AUTO Aan technische basis is maar weinig 18 VRAAG ANTWOORD De nieuwe VW Golf is de eerste auto in zijn klasse die zichzelf in veiligheid brengt zodra de bestuurder onwel of bewusteloos wordt. Toch is hij er niet in alle opzichten slimmer op geworden, blijkt bij een proefrit. Waarom hebben vrachtauto's twee kentekens? Hebben ook elektrische auto's cruisecontrol? zijn veel landen en markten waar elektrische auto's nog helemaal niet in zwang zijn en waar we nog jaren de benzine- en dieselversies van de Golf zullen aanbieden. We hebben hem echt nog even nodig.'' Knoppen Hoe dan ook, vandaag mag Volkswa gens bestseller in de praktijk bewij zen in hoeverre hij daadwerkelijk een stap vooruit gaat. Dat blijkt helaas niet in alle opzichten het geval. Al na een paar kilometer besef je dat het niet zo handig is dat VW het aantal bedieningsknoppen tot een mini mum heeft teruggebracht. Het kost soms te veel moeite om je weg te vin den naar een bepaalde functie, ter wijl bestuurders juist zo min moge lijk van het autorijden moeten wor den afgeleid. Weliswaar is voor het eerst ook uit gebreide spraakbediening mogelijk, maar tijdens de testritten meldt dit systeem zich regelmatig omdat het denkt dat we een opdracht willen Moeten mijn winterbanden ook spanning meten? odra de nieuwe Golf merkt dat de bestuurder niet meer actief stuurt, zal hij na en kele waarschuwingen in grijpen. De auto remt dan af, tot hij volledig stilstaat, en zet de paniekverlichting aan. Desnoods alarmeert hij ook zelf de hulpdien sten. Intussen blijft de auto op de zelfde rijstrook: het systeem is vooral bedoeld om te voorkomen dat de auto van de weg raakt en tegen een boom of tegenligger eindigt. Het is een van de innovaties in de nieuwe Golf, die twee maanden geleden werd onthuld. Nu krijgen we voor het eerst gelegenheid om ermee de weg op te gaan. En hopen we ant woord te krijgen op enkele vragen. Want hoe nieuw is deze Golf eigen lijk? En waarom komt hij niet meer in een volledig elektrische versie? Sterker nog, is dit misschien de laat ste generatie van de Golf en wordt hij binnenkort vervangen door de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.3? Die laatste vraag leggen we meteen maar voor aan de mensen van Volks wagen en hun antwoord is helder: ,,Na deze achtste generatie komt er gegarandeerd nog een negende. Er vrijdag 6 december 2019 GO Nieuwe Golf Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Steeds zie ik vrachtauto's rijden met op de truck bij voorbeeld een Pools kente ken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kente ken. Waarom is dit? En stel, zo'n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aan hanger achter de auto van mijn zoon moet wel het zelfde kenteken hebben. —Peet de Visser Een aanhanger met een toe gestane maximum massa van meer dan 750 kg moet tegen woordig een eigen kenteken plaat - en dus ook kenteken bewijs - hebben. Daardoor is het, in combinatie met een keuring, voor opsporings- en handhavingsinstanties ge makkelijker om controle te houden op de technische eisen waaraan aanhangwa gens moeten voldoen. Ook is het eenvoudiger om gestolen voertuigen op te sporen, want de gegevens van de aanhanger zijn te raadplegen in het kentekenregister. Wordt de vrachtwagencombi natie geflitst, dan gaat de be keuring dus in eerste instan tie naar de kentekenhouder van de aanhanger. En verder: de aanhanger van uw zoon is waarschijnlijk niet zo zwaar en hoeft daarom geen apart kenteken te hebben. Hebben de huidige elektri sche auto's ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. —H. Stekelenburg Jazeker, ook elektrische auto's hebben cruisecontrol. Het helpt ook om zo zuinig mogelijk met de stroomvoor- raad om te gaan, wat de ac tieradius ten goede komt. Zo'n systeem is zelfs essenti eel voor de toekomstige zelf- rijdende auto's, die ook elek trisch zullen zijn. NIEK SCHENK Het digitale dashboard heeft nog maar weinig fysieke knoppen. Mijn auto heeft zo'n - tegen woordig verplicht - systeem dat met sensoren bij de ven tielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomer- banden verruild voor winter- banden en de velgen daar van hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? —Arjen Bijlsma Het kan al bij een eventuele apk problemen geven, want volgens de regels daarvan mag het betreffende systeem (bij auto's vanaf 2018) geen defect aangeven. Het sys- teem in uw auto ontvangt nu immers geen signaal. Eerder dit jaar diende een rechts zaak tegen een automobilist die de waarschuwing voor een te lage bandenspanning had genegeerd en op de snelweg met een lekke band stil kwam te staan, waardoor een ernstig ongeval ontstond. Dus ja, een niet goed wer kend systeem zou bij een politiecontrole of ongeval problemen kunnen geven. FOTO'S VOLKSWAGEN De Golf 8 is iets strakker getrok ken, maar de basis bleef hetzelfde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18