II
Nieuw schip rederij DFDS groter, maar geen schoonheid
7
LANDGOED CAMPERVEER
Domein Het
Camperveer bij
Kamperland maakt
zich op voor de
eerste gasten. Op
het landgoed aan de
rand van het Veerse
Meer zijn zowel
vakantievierders als
andere rustzoekers
welkom. Bedenker
René Faasse is trots
op zijn project, dat
met felle tegenstand
te maken kreeg.
zogeheten tegenstanders zijn niet
op de hoogte van het precieze plan
en de bijbehorende situatie. Hier
riepen de bezwaarmakers dat wij
natuur opofferden, maar dit was
landbouwgrond en dat valt onder
cültuur. Bovendien was al in 2013
bekend dat deze akker omge
vormd zou worden tot landgoed."
Met het resultaat is Faasse blij:
„Ik heb verschillende projecten op
mijn naam staan. Maar dit is één
van de bijzonderste. Het percen
tage natuurgebied is vele malen
groter dan het aandeel bouw
grond. Een unicum voor Zeeland."
Vrijdag de dertiende. Voor
sommigen een ware on
geluksdag, maar niet
voor projectontwikkelaar
René Faasse uit Kamperland. Na
een jaar van bouwen is vrijdag 13
december de dag waarop het door
hem bedachte Domein Het Cam
perveer officieel opent. „Met een
week proefslapen", zegt Faasse.
„Veel huiseigenaren komen loge
ren om te kijken of alles werkt zo
als het zou moeten. Zo kunnen we
eventuele problemen oplossen
voordat een week later de eerste
echte gasten komen."
In de impressies wordt bezoe
kers van het Kamperlandse land
goed een groene oase beloofd.
Vijftien huisjes, omheind door
flinke hagen en hoge bomen. Met
in het midden een appartemen
tengebouw dat uitkijkt over een
waterpartij die aan alle kanten
omgeven is door weelderig groei-
end gras. Van al dat groen is op het
acht hectare grote terrein voorals
nog niet veel te zien. Faasse: „Die
impressies geven het eindresultaat
weer, en dat bereiken we pas over
een aantal jaren. In de winter is de
beplanting sowieso niet op zijn
mooist. Momenteel is het terrein
erg modderig door de vele regen
van afgelopen weken en de werk
zaamheden die nog in volle gang
zijn. Uiteraard communiceren we
dit met de gasten en hoeven zij
niet de volle mep te betalen voor
hun verblijf."
Volgens Faasse ziet Camperveer
er over twee weken meer opge
ruimd uit. „Het verschil ga je ko
mend voorjaar zien. Dan zullen
we nog meer beplanting hebben.
En alles gaat dan dus groeien en
bloeien."
Het uitzicht vanaf het dakterras
van Villa Helena - Faasse heeft het
statige appartementengebouw
naar zijn vrouw vernoemd - maakt
veel goed. Onder een heldere he-
Veel huiseigenaren
komen een week
proefslapen om te
zien of alles werkt
mel laat de Onrustpolder zich van
zijn mooiste kant zien en het hon
derd meter verderop gelegen
Veerse Meer baadt in het rode licht
van de ondergaande zon. „Dit uit-
zicht is voorbehouden aan de
mensen die in de bovenste twee
appartementen vakantie vieren,
maar het grootste deel van het
landgoed is openbaar terrein",
licht Faasse toe. „Iedereen mag
hier straks wandelen of picknic
ken aan de waterkant. Alleen de
kavels waarop de huizen staan,
zijn privégebied."
Net als veel andere recreatiepro
jecten in Zeeland kreeg ook Faasse
te maken met tegenstand. Diverse
procedures vertraagden de bouw
van Domein Het Camperveer,
maar de argumenten van de te
genstanders hielden geen stand.
„Als het om de bouw van nieuwe
vakantiewoningen gaat, schieten
mensen tegenwoordig gelijk in
een reflex", zegt Faasse. „Heel on
genuanceerd, want veel van die
Zondag kwam het schip voor het
eerst via de Westsluis het Kanaal
Gent-Terneuzen opvaren. Vandaag
is de officiële ontvangst in het
Gentse Mercatordok. DFDS en ha
venbedrijf North Sea Port bieden
genodigden de kans 'de nieuwe loot
aan de stam' van onder tot boven te
bekijken. ,,Het zal veruit het groot
ste schip van de DFDS-vloot zijn",
meldt North Sea Port trots.
De Hollandia Seaways is ge
bouwd in China, bij de JinLing
Shipyard in Nanjing, aan de rivier
Yangtze. De scheepswerf heeft een
order van DFDS voor zes van zulke
schepen. Ze zijn groter én zijn
vooral sneller te lossen en te laden
dan de 'oudere' Seaways-schepen
die al jaren tussen Gent en Göte-
borg varen.
De laad- en lostijd van de DFDS-
schepen is in Gent acht uur. Dat
Het zal veruit het
grootste schip van de
DFDS-vloot zijn
blijft zo, hoewel de Hollandia Sea
ways 450 in plaats van 290 vracht
trailers kan vervoeren. Het lossen
en laden kan efficiënter, omdat
de Hollandia Seaways is uitgerust
met drie laadkleppen; één meer
dan voorheen. Scheepsliefhebbers
genieten ervan, maar melden ook
één minpuntje; het nieuwe schip
ziet er minder gestroomlijnd uit
dan de andere DFDS-schepen.
Veermaatschappij
DFDS is de grootste veermaat-
schappij van noordwest-Europa. In
Gent zijn fabrieken van Volvo Cars
en Volvo Trucks belangrijke klan
ten. DFDS behoudt zes wekelijkse
afvaarten op Gent-Göteborg, met
de Primula Seaways, Petunia Sea
ways en Hollandia Seaways. De
Freesia Seaways gaat elders varen.
donderdag 5 december 2019
Kijk op de site bij /video
Domein Het Camperveer
is bijna klaar
'Aan de waterkant is iedereen welkom'
i. Op de achter
Ellen Smaardijk-Jobse
Kamperland
Bedenker van vakantielandgoed Camperveer is René Faasse, hier op het terras van één van de vijftien
grond Villa Helena. foto johan van der heijden
- René Faasse,
projectontwikkelaar
Groter hoeft niet per se mooier
te zijn. Het bewijs zal vaak te
zien zijn op de Westerschelde, in
de Westsluis bij Terneuzen en
op het Kanaal Gent-Terneuzen:
de Hollandia Seaways, het
nieuwste schip van de Deense
rederij DFDS.
Harmen van der Werf
Terneuzen
- North Sea Port
Nieuwste aanwinst rederij DFDS, de Hollandia Seaways, bij Ter-
neuzen, bij de eerste opvaart naar Gent, afgelopen zondag.
FOTO ADRI VAN DE WEGE