'Repetities voor Songfestival zijn net zo leuk'
Zo gaat de
kaartverkoop
SONGFESTIVAL PRESENTATOREN
Met Jan Smit, Chantal Janzen en
Edsilia Rombley als presentatietrio
voor het Eurovisie Songfestival is
gekozen voor vakkundigheid, stelt
Martijn Krabbé. ,,Ze kunnen
bovendien zo de openingsact
zingend voor hun
rekening nemen.''
De Wereld Draait Door. ,,Toen gilde ik.
Mijn zoon zei: 'Mama gilt nooit. Als
ze gilt, is er iets heel leuks'.''
Een taakverdeling tussen de drie
presentatoren is er nog niet, daar
wordt de komende tijd over gespro
ken. ,,En dat we dit trio nu bekend
hebben gemaakt, wil niet zeggen dat
het daarmee klaar is'', zei Bakker, die
niet uitsluit dat er nog een bijrol is
weggelegd voor iemand die de jonge
YouTubegeneratie aanspreekt. ,,Daar
gaan we over nadenken.''
Evenwichtig
RTL-presentator Krabbé noemt de
combinatie van de drie 'slim, goed en
evenwichtig'. ,,Jan heeft kennis van
zaken, kent dat liedjesfestijn, spreekt
een paar talen. Daarbij heeft hij erva
ring met grote evenementen, ook als
presentator. Chantal is een raspre
sentatrice. Heeft veel ervaring, uit
straling, spreekt naast Duits ook goed
Engels, zij kan dit. Slim is dat ze Edsi
lia erbij halen. Zij is twee keer zelf af
gevaardigd (1998 en 2007, red.), snapt
waar het over gaat. Ze is niet op haar
mondje gevallen en is grote zalen
met veel publiek gewend.''
Hans van Willigenburg, medepre
sentator van de eerdere edities van
het Songfestival in Nederland (1976
en 1980), zegt dat er 'met deze pre
sentatoren niets mis is'. ,,Maar iets
verrassends was ook wel leuk ge
weest. Daarnaast vind ik, niets ten
nadele van Chantal Janzen, dat ze de
presentatoren bij de publieke omroep
hadden kunnen houden.''
RTL-collega Krabbé ziet dat uiter
aard anders. ,,Wat ook zo goed is
aan deze drie: ze kunnen zo de
openingsact voor hun rekening
nemen. Het presentatietrio van Ne
derland zingend op het podium, hoe
geweldig zou dat zijn!''
'Een dreamteam', noemt RTL-pre
sentator Martijn Krabbé het presen
tatietrio dat op dinsdag 12 en donder
dag 14 mei de halve finales en op 16
mei de grote finale van het Eurovisie
Songfestival aan elkaar praat. „Bril
jant. Een geweldige combinatie. Vak
kundigheid in plaats van mensen die
bekend zijn in het buitenland.''
Met de keuze voor Chantal Janzen,
geleend van RTL, kijkt de organisatie
verder dan alleen de publieke om
roep. ,,We wilden Europa het beste
tonen van wat Nederland te bieden
heeft'', verklaarde Songfestivalbaas
Sietse Bakker. ,,Chantal is simpelweg
een van de meest getalenteerde pre
sentatoren van Nederland.''
RTL gunde het Janzen, die op
Google opzocht hoeveel tv-kijkers
het jaarlijkse festijn wereldwijd trekt:
zo'n 180 miljoen. ,,We vinden het
ontzettend leuk en eervol dat ze voor
deze megaklus gevraagd is en bieden
haar daarvoor graag alle ruimte'', re
ageerde directeur Peter van der Vorst.
,,Nu kan de hele wereld kennismaken
met haar humor en charme. Douze
points voor deze keuze van de NPO.''
Tot de favorieten behoorde ook
Dionne Stax, zeker nadat zij de over
stap had gemaakt van de NOS naar
AvroTros op het moment dat net be
kend was geworden dat Nederland
het Songfestival mocht organiseren.
Ze kreeg veel kritiek op haar presen
tatie van het Gouden Televizier Gala in
oktober, maar of dat een rol heeft ge
speeld blijft gissen. De organisatie
heeft in elk geval met meer kandida
ten gesproken dan alleen deze drie.
