Discussie laait op na Britse test die nut in twijfel trekt
7
Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche, of
bieden ze écht extra veiligheid op de weg? De discussie laait
hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat ze in ons
klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.
Het lijkt het ultieme
onderzoek: ban
den testen op een
overdekt circuit in
Finland waar de
weersomstandigheden tot op
de graad nauwkeurig worden
beheerst. En wat blijkt: all-sea-
sonbanden en zomerbanden
doen het beter dan winterban
den in een Brits en vergelijk
baar Nederlands klimaat. Het
leidde na publicatie op AD.nl in
heel het land tot hoongelach en
verhitte discussies bij het kof-
fie-apparaat. ,,Heb je het gele
zen? Winterbanden zijn nutte
loos, het is oplichterij!'' De dis
cussie is niet nieuw, ieder na
jaar staan autofora er vol mee.
Hoe zit het nou? Zijn winter
banden nodig in Nederland?
Het antwoord blijft bij menin
gen, en daardoor zal de discus
sie eeuwig duren, want goed
wetenschappelijk onderzoek
naar nut en noodzaak van win
terbanden in ons land is nooit
gedaan.
Paul de Waal van brancheor
ganisatie Bovag: ,,Ja ze zijn no
dig! Die lamellen in het profiel
klauwen er bij sneeuw en glad
heid echt in. Als je dat niet ge
looft, prima. Maar wij vinden
doorrijden met zomerbanden
niet verstandig. Dat rubber
wordt keihard onder de 7 gra
den.''
Neal Oddens, van de Banden
concurrent: ,,Ja, kijk, eh.Met
die paar dagen sneeuw in Ne
derland, denk ik dat winterban
den niet heel belangrijk zijn.''
Markus van Tol van de
ANWB: ,,Wij testen al twintig
jaar zomer- en winterbanden
met onze Europese zusterorga
nisaties en we doen dat veel uit-
P
Als je dat niet
gelooft, prima. Maar
wij adviseren
winterbanden
gebreider dan de Britten. Ons
j; advies: winterbanden in de
winter, zomerbanden in de zo
mer. En voor mensen die geen
banden willen wisselen: all sea
sons.''
Tim van der Rijken van ban
denbrancheorganisatie Vaco:
,,Die Britse onderzoekers heb
ben van iedere categorie maar
één band getest. Dat is niet ge
noeg voor een goede vergelij
king. Wie veel rijdt, heeft win
terbanden nodig. Onder de 7
graden, en dat is het in de och
tendspits vaak, zijn ze echt be
ter. Voor een tweede auto, die je
kunt laten staan als het
sneeuwt, zou je all-seasonban-
den kunnen overwegen. Wie
een keer winterbanden heeft
gereden ervaart de voordelen.''
Een betere wegligging, meer
grip en dus ook een betere ver
keersveiligheid, is de gedachte
achter winterbanden. Maar vei
ligheid is van meer afhankelijk
dan de banden. Niet in de laat
ste plaats het gedrag van de be
stuurder. Wie denkt dat hij on
feilbaar, is omdat de auto win
terbanden en vierwielaandrij-
ving heeft, kan alsnog in een
verraderlijke slip terechtkomen
door roekeloos rijgedrag. In
Zweden bleken ambulance
chauffeurs na een slipcursus
vaker betrokken te zijn bij een
ongeluk: ze waren meer risico's
gaan nemen.
Winterbanden worden ge
maakt van een zachter rubber
en hebben daardoor bij koude
meer grip, het profiel met la
mellen zorgt voor grip in de
sneeuw. Ongeveer een derde
van de Nederlandse auto's rijdt
op die speciale sneeuwbanden.
Zomerbanden zijn de stan
daardbanden, de helft van de
automobilisten rijdt er altijd
op. All-seasonbanden (15 pro
cent marktaandeel) worden
steeds populairder, ze hebben
eigenschappen van beide types
en lijken gemaakt voor Neder
landse weersomstandigheden.
,,De beste band is voor ieder
een anders'', stelt de Vaco. Win
tersporters kunnen niet zonder
winterbanden, want op sneeuw
presteren ze ontegenzeggelijk
veel beter dan zomerbanden.
Sterker: in Zwitserland en Oos
tenrijk zijn winterbanden ver
plicht. In Franse wintersportge
bieden ook. Wie in de winter
maanden naar Luxemburg of
Duitsland gaat, moet op win
terbanden rijden als er winterse
omstandigheden zijn.
Nederland kent niet zo veel
winterse dagen en als het
sneeuwt, smelt die meestal
meteen. Neem vorige - zachte -
winter: 16 december, 25 januari
en 30 januari werd heel het land
bedekt met enkele centimeters
sneeuw, maar in februari wer
den weer honderdjarige warm-
terecords gebroken toen het 19
graden werd. Volgens het
KNMI zal sneeuw door kli
maatverandering steeds zeldza
mer worden, maar niet onmo
gelijk. Twee jaar geleden was
Nederland in december dagen
lang spierwit. In Deelen viel
zelfs een pak sneeuw van 28
centimeter dik. Er ontstond een
ware stormloop op winterban
den.
A
v
maandag 9 december 2019
GO
Winterbanden,
geldklopperij
of noodzaak?
Ton Voermans
4V
"jfc- C
Rotterdam
k Zomerband.
A Vierseizoenenband.
Winterband.
- Ar*.
-Paul de Waal, Bovag
Onder de 7 graden wordt
rubber keihard. Wisselen is
verstandig, vindt de ANWB.
FOTO'S ANP, ALAMY STOCK PHOTO
•f
ifiHfiyk AA*!!; jtf-m