II Nieuw schip rederij DFDS groter, maar geen schoonheid 7 LANDGOED CAMPERVEER Domein Het Camperveer bij Kamperland maakt zich op voor de eerste gasten. Op het landgoed aan de rand van het Veerse Meer zijn zowel vakantievierders als andere rustzoekers welkom. Bedenker René Faasse is trots op zijn project, dat met felle tegenstand te maken kreeg. zogeheten tegenstanders zijn niet op de hoogte van het precieze plan en de bijbehorende situatie. Hier riepen de bezwaarmakers dat wij natuur opofferden, maar dit was landbouwgrond en dat valt onder cültuur. Bovendien was al in 2013 bekend dat deze akker omge vormd zou worden tot landgoed." Met het resultaat is Faasse blij: „Ik heb verschillende projecten op mijn naam staan. Maar dit is één van de bijzonderste. Het percen tage natuurgebied is vele malen groter dan het aandeel bouw grond. Een unicum voor Zeeland." Vrijdag de dertiende. Voor sommigen een ware on geluksdag, maar niet voor projectontwikkelaar René Faasse uit Kamperland. Na een jaar van bouwen is vrijdag 13 december de dag waarop het door hem bedachte Domein Het Cam perveer officieel opent. „Met een week proefslapen", zegt Faasse. „Veel huiseigenaren komen loge ren om te kijken of alles werkt zo als het zou moeten. Zo kunnen we eventuele problemen oplossen voordat een week later de eerste echte gasten komen." In de impressies wordt bezoe kers van het Kamperlandse land goed een groene oase beloofd. Vijftien huisjes, omheind door flinke hagen en hoge bomen. Met in het midden een appartemen tengebouw dat uitkijkt over een waterpartij die aan alle kanten omgeven is door weelderig groei- end gras. Van al dat groen is op het acht hectare grote terrein voorals nog niet veel te zien. Faasse: „Die impressies geven het eindresultaat weer, en dat bereiken we pas over een aantal jaren. In de winter is de beplanting sowieso niet op zijn mooist. Momenteel is het terrein erg modderig door de vele regen van afgelopen weken en de werk zaamheden die nog in volle gang zijn. Uiteraard communiceren we dit met de gasten en hoeven zij niet de volle mep te betalen voor hun verblijf." Volgens Faasse ziet Camperveer er over twee weken meer opge ruimd uit. „Het verschil ga je ko mend voorjaar zien. Dan zullen we nog meer beplanting hebben. En alles gaat dan dus groeien en bloeien." Het uitzicht vanaf het dakterras van Villa Helena - Faasse heeft het statige appartementengebouw naar zijn vrouw vernoemd - maakt veel goed. Onder een heldere he- Veel huiseigenaren komen een week proefslapen om te zien of alles werkt mel laat de Onrustpolder zich van zijn mooiste kant zien en het hon derd meter verderop gelegen Veerse Meer baadt in het rode licht van de ondergaande zon. „Dit uit- zicht is voorbehouden aan de mensen die in de bovenste twee appartementen vakantie vieren, maar het grootste deel van het landgoed is openbaar terrein", licht Faasse toe. „Iedereen mag hier straks wandelen of picknic ken aan de waterkant. Alleen de kavels waarop de huizen staan, zijn privégebied." Net als veel andere recreatiepro jecten in Zeeland kreeg ook Faasse te maken met tegenstand. Diverse procedures vertraagden de bouw van Domein Het Camperveer, maar de argumenten van de te genstanders hielden geen stand. „Als het om de bouw van nieuwe vakantiewoningen gaat, schieten mensen tegenwoordig gelijk in een reflex", zegt Faasse. „Heel on genuanceerd, want veel van die Zondag kwam het schip voor het eerst via de Westsluis het Kanaal Gent-Terneuzen opvaren. Vandaag is de officiële ontvangst in het Gentse Mercatordok. DFDS en ha venbedrijf North Sea Port bieden genodigden de kans 'de nieuwe loot aan de stam' van onder tot boven te bekijken. ,,Het zal veruit het groot ste schip van de DFDS-vloot zijn", meldt North Sea Port trots. De Hollandia Seaways is ge bouwd in China, bij de JinLing Shipyard in Nanjing, aan de rivier Yangtze. De scheepswerf heeft een order van DFDS voor zes van zulke schepen. Ze zijn groter én zijn vooral sneller te lossen en te laden dan de 'oudere' Seaways-schepen die al jaren tussen Gent en Göte- borg varen. De laad- en lostijd van de DFDS- schepen is in Gent acht uur. Dat Het zal veruit het grootste schip van de DFDS-vloot zijn blijft zo, hoewel de Hollandia Sea ways 450 in plaats van 290 vracht trailers kan vervoeren. Het lossen en laden kan efficiënter, omdat de Hollandia Seaways is uitgerust met drie laadkleppen; één meer dan voorheen. Scheepsliefhebbers genieten ervan, maar melden ook één minpuntje; het nieuwe schip ziet er minder gestroomlijnd uit dan de andere DFDS-schepen. Veermaatschappij DFDS is de grootste veermaat- schappij van noordwest-Europa. In Gent zijn fabrieken van Volvo Cars en Volvo Trucks belangrijke klan ten. DFDS behoudt zes wekelijkse afvaarten op Gent-Göteborg, met de Primula Seaways, Petunia Sea ways en Hollandia Seaways. De Freesia Seaways gaat elders varen. donderdag 5 december 2019 Kijk op de site bij /video Domein Het Camperveer is bijna klaar 'Aan de waterkant is iedereen welkom' i. Op de achter Ellen Smaardijk-Jobse Kamperland Bedenker van vakantielandgoed Camperveer is René Faasse, hier op het terras van één van de vijftien grond Villa Helena. foto johan van der heijden - René Faasse, projectontwikkelaar Groter hoeft niet per se mooier te zijn. Het bewijs zal vaak te zien zijn op de Westerschelde, in de Westsluis bij Terneuzen en op het Kanaal Gent-Terneuzen: de Hollandia Seaways, het nieuwste schip van de Deense rederij DFDS. Harmen van der Werf Terneuzen - North Sea Port Nieuwste aanwinst rederij DFDS, de Hollandia Seaways, bij Ter- neuzen, bij de eerste opvaart naar Gent, afgelopen zondag. FOTO ADRI VAN DE WEGE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 60