pluim Vallen er ontslagen bij Sanoma of DPG? Journalistenvakbond NVJ is be zorgd: dit gaat ten koste van de al schaarse journalistieke banen. Jullie hebben al landelijke en re gionale nieuwssites en kopen er nu een grote concurrent bij, NU.nl. Krijgt een ervan een ander profiel? Zeggen jullie het contract met het Nederlandse persbureau ANP nu op, net als NU.nl dat eer der deed? Christian van Thillo, de Belgi sche topman van DPG, begint een beetje de Rupert Murdoch van de lage landen te worden. Is dat wat hij wil? Hoe weten jullie zeker dat de toezichthouder Autoriteit Con sument Markt (ACM) de over name goed gaat keuren? Met deze overname kan je nog steeds niet op tegen Google en Facebook. Is het niet logisch dat er in Neder- land op den duur maar hooguit twee mediabedrijven overblijven? En nu even iets écht belangrijks: krijgen lezers van deze krant voortaan korting op Libelle, Donald Duck of een ander Sa- noma-blad? Bent u zelf een Sanoma-klant?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19