Zeeuw laat auto niet staan voor spitstrein Meedoen in de maatschappij is een mensenrecht ZEELAND 3 RAPPORTAGE doen met de samenleving. ,,Het gaat niet alleen om iedereen met een fysieke beperking", aldus Chantal de Koeijer. „Blinden en slechtzienden vallen ook onder het verdrag. Zij hebben oriëntatie punten nodig: randjes, ribbeltjes, roosters, geluiden. Daar is bij de herinrichting van de Markt in Oostburg geen rekening mee ge houden; dat is één groot, open plein. In Terneuzen was een stop licht dat tikte, zodat je kon horen wanneer het groen was. Is wegge haald, omdat omwonenden von- den dat het te veel lawaai maakte." Zo kan De Koeijer nog wel even doorgaan. Maar: er is ook goed nieuws. „Terneuzen, Sluis en Hulst hebben een werkgroep VN Verdrag Zeeuws-Vlaanderen op gericht. Op 10 oktober is een ver klaring ondertekend waarmee ze zich verplichten daar werk van te maken." Dat is een tegenvaller, erkent gede puteerde Harry van der Maas (SGP, vervoer). ,,We dachten dat we men sen zouden verleiden om voor de trein te kiezen, maar dat is niet ge beurd." De extra treinen die 's ochtends vroeg en in de avondspits de kleine Zeeuwse stations overslaan, zijn wel populair, maar ze trekken geen nieuwe reizigers. ,,De spitstrein is gewoon een waterbed", aldus Van der Maas. ,,In de cijfers zien we dat hij wel populair is. Mensen vinden het comfortabel dat ze sneller in de Randstad zijn, omdat in Zeeland niet elk stationnetje wordt aange daan." Zowel de provincie als de NS was er bij de invoering van overtuigd dat de extra treinen ook extra reizigers zouden trekken, maar het beeld is al zeven jaar hetzelfde. Dagelijks stap pen ongeveer 26.000 mensen in en uit op de Zeeuwse lijn (inclusief Bergen op Zoom). Ook in 2018 bleef dat zo, terwijl landelijk het aantal reizigers vorig jaar toenam met meer dan 2 procent. En Zeeland wil nóg meer spitstreinen. Van der Maas: ,,Dat krijgen we van de NS terug. Die zeggen: let op, overal in het land groeit het aantal reizigers." Mensen vinden het comfortabel dat ze sneller in de Randstad zijn De gedeputeerde zei dat gisteren op een informatiebijeenkomst voor Statenleden over slimme mobiliteit. De overstap daar naartoe is nodig, omdat het huidige openbaar vervoer in Zeeland zwaar onder druk staat. Het busvervoer is zwaar verliesge vend. Bij de helft van de Zeeuwse bushaltes stapt per dag gemiddeld één persoon of helemaal niemand in of uit. Jongeren De bus wordt vooral door scholieren en studenten gebruikt, maar Zee land telt steeds minder jongeren. Daarbij komt dat de populariteit van de e-bike toeneemt. Het huidige vervoer op afroep, dat in veel dorpen de bus heeft vervangen, kent allerlei drempels, zoals de noodzaak om te reserveren, pasjes of aparte tickets. In 2040 moet het vervoer in Zee land er heel anders uitzien. Daarbij is 2024 een tussenmoment, omdat dan een nieuwe concessie moet worden afgesloten met een busver- voerder. Een jaar later vervalt de concessie van de NS. Tijdens de in formatiebijeenkomst kwamen tal NS zeggen: let op, overal in het land groeit het aantal reizigers van mogelijkheden voorbij, zoals zelfrijdende elektrische (deel)auto's. Zoals werd gesteld is een overstap nodig 'van fossiele, individuele, domme mobiliteit naar schone, col lectieve, slimme mobiliteit'. Daar voor lopen al tal van proefproj ecten. zaterdag 7 december 2019 stoot nog vaak zijn neus Dinsdag verscheen een rapportage over het VN-verdrag Handicap. Dat stelt dat het mensen met een handicap in staat moeten worden gesteld om mee te doen in de maatschappij. Meedoen in de samenleving is een mensenrecht. Mensen met een be perking (in Nederland) is gevraagd hoe zij hun situatie ervaren drie jaar na ratificatie van het VN-verdrag Handicap. Vijf belan genorganisaties gaven opdracht voor dit 'schaduwrapport'. De Statenfracties van de PvdA en het CDA willen nu weten hoe het in Zeeland zit en stelden daarover vragen aan Gedepu teerde Staten. Ralph van Hertum (PvdA) en Karin van den Broeke (CDA) willen onder meer weten wat Gedeputeerde Sta ten tot nu toe gedaan hebben en wat ze nog willen doen voor de mindervalide Zeeuwen. Ook vragen ze in hoeverre Zeeland op dit moment voldoen aan het mensenrechten verdrag. Bedrijven, overheden, het open baar vervoer en websites in Zeeland moe ten zonder problemen bereikbaar of toe gankelijk zijn voor mindervaliden, bena drukken zij. PvdA en CDA willen weten of GS dat ook vinden. Zo ja: is het dagelijks provinciebestuur dan bereid met het openbaar vervoer, overhe den, bedrijven en websitebouwers te over leggen hoe de mensenrechten van minder validen gewaarborgd kunnen worden? De vernieuwde Markt in Terneuzen is voor rolstoelers een ramp. Vlnr.: Hanny van Os Rudy Rousseau, Nadine Roskam Chantal de Koeijer en Marcelle Huigen van de Stich ting Gehandicaptenbeleid Terneuzen tijdens een drempelvrij actie in oktober. foto camile schelstraete De introductie van de spitstrein heeft de Zeeuwen er niet toe verleid de auto te laten staan. Landelijk is het aantal treinreizi gers gegroeid, maar in Zeeland niet, ook al rijden er sinds de cember 2017 tijdens de spits extra intercity's van en naar de Randstad. Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Harry van der Maas, gedeputeerde - Harry van der Maas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31