AUTO
Aan technische basis is maar weinig
18
VRAAG ANTWOORD
De nieuwe VW Golf is de eerste auto in zijn klasse die
zichzelf in veiligheid brengt zodra de bestuurder onwel of
bewusteloos wordt. Toch is hij er niet in alle opzichten
slimmer op geworden, blijkt bij een proefrit.
Waarom hebben
vrachtauto's
twee kentekens?
Hebben ook
elektrische auto's
cruisecontrol?
zijn veel landen en markten waar
elektrische auto's nog helemaal niet
in zwang zijn en waar we nog jaren
de benzine- en dieselversies van de
Golf zullen aanbieden. We hebben
hem echt nog even nodig.''
Knoppen
Hoe dan ook, vandaag mag Volkswa
gens bestseller in de praktijk bewij
zen in hoeverre hij daadwerkelijk een
stap vooruit gaat. Dat blijkt helaas
niet in alle opzichten het geval. Al na
een paar kilometer besef je dat het
niet zo handig is dat VW het aantal
bedieningsknoppen tot een mini
mum heeft teruggebracht. Het kost
soms te veel moeite om je weg te vin
den naar een bepaalde functie, ter
wijl bestuurders juist zo min moge
lijk van het autorijden moeten wor
den afgeleid.
Weliswaar is voor het eerst ook uit
gebreide spraakbediening mogelijk,
maar tijdens de testritten meldt dit
systeem zich regelmatig omdat het
denkt dat we een opdracht willen
Moeten mijn
winterbanden ook
spanning meten?
odra de nieuwe Golf merkt
dat de bestuurder niet meer
actief stuurt, zal hij na en
kele waarschuwingen in
grijpen. De auto remt dan
af, tot hij volledig stilstaat, en zet de
paniekverlichting aan. Desnoods
alarmeert hij ook zelf de hulpdien
sten. Intussen blijft de auto op de
zelfde rijstrook: het systeem is vooral
bedoeld om te voorkomen dat de
auto van de weg raakt en tegen een
boom of tegenligger eindigt.
Het is een van de innovaties in
de nieuwe Golf, die twee maanden
geleden werd onthuld. Nu krijgen we
voor het eerst gelegenheid om ermee
de weg op te gaan. En hopen we ant
woord te krijgen op enkele vragen.
Want hoe nieuw is deze Golf eigen
lijk? En waarom komt hij niet meer
in een volledig elektrische versie?
Sterker nog, is dit misschien de laat
ste generatie van de Golf en wordt hij
binnenkort vervangen door de
nieuwe, elektrische Volkswagen
ID.3?
Die laatste vraag leggen we meteen
maar voor aan de mensen van Volks
wagen en hun antwoord is helder:
,,Na deze achtste generatie komt er
gegarandeerd nog een negende. Er
vrijdag 6 december 2019
GO
Nieuwe Golf
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Steeds zie ik vrachtauto's
rijden met op de truck bij
voorbeeld een Pools kente
ken en op de aanhanger een
Nederlands of Duits kente
ken. Waarom is dit? En stel,
zo'n vrachtwagenchauffeur
rijdt door rood, dan is voor
en achter toch een ander
kenteken vermeld? De aan
hanger achter de auto van
mijn zoon moet wel het
zelfde kenteken hebben.
—Peet de Visser
Een aanhanger met een toe
gestane maximum massa van
meer dan 750 kg moet tegen
woordig een eigen kenteken
plaat - en dus ook kenteken
bewijs - hebben. Daardoor is
het, in combinatie met een
keuring, voor opsporings- en
handhavingsinstanties ge
makkelijker om controle te
houden op de technische
eisen waaraan aanhangwa
gens moeten voldoen. Ook is
het eenvoudiger om gestolen
voertuigen op te sporen,
want de gegevens van de
aanhanger zijn te raadplegen
in het kentekenregister.
Wordt de vrachtwagencombi
natie geflitst, dan gaat de be
keuring dus in eerste instan
tie naar de kentekenhouder
van de aanhanger. En verder:
de aanhanger van uw zoon is
waarschijnlijk niet zo zwaar
en hoeft daarom geen apart
kenteken te hebben.
Hebben de huidige elektri
sche auto's ook een
cruisecontrol, of is dat niet
zinvol of zelfs technisch niet
mogelijk? Ik heb daar nog
nooit iets over gelezen.
—H. Stekelenburg
Jazeker, ook elektrische
auto's hebben cruisecontrol.
Het helpt ook om zo zuinig
mogelijk met de stroomvoor-
raad om te gaan, wat de ac
tieradius ten goede komt.
Zo'n systeem is zelfs essenti
eel voor de toekomstige zelf-
rijdende auto's, die ook elek
trisch zullen zijn.
NIEK SCHENK
Het digitale
dashboard heeft
nog maar weinig
fysieke knoppen.
Mijn auto heeft zo'n - tegen
woordig verplicht - systeem
dat met sensoren bij de ven
tielen de bandenspanning
meet. Nu heb ik de zomer-
banden verruild voor winter-
banden en de velgen daar
van hebben niet die speciale
ventielen waarmee de druk
in de band gemeten wordt.
Kan dit problemen geven bij
een controle of ongeval?
—Arjen Bijlsma
Het kan al bij een eventuele
apk problemen geven, want
volgens de regels daarvan
mag het betreffende systeem
(bij auto's vanaf 2018) geen
defect aangeven. Het sys-
teem in uw auto ontvangt nu
immers geen signaal. Eerder
dit jaar diende een rechts
zaak tegen een automobilist
die de waarschuwing voor
een te lage bandenspanning
had genegeerd en op de
snelweg met een lekke band
stil kwam te staan, waardoor
een ernstig ongeval ontstond.
Dus ja, een niet goed wer
kend systeem zou bij een
politiecontrole of ongeval
problemen kunnen geven.
FOTO'S VOLKSWAGEN
De Golf 8 is iets
strakker getrok
ken, maar de basis
bleef hetzelfde.