©NDERNEMER Prijzenoorlog opticiens en audiciens 'Je mobiel is je meest intieme apparaat, je slimme vriendje' Het Vitaalste Bedrijf: 'Inspire a generation' Brechtje de Leij: 'In grote delen van de wereld werken en betalen mensen al mobiel' deondernemer.nl Mediadruk Prijsverschil Klanten shoppen erop los via mobiel en in bedrijven werken medewerkers ook steeds meer 'mobile first'. Wat betekent dat voor jouw onderneming? Welke kansen liggen er volgens tech-expert Brechtje de Leij voor het grijpen en wat zijn de bedreigingen? Het internetgebruik op de smartphone is sinds 2012 toegenomen van 44 naar 83 procent en 22 procent van de online aankopen wordt afgerekend via mobiel, blijkt uit onderzoek. In bedrijven werken medewerkers steeds vaker mobile first. Slimme technologie helpt ze efficiënter te werken met de smartphone als spin in het web. Brechtje de Leij was één van de eerste mobiele experts en publi ceerde de bestseller 'Mobiele Eenheid', waarmee ze bedrijven hielp 'mobile- ready' te worden. Haar analyse: de smartphone sluit perfect aan op het sociale en reptielenbrein van de mens. ,,De smartphone stelt je in staat op een menselijke manier met techniek te com municeren, zoals met swipen, hard en zacht drukken en spraakcommando's. De PC met zijn minder intuïtieve muis en toetsenbord-commando's verdwijnt naar de achtergrond." Ondernemers moeten er rekening mee houden dat Google inmiddels ook de mobiele site als uitgangspunt neemt. Zijn daar je prestaties goed, dan kom je hoger in Google. Laadt je mobiele pagina langer dan drie seconden, dan haakt tot 60 procent van de bezoekers af. Zorg daarom voor wat De Leij noemt 'een slanke mobiele website', met beperkte laadtijd. Er liggen verder kansen op het gebied van efficiency. Bijvoorbeeld met werken in de cloud, waarbij program ma's en bestanden niet op een lokale harde schijf staan, maar op een centrale server. ,,Medewerkers kunnen dan waar- en wanneer dan ook met elkaar samenwerken via de laptop én mobiel." Een belangrijke kans die op onderne mers afkomt is 5G, de nieuwe generatie mobiel internet die volgend jaar wordt geïntroduceerd. Bij 5G gaat de band- breedte omhoog, waardoor gebruikers op de smartphone meerdere taken tege lijk kunnen uitvoeren. Op termijn gaat ook de internetsnelheid omhoog. ,,Ge- bruikers kunnen makkelijker grote be standen via mobiel delen. Dat leidt tot effectiever samenwerken en de mogelijkheid van het uitsturen van rijkere communicatie via je website, zoals 360 graden video's." We gaan uit eindelijk van mobile first naar mobile only, stelt De Leij. ,,Je mobiel is je meest intieme apparaat, je slimme vriendje die je overal met raad en daad bijstaat. Bij brand 'redden' mensen als eerste hun mobiele telefoon. In Afrika, India en China is mobile only al de norm. Ook in Nederland is de opmars nog lang niet ten einde." O Over precies een week maken we het meest vitale bedrijf van Nederland bekend. Ik ben er trots op dat ik daar vanaf de allereerste uitverkiezing - zeven jaar geleden alweer - als jurylid mijn bijdrage aan mag leveren. Ik zie veel over eenkomsten met mijn huidige rol als Chef de Mission van Team- NL, op weg naar de Olympische Spelen van Tokio in 2020. Ik juich het enorm toe dat bedrij ven investeren in de vitaliteit van hun organisatie én die van hun medewerkers. Daarmee creëer je niet alleen een omgeving om samen optimaal te presteren, je zorgt er ook voor dat mensen gezond en gelukkig worden of juist blijven. Dat ze simpelweg lekker in hun vel zitten; letterlijk en figuurlijk, op het werk en thuis. Prestatieklimaat Goed beschouwd doe ik als Chef de Mission min of meer hetzelfde. Ik moet er - samen met mijn staf van NOC*NSF - voor zorgen dat er een optimaal prestatieklimaat is op weg naar en tijdens de Olym pische Spelen van Tokio. Zodat sporters, coaches en andere bege leiders - met respect voor elkaar en hun tegenstanders - vooral samen kunnen excelleren. Zodat Nederland trots op ons is en we nieuwe