,,We hebben vooral gekozen voor
drie mensen met een flinke dosis po
diumervaring'', legde Bakker uit. Be
gin november werd Janzen (40) be
naderd. ,,Ik zat te eten. Ineens belde
Peter van der Vorst of ze me moch
ten uitlenen'', zei ze gisteravond bij
KAARTJES
Volgens Bakker zijn de repetities
zeker geen slap aftreksel van de
twee halve finales en de finale.
,,Alle artiesten en acts komen in
dezelfde volgorde langs als op tv.''
Vooral grappig om live te zien: de
razendsnelle changementen. ,,In
amper veertig seconden tijd moet
er een hele nieuwe act op het po
dium en dat is een geoliede opera
tie, vergelijkbaar met de pitstop bij
de Formule 1.''
Niet exorbitant
De prijs van de kaarten voor de fa
milieshows voor de halve finales
(12 en 14 mei) variëren tussen de
18,50 en 58,50 euro. De kaarten
voor de familieshows voor de fi
nale (16 mei) tussen de 48,50 en
98,50. Daarnaast zijn er toegangs
bewijzen voor de zogenoemde ju
ryshows (variërend van 28,50 tot
108,50). De kaartprijzen voor de
twee halve finales lopen op tot
158,50 en die van de finale tot
248,50 euro. Voor mensen die al in
december kaarten voor de halve fi-
nales boeken, geldt een korting
van 5 euro. De finalebedragen zijn
'fors', erkent Bakker. Toch heeft
Nederland er alles aan gedaan om
exorbitante prijzen te voorkomen.
,,Tel Aviv had veel hogere prijzen.
Wij wilden aantrekkelijker prij
zen, vergelijkbaar met die van
Songfestivalgaststad Malmö in
2013 en Kopenhagen in 2014.''
Twee derde van de tickets gaat in
de vrije verkoop. De overige kaar
ten zijn gereserveerd voor de dele
gaties uit de deelnemende landen,
genodigden, pers en sponsoren.
Liefhebbers aangesloten bij de
officiële Songfestival-fanclub
OGAE hebben van de organisatie
de beschikking gekregen over
tweeduizend pakketten van 799
euro voor drie liveshows en drie
repetities. Vierhonderd van deze
pakketten zijn voor Nederlandse
fans. Bakker: ,,Die hebben veertig
jaar moeten wachten op een Song
festival in Nederland, dus die wil
len we royaal bedienen.''
Dichtbij
Per show zijn er staanplaatsen
voor het podium, zitplaatsen op de
eerste ring, tweede ring, invalide-
plekken en 'beperkt zicht'-plek-
ken. Bakker: ,,Die plekken zitten
zo dicht op het podium dat je niet
alles op het grote led-scherm goed
kan zien. Voordeel: je zit vlakbij
het podium en je komt heel dicht
bij de artiesten.'' De tribunes in
Ahoy zijn opgesteld in hoefijzer-
vorm. Achter in de zaal is de zoge
heten 'green room' voor artiesten.
donderdag 5 december 2019 7
'Dit trio is een dreamteam'
Dennis Jansen
Hilversum
Kijk op de site bij /video
om de bekendmaking van
de presentatoren te zien
Edsilia Rom
bley, Chantal
Janzen en Jan
Smit, het dream
team van het
Songfestival.
De kaartjes voor de finale van
het Songfestival in Ahoy zullen
wel wegvliegen, vermoedt pro
ducent Sietse Bakker. Hij hoopt
dat het publiek ook kiest voor
de juryshows en 'familieshows'.
,,Als je een keer wilt ervaren
wat er allemaal bij komt kijken,
zijn die eigenlijk net zo leuk.''
Eefje Oomen
Marcel Potters
Hilversum
Het is niet nodig om voor
dag en dauw de wekker te
zetten voor een toegangs
kaartje. De verkoop van de
eerste Songfestivaltickets be
gint op donderdag 12 decem
ber om 12.00 uur. Het gaat als
volgt: belangstellenden gaan
naar de officiële verkoopkana
len via www.songfestival.nl
(voor Nederland) of www.eu-
rovision.tv (internationaal).
Mensen die voor 12.00 uur op
de ticketpagina staan, worden
precies om 12.00 uur willekeu
rig in de rij gezet. Sietse Bak
ker: ,,De computer kiest vol
strekt willekeurig wie in de
wachtrij uiteindelijk kaartjes
bemachtigt."