Zeeuw laat auto niet staan voor spitstrein
Meedoen in de maatschappij is een mensenrecht
ZEELAND 3
RAPPORTAGE
doen met de samenleving. ,,Het
gaat niet alleen om iedereen met
een fysieke beperking", aldus
Chantal de Koeijer. „Blinden en
slechtzienden vallen ook onder
het verdrag. Zij hebben oriëntatie
punten nodig: randjes, ribbeltjes,
roosters, geluiden. Daar is bij de
herinrichting van de Markt in
Oostburg geen rekening mee ge
houden; dat is één groot, open
plein. In Terneuzen was een stop
licht dat tikte, zodat je kon horen
wanneer het groen was. Is wegge
haald, omdat omwonenden von-
den dat het te veel lawaai maakte."
Zo kan De Koeijer nog wel even
doorgaan. Maar: er is ook goed
nieuws. „Terneuzen, Sluis en
Hulst hebben een werkgroep VN
Verdrag Zeeuws-Vlaanderen op
gericht. Op 10 oktober is een ver
klaring ondertekend waarmee ze
zich verplichten daar werk van te
maken."
Dat is een tegenvaller, erkent gede
puteerde Harry van der Maas (SGP,
vervoer). ,,We dachten dat we men
sen zouden verleiden om voor de
trein te kiezen, maar dat is niet ge
beurd."
De extra treinen die 's ochtends
vroeg en in de avondspits de kleine
Zeeuwse stations overslaan, zijn wel
populair, maar ze trekken geen
nieuwe reizigers. ,,De spitstrein is
gewoon een waterbed", aldus Van
der Maas. ,,In de cijfers zien we dat
hij wel populair is. Mensen vinden
het comfortabel dat ze sneller in de
Randstad zijn, omdat in Zeeland
niet elk stationnetje wordt aange
daan."
Zowel de provincie als de NS was
er bij de invoering van overtuigd dat
de extra treinen ook extra reizigers
zouden trekken, maar het beeld is al
zeven jaar hetzelfde. Dagelijks stap
pen ongeveer 26.000 mensen in en
uit op de Zeeuwse lijn (inclusief
Bergen op Zoom). Ook in 2018 bleef
dat zo, terwijl landelijk het aantal
reizigers vorig jaar toenam met meer
dan 2 procent. En Zeeland wil nóg
meer spitstreinen. Van der Maas:
,,Dat krijgen we van de NS terug. Die
zeggen: let op, overal in het land
groeit het aantal reizigers."
Mensen vinden het
comfortabel dat
ze sneller in de
Randstad zijn
De gedeputeerde zei dat gisteren
op een informatiebijeenkomst voor
Statenleden over slimme mobiliteit.
De overstap daar naartoe is nodig,
omdat het huidige openbaar vervoer
in Zeeland zwaar onder druk staat.
Het busvervoer is zwaar verliesge
vend. Bij de helft van de Zeeuwse
bushaltes stapt per dag gemiddeld
één persoon of helemaal niemand in
of uit.
Jongeren
De bus wordt vooral door scholieren
en studenten gebruikt, maar Zee
land telt steeds minder jongeren.
Daarbij komt dat de populariteit van
de e-bike toeneemt. Het huidige
vervoer op afroep, dat in veel dorpen
de bus heeft vervangen, kent allerlei
drempels, zoals de noodzaak om te
reserveren, pasjes of aparte tickets.
In 2040 moet het vervoer in Zee
land er heel anders uitzien. Daarbij
is 2024 een tussenmoment, omdat
dan een nieuwe concessie moet
worden afgesloten met een busver-
voerder. Een jaar later vervalt de
concessie van de NS. Tijdens de in
formatiebijeenkomst kwamen tal
NS zeggen: let op,
overal in het land
groeit het aantal
reizigers
van mogelijkheden voorbij, zoals
zelfrijdende elektrische (deel)auto's.
Zoals werd gesteld is een overstap
nodig 'van fossiele, individuele,
domme mobiliteit naar schone, col
lectieve, slimme mobiliteit'. Daar
voor lopen al tal van proefproj ecten.
zaterdag 7 december 2019
stoot nog vaak zijn neus
Dinsdag verscheen een rapportage over
het VN-verdrag Handicap. Dat stelt dat het
mensen met een handicap in staat moeten
worden gesteld om mee te doen in de
maatschappij. Meedoen in de samenleving
is een mensenrecht. Mensen met een be
perking (in Nederland) is gevraagd hoe zij
hun situatie ervaren drie jaar na ratificatie
van het VN-verdrag Handicap. Vijf belan
genorganisaties gaven opdracht voor dit
'schaduwrapport'.
De Statenfracties van de PvdA en het CDA
willen nu weten hoe het in Zeeland zit en
stelden daarover vragen aan Gedepu
teerde Staten. Ralph van Hertum (PvdA)
en Karin van den Broeke (CDA) willen
onder meer weten wat Gedeputeerde Sta
ten tot nu toe gedaan hebben en wat ze
nog willen doen voor de mindervalide
Zeeuwen.
Ook vragen ze in hoeverre Zeeland op dit
moment voldoen aan het mensenrechten
verdrag. Bedrijven, overheden, het open
baar vervoer en websites in Zeeland moe
ten zonder problemen bereikbaar of toe
gankelijk zijn voor mindervaliden, bena
drukken zij. PvdA en CDA willen weten of
GS dat ook vinden.
Zo ja: is het dagelijks provinciebestuur dan
bereid met het openbaar vervoer, overhe
den, bedrijven en websitebouwers te over
leggen hoe de mensenrechten van minder
validen gewaarborgd kunnen worden?
De vernieuwde Markt in Terneuzen is voor rolstoelers een ramp. Vlnr.: Hanny van Os Rudy Rousseau, Nadine Roskam Chantal de Koeijer en Marcelle Huigen van de Stich
ting Gehandicaptenbeleid Terneuzen tijdens een drempelvrij actie in oktober. foto camile schelstraete
De introductie van de spitstrein
heeft de Zeeuwen er niet toe
verleid de auto te laten staan.
Landelijk is het aantal treinreizi
gers gegroeid, maar in Zeeland
niet, ook al rijden er sinds de
cember 2017 tijdens de spits
extra intercity's van en naar de
Randstad.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Harry van der Maas, gedeputeerde
- Harry van der Maas