generaties inspireren om ook het beste uit zichzelf en elkaar te halen, in de sport, op school of op het werk. Niet voor niets zijn de drie kernwaarden van TeamNL respect, excelleren en samen. Ik ben ervan overtuigd dat ook de vitaalste bedrijven van Nederland deze kernwaarden - bewust of onbewust - hanteren. Natuurlijk moet iedere medewerker respect vol met zichzelf en zijn omgeving omgaan. Gezond eten, genoeg bewegen en goed slapen vormen de basis om te kunnen excelleren: met passie en plezier presteren op het werk en daarnaast ook maxi maal genieten van je privéleven, je familie en je vrienden. Als je dat ook nog eens samen doet, dan kom je hoe dan ook verder dan alleen! Ook en vooral als het om gezondheid en geluk gaat. Kortom: ik gun alle bedrijven van Nederland de TeamNL-beleving en iedere medewerker het gevoel dat je samen met je collega's de hele wereld aan kan. En dat als je dan thuiskomt je ook nog genoeg tijd en energie hebt om een lieve partner en leuke papa of mama te zijn. 'Inspire a generation' was de slogan van de Olympische Spelen van Londen 2012 en wat mij betreft kopiëren we die naar alle Spelen van de toekomst, alle TeamNL's en alle vitale bedrijven van Nederland. Zorg er niet alleen voor dat de huidige medewerkers trots zijn op 'hun' bedrijf, zorg er ook voor dat hun kinderen nu al zin hebben om later bij jullie te komen werken. O Mobile only, de nieuwe norm voor ondernemers volg ons op In geen enkele branche is de druk van ketens en online aanbieders op zelfstandige ondernemers zo groot als in de optiek en audiologie. Steeds meer onafhankelijke opticiens en audi ciens sluiten noodgedwongen hun deuren. De prijzenoorlog (3 brillen voor de prijs van 1) en het mediacircus van de ketens doen steeds meer zelfstandigen de das om. Nederland telt 2200 opticiens, van wie 1200 zelfstandigen en 1000 grootwinkelfilialen. Bijna de helft van de zelfstandige opticiens is aangesloten bij Optitrade. Er zijn 920 audiciens en van de 275 zelfstandigen zijn er 170 lid van deze retailorganisatie. ,,Beide groepen voelen de mediadruk van de ketens", vertelt Pim Föster, commercieel mana ger van Optitrade. ,,De budgetten die zij kunnen besteden aan reclame zijn gigantisch, daar kan een zelfstandige ondernemer natuurlijk nooit tegenop. Vandaar dat wij als organisatie marke tingcampagnes ontwikkelen waar onze leden gebruik van kunnen maken". Ook hebben opti ciens en audiciens te kampen met de opkomst van online aanbieders als Charlie Temple en Mister Spex én online oog- en hoortesten. Wie voor kwa liteit kiest, zal uiteindelijk naar een fysieke winkel gaan. Uit onderzoek van de Consumentenbond, afgelopen voorjaar, bleken vier van de vijf brillen die online werden besteld ondeugdelijk. De mon turen waren scheef, de glazen slecht geslepen en de conclusie van het onderzoek luidde dan ook: 'Vooral de prijs is scherp'. ,,Het prijsverschil tussen ketens en zelfstandigen wordt groter", vertelt Jan Weber, algemeen directeur van Optitrade. „Hierdoor loopt het aan tal klanten bij de zelfstandigen verder terug. Daarnaast is het lastig om jongeren binnen te krij gen. Zelfstandige opticiens en audiciens kunnen zich onderscheiden met gespecialiseerde produc ten, kwalitatieve oog- en hoorzorg met innova tieve apparatuur, hoogopgeleid personeel én goede contacten met optometristen en audiolo gen. In alle branches zitten grote verschillen tus sen de winkels met volume, de ketens en de win kels die het moeten hebben van kwaliteit voor een kleinere groep consumenten." Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met T-Mobile. T-Mobile helpt ondernemers uitdagingen de baas te zijn om onbeperkt te kunnen ondernemen. Kijk op T-mobile.nl/ ondernemen voor de mogelijkheden. Welk bedrijf zich een jaar lang Het Vitaalste Bedrijf van Nederland mag noemen, wordt op 17 december bekendgemaakt op vitaalstebedrijf.nl PIETER VAN DEN HOOGENBAND VITALITEITSAMBASSADEUR ONVZ Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19