II I
ECONOMIE 15
tijd kon nemen voor het werk.
Alles moet tegenwoordig veel
sneller, de klant verwacht dat het
allemaal op tijd af is. Vroeger had
je bij wijze van spreken eindeloos
de tijd om details uit te tekenen,
nu moet het in vijf schetsen ge
beurd zijn. Dat heeft ook te maken
met geld. De budgetten zijn strak
geregeld en alle tijd en energie
moeten te verantwoorden zijn.''
Positieve veranderingen ziet hij
echter ook. ,,De aandacht voor
veiligheid is nu veel groter. Er zijn
strikte protocollen voor het werk,
zeker langs het spoor.'' Het werk
aan het station is in volle gang,
maar de treinen blijven stipt vol
gens schema langsdenderen. „Zo
maar even de bouwplaats op lopen
kan niet meer, alleen met helm, de
juiste schoenen en een toegangs
pas. Ook wel zo verstandig.''
De sector waarin men actief is,
speelt volgens De Grip een grote
rol in het vinden van 'een baan
voor het leven'. ,,Het onderwijs is
een goed voorbeeld. Als je als
basisschooldocent een plek op een
school vindt, krijg je op relatief
jonge leeftijd een vast contract.
Werknemers in de sector zijn
immers schaars. Omdat de lonen
binnen de sector overal hetzelfde
zijn, is het niet voordelig naar een
andere werkgever over te stap
pen.''
Ook in gespecialiseerde beroe
pen - zoals het beroep van Ried-
stra - vind je volgens De Grip vaak
lange dienstverbanden. ,,Bij
beroepen waarbij je een vak uit
oefent, is een werkplek vinden
eigenlijk pas het begin. Een chi
rurg begint bij een ziekenhuis en
perfectioneert zijn vaardigheden
met de jaren. Doet die persoon het
werk goed, dan is er jarenlang plek
voor diegene.''
Maar in vrijwel alle sectoren en
soorten functies geldt: vertrek bij
de huidige werkgever loont vanaf
een bepaalde leeftijd de moeite
niet meer. ,,55-plussers krijgen
over het algemeen hoge belonin
gen en hebben grote competenties
opgebouwd binnen het bedrijf.
Dat elders tot diezelfde hoogte
opbouwen kan niet meer, daar is
de loopbaan niet lang genoeg meer
voor.'' Overstappen naar een
andere werkgever gebeurt bij deze
werknemers meestal alleen ge
dwongen - door ontslag of reorga
nisatie.
Honkvast
Riedstra is de eerste werknemer
bij Arcadis die een halve eeuw in
dienst haalt, aldus Tim Preger,
woordvoerder van Arcadis. Maar
zijn trouw aan het bedrijf is niet
helemaal uniek. ,,Wij ervaren
technici als honkvaste mensen.
Personeel dat hier twintig, dertig
of veertig jaar werkt, is geen
uitzondering. De komende jaren
hebben we nog zes mensen met
een jubileum van vijftig jaar, als ze
er niet voor kiezen eerder met
pensioen te gaan.''
Blijven plakken bij een werk
gever kan voor de werknemer ook
nadelen hebben, stelt De Grip.
,,Iemand kan als het ware vastroes
ten in de functie en daardoor de
zin en productiviteit in het werk
verliezen.'' Werkgevers moeten,
juist voor iemand die al jaren bij
het bedrijf zit, zorgen dat er
genoeg prikkels blijven bestaan in
het werk. „Variatie in de werk
zaamheden helpt werknemers
scherp te houden.'' Ook moeten
oudere werknemers de mogelijk
heid krijgen zich te blijven ont
wikkelen. ,,Juist de mensen die
alle lagen van het bedrijf door
lopen en het werk in de praktijk
hebben uitgevoerd, kunnen van
grote waarde zijn in leiding
gevende functies.''
Opgeklommen
Arcadis is waakzaam voor de
valkuilen van een lang dienstver
band. Preger: ,,We zetten ons in
om medewerkers tevreden te hou
den, naar hen te luisteren en hun
nieuwe kansen binnen het bedrijf
te bieden. Het is belangrijk dat ze
niet alleen bij ons blijven, maar
gedurende die tijd ook gemoti
veerd blijven.''
Riedstra is door de jaren heen
opgeklommen binnen de organi
satie. ,,Dat ik intern door kon blij
ven groeien, is een van de redenen
waarom ik hier nog steeds werk. Ik
heb er weleens over nagedacht
elders te werken, maar een andere
werkgever kon me niet meer bie
den dan wat ik hier had.'' Door het
hele land heeft Riedstra gedu-
project geduurd, van tekening tot
eindresultaat. Als ik daar nu loop,
ben ik wel trots op hoe het is
geworden.''
Het werk aan station Rotter
dam-Alexander is Riedstra's aller
laatste klus. Hij blijft tot het
nieuwe station af is, volgend jaar.
Daarna volgt zijn pensioen. Zal
het wennen zijn, niet werken?
Riedstra lacht. ,,Ik heb alle vakan
ties genoeg kunnen oefenen met
vrij zijn. Dat zit dus wel goed.
Maar ik denk dat ik nog wel een
beetje wil blijven werken na mijn
pensioen. Zzp'en als adviseur voor
een dag of wat in de week. Dan
blijf je in ieder geval bezig.''
De komende jaren
hebben we nog zes
mensen met een
jubileum van 50 jaar
KV"
rende zijn carrière mogen werken.
„Telkens naar een andere locatie,
dat project afronden, en door naar
het volgende. Dat houdt het werk
afwisselend. Misschien zijn de
jaren daardoor ook zo snel voorbij
gegaan.''
Duizenden mensen werken
iedere dag in kantoorgebouwen of
wandelen door stations waar
Riedstra tot in de details over
heeft gewaakt. ,,Het station in
Eindhoven is een van de mooiste
projecten waaraan ik gewerkt heb.
Heel complex - we moesten uit
breiden zonder het deel van het
station dat een rijksmonument is
aan te tasten. Acht jaar heeft dat
zaterdag 7 december 2019
GO
Ingenieur Johan
Riedstra: ,,Het station
in Eindhoven is een
van de mooiste pro
jecten waaraan ik heb
gewerkt.''
FOTO FRANK DE ROO
-Tim Preger, Arcadis