Discussie laait op na Britse test die nut in twijfel trekt 7 Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche, of bieden ze écht extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat ze in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt. Het lijkt het ultieme onderzoek: ban den testen op een overdekt circuit in Finland waar de weersomstandigheden tot op de graad nauwkeurig worden beheerst. En wat blijkt: all-sea- sonbanden en zomerbanden doen het beter dan winterban den in een Brits en vergelijk baar Nederlands klimaat. Het leidde na publicatie op AD.nl in heel het land tot hoongelach en verhitte discussies bij het kof- fie-apparaat. ,,Heb je het gele zen? Winterbanden zijn nutte loos, het is oplichterij!'' De dis cussie is niet nieuw, ieder na jaar staan autofora er vol mee. Hoe zit het nou? Zijn winter banden nodig in Nederland? Het antwoord blijft bij menin gen, en daardoor zal de discus sie eeuwig duren, want goed wetenschappelijk onderzoek naar nut en noodzaak van win terbanden in ons land is nooit gedaan. Paul de Waal van brancheor ganisatie Bovag: ,,Ja ze zijn no dig! Die lamellen in het profiel klauwen er bij sneeuw en glad heid echt in. Als je dat niet ge looft, prima. Maar wij vinden doorrijden met zomerbanden niet verstandig. Dat rubber wordt keihard onder de 7 gra den.'' Neal Oddens, van de Banden concurrent: ,,Ja, kijk, eh.Met die paar dagen sneeuw in Ne derland, denk ik dat winterban den niet heel belangrijk zijn.'' Markus van Tol van de ANWB: ,,Wij testen al twintig jaar zomer- en winterbanden met onze Europese zusterorga nisaties en we doen dat veel uit- P Als je dat niet gelooft, prima. Maar wij adviseren winterbanden gebreider dan de Britten. Ons j; advies: winterbanden in de winter, zomerbanden in de zo mer. En voor mensen die geen banden willen wisselen: all sea sons.'' Tim van der Rijken van ban denbrancheorganisatie Vaco: ,,Die Britse onderzoekers heb ben van iedere categorie maar één band getest. Dat is niet ge noeg voor een goede vergelij king. Wie veel rijdt, heeft win terbanden nodig. Onder de 7 graden, en dat is het in de och tendspits vaak, zijn ze echt be ter. Voor een tweede auto, die je kunt laten staan als het sneeuwt, zou je all-seasonban- den kunnen overwegen. Wie een keer winterbanden heeft gereden ervaart de voordelen.'' Een betere wegligging, meer grip en dus ook een betere ver keersveiligheid, is de gedachte achter winterbanden. Maar vei ligheid is van meer afhankelijk dan de banden. Niet in de laat ste plaats het gedrag van de be stuurder. Wie denkt dat hij on feilbaar, is omdat de auto win terbanden en vierwielaandrij- ving heeft, kan alsnog in een verraderlijke slip terechtkomen door roekeloos rijgedrag. In Zweden bleken ambulance chauffeurs na een slipcursus vaker betrokken te zijn bij een ongeluk: ze waren meer risico's gaan nemen. Winterbanden worden ge maakt van een zachter rubber en hebben daardoor bij koude meer grip, het profiel met la mellen zorgt voor grip in de sneeuw. Ongeveer een derde van de Nederlandse auto's rijdt op die speciale sneeuwbanden. Zomerbanden zijn de stan daardbanden, de helft van de automobilisten rijdt er altijd op. All-seasonbanden (15 pro cent marktaandeel) worden steeds populairder, ze hebben eigenschappen van beide types en lijken gemaakt voor Neder landse weersomstandigheden. ,,De beste band is voor ieder een anders'', stelt de Vaco. Win tersporters kunnen niet zonder winterbanden, want op sneeuw presteren ze ontegenzeggelijk veel beter dan zomerbanden. Sterker: in Zwitserland en Oos tenrijk zijn winterbanden ver plicht. In Franse wintersportge bieden ook. Wie in de winter maanden naar Luxemburg of Duitsland gaat, moet op win terbanden rijden als er winterse omstandigheden zijn. Nederland kent niet zo veel winterse dagen en als het sneeuwt, smelt die meestal meteen. Neem vorige - zachte - winter: 16 december, 25 januari en 30 januari werd heel het land bedekt met enkele centimeters sneeuw, maar in februari wer den weer honderdjarige warm- terecords gebroken toen het 19 graden werd. Volgens het KNMI zal sneeuw door kli maatverandering steeds zeldza mer worden, maar niet onmo gelijk. Twee jaar geleden was Nederland in december dagen lang spierwit. In Deelen viel zelfs een pak sneeuw van 28 centimeter dik. Er ontstond een ware stormloop op winterban den. A v maandag 9 december 2019 GO Winterbanden, geldklopperij of noodzaak? Ton Voermans 4V "jfc- C Rotterdam k Zomerband. A Vierseizoenenband. Winterband. - Ar*. -Paul de Waal, Bovag Onder de 7 graden wordt rubber keihard. Wisselen is verstandig, vindt de ANWB. FOTO'S ANP, ALAMY STOCK PHOTO •f ifiHfiyk AA*!!; jtf-m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7