II I ECONOMIE 15 tijd kon nemen voor het werk. Alles moet tegenwoordig veel sneller, de klant verwacht dat het allemaal op tijd af is. Vroeger had je bij wijze van spreken eindeloos de tijd om details uit te tekenen, nu moet het in vijf schetsen ge beurd zijn. Dat heeft ook te maken met geld. De budgetten zijn strak geregeld en alle tijd en energie moeten te verantwoorden zijn.'' Positieve veranderingen ziet hij echter ook. ,,De aandacht voor veiligheid is nu veel groter. Er zijn strikte protocollen voor het werk, zeker langs het spoor.'' Het werk aan het station is in volle gang, maar de treinen blijven stipt vol gens schema langsdenderen. „Zo maar even de bouwplaats op lopen kan niet meer, alleen met helm, de juiste schoenen en een toegangs pas. Ook wel zo verstandig.'' De sector waarin men actief is, speelt volgens De Grip een grote rol in het vinden van 'een baan voor het leven'. ,,Het onderwijs is een goed voorbeeld. Als je als basisschooldocent een plek op een school vindt, krijg je op relatief jonge leeftijd een vast contract. Werknemers in de sector zijn immers schaars. Omdat de lonen binnen de sector overal hetzelfde zijn, is het niet voordelig naar een andere werkgever over te stap pen.'' Ook in gespecialiseerde beroe pen - zoals het beroep van Ried- stra - vind je volgens De Grip vaak lange dienstverbanden. ,,Bij beroepen waarbij je een vak uit oefent, is een werkplek vinden eigenlijk pas het begin. Een chi rurg begint bij een ziekenhuis en perfectioneert zijn vaardigheden met de jaren. Doet die persoon het werk goed, dan is er jarenlang plek voor diegene.'' Maar in vrijwel alle sectoren en soorten functies geldt: vertrek bij de huidige werkgever loont vanaf een bepaalde leeftijd de moeite niet meer. ,,55-plussers krijgen over het algemeen hoge belonin gen en hebben grote competenties opgebouwd binnen het bedrijf. Dat elders tot diezelfde hoogte opbouwen kan niet meer, daar is de loopbaan niet lang genoeg meer voor.'' Overstappen naar een andere werkgever gebeurt bij deze werknemers meestal alleen ge dwongen - door ontslag of reorga nisatie. Honkvast Riedstra is de eerste werknemer bij Arcadis die een halve eeuw in dienst haalt, aldus Tim Preger, woordvoerder van Arcadis. Maar zijn trouw aan het bedrijf is niet helemaal uniek. ,,Wij ervaren technici als honkvaste mensen. Personeel dat hier twintig, dertig of veertig jaar werkt, is geen uitzondering. De komende jaren hebben we nog zes mensen met een jubileum van vijftig jaar, als ze er niet voor kiezen eerder met pensioen te gaan.'' Blijven plakken bij een werk gever kan voor de werknemer ook nadelen hebben, stelt De Grip. ,,Iemand kan als het ware vastroes ten in de functie en daardoor de zin en productiviteit in het werk verliezen.'' Werkgevers moeten, juist voor iemand die al jaren bij het bedrijf zit, zorgen dat er genoeg prikkels blijven bestaan in het werk. „Variatie in de werk zaamheden helpt werknemers scherp te houden.'' Ook moeten oudere werknemers de mogelijk heid krijgen zich te blijven ont wikkelen. ,,Juist de mensen die alle lagen van het bedrijf door lopen en het werk in de praktijk hebben uitgevoerd, kunnen van grote waarde zijn in leiding gevende functies.'' Opgeklommen Arcadis is waakzaam voor de valkuilen van een lang dienstver band. Preger: ,,We zetten ons in om medewerkers tevreden te hou den, naar hen te luisteren en hun nieuwe kansen binnen het bedrijf te bieden. Het is belangrijk dat ze niet alleen bij ons blijven, maar gedurende die tijd ook gemoti veerd blijven.'' Riedstra is door de jaren heen opgeklommen binnen de organi satie. ,,Dat ik intern door kon blij ven groeien, is een van de redenen waarom ik hier nog steeds werk. Ik heb er weleens over nagedacht elders te werken, maar een andere werkgever kon me niet meer bie den dan wat ik hier had.'' Door het hele land heeft Riedstra gedu- project geduurd, van tekening tot eindresultaat. Als ik daar nu loop, ben ik wel trots op hoe het is geworden.'' Het werk aan station Rotter dam-Alexander is Riedstra's aller laatste klus. Hij blijft tot het nieuwe station af is, volgend jaar. Daarna volgt zijn pensioen. Zal het wennen zijn, niet werken? Riedstra lacht. ,,Ik heb alle vakan ties genoeg kunnen oefenen met vrij zijn. Dat zit dus wel goed. Maar ik denk dat ik nog wel een beetje wil blijven werken na mijn pensioen. Zzp'en als adviseur voor een dag of wat in de week. Dan blijf je in ieder geval bezig.'' De komende jaren hebben we nog zes mensen met een jubileum van 50 jaar KV" rende zijn carrière mogen werken. „Telkens naar een andere locatie, dat project afronden, en door naar het volgende. Dat houdt het werk afwisselend. Misschien zijn de jaren daardoor ook zo snel voorbij gegaan.'' Duizenden mensen werken iedere dag in kantoorgebouwen of wandelen door stations waar Riedstra tot in de details over heeft gewaakt. ,,Het station in Eindhoven is een van de mooiste projecten waaraan ik gewerkt heb. Heel complex - we moesten uit breiden zonder het deel van het station dat een rijksmonument is aan te tasten. Acht jaar heeft dat zaterdag 7 december 2019 GO Ingenieur Johan Riedstra: ,,Het station in Eindhoven is een van de mooiste pro jecten waaraan ik heb gewerkt.'' FOTO FRANK DE ROO -Tim Preger, Arcadis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15