'Repetities voor Songfestival zijn net zo leuk' Zo gaat de kaartverkoop SONGFESTIVAL PRESENTATOREN Met Jan Smit, Chantal Janzen en Edsilia Rombley als presentatietrio voor het Eurovisie Songfestival is gekozen voor vakkundigheid, stelt Martijn Krabbé. ,,Ze kunnen bovendien zo de openingsact zingend voor hun rekening nemen.'' De Wereld Draait Door. ,,Toen gilde ik. Mijn zoon zei: 'Mama gilt nooit. Als ze gilt, is er iets heel leuks'.'' Een taakverdeling tussen de drie presentatoren is er nog niet, daar wordt de komende tijd over gespro ken. ,,En dat we dit trio nu bekend hebben gemaakt, wil niet zeggen dat het daarmee klaar is'', zei Bakker, die niet uitsluit dat er nog een bijrol is weggelegd voor iemand die de jonge YouTubegeneratie aanspreekt. ,,Daar gaan we over nadenken.'' Evenwichtig RTL-presentator Krabbé noemt de combinatie van de drie 'slim, goed en evenwichtig'. ,,Jan heeft kennis van zaken, kent dat liedjesfestijn, spreekt een paar talen. Daarbij heeft hij erva ring met grote evenementen, ook als presentator. Chantal is een raspre sentatrice. Heeft veel ervaring, uit straling, spreekt naast Duits ook goed Engels, zij kan dit. Slim is dat ze Edsi lia erbij halen. Zij is twee keer zelf af gevaardigd (1998 en 2007, red.), snapt waar het over gaat. Ze is niet op haar mondje gevallen en is grote zalen met veel publiek gewend.'' Hans van Willigenburg, medepre sentator van de eerdere edities van het Songfestival in Nederland (1976 en 1980), zegt dat er 'met deze pre sentatoren niets mis is'. ,,Maar iets verrassends was ook wel leuk ge weest. Daarnaast vind ik, niets ten nadele van Chantal Janzen, dat ze de presentatoren bij de publieke omroep hadden kunnen houden.'' RTL-collega Krabbé ziet dat uiter aard anders. ,,Wat ook zo goed is aan deze drie: ze kunnen zo de openingsact voor hun rekening nemen. Het presentatietrio van Ne derland zingend op het podium, hoe geweldig zou dat zijn!'' 'Een dreamteam', noemt RTL-pre sentator Martijn Krabbé het presen tatietrio dat op dinsdag 12 en donder dag 14 mei de halve finales en op 16 mei de grote finale van het Eurovisie Songfestival aan elkaar praat. „Bril jant. Een geweldige combinatie. Vak kundigheid in plaats van mensen die bekend zijn in het buitenland.'' Met de keuze voor Chantal Janzen, geleend van RTL, kijkt de organisatie verder dan alleen de publieke om roep. ,,We wilden Europa het beste tonen van wat Nederland te bieden heeft'', verklaarde Songfestivalbaas Sietse Bakker. ,,Chantal is simpelweg een van de meest getalenteerde pre sentatoren van Nederland.'' RTL gunde het Janzen, die op Google opzocht hoeveel tv-kijkers het jaarlijkse festijn wereldwijd trekt: zo'n 180 miljoen. ,,We vinden het ontzettend leuk en eervol dat ze voor deze megaklus gevraagd is en bieden haar daarvoor graag alle ruimte'', re ageerde directeur Peter van der Vorst. ,,Nu kan de hele wereld kennismaken met haar humor en charme. Douze points voor deze keuze van de NPO.'' Tot de favorieten behoorde ook Dionne Stax, zeker nadat zij de over stap had gemaakt van de NOS naar AvroTros op het moment dat net be kend was geworden dat Nederland het Songfestival mocht organiseren. Ze kreeg veel kritiek op haar presen tatie van het Gouden Televizier Gala in oktober, maar of dat een rol heeft ge speeld blijft gissen. De organisatie heeft in elk geval met meer kandida ten gesproken dan alleen deze drie. ,,We hebben vooral gekozen voor drie mensen met een flinke dosis po diumervaring'', legde Bakker uit. Be gin november werd Janzen (40) be naderd. ,,Ik zat te eten. Ineens belde Peter van der Vorst of ze me moch ten uitlenen'', zei ze gisteravond bij KAARTJES Volgens Bakker zijn de repetities zeker geen slap aftreksel van de twee halve finales en de finale. ,,Alle artiesten en acts komen in dezelfde volgorde langs als op tv.'' Vooral grappig om live te zien: de razendsnelle changementen. ,,In amper veertig seconden tijd moet er een hele nieuwe act op het po dium en dat is een geoliede opera tie, vergelijkbaar met de pitstop bij de Formule 1.'' Niet exorbitant De prijs van de kaarten voor de fa milieshows voor de halve finales (12 en 14 mei) variëren tussen de 18,50 en 58,50 euro. De kaarten voor de familieshows voor de fi nale (16 mei) tussen de 48,50 en 98,50. Daarnaast zijn er toegangs bewijzen voor de zogenoemde ju ryshows (variërend van 28,50 tot 108,50). De kaartprijzen voor de twee halve finales lopen op tot 158,50 en die van de finale tot 248,50 euro. Voor mensen die al in december kaarten voor de halve fi- nales boeken, geldt een korting van 5 euro. De finalebedragen zijn 'fors', erkent Bakker. Toch heeft Nederland er alles aan gedaan om exorbitante prijzen te voorkomen. ,,Tel Aviv had veel hogere prijzen. Wij wilden aantrekkelijker prij zen, vergelijkbaar met die van Songfestivalgaststad Malmö in 2013 en Kopenhagen in 2014.'' Twee derde van de tickets gaat in de vrije verkoop. De overige kaar ten zijn gereserveerd voor de dele gaties uit de deelnemende landen, genodigden, pers en sponsoren. Liefhebbers aangesloten bij de officiële Songfestival-fanclub OGAE hebben van de organisatie de beschikking gekregen over tweeduizend pakketten van 799 euro voor drie liveshows en drie repetities. Vierhonderd van deze pakketten zijn voor Nederlandse fans. Bakker: ,,Die hebben veertig jaar moeten wachten op een Song festival in Nederland, dus die wil len we royaal bedienen.'' Dichtbij Per show zijn er staanplaatsen voor het podium, zitplaatsen op de eerste ring, tweede ring, invalide- plekken en 'beperkt zicht'-plek- ken. Bakker: ,,Die plekken zitten zo dicht op het podium dat je niet alles op het grote led-scherm goed kan zien. Voordeel: je zit vlakbij het podium en je komt heel dicht bij de artiesten.'' De tribunes in Ahoy zijn opgesteld in hoefijzer- vorm. Achter in de zaal is de zoge heten 'green room' voor artiesten. donderdag 5 december 2019 7 'Dit trio is een dreamteam' Dennis Jansen Hilversum Kijk op de site bij /video om de bekendmaking van de presentatoren te zien Edsilia Rom bley, Chantal Janzen en Jan Smit, het dream team van het Songfestival. De kaartjes voor de finale van het Songfestival in Ahoy zullen wel wegvliegen, vermoedt pro ducent Sietse Bakker. Hij hoopt dat het publiek ook kiest voor de juryshows en 'familieshows'. ,,Als je een keer wilt ervaren wat er allemaal bij komt kijken, zijn die eigenlijk net zo leuk.'' Eefje Oomen Marcel Potters Hilversum Het is niet nodig om voor dag en dauw de wekker te zetten voor een toegangs kaartje. De verkoop van de eerste Songfestivaltickets be gint op donderdag 12 decem ber om 12.00 uur. Het gaat als volgt: belangstellenden gaan naar de officiële verkoopkana len via www.songfestival.nl (voor Nederland) of www.eu- rovision.tv (internationaal). Mensen die voor 12.00 uur op de ticketpagina staan, worden precies om 12.00 uur willekeu rig in de rij gezet. Sietse Bak ker: ,,De computer kiest vol strekt willekeurig wie in de wachtrij uiteindelijk kaartjes bemachtigt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7